AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Er jeg helt urimelig? Vi er en familie på 5. 9 mnd, 4 år, 17 år og så meg og pappaen. Vi er vel ganske storspiste fra før av men nå må jeg trekke i bremsen. 9 mnd og 4-åringen spiser jo ikke all verden så de «teller jeg ikke med» nå. Når vi feks skal ha taco går det med 800 gram kjøttdeig eller karbonadedeig (!). Ikke tomt hver gang, men ofte. Da har jeg sagt til mannen og sønnen min at de får spise brødskive hvis de er mer sulten. 3 personer skal da vel ikke spise mer enn 800 gram kjøttdeig. Jeg nekter å kjøpe en pakke til. (Linser, bønner etc som supplement har tenåringen bannlyst) Ta laksefilet også da. 2 pakker pleier jeg å kjøpe og da spiser jeg én, mannen 3 og tenåringen 4. Her blir det også uaktuelt med en pakke til. Kjøttkaker. Et voksent menneske skal vel bli mett på 3-4 kjøttkaker med digg tilbehør? Neida. De skal spise 3-4 kjøttkaker med tilbehør x2! 2 porsjoner der altså. Det er ikke en periode for sånn har det vært de siste 4 årene 😅 Så nå har jeg kjøpt Adams matkasse. 5 middager i uka for 4 personer. Tenåringen er sur for at det er altfor lite mat. Han er ikke overvektig eller spesielt aktiv og han er ferdigvokst (hvertfall i høyden med sine 1.95) Er jeg helt ute og sykler her? Skal de bare få spise ubegrenset? 👀 Hva gjør dere andre? Anonymkode: c4fa1...5f9
uglejenta Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 Synes det er feil å begrense mengden vanlig mat, hvertfall når ungdommen er normalvektig. Han spiser jo ikke fordi han har lyst, han er jo sulten! Så jeg ville kuttet ned andre utgifter og valgt å bruke penger på god og sunn mat. Porsjonene i Adams matkasse er forøvrig ikke speseilt store, så en kasse beregnet for 4 personer blir for lite for en familie på 5 ja. 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 Jeg pleier å spe ut kjøttdeigen med sopp og løk finhakket med mixer til spaghetti bolognese, kanskje du kam finhakke bønner etc til tacoen. Jeg syns det var store mengder middag, men hva spiser de før og etter? Er de flinke til å spise frokost, lunsj, mellom og kvelds? Kan man hive inn mer mettende mat der, slik at de ikke er så sultne ved middag? Vi er en aktiv familie på 5. To tenåringer og en på barneskolen. Her er det akk nok med 600g kjøttdeig til taco feks. En pakke 500g laks. Mye grønnsaker. Anonymkode: f3dc9...189 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 Jeg er fra en annen generasjon. En laksefilet per person er normalt. Så fyller man på med poteter og mettende grønnsaker. Det er heller ikke et poeng å bli mett, men ikke sulten. I dag spiser vi generelt for mye, og det ses på vekta. Det bør være greit å posjonere maten. Selv mine tenåringssønner nøyer seg med 150-200 g kjøtt/fisk til middag. Anonymkode: 56466...de8 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 Det trengs nå ganske mye mat for å holde en kropp på 195 cm i gang. Jeg har også en sønn på 17 år og 197 cm, han spiser 400 gram kjøtt når vi har Taco. Lar han bare spise jeg, bedre det enn at han ikke blir mett og går og småspiser hele tiden. Anonymkode: baa8c...d03 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er jeg helt urimelig? Vi er en familie på 5. 9 mnd, 4 år, 17 år og så meg og pappaen. Vi er vel ganske storspiste fra før av men nå må jeg trekke i bremsen. 9 mnd og 4-åringen spiser jo ikke all verden så de «teller jeg ikke med» nå. Når vi feks skal ha taco går det med 800 gram kjøttdeig eller karbonadedeig (!). Ikke tomt hver gang, men ofte. Da har jeg sagt til mannen og sønnen min at de får spise brødskive hvis de er mer sulten. 3 personer skal da vel ikke spise mer enn 800 gram kjøttdeig. Jeg nekter å kjøpe en pakke til. (Linser, bønner etc som supplement har tenåringen bannlyst) Ta laksefilet også da. 2 pakker pleier jeg å kjøpe og da spiser jeg én, mannen 3 og tenåringen 4. Her blir det også uaktuelt med en pakke til. Kjøttkaker. Et voksent menneske skal vel bli mett på 3-4 kjøttkaker med digg tilbehør? Neida. De skal spise 3-4 kjøttkaker med tilbehør x2! 2 porsjoner der altså. Det er ikke en periode for sånn har det vært de siste 4 årene 😅 Så nå har jeg kjøpt Adams matkasse. 5 middager i uka for 4 personer. Tenåringen er sur for at det er altfor lite mat. Han er ikke overvektig eller spesielt aktiv og han er ferdigvokst (hvertfall i høyden med sine 1.95) Er jeg helt ute og sykler her? Skal de bare få spise ubegrenset? 👀 Hva gjør dere andre? Anonymkode: c4fa1...5f9 Tenåringsgutter trenger ekstra mye i en periode og er han ikke overvektig så bør han få mer mat. Anonymkode: 25ca3...8d2 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #7 Skrevet 1. april 2024 Vi er 4, 4 åringen spiser my. vi har to pakker laks, 600 g kjøttdeig osv Anonymkode: 42dbb...3bd
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #8 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg pleier å spe ut kjøttdeigen med sopp og løk finhakket med mixer til spaghetti bolognese, kanskje du kam finhakke bønner etc til tacoen. Jeg syns det var store mengder middag, men hva spiser de før og etter? Er de flinke til å spise frokost, lunsj, mellom og kvelds? Kan man hive inn mer mettende mat der, slik at de ikke er så sultne ved middag? Vi er en aktiv familie på 5. To tenåringer og en på barneskolen. Her er det akk nok med 600g kjøttdeig til taco feks. En pakke 500g laks. Mye grønnsaker. Anonymkode: f3dc9...189 Seriøst??? 100 g fisk pr person til middag?? Vi er to voksne og to barn på 9 og 11 år, normalvektige alle sammen. Men vi spiser jo lett minst 2-250 g skinnfri laks pr person til middag - 100 g tilsvarer jo ikke én filet engang…! Anonymkode: de868...f68 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #9 Skrevet 1. april 2024 Sønnen min på 15 trener vekter hver dag flere timer. Spiser 10 Kjøttkaker til middag,400 gram kjøttdeig til taco. Etter 2 timer er han like sulten😳Han har lagt på deg 25 kg det siste året,så jeg skjønner jo hvor alle pengene tar veien. Han er ikke overvektig. Gutten din må nesten få spise seg mett! Anonymkode: 2f87d...288 1
Arkana Skrevet 1. april 2024 #10 Skrevet 1. april 2024 uglejenta skrev (25 minutter siden): Synes det er feil å begrense mengden vanlig mat, hvertfall når ungdommen er normalvektig. Han spiser jo ikke fordi han har lyst, han er jo sulten! Så jeg ville kuttet ned andre utgifter og valgt å bruke penger på god og sunn mat. Porsjonene i Adams matkasse er forøvrig ikke speseilt store, så en kasse beregnet for 4 personer blir for lite for en familie på 5 ja. Jeg er helt enig med deg. Hvorfor er det dessuten akkurat TS som skal sette standarden for porsjonsstørrelser i familien? La nå folk få spise seg mette, særlig når dette gjelder vanlig mat/middag og ikke godteri og snacks. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #11 Skrevet 1. april 2024 Døtre på 20 og 17. Trener masse. Slanke er de, jeg lettere overvektig. 20 åringen spiser to laks, 17 åringen og jeg spiser 1,5 laks. Så vi lager opp 5 laksestykker til 3 personer. Jeg spiser 200 gram kjøttdeig til feks spagetti alene. Voksen og lettere overvektig. Anonymkode: 96999...4be
Vera Vinge Skrevet 1. april 2024 #12 Skrevet 1. april 2024 Det er jo kjent at barn og ungdommer kan spise mye i perioder, særlig når de trener, uten at det handler om å pådra seg overvekt. Men alle har jo ikke råd til at hvert barn skal spise fire laksefileter feks. Eller man tenker at familien har godt av å kutte ned kjøttforbruket, og sper derfor ut kjøttdeigen med andre ting. Det er et valg foreldre kan ta, mener jeg. Men de må jo få spise seg mette, og da kan man ha en begrensning på kjøtt og fisk, men har mye poteter og/eller annet tilbehør. Trenger jo ikke være så firkantet at det er brødskiver hvis de ønsker mer enn en porsjon, det fins jo en mellomting mellom det og store mengder kjøtt og laks. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #13 Skrevet 1. april 2024 Ja, jeg synes det høres ut som du er ute å sykler. Så lenge tenåringen er normalvektig og spiser sunt forstår jeg ikke hvorfor han skal slankes, eller måtte spise brødskiver. Det krever naturlig nok mer mat å holde en 1,95 cm høy ung mann i drift enn en dame på 45år og 170cm. Hvorfor skal du bestemme porsjonene? Kan dere ikke heller lage mer mat? Du behøver selvsagt ikke ha mer kjøtt i kostholdet, men du kan tilsette bønner og grønnsaker f.eks. Anonymkode: 4674a...b4d 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #14 Skrevet 1. april 2024 Gutter i den alderen spiser ofte mye. Trener han mye, er han slank? Hvis det er tilfellet kan du ikke begrense han. Han skal jo kkke gå sulten heller.. 800 gram kjøttdeig er heller ikke så mye på så mange. Vi bruker 600 gram på to voksne og barn Anonymkode: a5b2b...9e0 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #15 Skrevet 1. april 2024 4 laksefileter synes jeg var i overkant. De kan godt fylle på med mye mer grønnsaker, men da må du har mer tilgjengelig. Og jeg hadde i grunn ikke hørt på tenåringer som "bannlyser" noe som helst, de får spise det de får, hadde absolutt fylt på med godt med linser sammen med kjøttdeigen. Kjøttkaker og, ha mer grønnsaker til. Anonymkode: 288e8...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #16 Skrevet 1. april 2024 Jeg begrenser ikke vanlig mat til tenåringen. Jeg kjøper mer. Alle skal få spise seg mette. Anonymkode: 5a9f8...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #17 Skrevet 1. april 2024 800g bør være i overkant. Vi er 4 stk, storspiste. En på 5 og en på 10. Vi klarer oss på 400g når vi har Taco. En tenåring trenger ikke 400g kjøttdeig!! Da får han spe på med annen sunn og næringsrik mat, tenker jeg da. Han burde spise litt havregryn og havregrøt, om han får i seg lite metthetsfølelse. Nå skal vi jo kutte ned på kjøttet, dagens unge må også lære seg å innordne seg dette nye nivået vi skal inn under. Anonymkode: 993b7...721 2
fru Alving Skrevet 1. april 2024 #18 Skrevet 1. april 2024 Når jeg lager taco så tilsetter jeg raspet gulrot og tomater/paprika i kjøttsausen. Helt finhakket så det blir en saus. Vi gjør ikke det for å spare på kjøttet men for å få i ungen grønnsaker altså, men det er jo en måte og drøye kjøttsausen noe.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #19 Skrevet 1. april 2024 Hva med å foreslå noen skikkelige mellommåltider? Nøtter, cottage cheese , egg av noe slag, tunfisk liker han sikkert ikke, men det er mye proteiner i og ganske mettende. Bland det ut med creme fraiche, majones og krydder så har du en god påleggsalat Proteinpulver i havregrøt/smoothie eller bare som shake kan også fungere. Anonymkode: a083c...77f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #20 Skrevet 1. april 2024 Jeg er enig med deg ts. Mengdene du beskriver er jo helt ville! Og selv om man er en stor tenåringsgutt så tenker jeg at det umulig kan være godt for kroppen å lære seg å fråtse sånne enorme mengder til middag. Ikke kom her og fortelle meg at tenåringer sulter om de ikke får 4 laksefileter, 8 kjøttkaker eller en pakke kjøttdeig til middag. Det finnes fremdeles de som er rystet over både ost OG skinke på brødskiva, så det er ikke så mange år siden porsjonene var totalt annerledes. Og det ble folk av tenåringer da og. Tenåringen skal absolutt ikke sulte, men man har flere måltider å få i seg kalorier på. Anonymkode: 80366...633 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå