Gå til innhold

Moderne "plastmaling" ødelegger hus?


Mayer

Anbefalte innlegg

Har lest skumle overskrifter om at det kan føre til råte bak kledningen og i selve konstruksjonen hvis en maler eldre boliger med "plastmaling". Det vil si moderne malingstyper som er for tett og som visstnok ikke puster. Stemmer dette? Noen som har erfaring?

 

Kjøpte et gammelt laftehus for 7 år siden, malte hele kledningen med vanntynnbar oljemaling / akryl. Skikkelig dyr maling (Gjøco Herregårdsmaling). Er nå redd for at huset er ødelagt, det ville jo være krise... hvorfor informerer ikke maleforretninger om slikt når de selger maling?

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei dette er ikke riktig.  Men ja det kan skje om du ikke har vasket og grunnet der det skal grunnes. Da får du problemer. 

Anonymkode: 6fbe7...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke male for ofte, malingen skal bli slitt før det males igjen. Mange tror de må male hele huset hver gang, men hver vegg må ses på forskjellig. F.eks nordsiden trengs ofte bare å males hvert 12-15 år, mens sørsiden endel oftere. Men la det bli slitt og vask det med husvask hvert år, spesielt i skyggesidene, der dannes det grønske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei dette er ikke riktig.  Men ja det kan skje om du ikke har vasket og grunnet der det skal grunnes. Da får du problemer. 

Anonymkode: 6fbe7...11e

Skrapte gammel maling og vasket med kraftvask før jeg malte over. Den har ikke flasset noe særlig på 7 år, men hvordan det er bak vet man jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gammelt hus med originalkledningen intakt, den er nå over 100 år gammel, ingen råte, malt med «plastmaling».

Linoljemaling hadde nok vært det rette, men tror det kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: a4544...383

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 20.01):

Vi har gammelt hus med originalkledningen intakt, den er nå over 100 år gammel, ingen råte, malt med «plastmaling».

Linoljemaling hadde nok vært det rette, men tror det kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: a4544...383

Har dere utlufting av kledningen eller er det tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det som er viktig med bruk av hybridmaling er riktig grunnarbeide, vaske først med husvask eller kraftvask så fjerne løs maling. alt bart treverk MÅ grunnes med visir eller lingnende ellers får du råte. vask gjerne huset hver vår med bruk av hageslange og en myk børste på skaft.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset mitt  flasser.  Spesielt på en vegg. Men det er ikke pga "plast " maling. Som egentlig heter akryl maling. Jeg har gammel linolje maling i bunnen. 

Du skal velge riktig maling iht hvor du bor. Dekkbeis fungerer dårlig hos meg. Måtte ha på ett strøk med det på huset her pga linoljen i bunnen. Der koker det ut gulstoffer pga høy varme på veggen. Hadde jeg bodd på kyst eller et sted med mye vind. Hadde jeg valgt god kvalitet dekkbeis.

Det viktigste er jobben du gjør. All ubehandlet treverk skal være tørt og behandles med grunning. I tillegg må det være rent. Ende ved dekkes 3 lag med grunning pga høy suge evne der. Når vann trekker i endeveden så kan malingem på utsiden flasse. 

Har du malt hus og skal male på nytt må det vaskes godt. Kjør på en runde med sopp og algedreper og mal når det er tørt.

I tillegg bør du ikke male under regnvær og ikke i direkte sterk sol. Mal på skygge siden. Alt som er løst før du begynner,  må skrapes vekk og evnt grunnes om du kommer på bart treverk  igjen.

Får du blemmer etter du har malt. Lag et lite snitt i boblen. Da siver det som er årskaken til bolblen ut før den gjør for stor skade. 

Det lønner seg å bruke dyrere maling med høy kvalitet.  

Anonymkode: 6fbe7...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøco Herregårdsmaling "puster", sådet er ingen fare for råte. 

Anonymkode: 2a607...81f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...