Gå til innhold

Etablert vennekrets som endres, og planer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg har en stor krets venninner som ble etablert ut av venner og venners venner i tenårene. Over år har denne kretsen også vokst litt, ved at det via noen kon kvinner til som ble værende i kretsen. Det at vi er så mange synes jeg har vært veldig fint, siden vi da ikke har vært sårbare i forhold til at ikke alle kan bli med på alt, enten i travle perioder i livet eller ved anledning. Det har vært veldig høyde for å ikke være med på ting når det ikke passer, for det ble uansett en god gjeng når vi skulle noe. Alle ble uansett invitert. 

Vi er nå i 40 årene. Over tid for drama og konflikter, skulle man tro,men de siste årene har det plutselig skjedd store endringer. Tre begynte gradvis å få en interesse som vi andre virkelig ikke setter pris på. Ikke noe egentlig problem det, for vi er som nevnt mange og det er også mange av oss som har interesser andre ikke deler. Jeg tror problemet oppsto da disse tre begynte å droppe sosiale begivenheter med oss til fordel for folk med samme interesse, som på en måte viste at gjengen vår var andreprioritet for dem. Det har også vært tendenser til å prøve å dytte denne interessen på andre i gjengen, og at denne interessen (som vi andre så absolutt ikke er interessert i, og anser som negativ til og med) ble dratt frem når de tre var i flertall, om bare noen av oss møttes. 

Spesielt for dem som sto disse tre nærmest har dette vært sårt, men alle har nok følt på det. Jeg selv også, da jeg møtte ene og vi ikke hadde møtt hverandre på god stund, og hun fikk en telefon og bare stakk videre på det hun prioriterer høyere. For min del er det likevel slik at jeg tenker vi er mange, og det bør være stor høyde for å være ulike og prioritere ulikt. En del andre har derimot bare fått nok av dette, og inviterer ikke lenger disse tre med når de tar initiativ til noe. Jeg har likevel gjort det, med mindre det var aktiviteter som bare ble spontant avtalt mellom noen få av oss. Det har alltid vært greit, men til aktiviteter der det er rom for alle har før helt naturlig vært å invitere alle, og slik har jeg egentlig lyst til at det skal fortsette. Selv om tre altså prioriterer det bort veldig ofte. Bruker til og med det at vi skal møtes som mulighet/skjul for å utøve sin større interesse. (To har partnere som også anser det som noe så negativt at de ikke godtar dette, men er positiv til at de skal treffe gjengen vår.) 

Nå har flere fått så nok at de mer eller mindre krever at vi andre også slutter med å invitere med disse tre. De ønsker ikke lenger å ha dem med. Skuffelsene har blitt for mange, og dette er blitt for sårt, spesielt for dem som i utgangspunktet sto disse tre nærmest. De har opplevd betydelig flere skuffelser enn meg, og har hatt mange diskusjoner med dem hvor de på ingen måte når frem. Interessen er blitt en avhengighet de bruker mye penger på og virker villig til å miste venner for. Ja setter forhold på spill for også. (Lyver for å utøve dette, og bruker mye penger.)

Jeg er veldig ambivalent, men er altså ikke blant dem som har blitt såret mest. Nå skal jeg selv invitere til noe, møtte resten en dag nylig, og det var ganske gjennomgående "Så kjekt! Gleder meg, men x, y og z skal IKKE være med! Du inviterer ikke dem sant! Orker det ikke! Vi har det mye koseligere uten dem."

Så der er jeg i skvis da. For min del tenkte jeg å invitere alle, men jeg har også forståelse for at de fleste har fått nok. Når jeg tidligere har invitert alle er det likevel blitt akseptert, men nå får jeg direkte beskjed om å ikke gjøre det, og sterke signaler på at andre ikke ønsker å bli med dersom disse skal være med. Jeg er jo forsåvidt enig med dem i at det ikke lenger oppleves positivt å ha dem med, men synes likevel dette er vanskelig. 

Hva hadde du gjort i situasjonen? Jeg antar det er umulig å bygge broer her så lenge de tre ikke vil innse at deres prioriteringer og handlinger har såret andre så dypt som tilfellet er. 

Anonymkode: 745b3...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble jeg skikkelig nysgjerrig på hva det greiene de holder på med? Elskere? Swingers? Drugs?

Er selv i førtiårene og vi har endret oss ganske mye i de siste årene vi og. Men det er mest pga noen har skilt seg, kreft og andre sykdommer 

Jeg orker heller ikke å forholde meg til så mange, så slapper for der meste av med mannen min og går turer med noen få venninner. Det er lenge siden jeg har meldt meg ut over alt dramaet for å si det slikt, og jeg bryr meg katten om hva de andre holder på meg 

Anonymkode: 0187a...8e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som om interessen er narkotika eller menneskehandel sånn du fremstiller det. Spørs jo helt hva interessen er! 
 

jeg har mange venner som jeg kun møter i forbindelse med en interesse, feks trening. Så ja, det kan jo virke for noen som jeg prioriterer de vennene foran andre fordi jeg ser dem oftere, men noe av det viktigste er jo for meg å få trent, og da er det bonus om jeg får både sett dem og trent samtidig. Det kan jo sikkert tolkes som avvisning for noen 🤷‍♀️

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt absurd å skulle mene noe om dette uten å vite noe mer om denne spesielle interessen. Er det noe ulovlig de holder på med?

Anonymkode: 70b04...aee

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det blir jo litt absurd å skulle mene noe om dette uten å vite noe mer om denne spesielle interessen. Er det noe ulovlig de holder på med?

Anonymkode: 70b04...aee

Ja det er forsåvidt det. Hadde ikke tenkt å skrive det, for antar det blir veldig gjenkjennelig da, men la gå. De spiller poker. For ganske så høye summer også. På nivå som skjer i det skjulte her i landet. 

Anonymkode: 745b3...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er forsåvidt det. Hadde ikke tenkt å skrive det, for antar det blir veldig gjenkjennelig da, men la gå. De spiller poker. For ganske så høye summer også. På nivå som skjer i det skjulte her i landet. 

Anonymkode: 745b3...1f9

Herregud det er poker, de driver ikke med dop liksom. Hvis det er så lite som skal til for at dere kutter de ut, så har de det bedre uten dere.

Anonymkode: 7ea7c...19c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det Mary Kay eller.

For de er jo mer pågåendende enn Jehovas vitner.

Anonymkode: 6b4af...880

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud det er poker, de driver ikke med dop liksom. Hvis det er så lite som skal til for at dere kutter de ut, så har de det bedre uten dere.

Anonymkode: 7ea7c...19c

Pengepoker i det skjulte er ikke bare bare vil jeg tro.

Anonymkode: 6b4af...880

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud det er poker, de driver ikke med dop liksom. Hvis det er så lite som skal til for at dere kutter de ut, så har de det bedre uten dere.

Anonymkode: 7ea7c...19c

De kuttes ikke ut på grunn av sin interesse, men på grunn av oppførselen denne avhengigheten har ført til opp gjennom årene. For det er dessverre på avhengig nivå, hvor de lyver og svikter for å bedrive dette. Både ovenfor oss venninner og egne partnere. 

Anonymkode: 745b3...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pengepoker i det skjulte er ikke bare bare vil jeg tro.

Anonymkode: 6b4af...880

Hva mener du med bare bare, hva trot du egentlig foregår når man spiller poker?

Anonymkode: 7ea7c...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kutte ut noen fordi de spiller poker for penger høres litt rart ut. Har de rotet seg oppi masse dritt og svindler venner for penger for å spille for osv blir noe annet. Om noen ikke er helt ærlig med mannen sin om at de spiller bort litt penger, så er ikke det en grunn til at venner skal ta avstand. Med mindre partner også er en del av vennegjengen og de andre må lyve for å dekke over.

det høres ut som overdrevent mye drama. Litt som ungdomsskolen….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i å holde kontakt med folk som lyver og dropper meg om det skulle dukke opp noe mer spennende. Så her hadde valget vært ganske så lett. 

Anonymkode: e3ada...bb9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (1 minutt siden):

Å kutte ut noen fordi de spiller poker for penger høres litt rart ut. Har de rotet seg oppi masse dritt og svindler venner for penger for å spille for osv blir noe annet. Om noen ikke er helt ærlig med mannen sin om at de spiller bort litt penger, så er ikke det en grunn til at venner skal ta avstand. Med mindre partner også er en del av vennegjengen og de andre må lyve for å dekke over.

det høres ut som overdrevent mye drama. Litt som ungdomsskolen….

Jeg er litt enig i at dette er unødvendig drama. Derfor jeg skrev at jeg trodde vi var over alder for slikt. Likevel er jo ikke jeg en av dem som har opplevd dette mest vondt og belastende, og jeg befinner meg nå i en situasjon der jeg må velge mellom å være like inkluderende som tidligere, eller ta hensyn til dem som har fått så nok av dette at de ikke lenger ønsker å ha dem med på ulikt. Ikke lenger ønsker å omgås dem rett og slett. Jeg risikerer at noen av dem som alltid har vært gode og greie ikke blir med dersom jeg inviterer disse, og de kommer. 

De har sviktet på ulike måter på grunn av dette, og helt reelt oppført seg veldig ugreit mot flere. Jeg ser det, og føler på en måte selv mest lojalitet ovenfor dem som alltid har vært gode og greie, mer enn dem som har sviktet og såret såpass at dette er resultatet, men samtidig føles det også vanskelig å bare kutte ut langvarige venninner. Ikke engang invitere dem med lenger. 

Partnere er en del av vennekrets, men ikke når kun vi kvinner møtes selvfølgelig. Det er nok likevel hva de har gjort i ord og handlinger mot diverse av venninner, og prioriteringer, som først og fremst har ført til denne situasjonen at noen ikke orker å forholde seg til dem lenger. Det er blitt "Ok, de blåser i oss og våre følelser, vennskapene gir ikke noe positivt, men føles negative, så nå får de seile sin egen sjø, så får vi som er ok mot hverandre prioritere hverandre."

Altså jeg forstår dette godt, men jeg synes likevel det er vanskelig å planlegge kjekke ting for kretsen, men utelukke disse. Det har vært vennskap i flere tiår. 

Anonymkode: 745b3...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk vokser fra hverandre, og sånn er det bare. Jeg har ikke så mye tid å bruke på venner at jeg hadde orket å bry meg om sånne intriger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke interessert i å holde kontakt med folk som lyver og dropper meg om det skulle dukke opp noe mer spennende. Så her hadde valget vært ganske så lett. 

Anonymkode: e3ada...bb9

I utgangspunktet er jeg absolutt enig med deg, men nå når jeg står i situasjonen føles det likevel vanskelig. Jeg er jo glad i dem. Jeg personlig har som nevnt heller ikke opplevd dette som så belastende og sårende som en del andre har gjort. For min del kan jeg takle dette, men jeg har også stor forståelse for dem som har stått mer oppi det, blitt såret mer, og nå har fått nok. 

Anonymkode: 745b3...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (2 minutter siden):

Folk vokser fra hverandre, og sånn er det bare. Jeg har ikke så mye tid å bruke på venner at jeg hadde orket å bry meg om sånne intriger. 

Jeg har dessverre ikke privilegiet å ikke bry meg om intriger. Jeg må jo helt fantastisk ta et valg angående hvordan jeg skal handle i forhold til dette. Invitere alle, eller utelukke disse tre. Planene er satt og kjente, men jeg må sende ut invitasjoner. 

Anonymkode: 745b3...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker; siden det er du som inviterer, så må du få bestemme gjestelisten. At en venninnegruppe ikke vil komme til ditt event pga noen andre du har invitert har avlyst diverse opplegg, synes jeg ikke skal lage noen styring på hvem du vil invitere. 

Altså: hvis gruppe A ikke vil komme hvis du inviterer gruppe B, så er det jo deg gruppe A sårer/svikter. Tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...