Gå til innhold

Lease eller ta opp lån?


MammaMums

Anbefalte innlegg

MammaMums skrev (På 1.4.2024 den 15.06):

Jeg er veldig i tankeboksen om dagen.. Vør nok snart gjøre et bilbytte, men er usikker på hva som er smartest å gjøre av disse to mulighetene. 

Vi er ikke en dyktig bil-fixe selv familie, så jeg er i tvil.. Ikke kjører vi så altfor langt pr år heller- kanskje 12 tusen km er Max det vi bruker. Og ikke har vi småbarn heller.

Er det noen som har erfaringer dere vil dele? Eller har innspill på hva som er greit å tenke på?

Tar imot all erfaring med takk🙏

Hvis dere tenker at dere stadig skal ha ny bil slik at dere f.eks. bytter til ny bil hvert tredje/fjerde år, da er leasing en god løsning. En slik ordning er nok veldig dyr, spesielt fordi man hele tiden sitter med en ny bil som har et stort verditap de første årene, og dette verditapet betaler dere for gjennom leasingen.

En ofte langt mer økonomisk løsning er å låne penger og kjøpe en nyere bruktbil, f.eks. en bil som er 2-3 år gammel og som har gjort unna en stor del av verditapet. Den kan dere betale ned på f.eks. 5 år, men beholde i minst 10 år, og for hvert år dere har den etter at den er nedbetalt, har dere nok penger til overs til en sydentur i stedet for å betale 5-6000 i måneden til et leasingselskap. Med deres kjørelengde kan dere ha en slik bil lenge. Dere trenger ikke være redde for å kjøre en bil lenger enn 200 000km, så lenge dere velger et bilmerke som er kjent for driftssikre biler.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/1/2024 at 3:06 PM, MammaMums said:

Jeg er veldig i tankeboksen om dagen.. Vør nok snart gjøre et bilbytte, men er usikker på hva som er smartest å gjøre av disse to mulighetene. 

Vi er ikke en dyktig bil-fixe selv familie, så jeg er i tvil.. Ikke kjører vi så altfor langt pr år heller- kanskje 12 tusen km er Max det vi bruker. Og ikke har vi småbarn heller.

Er det noen som har erfaringer dere vil dele? Eller har innspill på hva som er greit å tenke på?

Tar imot all erfaring med takk🙏

Biler er det som kalles libilities. Liabilities kjøper man med cash. 
 

mine 2 cents. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 23.30):

Leasing er verre enn å sette fyr på seddelbunker. Helt grusomt idiotisk økonomiforståelse.

Lån på bil er heller ikke veldig lurt, men fortsatt å foretrekke. 

Men om dere bare er to og ikke kjører langt heller...hvorfor ikke bare kjøpe en gammel Leaf til 100k kr?

Det klarer de fleste med kontantbeholdningen og disse bilene er svært rimelige i drift, og veldig pålitelige. 

Anonymkode: 59c19...8f7

Ikke alltid riktig dette, har nå en helt ny bil på leasing 120k på 3 år, 0 innskudd, det er mindre enn verditapet på en helt vanlig bil så er mulig å få gode tilbud

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (5 timer siden):

Hvis dere tenker at dere stadig skal ha ny bil slik at dere f.eks. bytter til ny bil hvert tredje/fjerde år, da er leasing en god løsning. En slik ordning er nok veldig dyr, spesielt fordi man hele tiden sitter med en ny bil som har et stort verditap de første årene, og dette verditapet betaler dere for gjennom leasingen.

En ofte langt mer økonomisk løsning er å låne penger og kjøpe en nyere bruktbil, f.eks. en bil som er 2-3 år gammel og som har gjort unna en stor del av verditapet. Den kan dere betale ned på f.eks. 5 år, men beholde i minst 10 år, og for hvert år dere har den etter at den er nedbetalt, har dere nok penger til overs til en sydentur i stedet for å betale 5-6000 i måneden til et leasingselskap. Med deres kjørelengde kan dere ha en slik bil lenge. Dere trenger ikke være redde for å kjøre en bil lenger enn 200 000km, så lenge dere velger et bilmerke som er kjent for driftssikre biler.

Takk for grundig og nyansert svar 🙏 Det var er kjempebra innspill- her fikk heg noe å tenke på. Godt argument det med å legge de 5-6 tusen etter nedbetalt til ferie og slikt! Det ble plutselig mer fristende å kjøpe. Eller låne da..

Som en skrev over her også, kan jo kjøre den vi har nå til den ikke går lengre- spare det vi ville ha betalt i leasing/lån fra nå- og vipps ha litt mer egenkapital til billån på litt nyere bil ja…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (5 timer siden):

Ikke alltid riktig dette, har nå en helt ny bil på leasing 120k på 3 år, 0 innskudd, det er mindre enn verditapet på en helt vanlig bil så er mulig å få gode tilbud

Det er akkurat dette jeg føler er dilemmaet vi står i…. Ikke lett .. har du leaset tidligere, eller er dette første gang? Hvilken årsmodell leaser du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (5 timer siden):

Ikke alltid riktig dette, har nå en helt ny bil på leasing 120k på 3 år, 0 innskudd, det er mindre enn verditapet på en helt vanlig bil så er mulig å få gode tilbud

Verditapet er jo estimert ut i fra de respektive modellene, om det er forventede lite verdifall på din modell så vil jo leasing bli rimeligere. 
Du vil statistisk tape en god del på det, men det gir forutsigbarhet. Akkurat som fastrente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om du må flytte og kvitte deg med bilen, eller du må doble kjørelengde? Eller år et par små bulker. Da blir det svindyrt med leasing.

Anonymkode: ba796...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaMums skrev (7 timer siden):

Det er akkurat dette jeg føler er dilemmaet vi står i…. Ikke lett .. har du leaset tidligere, eller er dette første gang? Hvilken årsmodell leaser du?

Det er vel 4 leasing nå en 2022 modell, men det er viktig å være forsiktig og nøye med bilene, har ikke måtte betale noe ved innlevering, men det kan bli dyrt hvis man ikke har tatt gått vare på dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaMums skrev (På 1.4.2024 den 15.06):

Jeg er veldig i tankeboksen om dagen.. Vør nok snart gjøre et bilbytte, men er usikker på hva som er smartest å gjøre av disse to mulighetene. 

Vi er ikke en dyktig bil-fixe selv familie, så jeg er i tvil.. Ikke kjører vi så altfor langt pr år heller- kanskje 12 tusen km er Max det vi bruker. Og ikke har vi småbarn heller.

Er det noen som har erfaringer dere vil dele? Eller har innspill på hva som er greit å tenke på?

Tar imot all erfaring med takk🙏

Grunn til bilbytte?  Mest lønnsomt er å beholde bilen lengst mulig. 

Anonymkode: d8597...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Grunn til bilbytte?  Mest lønnsomt er å beholde bilen lengst mulig. 

Anonymkode: d8597...44b

Grunnen er at vi akkurat måtte bytte eksosanlegget på Toyota Aurisen fra -08 eller -09. Det var myyye rust under, og mekanikeren fant et hull han sveisa.. (aner ikke hvor det var, men under der😅

Likevel er Aurisen grov i målet, litt flaut egentlig. Føler ikke det er så mye voksenpoeng å kjøre i gata med😅

Uansett, har kjøpt en annen lyddemper nå, så skal se om det hjelper. 

I tillegg er den litt liten, hadde vært mer praktisk med en større kupe, bagasjerom og hengefeste-ikke minst…

Hva syns du er «best», lease eller låne? Har fått mange gode innspill her over, men har ikke helt landet på noe enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (3 timer siden):

Det er vel 4 leasing nå en 2022 modell, men det er viktig å være forsiktig og nøye med bilene, har ikke måtte betale noe ved innlevering, men det kan bli dyrt hvis man ikke har tatt gått vare på dem

Takk for svar👍 Kan jeg driste meg til å spørre hva du betaler i mnd nå? Du behøver ikke svare hvis du ikke vil, så klart. Det hadde bare gitt meg enda noe mer konkret å gå etter🥰 Vent litt, ser jo nå ovenfor at du har nevnt en sum, og regnestykket klarte jeg selv😅 
Spørsmålet mitt blir egentlig et annet, betaler du forsikring i tillegg eller er det inkl i mnd summen?

Endret av MammaMums
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva om du må flytte og kvitte deg med bilen, eller du må doble kjørelengde? Eller år et par små bulker. Da blir det svindyrt med leasing.

Anonymkode: ba796...cc2

Flytte må vi ikke, men ellers gode innspill der👍 Takk🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venn som leaser. Hen leier ut bilen på nabobil et par ganger i mnd så bilen koster da i praksis 0kr å eie. Helt genialt spør du meg.

Anonymkode: f3888...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MammaMums skrev (20 minutter siden):

Takk for svar👍 Kan jeg driste meg til å spørre hva du betaler i mnd nå? Du behøver ikke svare hvis du ikke vil, så klart. Det hadde bare gitt meg enda noe mer konkret å gå etter🥰 Vent litt, ser jo nå ovenfor at du har nevnt en sum, og regnestykket klarte jeg selv😅 
Spørsmålet mitt blir egentlig et annet, betaler du forsikring i tillegg eller er det inkl i mnd summen?

Ja må ha kaskoforsikring i tillegg

Det mest lønnsomme er nok å kjøpe en pent brukt 2-3 år gammel bil og kjøre i 10år som burde gå problemfritt.

Har 1 bil vi eier og 1 vi leaser og bytter hvert 3 år, fint hvis man liker å ha ny bil hele tiden men det er jo ikke rimeligste løsning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaMums skrev (På 7.4.2024 den 17.54):

Mjææ.. kan være både med eller uten innskudd egentlig… Noen tanker rundt hva som er lurt? 
 Ja, vet det er skikkelig overstrengt med bruksmerker og sånt.. Det blir type avtegnet etter leasingavtalen er over, stemmer det? 
 

Har hus med egen garasje, så jeg skal nok ha grei kontroll hjemme på sånt- men, som du sier uhell kan skje- og blir det leasingbil, så er det sikkert lurt å ta høyde for å minimere sånt, ved å parkere litt unna alle på fellesparkeringer og sånt .. Hmm.. 

Kjører på Østlandet og det er jo det med salting som er en kjip greie for de fleste biler.. Og de gangene vi kjører til fjells, så er det også greit å ha en greit ny og sterk bil. Bor forsåvidt på en snørik plass også, så det er noe vi må ta høyde for når vi skal velge bil..

Vanskelig å vite hva det lureste er, men som en nevnte- så er det det med ar man selge bilen etter noen år og få igjen greit for den dersom man kjøper..

Forvirra her😅😅😅

Jeg gikk inn i en leasingavtale til noen andre for noen år tilbake, så slapp innskuddet. Men endte opp med å kjøpe bilen etter leasingperioden. Heller det enn å måtte betale masse i kostnader for å levere bilen inn. Men bilen jeg har nå den kjøpte jeg ny fra forhandler.  Jeg tror nok det lureste vil være å kjøpe en bil som ikke er helt ny, fordi den faller så mye i verdi de første årene. Så mitt tips er å kjøpe en bil som er 3 - 4 år gammel, og ta opp lån på den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 time siden):

Jeg gikk inn i en leasingavtale til noen andre for noen år tilbake, så slapp innskuddet. Men endte opp med å kjøpe bilen etter leasingperioden. Heller det enn å måtte betale masse i kostnader for å levere bilen inn. Men bilen jeg har nå den kjøpte jeg ny fra forhandler.  Jeg tror nok det lureste vil være å kjøpe en bil som ikke er helt ny, fordi den faller så mye i verdi de første årene. Så mitt tips er å kjøpe en bil som er 3 - 4 år gammel, og ta opp lån på den. 

Takk for innspill👍👍

Det kan virke som at det å kjøpe en 4 års gammel bil er det lureste, når man ser sånn jevnt over her på tips og råd ja👍 

Så var det å bestemme seg for merke og modell da🙃😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MammaMums skrev (Akkurat nå):

Takk for innspill👍👍

Det kan virke som at det å kjøpe en 4 års gammel bil er det lureste, når man ser sånn jevnt over her på tips og råd ja👍 

Så var det å bestemme seg for merke og modell da🙃😅😅

Vi har vært godt fornøyd både med Ford og Volkswagen, hadde holdt meg unna biler som har dyre deler, og som er dyre å forsikre.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (5 minutter siden):

Vi har vært godt fornøyd både med Ford og Volkswagen, hadde holdt meg unna biler som har dyre deler, og som er dyre å forsikre.

Tenkt på Wolswagen ja.. Vi bor på et snøfylt sted, så må være en litt tyngre bil som klarer seg godt på vinterføre👍

Skal begynne å se på både w og Ford 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut fleks.no også, «leasing light», alt inkludert. 

Anonymkode: 31b0a...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en bra sammenligning i aftenposten i dag som kan være bra og se

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...