MammaMums Skrevet 1. april #1 Del Skrevet 1. april Jeg er veldig i tankeboksen om dagen.. Vør nok snart gjøre et bilbytte, men er usikker på hva som er smartest å gjøre av disse to mulighetene. Vi er ikke en dyktig bil-fixe selv familie, så jeg er i tvil.. Ikke kjører vi så altfor langt pr år heller- kanskje 12 tusen km er Max det vi bruker. Og ikke har vi småbarn heller. Er det noen som har erfaringer dere vil dele? Eller har innspill på hva som er greit å tenke på? Tar imot all erfaring med takk🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #2 Del Skrevet 1. april Har du god økonomi er leasing veldig behagelig. Lønner seg ikke, men slipper stress ved vedlikehold osv. Anonymkode: 5c715...1ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaMums Skrevet 1. april Forfatter #3 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du god økonomi er leasing veldig behagelig. Lønner seg ikke, men slipper stress ved vedlikehold osv. Anonymkode: 5c715...1ef Nei, det lønner seg jo sjelden med bil uansett kanskje, og økonomien er god nok for begge alternativer… Så er usikker på hva som er best å gjøre. Evt lån og terminbeløp på leasing er sånn ca samme ish.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #4 Del Skrevet 1. april Er leasingen med null innskudd? Vær obs på at de er nazi ved tilbakelevering på trekk for alt som ikke ser flett nytt ut….Et lite hakk fra uforsiktig åpning av dør fra naboen på parkeringsplass osv… Anonymkode: 94ce0...82e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #5 Del Skrevet 1. april MammaMums skrev (1 time siden): Nei, det lønner seg jo sjelden med bil uansett kanskje, og økonomien er god nok for begge alternativer… Så er usikker på hva som er best å gjøre. Evt lån og terminbeløp på leasing er sånn ca samme ish.. Har du beregnet inn at du ikke kan selge en lease bil. Det viser seg jo fort at det da lønner seg å kjøpe. Vi kjøpte for 300.000 og kjørte den i 6 år. Solgte for 196 000. Anonymkode: c99a2...d90 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaMums Skrevet 1. april Forfatter #6 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du beregnet inn at du ikke kan selge en lease bil. Det viser seg jo fort at det da lønner seg å kjøpe. Vi kjøpte for 300.000 og kjørte den i 6 år. Solgte for 196 000. Anonymkode: c99a2...d90 Godt poeng👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaMums Skrevet 7. april Forfatter #7 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 19.32): Er leasingen med null innskudd? Vær obs på at de er nazi ved tilbakelevering på trekk for alt som ikke ser flett nytt ut….Et lite hakk fra uforsiktig åpning av dør fra naboen på parkeringsplass osv… Anonymkode: 94ce0...82e Mjææ.. kan være både med eller uten innskudd egentlig… Noen tanker rundt hva som er lurt? Ja, vet det er skikkelig overstrengt med bruksmerker og sånt.. Det blir type avtegnet etter leasingavtalen er over, stemmer det? Har hus med egen garasje, så jeg skal nok ha grei kontroll hjemme på sånt- men, som du sier uhell kan skje- og blir det leasingbil, så er det sikkert lurt å ta høyde for å minimere sånt, ved å parkere litt unna alle på fellesparkeringer og sånt .. Hmm.. Kjører på Østlandet og det er jo det med salting som er en kjip greie for de fleste biler.. Og de gangene vi kjører til fjells, så er det også greit å ha en greit ny og sterk bil. Bor forsåvidt på en snørik plass også, så det er noe vi må ta høyde for når vi skal velge bil.. Vanskelig å vite hva det lureste er, men som en nevnte- så er det det med ar man selge bilen etter noen år og få igjen greit for den dersom man kjøper.. Forvirra her😅😅😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #8 Del Skrevet 7. april Leaset bil av møller i tre år. Leverte den nettopp tilbake. Bilen hadde noen småbulker, manglet noen småting (aner ikke hvor jeg har gjort av de), hadde ikke tatt siste service, hadde kjørt litt lengre enn opprinnelig avtale, osv. dvs at jeg tok svært godt vare på bilen det første året, så skled det litt ut. regningen kom på 9000. Synes ikke det var galt. Anonymkode: 7fb44...8d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #9 Del Skrevet 7. april Men altså, hva lønner seg mellom å eie og leie, er det bolig er jo alltid svaret eie. Leaser du bil i tre år har du øst ut masse penger og har ingenting igjen. Eier du den i tre år, er det restverdi i den. Leasingselskapene skal tjene penger. Endrer behovet ditt seg underveis, må du gjerne få andre til å overta avtalen. Det er gjerne ikke så lett? Hva med å kjøpe en nyere brukt som fremdeles har nybilgaranti? Anonymkode: 94ce0...82e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #10 Del Skrevet 7. april Begge deler er jo dyrt. Er vant med å spare til ny bil i forkant. I stedet for å kaste tusenlapper ut av vinduet til lån eller lease. Anonymkode: 6866e...cae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #11 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begge deler er jo dyrt. Er vant med å spare til ny bil i forkant. I stedet for å kaste tusenlapper ut av vinduet til lån eller lease. Anonymkode: 6866e...cae Enig med deg. Jeg kjøper heller en 5 år gammel bil og kjører den i 5 år. Anonymkode: 9488b...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #12 Del Skrevet 7. april 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men altså, hva lønner seg mellom å eie og leie, er det bolig er jo alltid svaret eie. Leaser du bil i tre år har du øst ut masse penger og har ingenting igjen. Eier du den i tre år, er det restverdi i den. Leasingselskapene skal tjene penger. Endrer behovet ditt seg underveis, må du gjerne få andre til å overta avtalen. Det er gjerne ikke så lett? Hva med å kjøpe en nyere brukt som fremdeles har nybilgaranti? Anonymkode: 94ce0...82e Men bilholdet koster selvom det er restverdi. Verditap og alternativkostnad er 2 viktige stikkord her. Anonymkode: 7b97f...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #13 Del Skrevet 7. april 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig med deg. Jeg kjøper heller en 5 år gammel bil og kjører den i 5 år. Anonymkode: 9488b...5f7 Det er litt både og. En 5 år gammel bil som du kjører til den er 10 vil med stor sannsynlighet koste en del i vedlikehold. De første 5 årene er det garanti så vedlikeholdskostnader er minimale. Derimot har du større verditap og kapitalkostnader. Det er ikke et regnestykke som er gitt med 2 streker under, men i en god del tilfeller vil nyere biler koste mindre. Anonymkode: 7b97f...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #14 Del Skrevet 7. april Leasing er verre enn å sette fyr på seddelbunker. Helt grusomt idiotisk økonomiforståelse. Lån på bil er heller ikke veldig lurt, men fortsatt å foretrekke. Men om dere bare er to og ikke kjører langt heller...hvorfor ikke bare kjøpe en gammel Leaf til 100k kr? Det klarer de fleste med kontantbeholdningen og disse bilene er svært rimelige i drift, og veldig pålitelige. Anonymkode: 59c19...8f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Del Skrevet 8. april Kjør den bilen du har et par år til samtidig som du sparer til ny bil. Anonymkode: 27c38...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Enig med deg. Jeg kjøper heller en 5 år gammel bil og kjører den i 5 år. Anonymkode: 9488b...5f7 Sparte opp, kjøpte første bil til 100 000, kjørte den til jeg solgte for 20 000. Da hadde jeg jo spart mye mer enn om jeg skullle betalt 100 000 i avdrag + renter på dette over disse årene, samt fikk god avkastning i fond på pengene, og kunne kjøpe en desto dyrere bil neste gang. Jeg har aldri forstått dette med å låne til slikt. Bolig er jo greit, det er så dyrt at man vil bruke år på å kjøpe opp, men i og med at banken har garanti i pant er jo renta ekstremt lav. Anonymkode: 6866e...cae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #17 Del Skrevet 13. april MammaMums skrev (På 7.4.2024 den 17.54): Mjææ.. kan være både med eller uten innskudd egentlig… Noen tanker rundt hva som er lurt? Ja, vet det er skikkelig overstrengt med bruksmerker og sånt.. Det blir type avtegnet etter leasingavtalen er over, stemmer det? Har hus med egen garasje, så jeg skal nok ha grei kontroll hjemme på sånt- men, som du sier uhell kan skje- og blir det leasingbil, så er det sikkert lurt å ta høyde for å minimere sånt, ved å parkere litt unna alle på fellesparkeringer og sånt .. Hmm.. Kjører på Østlandet og det er jo det med salting som er en kjip greie for de fleste biler.. Og de gangene vi kjører til fjells, så er det også greit å ha en greit ny og sterk bil. Bor forsåvidt på en snørik plass også, så det er noe vi må ta høyde for når vi skal velge bil.. Vanskelig å vite hva det lureste er, men som en nevnte- så er det det med ar man selge bilen etter noen år og få igjen greit for den dersom man kjøper.. Forvirra her😅😅😅 Ta høyde for fratrekk for steinsprut også. Jeg har hatt leasingbil som firmabil, og fikk se regningen. Vi vasket ofte, så var ingen fratrekk fra noe som kunne skyldes salt. Men det var fratrekk for steinsprut på panser og taket. Jeg ser det på privatbilen min også, det er mange merker i bilen pga steinsprut. Anonymkode: 27d21...8d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #18 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg ser det på privatbilen min også, det er mange merker i bilen pga steinsprut. Kanskje burde du vurdere å holder større avstand til kjøretøyet foran? Jeg begynte å holde avstand og har bare veldig få steinsprut nå. Anonymkode: c3561...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #19 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg begynte å holde avstand og har bare veldig få steinsprut nå. Steinsprut kommer begge veier, av motgående trafikk også. Det er stort sett der jeg får mine ødelagte frontruter fra. Anonymkode: 59c19...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #20 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Steinsprut kommer begge veier, av motgående trafikk også. Det er stort sett der jeg får mine ødelagte frontruter fra. Anonymkode: 59c19...8f7 Og jeg fikk kraftig steinsprut da jeg ble forbikjørt. Off topic. Anonymkode: 9d609...d30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå