AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #21 Skrevet 2. mai 2024 Menchit skrev (På 5.4.2024 den 11.16): Du roper hurra for, og vil fortsette den lovgivning som er årsaken til problemene vi har i dag? Smart Det er ikke lovgivningen som er skyld i dopmisbruket. Det er de narkomane selv som er skyld i dette. De har valgt den livsstilen og må leve med den siden de ikke velger å legge narkoen på hylla. Alle har sjansen til å få et godt liv, men mange velger det bort. Anonymkode: 5d75b...1ee 3
Menchit Skrevet 2. mai 2024 #22 Skrevet 2. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke lovgivningen som er skyld i dopmisbruket. Det er de narkomane selv som er skyld i dette. De har valgt den livsstilen og må leve med den siden de ikke velger å legge narkoen på hylla. Alle har sjansen til å få et godt liv, men mange velger det bort. Anonymkode: 5d75b...1ee Det er så lite kunnskapsløst at det er ikke noe poeng i å diskutere med deg Vis meg forskning som støtter synspunktene dine, ellers er det bare en moraliserende holdning som ikke kan brukes til noe som helst positivt mtp å redusere rusbruk. Før du kommer med løsninger så er det en god i det og sette seg inn i hva problemet er. Det er umulig med den holdningen din. Anbefaler deg å lese denne artikkelen https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/har-skapt-forakt-for-mennesker-som-sliter-med-rus/o/5-95-1794860 Endret 2. mai 2024 av Menchit 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #23 Skrevet 2. mai 2024 Du hadde jo sluppet å bekymre deg for at lokalsamfunnet ble forpestet med kriminalitet hvis rusreformen gikk gjennom. Du skriver mye forskjellig som har svært lite logisk sammenheng. Anonymkode: 3ed42...722 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #24 Skrevet 2. mai 2024 Menchit skrev (1 time siden): Det er så lite kunnskapsløst at det er ikke noe poeng i å diskutere med deg Vis meg forskning som støtter synspunktene dine, ellers er det bare en moraliserende holdning som ille kan brukes til noe som helst positivt mtp å redusere rusbruk. For du kommer med løsninger så er det en god i det og sette seg inn i hva problemet er. Det er umulig med den holdningen din. Så en skal redusere dopmisbruket ved å la det bli lovlig slik at flere kan få tak i det. Den var ny 😂 Kanskje vi skal `redusere straffene for andre kriminelle handlinger også da, siden det vil føre til at flere kan gjøre det? Grunnen til at du skriver at det ikke er vits i å diskutere med meg, er at du vet jeg har rett. Anonymkode: 5d75b...1ee 3
Menchit Skrevet 2. mai 2024 #25 Skrevet 2. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så en skal redusere dopmisbruket ved å la det bli lovlig slik at flere kan få tak i det. Den var ny 😂 Kanskje vi skal `redusere straffene for andre kriminelle handlinger også da, siden det vil føre til at flere kan gjøre det? Grunnen til at du skriver at det ikke er vits i å diskutere med meg, er at du vet jeg har rett. Anonymkode: 5d75b...1ee Du kunne ikke tatt mer feil, grunnen til at jeg skriver det er ikke vits å diskutere med deg er at du er så langt ute på viddene og samtidig så bastant at jeg ikke tror du er interessert i å se andre perspektiver. Du bør lese denne artikkelen https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/har-skapt-forakt-for-mennesker-som-sliter-med-rus/o/5-95-1794860 Det jeg siterte deg på var en post der du påstår at det er tilfeldig hvem som bruker rusmidler, og hvordan det går med dem er kun opp til dem selv. Det er et valg, det siste er kanskje sant, spørs hva du definerer som valg. Endret 2. mai 2024 av Menchit 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #26 Skrevet 2. mai 2024 Menchit skrev (5 minutter siden): Du kunne ikke tatt mer feil, grunnen til at jeg skriver det er ikke vits å diskutere med deg er at du er så langt ute på viddene og samtidig så bastant at jeg ikke tror du er interessert i å se andre perspektiver. Du bør lese denne artikkelen https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/har-skapt-forakt-for-mennesker-som-sliter-med-rus/o/5-95-1794860 Det jeg siterte deg på var en post der du påstår at det er tilfeldig hvem som bruker rusmidler, og hvordan det går med dem er kun opp til dem selv. Det er et valg, det siste er kanskje sant, spørs hva du definerer som valg. En velger sitt liv. Anonymkode: 5d75b...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #27 Skrevet 3. mai 2024 linsejesus skrev (På 1.4.2024 den 12.03): Hvilke fordeler mener du kriminaliseringen har i dag? Den sørger for at vi har lavere narkotikabruk enn land nedover på kontinentet som har avkriminalisert/legalisert og slipper rusede som dreper i psykose, i trafikken og tar opp masse plass i helsevesenet. Anonymkode: 55d3f...400 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #28 Skrevet 3. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Den sørger for at vi har lavere narkotikabruk enn land nedover på kontinentet som har avkriminalisert/legalisert og slipper rusede som dreper i psykose, i trafikken og tar opp masse plass i helsevesenet. Anonymkode: 55d3f...400 Det skulle man tro, men så viser det seg at kriminalisering har ganske liten innvirkning på bruk av rusmidler. Anonymkode: 7180c...690 5
linsejesus Skrevet 3. mai 2024 #29 Skrevet 3. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Det skulle man tro, men så viser det seg at kriminalisering har ganske liten innvirkning på bruk av rusmidler. Anonymkode: 7180c...690 Den skulle ikke være anonym.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #30 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.40): Er det greit at selvforskyldt avhengighet/sykdomsbilde tross flere behandlingsforløp skal gå på skattebetalernes regning? Hvor blir det av bokstaven R i LAR? Det finnes ikke et snev av rehabilitering når brukermedvirkningen settes høyere en legenes vurderinger! Dette er i stor grad en gruppe mennesker som ikke er interesserte i å faktisk bedre sin egen livsførsel, de får innvilget ung uføretrygd og forpester lokalsamfunnet med kriminalitet og narkotika! Politiet står helt handlingslammet' vi vet jo alle at å straffe narkolangere er innhumant' de er jo bare avhengige.. Hva i all verden var det høyresiden tenkte på med rusreformen egentlig? Takke meg til for at AP tok til fornuften å stemte ned forslaget! Slik det var formulert ville i praksis gjort det lovlig å spre den forbanna møkka vi kjenner som narkotika/dop! Anonymkode: 4efe4...04e Det må gjøre vondt å være så blåst. Ser absolutt behovet for noe p henge fingrene, men greie på hva du snakker om har du ei. Ps. Jævlig lite sexy å sparke nedover. Anonymkode: 6d7b9...e71 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #31 Skrevet 3. mai 2024 Jeg har vært i miljøet selv. Jeg har aldri møtt en avhengig som ikke egentlig ønsker å slutte. Anonymkode: 94d9a...d29 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #32 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.40): Er det greit at selvforskyldt avhengighet/sykdomsbilde tross flere behandlingsforløp skal gå på skattebetalernes regning? Hvor blir det av bokstaven R i LAR? Det finnes ikke et snev av rehabilitering når brukermedvirkningen settes høyere en legenes vurderinger! Dette er i stor grad en gruppe mennesker som ikke er interesserte i å faktisk bedre sin egen livsførsel, de får innvilget ung uføretrygd og forpester lokalsamfunnet med kriminalitet og narkotika! Politiet står helt handlingslammet' vi vet jo alle at å straffe narkolangere er innhumant' de er jo bare avhengige.. Hva i all verden var det høyresiden tenkte på med rusreformen egentlig? Takke meg til for at AP tok til fornuften å stemte ned forslaget! Slik det var formulert ville i praksis gjort det lovlig å spre den forbanna møkka vi kjenner som narkotika/dop! Anonymkode: 4efe4...04e Er det greit å ha et så forkastelig menneskesyn? Anonymkode: 53ff5...8ea 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #33 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 15.47): Det er ikke lovgivningen som er skyld i dopmisbruket. Det er de narkomane selv som er skyld i dette. De har valgt den livsstilen og må leve med den siden de ikke velger å legge narkoen på hylla. Alle har sjansen til å få et godt liv, men mange velger det bort. Anonymkode: 5d75b...1ee 🤦🏼♀️ Anonymkode: 53ff5...8ea 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #34 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skulle man tro, men så viser det seg at kriminalisering har ganske liten innvirkning på bruk av rusmidler. Anonymkode: 7180c...690 Den har tydeligvis det når vi ligger på bunnen i europa i narkotikabruk, mens de liberale landene har veldig stor andel narkotikabrukere. Anonymkode: 55d3f...400 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #35 Skrevet 4. mai 2024 On 5/2/2024 at 3:47 PM, AnonymBruker said: Det er ikke lovgivningen som er skyld i dopmisbruket. Det er de narkomane selv som er skyld i dette. De har valgt den livsstilen og må leve med den siden de ikke velger å legge narkoen på hylla. Alle har sjansen til å få et godt liv, men mange velger det bort. Anonymkode: 5d75b...1ee Velger man også sykdom? Velger man å ikke få den hjelpen man behøver? Anonymkode: e27b7...dc2 1 1
linsejesus Skrevet 4. mai 2024 #36 Skrevet 4. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Den har tydeligvis det når vi ligger på bunnen i europa i narkotikabruk, mens de liberale landene har veldig stor andel narkotikabrukere. Anonymkode: 55d3f...400 Nei, da har du som utgangspunkt at straffenivået bestemmer bruken, og det har altså vist seg å ikke stemme. Dekriminaliseringen/liberaliseringen/legaliseringen har kommet i stand fordi bruken var ekstremt høy til tross for forbud og straff, ikke omvendt. Og så kan vi selvsagt ikke måle suksessen til en ruspolitikk kun på mengde rusmidler som brukes. For eksempel kan antallet brukere gå opp, mens den totale bruken går ned, eller folk kan bruke sjeldnere men mer om gangen, eller et rusmiddel kan erstatte et annet, eller rusmidler som selges lovlig kan ha andre egenskaper enn det som selges av kriminelle (jamfør akevitt fra Vinmonopolet vs. hjemmebrent i en bakgate) og så videre. Så selv om du skulle ha rett i din antagelse om at bruken vil øke, kan du ikke ta for gitt at skadene vil øke. Og de helsemessige konsekvensene er jo også bare én del av regnestykket: hvordan politiet skal prioritere sine ressurser er et annet moment, et tredje moment er hvilken effekt dekriminalisering eller regulering vil ha på kriminelle miljøer, og et fjerde (viktig!) moment er hvorvidt det i det hele tatt er moralsk og juridisk forsvarlig å straffe mennesker for å ruse seg på enkelte stoffer men ikke andre. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #37 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den har tydeligvis det når vi ligger på bunnen i europa i narkotikabruk, mens de liberale landene har veldig stor andel narkotikabrukere. Anonymkode: 55d3f...400 På nesten alle indikatorer så ligger Norge bra an i forhold til de fleste andre land. Rus bruk er en av disse. Kan det ikke tenkes at grunnen til at vi har lavere rusmisbruk, er at det er færre mennesker i Norge som har det vondt kontra de fleste land? Takket være våre relativt gode velferdsordninger, vår svært høye levestandard osv, så er det færre som blir avhengige, og er man avhengig i Norge er det lettere å få livet på kjør igjen enn om man er avhengig i et land med mindre støtte. Det er også MANGE land med strengere lovgivning enn vår, som har høyere forbruk enn land med liberale ruslover. Anonymkode: 7171b...d7d 1
K.B. Skrevet 4. mai 2024 #38 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 15.47): Det er ikke lovgivningen som er skyld i dopmisbruket. Det er de narkomane selv som er skyld i dette. De har valgt den livsstilen og må leve med den siden de ikke velger å legge narkoen på hylla. Alle har sjansen til å få et godt liv, men mange velger det bort. Anonymkode: 5d75b...1ee Ja hallo! for en logikk. Ingen velger narkomani som "yrke" Det er som mange andre har påpekt en kombinasjon av arv og miljø, samt uflaks. En ting er sikkert, det er at behandlingen vi har nå i form av LAR funker svært dårlig, jeg skjønner at det i stor grad er en ressursgreie, men jeg tror vi er nødt til å se litt på helt andre løsninger som nesten må innebære midlertidig tvang. Folk som har vært på kjøret i mange, mange år har allerede fått mye skader pga. livsstilen og det beste vi kan gjøre er å prøve å regulere misbruket deres og sørge for tak over hodet og at det mest basale av behov blir ivaretatt, men når det kommer til nye "rekrutter" i rusmiljøet, så mener jeg seriøst at disse burde blitt plukket opp og plassert et sted der de kan bli nyktre, få fysisk og mental hjelp, samt få de på rett kjøl igjen, fortsette med skolegang eller utdannelse, kjenne på mestring osv. Kanskje gjøre om en nedlagt militærbase eller noe sånt. Langt vekk fra storbyer og fristelser lenge nok til at man kan ha en realistisk sjanse til å snu livet deres. Et halvt år av gangen er nok minimum, men jeg tenker egentlig at dette er prosjekter som må gå over flere år og at man kan gi mer frihet etter hvert, litt som i fengsel på en måte. Målet helliger midlet slik jeg ser det.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #39 Skrevet 4. mai 2024 CAPS LOCK skrev (På 1.4.2024 den 12.24): Redusert forbruk og dermed lavere helseproblemer Fuck du er bra naiv. Kokainbruk øker og det er unge som ruser seg i hele landet Anonymkode: 3a2fe...ee7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #40 Skrevet 4. mai 2024 K.B. skrev (11 timer siden): Ja hallo! for en logikk. Ingen velger narkomani som "yrke" Det er som mange andre har påpekt en kombinasjon av arv og miljø, samt uflaks. En ting er sikkert, det er at behandlingen vi har nå i form av LAR funker svært dårlig, jeg skjønner at det i stor grad er en ressursgreie, men jeg tror vi er nødt til å se litt på helt andre løsninger som nesten må innebære midlertidig tvang. Folk som har vært på kjøret i mange, mange år har allerede fått mye skader pga. livsstilen og det beste vi kan gjøre er å prøve å regulere misbruket deres og sørge for tak over hodet og at det mest basale av behov blir ivaretatt, men når det kommer til nye "rekrutter" i rusmiljøet, så mener jeg seriøst at disse burde blitt plukket opp og plassert et sted der de kan bli nyktre, få fysisk og mental hjelp, samt få de på rett kjøl igjen, fortsette med skolegang eller utdannelse, kjenne på mestring osv. Kanskje gjøre om en nedlagt militærbase eller noe sånt. Langt vekk fra storbyer og fristelser lenge nok til at man kan ha en realistisk sjanse til å snu livet deres. Et halvt år av gangen er nok minimum, men jeg tenker egentlig at dette er prosjekter som må gå over flere år og at man kan gi mer frihet etter hvert, litt som i fengsel på en måte. Målet helliger midlet slik jeg ser det. Dette er jo ikke lov all den tid alle borgere av Norge har bevegelsesfrihet Anonymkode: 3a2fe...ee7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå