Gå til innhold

Hvilke funksjoner synes dere er godt å ha i huset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
RedFox81 skrev (8 minutter siden):

Jeg uthevet dette - IKKE GJØR DETTE TS 😅
jeg har laget dette i mitt hus. La oss nevne at enhver ny stikkontakt punkt kostet 1200 tusen fra elektriker. Og nå selges det oppadbare julestjerner, som trenger ikke stikkontakt, det er mye billigere å kjøpe en sånn, og bare lade batterien. 

små vanntette høytalere for bad har alltid usblader. Du trenger ikke stikkontakt. 

det siste kan man implementere med Phillips hus eller tilsvarende smart system fra Ikea, man trenger ikke en bryter for det. Man kan snakke til Google nest f-eks, eller snakke til Siri på mobilen. 

altså, egentlig hele din liste er bare fordyrende ting som er allerede utdaterte nå i 2024.  😅

Det er vel greit med stikkontakter. Så slipper man lade masse dingser. Så det er ikke utdatert å ha strøm. Alle sensorer/lys/pærer/rullegardiner/varmepumpe/dørlåser/garasjeport/google home må kommunisere med en sentral skal det bli funksjonelt. Brytere er veldig kjekt, de har flere funksjoner, trykker man 3 ganger dimmes alt klart til middag, 4 ganger alt til vask, 2 ganger så låses ytterdøren. 

Av annet jeg liker i et nytt hus er, direkte inngang fra garasje, egen skitten inngang for unger, varmepumpe i alle oppholds og soverom, først og fremst for de varme dagene. Sensorer som slår på lys ved bevegelse og av igjen. Sensorer på om dører og vinduer er lukket, gulvvarme, varmekabler i trapper utendørs, alarm, rikelig med stikkontakter. Bryter ved nattbord som slår av lys i tak, kodelås på dør med kamera og åpning.  Ren kjøkkenbenk med alle maskiner gjemt til daglig. 2 ovner, tallerkenvarmer, qooker, innebygd stereo, kort vei fra oppvaskmaskin til skap, walk inn og ensuite bad. Stort vaskerom med oppbevaringsrom for skittentøy, lydisolering mellom rom. Egen sone for barna. 

Anonymkode: 5c54c...ba5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

-Stue høyt oppe (utsikt), soverom nede (svalere).

-Vaskerom med egen inngang og med dusj og utslagsvask

-Garasje med plass til bil(er) og sykler

-Inngang fra garasje til bolig (kort veg til pantry med dagligvarer.

-Bodplass

-Pantry/spisskammer med (skjult) inngang fra kjøkken til oppbevaring av tørrvarer, store kjøkkenmaskiner. Kan godt ha grovkjøkken. Og kjølehjørne/kjølerom.

-Kjøleskap med isbitmaskin

-To oppvaskmaskiner

-Quooker - med kaldtvann og kullsyre

-Vinskap/vinrom

-Kombidampovn og stekeovn/mikro

-Benkeplate som tåler varme gryter og vann

-Kjøkkenøy

-Egen sone til barna, kan godt ha et tilknyttet garderoberom, som igjen ligger i nærhet til vaskerom (slippe å bære ferdigbrettede klær og skittentøy mange etasjer)

-Soverom med en suite og wall-in

-Smarthus/passivhus, solceller på tak om innstrålingsvinkelen er fornuftig

-Bergvarmepumpe

-Nok(!) stikkontakter og trekkrør til PoE/ethernet

-Uteplass som kan være en glidende overgang av innearealet (stor skyvedør). Tydelige soner både inne og ute.

-Varmtvann i utekrana.

-God plass til to voksne i dusjen

-Dusjtoalett

Vi har vel ca 2 av disse pr nå, men så var det ikke vi som bygde huset helller..

Anonymkode: 13559...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, RedFox81 said:

jeg har gjort dette - som jeg uthever, og angrer egentlig. Betalte elektriker 1200 kr for hver ny stikkontakt, men "alle" julestjerner kommer nå med mulighet for batteri og er oppadbare, så man trenger ikke stikkontakt.  Så det er egentlig bortkastet penger. 

Så utrolig irriterende å stadig måtte gå og lade og bytte batteri på alt mulig hele tiden. Batteridrevne julestjerner holder knapt en uke og kommer ikke i særlig stor størrelse og mye lys. Så må alt ned og lades. 

Kjedelig å stadig måtte lade høytaler fordi du glemte skru den av og den gikk tom for strøm. Ikke er det så veldig god lyd i bærbare usb høytalere som tåler mer enn noen timer heller.

Vi har sonos i hele huset for eksempel, da kan jeg velge å spille samme musikk i alle rom om morgenen slik at man slipper forskjellig lyd i alle rom som forstyrrer hverandre 

Hver stikkontakt koster ikke 1200 kroner om man gjør dette som et helhet prosjekt planlagt under bygging.

Og Philips hue kan overhode ikke sammenlignes med et godt system som kan programmeres som man ønsker. Litt slitsomt å ha barn eller gjester om alt må skrus på via app på din telefon hele tiden også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, 100cm dusjhjørne minimum er digg. Kan du ha badekar i tillegg er det supert. Kott til oppbevaring av håndklær, sengetøy etc. Store garderoskap med nok plass. Varme i gulvet overalt gjør at du kan ha lavere innetemperatur.

Jeg elsker tile dusjhjørnene med oppbevaring i karmen og håndkletørkere som stang. Vi har INR BOW

Endret av Malvinka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er vel greit med stikkontakter. Så slipper man lade masse dingser. Så det er ikke utdatert å ha strøm. Alle sensorer/lys/pærer/rullegardiner/varmepumpe/dørlåser/garasjeport/google home må kommunisere med en sentral skal det bli funksjonelt. Brytere er veldig kjekt, de har flere funksjoner, trykker man 3 ganger dimmes alt klart til middag, 4 ganger alt til vask, 2 ganger så låses ytterdøren. 

Av annet jeg liker i et nytt hus er, direkte inngang fra garasje, egen skitten inngang for unger, varmepumpe i alle oppholds og soverom, først og fremst for de varme dagene. Sensorer som slår på lys ved bevegelse og av igjen. Sensorer på om dører og vinduer er lukket, gulvvarme, varmekabler i trapper utendørs, alarm, rikelig med stikkontakter. Bryter ved nattbord som slår av lys i tak, kodelås på dør med kamera og åpning.  Ren kjøkkenbenk med alle maskiner gjemt til daglig. 2 ovner, tallerkenvarmer, qooker, innebygd stereo, kort vei fra oppvaskmaskin til skap, walk inn og ensuite bad. Stort vaskerom med oppbevaringsrom for skittentøy, lydisolering mellom rom. Egen sone for barna. 

Anonymkode: 5c54c...ba5

Men hvordan fungerer alt dette som styres via en sentral ved strømbrudd ? Her er ingenting koblet opp mot en sentral og dermed er det ingen fare ved strømbrudd.

Anonymkode: 883e7...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok soverom av en grei størrelse så alle barna får egne rom. Sette av plass til eventuelt kontor når alle barna først har fått egne rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Jegermeg83 skrev (På 6.4.2024 den 18.34):

Skuffer i stedet for skap på badet har jeg dårlig erfaring med.   Anbefales ikke. 

Hæ?! Vi har skap og jeg holder på å klikke. Møbelet er relativt nytt, men det er et såpass stort irritasjonsmoment at jeg vurderer å bytte det ut. Der jeg bodde før hadde vi skuffer. Skjønner ikke hvem som velger skap frivillig, det er jo umulig å holde orden, og alt faller jo bare over om man skal ha tak i det som ligger bakerst 😅

Anonymkode: 2b56b...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvordan fungerer alt dette som styres via en sentral ved strømbrudd ? Her er ingenting koblet opp mot en sentral og dermed er det ingen fare ved strømbrudd.

Hva mener du egentlig her? Kodelåsen på inngangsdøra bruker helt sikkert batteri (må kanskje taste koden manuelt). Ved et strømbrudd vil vel det huset fungere omtrent sånn som ditt hus fungerer når det ikke er strømbrudd 🙈 "Sentralen" starter opp automatisk når strømmen er tilbake. 

Anonymkode: 20979...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har Yale Doorman koblet mot Verisure. Ved strømbrudd kan vi ikke låse opp med app på mobilen, men kode og RFID-brikke fungerer fortsatt fint. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har vi som vi er fornøyd med: 

Innebygd skoskap. Sko tar mer plass enn man tror. Er som et vanlig skap med hyller inni, også skråhyller bakerst, mellom hyllene. Oppbevarer flere ting der og.

Vi har garasje med sånne boder under skråtaket. Vet ikke hva det heter. Skal snart installere lys som skrur seg på automatisk når man åpner døra. 

Under trappa har vi satt opp hyller. På hyllene står det kurver hvor vi kan oppbevare ting. Tidligere bare satte vi ting under trappa. Det ble rotete og var lite oversiktlig. 

Vi har et lite kjøkken. Hadde vi hatt et større hadde vi satt inn både kjøleskap og fryseskap. Nå har vi fryseskap i boden oppe, og det er litt irriterende å måtte gå opp hver gang jeg skal hente noe i fryseren. Et skafferi på kjøkkenet hadde også vært fint. Vi har ekstra tørrvarer og sånt på boden oppe.

Vi har to bad hvor det ene er i gangen rett innenfor inngangsdøra. Det er kjekt når man har barn som kommer skitne inn. Bedre å ta med skitne barn rett inn i dusjen enn at de må gå gjennom stua. 

Vaskerom! Med utslagsvask. Vi har også riller på utslagsvasken så vi kan vaske ting ordentlig for hånd der. Vi har kurver hengende på veggen til klesvask og litt oppbevaring, og et lite tørkestativ som henger på veggen. 

Anonymkode: ce530...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Da går det over på batteri, så det funker også ved strømbrudd. Vi kan også tenne i gasspeisen selv om det er strømbrudd 😊

Anonymkode: e2f16...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En fin dame som snurrer rundt i huset er alltid nyttig å ha.

Anonymkode: 16f2d...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...