AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #41 Skrevet 3. april 2024 Sneips skrev (35 minutter siden): Kan jeg spør hvor dere har kjøkken fra? Vi var på flere tegnetimer i fjor, og ingen nevnte denne muligheten, men jeg har settdet på bilder. Vi hadde det på Ikea-kjøkkenet der vi bodde før. Men det var Ikea-kjøkken av den gamle typen, som gikk ut i 2012 eller noe sånt, usikker på om de tilbyr det på den nye typen som er i salg nå. Anonymkode: dc932...16d 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #42 Skrevet 3. april 2024 Sneips skrev (5 timer siden): Kan jeg spør hvor dere har kjøkken fra? Vi var på flere tegnetimer i fjor, og ingen nevnte denne muligheten, men jeg har settdet på bilder. Sigdal og HtH har, muligens også Drømmekjøkkenet. Stort sett alle kjøkkenleverandører som har høy sokkel (må være over 10 cm). Anonymkode: e2f16...15c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #43 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jeg spørre hvilken kjøkkenleverandør som hadde innebygd skjærefjøl? Har vært og sett på nytt kjøkken hos flere, ingen av de hadde noe slags løsning for skjærefjøl, jeg spurte spesifikt etter det. Anonymkode: e79b1...9aa Sigdal har ikke innebygget fjøl, men selger en fjøl som kan legges oppå en skuff og går inn i benken. Så den blir som innebygget, men du kan ta den av og vaske. Anonymkode: e2f16...15c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #44 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er overrasket over at så mange vil ha varme i golv, til og med cannbåren varme? Hvorfor synes dere detcer viktig i et moderne hus som knapt krever oppvarming? Vi har ikke hatt på varme i andre rom enn badet siden vi flyttet inn for tre år siden. Stikkontakter var viktig for oss. Jeg har alltid tidligere hatt innebygd skjærefhøl, og ønsket ikke det. Foretrekker vanlig brødfjøl. Kokende vann i springen og innebygd avtrekk i komfyr fungerer fint. Var viktig å slippe damphette/ventilator over koketoppene. Valgte gassbluss, og de blr brukt mer enn jeg trodde på forhånd. Oppbevaringsplass og godt vaskerom. Dyp vaskerom på vaskerommet til vaske/skylling av større ting. Anonymkode: 45302...cdc Hva er strømregningene deres på, og hvor stort er huset? Vi bygger med vannbåren varme fordi det er en behagelig og jevn temperatur hele året, det er tilnærmet gratis med solfanger og bergvarme (etter noen år selvsagt pga installeringskostnad), og man kan ha tepper, potteplanter og annet på gulvet uten å risikere brann eller overbelastning. I tillegg ser det penere ut enn å ha panelovner her og der. Anonymkode: e2f16...15c 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #45 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er strømregningene deres på, og hvor stort er huset? Vi bygger med vannbåren varme fordi det er en behagelig og jevn temperatur hele året, det er tilnærmet gratis med solfanger og bergvarme (etter noen år selvsagt pga installeringskostnad), og man kan ha tepper, potteplanter og annet på gulvet uten å risikere brann eller overbelastning. I tillegg ser det penere ut enn å ha panelovner her og der. Anonymkode: e2f16...15c Det var vel nettopp det som var poenget til den du svarer, at moderne hus er så tette og godt isolerte at det ikke er nødvendig med panelovner rundt omkring. Jeg har vannbåren gulvvarme og tror ikke jeg ville valgt det hvis jeg skulle bygd selv, nå. Det er selvsagt behagelig med jevn varme og ingen kalde gulv, men jeg både tidligere i et relativt nytt hus uten gulvvarme, og det var jo ikke gulvkaldt der heller. Hadde kun én varmepumpe sentralt plassert i huset og ingen panelovner rundt omkring - null problem. Bor nå i et stort 20 år gammelt hus som er dårligere (men ikke dårlig) isolert. Opplever vannbåren varme-anlegget som gammeldags og lite styrbart (ikke app o.l.). Oppgradering med ny styringsenhet ++ koster flere titusener av kroner (kunne kjøpt to vanlige varmepumper for samme pris), og luft-vann varmepumpe koster så mye penger at det ikke svarer seg økonomisk (her snakker vi vel sekssifret beløp). Hver sin lyst, men jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er så populært å bygge med vannbåren varme i eneboliger nå. Anonymkode: 20979...c3b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #46 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det var vel nettopp det som var poenget til den du svarer, at moderne hus er så tette og godt isolerte at det ikke er nødvendig med panelovner rundt omkring. Jeg har vannbåren gulvvarme og tror ikke jeg ville valgt det hvis jeg skulle bygd selv, nå. Det er selvsagt behagelig med jevn varme og ingen kalde gulv, men jeg både tidligere i et relativt nytt hus uten gulvvarme, og det var jo ikke gulvkaldt der heller. Hadde kun én varmepumpe sentralt plassert i huset og ingen panelovner rundt omkring - null problem. Bor nå i et stort 20 år gammelt hus som er dårligere (men ikke dårlig) isolert. Opplever vannbåren varme-anlegget som gammeldags og lite styrbart (ikke app o.l.). Oppgradering med ny styringsenhet ++ koster flere titusener av kroner (kunne kjøpt to vanlige varmepumper for samme pris), og luft-vann varmepumpe koster så mye penger at det ikke svarer seg økonomisk (her snakker vi vel sekssifret beløp). Hver sin lyst, men jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er så populært å bygge med vannbåren varme i eneboliger nå. Anonymkode: 20979...c3b Nei, vedkommende sa at det ikke var nødvendig med vannbåren varme. Selv om huset er nytt, må man ha en eller annen form for varme i huset når det er tretti kalde ute. Varmepumper med luft til luft fungerer dårlig når det er kaldt ute, og det er uansett ubehagelig med varm luft som blåser rundt enn lett varme i gulvene. Jeg ser absolutt poenget at å oppgradere fra gammelt til nytt vil være kostbart, men når man først skal bygge nytt, så er det ikke så veldig mye dyrere enn andre løsninger. Vi bygger med vann til vann-varmepumpe. Ville ikke vurdert luft til vann eller luft til luft. Vi bor for øvrig nå i et hus fra 2017, med panelovner og elektrisk gulvvarme i gang og bad, og vårt hus er iskaldt på vinteren og vi har skyhøye strømregninger. Anonymkode: e2f16...15c 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #47 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er strømregningene deres på, og hvor stort er huset? Vi bygger med vannbåren varme fordi det er en behagelig og jevn temperatur hele året, det er tilnærmet gratis med solfanger og bergvarme (etter noen år selvsagt pga installeringskostnad), og man kan ha tepper, potteplanter og annet på gulvet uten å risikere brann eller overbelastning. I tillegg ser det penere ut enn å ha panelovner her og der. Anonymkode: e2f16...15c Vi har ingen panelovner. Gulvvarme på badene er eneste oppvarming. Godt isolert hus. Gode vinduer. Har satt inn en vedovn for beredskap, men aldri brukt. Ca 200 m2, 6 personer, brukte ca 14000 kWh i fjor. Anonymkode: 45302...cdc
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #48 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, vedkommende sa at det ikke var nødvendig med vannbåren varme. Selv om huset er nytt, må man ha en eller annen form for varme i huset når det er tretti kalde ute. Varmepumper med luft til luft fungerer dårlig når det er kaldt ute, og det er uansett ubehagelig med varm luft som blåser rundt enn lett varme i gulvene. Jeg ser absolutt poenget at å oppgradere fra gammelt til nytt vil være kostbart, men når man først skal bygge nytt, så er det ikke så veldig mye dyrere enn andre løsninger. Vi bygger med vann til vann-varmepumpe. Ville ikke vurdert luft til vann eller luft til luft. Vi bor for øvrig nå i et hus fra 2017, med panelovner og elektrisk gulvvarme i gang og bad, og vårt hus er iskaldt på vinteren og vi har skyhøye strømregninger. Anonymkode: e2f16...15c Nei, jeg nevnte ikke vannbåren varme, men gulvvarme. Og poenget var at vi rett og slett knapt trenger oppvarming i et nytt, godt isolert hus. Vannbåren varme er da en stor investering som aldri vil tjene seg inn selv med solfangere og varmepumper. Anonymkode: 45302...cdc 1
Supermerry Skrevet 4. april 2024 #49 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.32): Vi skal bygge hus når vi omsider får råd, og har begynt å se på noen løsninger som gjør det mest mulig funksjonelt og praktisk. Vi vil for eksempel ha brødskjærefjøl innebygd i kjøkkeninnredningen, innebygd hylle i kjøkkenskap for kjøkkenmaskin som kan dras ut, vaskerom med mye benkeplass og innebygd strykebrett, vaskemaskin og tørketrommel i god arbeidshøyde med hylle til kurv under, og en innebygd hylle i dusjen. Underlimt vask på kjøkkenet er et must. Skal også ha skuffer istedenfor skap i baderomsinnredningen. Er ute etter flere sånne løsninger som gjør livet litt lettere, og er takknemlig for alle tips! Anonymkode: 2b56b...06e Nok tørkeplass! Gjerne i et innebygd skap type gammeldags tørkeskap.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #50 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, jeg nevnte ikke vannbåren varme, men gulvvarme. Og poenget var at vi rett og slett knapt trenger oppvarming i et nytt, godt isolert hus. Vannbåren varme er da en stor investering som aldri vil tjene seg inn selv med solfangere og varmepumper. Anonymkode: 45302...cdc Aha, da må jeg ha misforstått da du skrev dette: AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er overrasket over at så mange vil ha varme i golv, til og med cannbåren varme? Hvorfor synes dere detcer viktig i et moderne hus som knapt krever oppvarming? Jeg trodde nemlig «cannbåren varme» var en stavefeil, og at du mente «vannbåren varme». Men det betydde altså bare «gulvvarme». Interessant. Anonymkode: e2f16...15c 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #51 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har ingen panelovner. Gulvvarme på badene er eneste oppvarming. Godt isolert hus. Gode vinduer. Har satt inn en vedovn for beredskap, men aldri brukt. Ca 200 m2, 6 personer, brukte ca 14000 kWh i fjor. Anonymkode: 45302...cdc Men wow, da er dere heldige. Vi har varme på bad og i gang, panelovner med grunnvarme på kalde dager (hvis ikke blir det 13 grader i stua), 100 m2, 4 personer og samme forbruk som dere. Vi synes det er både kaldt og dyrt, og gidder ikke det i nytt hus. Vi ønsker behagelig varme hele tiden og ikke måtte fryse på kjøkken og stue. Det er klart at noen tåler det bedre enn andre, men vi ønsker å leve litt mer behagelig. Anonymkode: e2f16...15c 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #52 Skrevet 4. april 2024 - quooker - spiskammers - organisering av kjøkken slik at den som står med varme ikke må flytte seg for andre når de holder på med vann/pådekking. Med mindre du bruker kjøkkenmaskinen flere ganger i uka, så få den ut av kjøkkenet og inn på vaskerommet eller i bærste fall under ovn i høyskap- uten vippehylle. De færreste kjøkken i dag er så store at det gir mening å kaste bort et helt skap på kjøkkenmaskin. - tenk på flaskehalser. Når på dagen krasjer dere og blir stressa av hverandre? Hos oss er det gjerne i gangen, så vi hadde kanskje prioritert litt mer volum i gangen og mindre på feks et soverom/kontor etc. Rett og slett fordi vi blir i dårlig humør av å stå oppå hverandre tidlig på morgenen, mens vi leter etter klær og bikkje vil ut og fandens oldemor. Da hadde det vært deilig å ikke kjenne hverandres pust og keoppsvarme. Anonymkode: fe737...78e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #53 Skrevet 4. april 2024 Supermerry skrev (3 timer siden): Nok tørkeplass! Gjerne i et innebygd skap type gammeldags tørkeskap. Åh ja, vi bor i nyere leilighet nå og har absolutt ingen egnede steder å tørke klær. Gleder meg veldig til å få oss noe større!! Anonymkode: 2b56b...06e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #54 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 12.55): De tingene jeg har markert er ting jeg har hatt i hus jeg har bodd i og definitivt ikke ville hatt igjen... Anonymkode: f6575...93c Jeg har lyst på innebygd hylle i dusjen, så nysgjerrig på hva du ikke likte ved det. Samme med innebygget strykebrett, som jeg også har lyst på? Anonymkode: 9a32c...d8f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #55 Skrevet 4. april 2024 Gulvvarme i alle rom. Skuffer fremfor skap på kjøkken + mye overskap. Jeg savner flere stikkontakter, så det ville jeg planlagt nøye. Anonymkode: d005a...e5f
Metalbitch Skrevet 4. april 2024 #56 Skrevet 4. april 2024 Innebygd stekeovn i arbeidshøyde! Angrer slettes ikke på dette! Stort nok skap til alle kjøkkenmaskiner. Nok benkeplass, høy nok dusj (har langemenn til sønner)
-jk- Skrevet 4. april 2024 #57 Skrevet 4. april 2024 De tingene vi har i dag som jeg aldri ville vært foruten: 1. Sentral lysstyring så vi kan skru av og på alt lys i hele huset ved inngangsdøra. 2. Vannbåren varme og bergvarmepumpe. Jevn, behagelig varme som er billig i drift samt billig varmtvann. 3. Frikjølinganlegg med 4 viftekonvektorer som henter kulde fra energibrønnen. Behagelig temperatur i hele huset også midt på sommeren og nesten gratis i drift. 4. Stort solcelleanlegg på taket som produserer mer strøm på et år enn huset bruker. Jeg sparer derfor mer penger jo dyrere strømmen blir. Skal man likevel bygge nytt kan man bruke integrerte paneler som selve taktekkingen og sparer da inn kostnaden til takstein (gitt skrått tak). 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #58 Skrevet 4. april 2024 Ekstra dyp benkeplate på kjøkken. Typ +30-40cm innover bak original benkeskapdybde. Her kan du også trikse til en "falsk vegg" mellom over- og underskap, som kan dras opp som en garasjeport og vipps, integrert lys og kjøkkenmaskin, kaffemaskin, visp, vannkoker. Altså skjult. Men ville ikke skjult all benkeplate sånn, bare hatt ekstra tilgjengelig tom diskplass. Og integrert hylle i dusj, men ha den akkurat lav nok så du kan stå behagelig med tærne oppå når du skal barbere leggene 😅 jeg må helt tydelig tøye bakside lår! Nok skapplass, alt må ha sin egen skuff. ALT. Anonymkode: 9f0f3...324
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #59 Skrevet 4. april 2024 Jeg ville forsøkt å få til en kald bakkjeller, kald nok til at man kan vinterlagre poteter etc uten behov for strøm for å regulere til passe temperatur. Som beredskap, rett og slett.. Anonymkode: 4dba8...318
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #60 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men wow, da er dere heldige. Vi har varme på bad og i gang, panelovner med grunnvarme på kalde dager (hvis ikke blir det 13 grader i stua), 100 m2, 4 personer og samme forbruk som dere. Vi synes det er både kaldt og dyrt, og gidder ikke det i nytt hus. Vi ønsker behagelig varme hele tiden og ikke måtte fryse på kjøkken og stue. Det er klart at noen tåler det bedre enn andre, men vi ønsker å leve litt mer behagelig. Anonymkode: e2f16...15c Vi er ikke heldige, men har bygd et velisolert hus. Vi har generelt hatt 22-23 grader gjennom vinteren. Var nede på 20 da det var svært kaldt ute. Vi kunne tent i vedovnen, men siden vi i liten grad sitter stille lenge om gangen trengte vi ikke det. Økte forvarmingen på tilluft til 20 grader i stedet. Anonymkode: 45302...cdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå