AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #21 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.32): Vi skal bygge hus når vi omsider får råd, og har begynt å se på noen løsninger som gjør det mest mulig funksjonelt og praktisk. Vi vil for eksempel ha brødskjærefjøl innebygd i kjøkkeninnredningen, innebygd hylle i kjøkkenskap for kjøkkenmaskin som kan dras ut, vaskerom med mye benkeplass og innebygd strykebrett, vaskemaskin og tørketrommel i god arbeidshøyde med hylle til kurv under, og en innebygd hylle i dusjen. Underlimt vask på kjøkkenet er et must. Skal også ha skuffer istedenfor skap i baderomsinnredningen. Er ute etter flere sånne løsninger som gjør livet litt lettere, og er takknemlig for alle tips! Anonymkode: 2b56b...06e De tingene jeg har markert er ting jeg har hatt i hus jeg har bodd i og definitivt ikke ville hatt igjen... Anonymkode: f6575...93c 4
exictence Skrevet 2. april 2024 #22 Skrevet 2. april 2024 Jeg hadde prioritert vindu på badet. Soveromsvindu vekk fra veien som forhindrer støy og at man kan henge ut dynene. Mange stikkontakter i alle rom. Kjølerom hvor jeg kunne oppbevart frukt og poteter og rotfrukter Gjestetoalett Plass til en grei størrelse på bord på kjøkkenet.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #23 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De tingene jeg har markert er ting jeg har hatt i hus jeg har bodd i og definitivt ikke ville hatt igjen... Anonymkode: f6575...93c Ser det har fått noen kommentarer, men jeg forstår det ikke helt? Har hatt innebygd skjærefjøl selv og synes det er kjempepraktisk. Hater oppsettet vi har nå uten 😅 Man vasker jo av den som en vanlig skjærefjøl. Hylle til kjøkkenmaskin trenger man strengt tatt ikke om man bygger et skikkelig bakrom til kjøkkenet hvor den alltid kan stå framme, og det er jo greit å tenke på når man uansett skal bygge 😊 Anonymkode: 2b56b...06e
Stor pike Skrevet 2. april 2024 #24 Skrevet 2. april 2024 Sokkel skuffer. Altså under vanlig kjøkkenbenk. Vi bruker dem mye, ildfaste former, stekeplater etc. 1
vafle Skrevet 2. april 2024 #25 Skrevet 2. april 2024 Vi har ikke nytt hus, men har gjort et kontor/soverom om til klesrom. Her har alle fem sine klær. Veldig fornøyd med det. Praktisk å slippe fem kommoder/klesskap rundt i huset 😃 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #27 Skrevet 2. april 2024 Synes også at innebygd skjærefjøl er praktisk! Er glad for at vi valgte det da vi pusset opp kjøkkenet. Det er en slags fjøl-rist, så det er fort gjort å løfte av alt for å tømme smulene + vaske av evt gris fra smør/nugatti/syltetøy Anonymkode: c56aa...9bf
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #28 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Synes også at innebygd skjærefjøl er praktisk! Er glad for at vi valgte det da vi pusset opp kjøkkenet. Det er en slags fjøl-rist, så det er fort gjort å løfte av alt for å tømme smulene + vaske av evt gris fra smør/nugatti/syltetøy Anonymkode: c56aa...9bf Ja, det er da ikke noe ekkelt med det så lenge man gjør rent som vanlig, og det gjør man jo. Anonymkode: 2b56b...06e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #30 Skrevet 3. april 2024 - varme i gulv (hvertfall i stue og gang) - stort nok kjøkken med mest mulig sammenhengende kjøkkenbenk. Er grusomt å bake/lage mat når man bare har 50 cm kjøkkenbenk så kommer vask så 30 cm kjøkkenbenk så kokeplate osv. Elsker kjøkkenet jeg har nå med masse benkeplass - stor innglasset veranda, har det nå og elsker den!! Særlig når det er sol, men mye vind. - nok stikkontakter, man trenger mye mer enn man tror. - praktisk vaskerom med plass til oppbevaring av støvsuger, mopp ++. Er så mange boliger i dag hvor jeg tenker «hvor i Guds navn har de tenkt at man skal oppbevare stygge nødvendigheter som nettopp støvsuger, vaskebøtte osv». Bør også være god planløsning slik at man ikke irriterer seg og kvier seg for å vaske/brette klær. - store soverom. Haaater hater hater disse soverommene som er mindre enn en gjennomsnittlig fengselscelle som altfor mange boliger i Norge er utstyrt med - gir meg helt klaus - ikke stue og kjøkken i ett. Vil kunne lage mat/slappe av i stua uten å forstyrre/bli forstyrret. Ikke noe deilig å sitte med oppvasken i sidesynet osv. kan godt være et L formet rom med kjøkkenet i den korte delen av L-en, men orker ikke ett svært allrom hvor alt skal foregå - har prøvd det og liker det ikke. - vinduer i allle rom!! Helt avhengig av dagslys - masse takhøyde! Det gir meg skikkelig frihetsfølelse. Takler ikke lave skråtak hvor man må gå krokbøyd, stanger hodet i taket når man våkner osv - igjen: Klaus! Anonymkode: 21fab...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #31 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Synes også at innebygd skjærefjøl er praktisk! Er glad for at vi valgte det da vi pusset opp kjøkkenet. Det er en slags fjøl-rist, så det er fort gjort å løfte av alt for å tømme smulene + vaske av evt gris fra smør/nugatti/syltetøy Anonymkode: c56aa...9bf Hvor er denne plassert? Har bare minner om slike man hadde i gamledager som man deo ut som en skuff, men ser for meg at det har skjedd mye lurt på kjøkkenfrontene de siste årene Anonymkode: 21fab...3c3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #32 Skrevet 3. april 2024 Jeg er overrasket over at så mange vil ha varme i golv, til og med cannbåren varme? Hvorfor synes dere detcer viktig i et moderne hus som knapt krever oppvarming? Vi har ikke hatt på varme i andre rom enn badet siden vi flyttet inn for tre år siden. Stikkontakter var viktig for oss. Jeg har alltid tidligere hatt innebygd skjærefhøl, og ønsket ikke det. Foretrekker vanlig brødfjøl. Kokende vann i springen og innebygd avtrekk i komfyr fungerer fint. Var viktig å slippe damphette/ventilator over koketoppene. Valgte gassbluss, og de blr brukt mer enn jeg trodde på forhånd. Oppbevaringsplass og godt vaskerom. Dyp vaskerom på vaskerommet til vaske/skylling av større ting. Anonymkode: 45302...cdc
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #33 Skrevet 3. april 2024 Dette er mine must - nok plass i gangen til sko og klær, dersom man må gå videre for å oppbevare så havner det på gulvet. Liker også å ha kommode for skolisser, gnagsårplaster, reflekser osv her, + at hver person i familien har en egen skuff til veske og lommefyll. - vaskerom med god plass. Skuffer til alle sammen til rene klær, så kan det hentes når man har tid, uten at det fyller opp stativet. Nok plass til støvsuger, oppheng til mopper, utslagsvask, skittentøyskurver, oppbevaring til sengetøy ++. - generelt plass i de rommene ting skal brukes, så man slipper å løpe frem og tilbake. - Skuffer på kjøkken fremfor skap, mindre som blir stående bakerst og glemmes. - Stor plass til søppel og rengjøringsmidler på kjøkken, mye benkeplass og mange stikkontakter. - Stikkontakter over vinduer der julestjerner skal henge, slipper lange skjøteledninger rundt og ned. - Høyt under tak - Soner, altså ikke alle oppholdsrom i en stor åpen etasje, trenger kriker og kroker hvor det går an å trekke seg litt tilbake. Det er praktisk med soverom i samme etasje, men det er ganske deilig å ikke sitte oppå hverandre hele tiden, så jeg liker å spre rommene litt og ha en blanding av soverom og bruksrom i alle etasjer. - Bod/vaskerom i tilknytning til inngangsparti - Varme i gang og bad, ikke ellers Anbefaler ellers å skrive en liste over hva som stopper opp for dere i deres hverdag akkurat nå. F.eks dersom kommoden i gangen alltid er stappfull av alles greier oppå, så er kanskje en skuff til hver til lommefyll kjekt. Havner alltid luer og votter på gulvet fordi det er fullt, så trenger dere kanskje mer plass til slikt. Henter ingen klærne når de er rene så hele systemet stopper opp? Skuffeseksjon til rene klær på vaskerommet. Havner ikke klærne i skittentøyet på badet= egen kurv til alle på rommet. Vi er så forskjellige, så bruk tid til å tenk på hva som fungerer og ikke fungerer for dere i dag, og lag løsningene ut fra det. Anonymkode: 1273d...f59 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #34 Skrevet 3. april 2024 Dobbelbredde på kjøleskapet! Isbitmaskin. Eget bad til alle soverom. (Siste er muligens urealistisk, men hadde jeg hatt råd hadde jeg gjort det.) Anonymkode: 00378...bb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #35 Skrevet 3. april 2024 Egen hybel til hushjelpen. Anonymkode: 00378...bb9 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #36 Skrevet 3. april 2024 Går litt imot alt det mest moderne jeg, og slenger meg på dem som sier nei til innebygd skjærefjøl. Alt som er integrert blir automatisk både dyrere og vanskeligere å reparere/ bytte ut, og ting blir jo slitt. Ikke bare tenk NOK stikkontakter, men tenk nøye på hvor. I hele gangen vår er det en bak en dør slik at døren kommer i veien for alt du måtte plugge inn, og en på det eneste stedet det er naturlig å ha en skohylle f. eks. En er plassert så dumt at den må inni et kjøkkenskap eller unngå å ha innredning der, så innredninger stopper liksom brått på en vegg det er naturlig med mer skap, men husbygger har ikke tatt seg bryet med tilpasning ("nøkkelklar" bolig). Billigst mulig oppvarming/ mest strømsparende. Stekeovn i arbeidshøyde. Helt kjøleskap, ikke kjøl og frys i ett for det blir alltid for lite plass. Heller eget fryseskap på siden. Spiskammer og garderobe/ walk in closet er jo en drøm , det samme er vaskerom med egen inngang om man har mulighet til det. Absolutt flere enn ett toalett, og helst også to dusjer. Ville ikke valgt helfliset bad da plater er tettere, lettere å rengjøre, og er kommet i så mange fine varianter at det ikke er noe å tenke på Samme med gulvet, heller gulvbelegg i ordentlig kvalitet enn fliser. Jeg har fliser og de er et makkverk å styre med. Tenk over at selv om moderne hus ofte har enorme vindusflater, gjerne gulv til tak, så er det ikke alle steder dette er like praktisk. Der sofaen uansett kommer foran f. eks. Der du skal se tv trenger du liksom ikke fullt solskinn fra digre vinduer, og dermed ender mange konstant bak lukkede gardiner i disse husene med alle vinduene. Tenk også over hvor du får mest innsyn. Har du råd til det er jo selvrensende glass genialt der du evnt. får vinduer i litt høyde. Anonymkode: 02335...921 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #37 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 12.51): Så du ville altså ligge å høre på susingen fra pumpen når du sover ? Anonymkode: 883e7...5a4 Veldig lite lyd i den. Anonymkode: 5589b...b03
Sneips Skrevet 3. april 2024 #38 Skrevet 3. april 2024 Stor pike skrev (14 timer siden): Sokkel skuffer. Altså under vanlig kjøkkenbenk. Vi bruker dem mye, ildfaste former, stekeplater etc. Kan jeg spør hvor dere har kjøkken fra? Vi var på flere tegnetimer i fjor, og ingen nevnte denne muligheten, men jeg har settdet på bilder.
Stor pike Skrevet 3. april 2024 #39 Skrevet 3. april 2024 Sigdal. Men det jo noe alle burde kunne få til. Det er en skuff der det vanligvis bare er en plate foran tomt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #40 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Synes også at innebygd skjærefjøl er praktisk! Er glad for at vi valgte det da vi pusset opp kjøkkenet. Det er en slags fjøl-rist, så det er fort gjort å løfte av alt for å tømme smulene + vaske av evt gris fra smør/nugatti/syltetøy Anonymkode: c56aa...9bf Kan jeg spørre hvilken kjøkkenleverandør som hadde innebygd skjærefjøl? Har vært og sett på nytt kjøkken hos flere, ingen av de hadde noe slags løsning for skjærefjøl, jeg spurte spesifikt etter det. Anonymkode: e79b1...9aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå