AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Vi skal bygge hus når vi omsider får råd, og har begynt å se på noen løsninger som gjør det mest mulig funksjonelt og praktisk. Vi vil for eksempel ha brødskjærefjøl innebygd i kjøkkeninnredningen, innebygd hylle i kjøkkenskap for kjøkkenmaskin som kan dras ut, vaskerom med mye benkeplass og innebygd strykebrett, vaskemaskin og tørketrommel i god arbeidshøyde med hylle til kurv under, og en innebygd hylle i dusjen. Underlimt vask på kjøkkenet er et must. Skal også ha skuffer istedenfor skap i baderomsinnredningen. Er ute etter flere sånne løsninger som gjør livet litt lettere, og er takknemlig for alle tips! Anonymkode: 2b56b...06e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 Nok stikkontakter på kjøkkenet. Hvis dere skal ha flere etasjer så trakt for skittentøy til vaskerommet. Jeg skal ha mat rom atme kjøkkenet. Stor nok rom. Skal være romslig. Ikke bitte små soverom. Vaskerom helst ved siden av inngangen. Hvis ikke det går så en vask i gangen. Så greit å skylle av når jeg hadde hund og små barn. Nok skapplass. Med skuffer. Robotstøvsuger ha plass unger kjøkkeninnredningen. Så den ikke vises til vanlig men kommer seg ut når han skal gjøre jobben. Anonymkode: 06680...be0 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 Varmt vann og innlagt strøm! Anonymkode: 85a2a...40a 9 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 Garasje med verktøytavler med nok plass for bytting av dekk og vedlikehold. Helst med god plass til oppbevaring. Vinterhage som kan åpnes sommerdager som også kan brukes vinterstid, gjerne med boblebad. Stort nok vaskerom med alt man trenger, gjerne også med klesskap. Store skittentøy kurver-maskin-tørketrommel-sånn rulle ting som bretter klærne?- rett i skapet. Nok kabelføringer i veggen, veldig viktig. Man tror alt kan være trådløst, men kreves kabler overalt. Skikkelig fiberløsning med wifi som dekker absolutt hele huset. Innebygd sourround i veggene stue (og kinorom). Må være en slik art at man kan bytte høyttalere og utstyr enkelt, men nesten ingenting utenom en sub eller to som vises. Stort kjøkken men som kan skilles av ved behov. Skyvevegg eller annen løsning. Så mye benkeplass og strøm at absolutt alle duppedingser kan stå koblet til og klar for bruk. Anonymkode: f8920...bba 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi skal bygge hus når vi omsider får råd, og har begynt å se på noen løsninger som gjør det mest mulig funksjonelt og praktisk. Vi vil for eksempel ha brødskjærefjøl innebygd i kjøkkeninnredningen, innebygd hylle i kjøkkenskap for kjøkkenmaskin som kan dras ut, vaskerom med mye benkeplass og innebygd strykebrett, vaskemaskin og tørketrommel i god arbeidshøyde med hylle til kurv under, og en innebygd hylle i dusjen. Underlimt vask på kjøkkenet er et must. Skal også ha skuffer istedenfor skap i baderomsinnredningen. Er ute etter flere sånne løsninger som gjør livet litt lettere, og er takknemlig for alle tips! Anonymkode: 2b56b...06e Her har du flere ønsker jeg aldri ville ha. Som fx skjærefjøla og hylle til kjøkkenmaskin, samt strykebrettet. Det er greit å kunne bytte ting som blir slitt (og de innebygda skjærefjølene kan bli ganske ekle når de blir slitt) og jeg har til gode å finne hylle til kjøkkenmaskin som faktisk tåler å bli brukt (tenk også over hvor ofte du bruker maskina di) Jeg liker å ha avrenning av oppvask ved kjøkkenvasken og er veldig glad for at vi ikke valgte underlimt vask når vi bytta kjøkken. Husk å tenke nok benkeplass på kjøkken hvis du er glad i å lage mat, gjerne med mulighet for spisskammers/matbod i tilknytning til kjøkken. Jeg er glad i de store skuffene på kjøkkenet, mye enklere å holde oversikt enn i et skap hvor ting gjemmer seg innerst. Stort nok vaskerom+grovinngang er fint, godt med plass til å lagre renholdsutstyr, sortere klær osv er et stort pluss. Boder/lagringsloft og utelagring. En har mer enn en tror, så noe å ha det i… Altfor mange nye hus som blir tegna uten. Bad med god plass, jeg liker dusjkabinett så en ikke får vannskader hvis noe går feil med membran på badet. Jeg er møkkalei å forsøke å holde fuger reine, neste badrenovering tror jeg at blir med belegg på gulv og våtromsplater på veggene. Nok stikkontakter, langt flere enn en tror. Hvis en kan velge, ikke gips på veggene. Eller i det minste dobbelgips som tåler mer. Anonymkode: 12b8c...cad 9 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 Smart-hjem. Her har vil lys som skrur seg av og på. Utvendige screens som er app-styrt. Kameraer med ansiktsgjenkjenning. Kjøkkenet er viktig. Flere stekeovner, stor platetopp, kokende vann i spring, is, og mest mulig integrert. Lite rom i tilknytning til kjøkken der alt småelektrisk står, men ikke synes. Varmekabler i de fleste rom, som kan styres individuelt. Og balansert ventilasjon. På vaskerom har vi dobbelt av vaskemaskiner og tørketromler. Opphøyd. God benkplass. Og tørkestativ som kan vippes ned fra vegg. Skulle helst hatt et vaskerom i hver etasje, men lot seg ikke gjøre. Appstyrt garasjeport, så den åpner seg i det du er 5m unna, og lukker seg igjen når du fjerner deg. Anonymkode: 4cffc...1df
Trolltunge Skrevet 1. april 2024 #7 Skrevet 1. april 2024 Jeg må ha gode lagersystemer som medfører orden, at ting er lett å finne, og ikke leting, roting og å så må rydde opp etter dette så unødvendig. Et godt lagersystem for verktøy, skruer, ting til oppussing og vedlikehold generelt, ett til diverse kontor, tape, papir, saks og lignende, samt ett til matvarer og forbruksvarer. Jeg må dessuten ha walk in garderobe hvor det i hovedsak er slik at ting henger og bare kan blas gjennom, istedenfor å måtte dra ut av skuffer og hyller. Oppbevaring er generelt noe jeg prioriterer og planlegger godt, for det gjør livet så mye enklere, og det blir så mye mindre behov for å bruke tid på å lete og rydde. Nå når jeg selv tegner nytt er det klok oppbevaring av egentlig det meste som har førsteprioritet. Vel det og god planløsning. Det kommer ikke til å være noe spørsmål om hvor vaskebøtte og kost skal være, eller hvor og hvordan vi lagrer mat, verktøy, sko eller noe når planen er klar. Jeg er ikke så glad i unødvendig rot eller husarbeid, så det vil være kloke løsninger for alt som skal oppbevares rundt i boligen. Både det som brukes ofte og det som brukes mer sjelden. 3
Million Skrevet 1. april 2024 #8 Skrevet 1. april 2024 Spiskammers! Det hadde jeg prioritert å få plass til, helst rett ved siden av kjøleskapet ca. Og så kan store kjøkkemaskiner som brukes sjelden få gulvplass under hyllene der inne. Og man kan lagre masse tørrvarer, sauseglass og hermetikk i spisskammerset. Må være himmelsk å kunne ha et skikkelig spiskammers på kjøkkenet. Særlig om man er stor familie og ting går unna, da er det greit å kunne kjøpe inn litt av mye brukte varer. 8 1 3
Trøndere1 Skrevet 1. april 2024 #9 Skrevet 1. april 2024 Vannbåren varme i alle rom. Smarthus-styring på alt av gardiner/screens lys og varme. Jeg har et lite grovkjøkken som er skilt fra kjøkken det er den tingen jeg liker best. Kjøkken med dampovn og stekeovn og Micro. Kjøleskuffer. Tallerkenvarmer og diverse. Det beste med kjøkkenet som er synlig er 2 oppvaskmaskiner. Ellers sentralstøvsuger og enormt med føringer for fremtidig kabling. Bad i alle etasjer/ evt et bad for hvert soverom. Garasje med direkte inngang til bolig. Vaskerom med to vaskemaskin og to tørketrommel. Grovdusj for skylling av sko/støvler hund alt mulig. Fjollete ting jeg liker er min vinkjøler. En ting jeg fikset som jeg også liker er ekstremt kort vei fra varmtvannsbereder til badene. En annen sånn liten sak som jeg fikset var oppsamling av regnvann. 2000 liter som er koblet mot toalett og hageslange. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #10 Skrevet 1. april 2024 så lenge jeg får plass til en brødrister, så er jeg godt fornøyd i alle fall! 😀 Anonymkode: 9f112...189 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #11 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her har du flere ønsker jeg aldri ville ha. Som fx skjærefjøla og hylle til kjøkkenmaskin, samt strykebrettet. Det er greit å kunne bytte ting som blir slitt (og de innebygda skjærefjølene kan bli ganske ekle når de blir slitt) og jeg har til gode å finne hylle til kjøkkenmaskin som faktisk tåler å bli brukt (tenk også over hvor ofte du bruker maskina di) Jeg liker å ha avrenning av oppvask ved kjøkkenvasken og er veldig glad for at vi ikke valgte underlimt vask når vi bytta kjøkken. Husk å tenke nok benkeplass på kjøkken hvis du er glad i å lage mat, gjerne med mulighet for spisskammers/matbod i tilknytning til kjøkken. Jeg er glad i de store skuffene på kjøkkenet, mye enklere å holde oversikt enn i et skap hvor ting gjemmer seg innerst. Stort nok vaskerom+grovinngang er fint, godt med plass til å lagre renholdsutstyr, sortere klær osv er et stort pluss. Boder/lagringsloft og utelagring. En har mer enn en tror, så noe å ha det i… Altfor mange nye hus som blir tegna uten. Bad med god plass, jeg liker dusjkabinett så en ikke får vannskader hvis noe går feil med membran på badet. Jeg er møkkalei å forsøke å holde fuger reine, neste badrenovering tror jeg at blir med belegg på gulv og våtromsplater på veggene. Nok stikkontakter, langt flere enn en tror. Anonymkode: 12b8c...cad Så enig i alt du skriver! Når jeg baker, så foretrekker jeg å ha litt plass rundt kjøkkenmaskinen - til å ha mel og andre ingredienser. Synes de løsningene jeg har sett med hylle som løfter opp og frem kjøkkenmaskinen ser skikkelig dårlige ut. Kjøkkenmaskinen blir jo uten unntak stående alene, som skutt ut fra innredningen, på en liten hylle uten noe arbeidsplass rundt. Dårlig arbeidsflyt når den står sånn. Ville heller prioritert fast plass i skuff eller skap slik at man enkelt kan ta ut/sette inn kjøkkenmaskinene. Erfaringsmessig er det først når andre ting må flyttes på/fjernes/stables at jeg synes det er irriterende å ta kjøkkenmaskinen ut av skapet. Det å ta den inn/ut av sin faste romslige plass tar jo to sekunder 😅 Og ja, innebygd skjærefjøl 🤢 Anonymkode: 20979...c3b 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #12 Skrevet 2. april 2024 Bygger dere for to voksne, eller en familie med barn? Skal dere bo der "evig" eller selge igjen? Vinterhage, og husk at den må få nok lys. God flyt mellom ute og inne, gjerne en platting som er delvis overbygd. Husk at hagen bør være tilgjengelig fra flere steder i huset. Stor garasje, helst koblet til huset i form av et vaskerom/grovgarderobe. Vi har barn, så liker god plass i gangen. Nok rom og nok lagringsplass/bodplass. Tenk utsikt og lys når dere lager planløsningen, slik at ikke bodene får den beste utsikten. Jeg er ikke så glad i helt åpen planløsning, som er minimum god soneinndeling. Det er lurt å ha planløsningen slik at man kan leve i en etasje i tilfelle skade eller sykdom. Feielist på kjøkkenet! Anonymkode: c79ab...aaa 1
lillesnillelilla Skrevet 2. april 2024 #13 Skrevet 2. april 2024 - Eget vaskerom! Med plass til vaskemaskin, tørketrommel, oppbevaringsmuligheter osv - oppvaskmaskin som litt opp fra gulvet for bedre arbeidsstilling - toalett i både etasjen med soverom og i etasjen med stue og kjøkken (om det er to etasjer) - eget kjøkken 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #14 Skrevet 2. april 2024 Vi har nettopp bygget, og for meg var det viktig med en matbod til lagring av hermetikk og tørrvarer, hvor det også er benkeplass til kjøkkenmaskiner. Jeg ønsket ikke å ha kjøkkenmaskinene på utstilling, men ønsket å ha dem lett tilgjengelig likevel. Vi har dem koblet til en kaffe-vakt, slik at kontakten skrur seg av når rommet ikke er i bruk, og vi kan ha alle tilkoblet hele tiden. Inne i det samme rommet har vi oppsamling til pant, papp, og plassering av håndholdt støvsuger og støvsuger under benk. Vi har fryser plassert i dette rommet, samt skuffer til servietter, finbestikk, duker, store gryter og annet som vi ikke har behov for hele tiden på kjøkkenet. Vi har vaskerommet ved inngangspartiet, og dør direkte ut i integrert garasje. På den måten kan skitne barn og dyr føres inn og spyles på vaskerommet istedenfor å gå gjennom entreen. Som regel spyler vi ungene ute, for vi har varmtvann i utekranen. Varmt vann ute er også veldig praktisk når ungene vil leke i plaskebassenget, ved bilvask eller vask av sesongens hagemøbler. Vi har soverom i andre etasje, og har derfor en sjakt fra soverommet og ned til vaskerommet. Hvis vi kunne lagt opp planløsningen annerledes, hadde vi lagt sjakten fra hovedbadet. På vaskerommet går de to føringene på sjakten ned i hvit- og fargetsortering, og så sorterer jeg videre derfra. Jeg kunne godt tenkt meg et garderoberom mellom vaskerommet og badet til barna, slik at jeg kunne legge klær direkte inn i skapet etter bretting fra vaskerommet. Det var imidlertid ikke mulig med vår tomt og planløsning. Vi har lagt ventilasjonsrørene gjennom bjelkelaget, slik at vi ikke har noen innkassing for ventilasjonsanlegget. Rørene går nedover etasjene gjennom veggen, her er de lagt i doble og smalere rør. Jeg ønsket benkeventilator på koketoppen på øya, og vi har derfor lagt ventilasjonsrør ut for å slippe kullfilter. Ellers er det topp med selvvaskende vinduer. De har en soldempende effekt, så det blir ikke like varmt i stua. Vi har også lagt opp endel stikk øverst på veggen til elektriske gardiner, samt rør på yttervegg til screens. Ellers er hele huset helsmart med knx som styrer alt. Anonymkode: e2f16...15c 1 2
Mt3 Skrevet 2. april 2024 #15 Skrevet 2. april 2024 Vannbåren varme i alle gulv, godt med benkeplass på kjøkkenet, ikke integrert skjærefjøl (prøvd før ☹️) og mest mulig skuffer i innredningen, garage/carport med direkte inngang til vaskerom/grovgarderobe, lite bad/toalett rett innenfor inngangsdøren, sjakt til skittentøy om det er flere etasjer (i hvertfall om hovedbadet er oppe) 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #16 Skrevet 2. april 2024 Ville lagt en varmefolie mellom grunnmur og huset. Jeg visste ikke at det fantes når vi bygde, så angrer på at vi ikke gjorde det. Ellers ville jeg tenkt over bruken av rom. På vaskerommet har vi egen inngang og en vask med dusj slange og plass til utetøy. Vi er en aktiv familie med mye utetøy (og jobbklær) som ofte må tørkes fort og spylles rene. Skulle jeg gjort noe om igjen ville jeg gjort plass til alle sine klær. Drømmer om en vegg med kurver til alle, og en skyvedør foran. Slik at man kan vaske, brette og legge på plass på samme rom/sted Anonymkode: a32e6...898
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #17 Skrevet 2. april 2024 boder, man får aldri nok lagringsplass til ting som ikke nødvendigvis brukes hver dag.. Anonymkode: 3850f...8c5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #18 Skrevet 2. april 2024 Her er mine tre greier, som jeg ikke ville ha vært uten: Et godt ventilasjonsanlegg Jordvarme som varmer opp gulv og varmtvann Varmepumpe på soverommet, som stort sett brukes til kjøling hele vår/sommer/høst. Jeg må ha det kjølig for å sove godt. Ellers, så er jeg veldig glad i det store kjølehjørnet på kjøkkenet. Hadde vært rart med et vanlig kjøleskap etter å ha blitt vant til god plass. Anonymkode: 5589b...b03
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #19 Skrevet 2. april 2024 Ikke innebygd skjærefjøl! Hadde det i en leilighet jeg leide, og det er noe dritt, bokstavlig talt. Mitt drømmehus har en egen inngang ved siden av vaskerommet (ikke gjennom vaskerommet!). Vaskerommet har toalett og dusj, og hvis jeg får det som jeg vil, en egen hundedusj (har labrador…). Gjestetoalett i nærheten av hovedinngangen, bad med både dusj og badekar i nærheten av soverommene. Nok kontakter både på kjøkkenet og i andre rom. Soverom har ofte for få, spesielt hvis planen er å bruke et av dem til kontor eller tv-rom. Og tenk på plassering. Hvor skal du ha tv? Du trenger mange kontakter der (vi har 8 under/bak tv-benken). Og på vaskerommet trenger du flere kontakter enn du tror (vaskemaskin, tørketrommel/-skap, skotørker, strykejern osv.). Sentralstøvsuger er upraktisk, gå for robot. Pass på at alle dører og vinduer på bakkeplan kan låses med nøkkel innenfra. Og selvvaskende vinduer er gull, spesielt her på Vestlandet (bare å spyle vekk saltet etter en storm). Anonymkode: 65afa...a18 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #20 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er mine tre greier, som jeg ikke ville ha vært uten: Et godt ventilasjonsanlegg Jordvarme som varmer opp gulv og varmtvann Varmepumpe på soverommet, som stort sett brukes til kjøling hele vår/sommer/høst. Jeg må ha det kjølig for å sove godt. Ellers, så er jeg veldig glad i det store kjølehjørnet på kjøkkenet. Hadde vært rart med et vanlig kjøleskap etter å ha blitt vant til god plass. Anonymkode: 5589b...b03 Så du ville altså ligge å høre på susingen fra pumpen når du sover ? Anonymkode: 883e7...5a4 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå