Gå til innhold

regne ut kaloriinntak

Anbefalte innlegg

Skrevet

har prøvd,men får det ikke til!blir for komplisert for hjernen min...så nå håper jeg noen har lyst å hjelpe meg.

saken er at jeg lurer på om jeg får i meg nok mat,fordi jeg etter noen dager sprekker og må ha alt mulig godt.selv om det er fedongodter som nøtter,mørk sjokolade,proteinbar osv.det er jo ikke bra med for mye av det heller.

så må jeg hente meg inn igjen,og sånn går det.litt slitsomt.

er 34 år,172 høy og vipper mellom 65-68 kg,men trives best på 64...

ok.her er et eksempel på dagsmeny:

-2 knekkebrød med magerost og skinke og paprika+en gulerot

-1 yoghurt,1 knekkebrød med makrell,1 eple

-2 knekkebrød med makrell

-2 kalkunkarbonader med grønnsaker+frukt eller 1 lakse/torskefilet med grønnsaker

-2 knekkebrød eller 1 yoghurt med musli

når jeg har bakt grove brød,spiser jeg det innimellom i stedet for knekkebrød,gjerne med sursild på.nam!

jeg trener 5-6 dager i uka ; aerobic,step styrke og styrketrening.

siden jeg trener såpass mye,kanskje jeg trenger mer mat og vil unngå stadige sprekker?

hvis jeg ikke får trent så mye,er det uansett lite sløving på sofaen.har to barn som krever sitt.

da håper jeg noen føler seg kallet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trener lite - men trenger mye mer mat enn det der for å komme meg gjennom dagen!

Skrevet

Det høres ganske greit ut, hvis du er en sånn person som gjerne spiser nøtter og sjokolade. Men hvis du skulle leve bare på den dagsmenyen + trene nesten hver dag, blir det for lite. Jeg er ingen ekspert, men jeg vil tippe du ligger på ca 1200 -1400 kcal med den menyen, og det er i alle fall noen hundre for lite når man trener.

Det er vel ikke helt tilfeldig at du "sprekker" - kroppen vet å si ifra!

Det kan dessuten virke som du spiser litt vel fettfattig mat. Husk at fettet er livsnødvendig! Legg inn et måltid til, gjerne i forbindelse med treningen.

Skrevet

Prøv www.vektklubben.no (ikke VGs vektklubb.no) - der kan du legge inn det du spiser og trener og få utregnet kalorier. Og det er gratis! :)

Skrevet

Kaloriintaket er nok ikke på mye mer enn 1200 kalorier nei. Synes det er altfor lite, i alle fall for en som trener såpass mye. Det som skjer er at kroppen skrur ned forbrenningen, og du går ikke ned i vekt.

Skrevet

takker for svar!

det stemmer nok at det er rundt 1200-1400 kcal ja.har regnet ut på vektklubb.husker ikke om jeg tok akkurat denne menyen da...

blir nok for lite i det lange løp ja,for jeg går opp og ned hele tida.må legge inn litt mer ser jeg.da blir vekta kanskje stabil.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Med den menyen der og ditt treningsnivå, ødelegger du forbrenningen din. Det er rett og slett altfor lite kalorier. Jeg er 178 cm høy og veier 67 kilo. Jeg må ha over 2300 kalorier om dagen for å holde vekten.

Jeg spiser det jeg har lyst på.

For ett års tid siden vippet min bmi over på lett overvekt, da veide jeg 81 kilo. Da tok jeg et skippertak, trente fire, fem ganger i uken, spsite mer enn det du gjør og tok av meg ni kilo på seks uker.

Skrevet
Med den menyen der og ditt treningsnivå, ødelegger du forbrenningen din. Det er rett og slett altfor lite kalorier. Jeg er 178 cm høy og veier 67 kilo. Jeg må ha over 2300 kalorier om dagen for å holde vekten.

Jeg spiser det jeg har lyst på.

For ett års tid siden vippet min bmi over på lett overvekt, da veide jeg 81 kilo. Da tok jeg et skippertak, trente fire, fem ganger i uken, spsite mer enn det du gjør og tok av meg ni kilo på seks uker.

nå ble jeg så oppgira at jeg spiste en yoghurt med sunn musli.håper du har rett.det er ikke noe problem å spise mer,for jeg elsker mat.

Skrevet

Du spiser ALT for lite proteiner!!!

Skrevet
Du spiser ALT for lite proteiner!!!

hæ??

nei det gjør jeg ikke altså!har akkurat spist en box makrell.

spiser jo jevnt og trutt av karbonader,egg,kylling,nøtter,ost,torsk,laks,sild,makrell.

hvordan skal jeg få i meg mer enn det da? :overrasket:

tar gjerne i mot tips altså.har akkurat skrevet ned oppskriften på pannekaker,tror den var av deg ;)

Skrevet

Du trenger MINIMUM ett gram protein pr. kilo kroppsvekt pr. dag, helst mer. Da er det en enkel sak å regne ut hvor mye du får i deg.

Skrevet

ok,det var jo grei matte:

det må jo bli 1x65=65

da trenger jeg min 65 g proteiner hver dag.

skal lese litt på matvarer nå.

Skrevet
ok,det var jo grei matte:

det må jo bli 1x65=65

da trenger jeg min 65 g proteiner hver dag.

skal lese litt på matvarer nå.

Lykke til! Det er vanskeligere enn du tror, men få i deg litt melkeprodukter, spis egg, tunfisk, kyllingfilet, fisk osv (jeg sliter selv med å få i meg nok proteiner, eller mat generelt).

Skrevet
hæ??

nei det gjør jeg ikke altså!har akkurat spist en box makrell.

spiser jo jevnt og trutt av karbonader,egg,kylling,nøtter,ost,torsk,laks,sild,makrell.

hvordan skal jeg få i meg mer enn det da? :overrasket:

tar gjerne i mot tips altså.har akkurat skrevet ned oppskriften på pannekaker,tror den var av deg ;)

Ja den var fra meg ;)

Trodde jeg visste "alt" om kosthold jeg. Helt til jeg var på en kostholdsklinikk på mandag. Jeg skal ha i meg minimum 20 g proteiner pr. måltid fordelt over 4 hovedmåltider. Kan si jeg fikk meg en overraskelse. Det BLIR mye proteiner.

Dessuten er det viktig å få i seg like mye til hvert måltid, og ikke litt til frokost og ekstra til lunch hvis du skjønner.

Fikk også tips om å spise karbo som brød,knekkebrød, fullkornspasta, ris og poteter kun til et av dagens måltider. Resten av dagens måltider får jeg karbo gjennom frukt og grønt o.l.

Litt avansert, men man kommer fort inn i det.

Lykke til :)

Skrevet

Kjøp proteinpulver!

Ikke lett å få i seg alle proteinene. Lag smoothie, eller bland med kesam og cottage cheese og bær.

Skrevet

kanskje det har blitt for lite proteiner likevel ja...

proteinpulver kan være en ide.smaker det noe av det?

jeg er ganske lat når det gjelder matlaging,syns jeg styrer nok på den fronten.så pulver hadde vært lurt.er det det samme hvilket merke?

når jeg skal ha "godteri",kjøper jeg sensation bar.den er god!og 30 % proteiner.neste gang skal jeg sjekke hvor mange gram gitt.

jeg trodde også jeg visste alt om kosthold ;)

Skrevet
kanskje det har blitt for lite proteiner likevel ja...

proteinpulver kan være en ide.smaker det noe av det?

jeg er ganske lat når det gjelder matlaging,syns jeg styrer nok på den fronten.så pulver hadde vært lurt.er det det samme hvilket merke?

når jeg skal ha "godteri",kjøper jeg sensation bar.den er god!og 30 % proteiner.neste gang skal jeg sjekke hvor mange gram gitt.

jeg trodde også jeg visste alt om kosthold ;)

:ler: Ja, ikke sant...

Nei, det er ikke lett dette her, men som sagt, kjøp proteinpulver. Du kan velge mellom mange forskjellig smaker.

Men i følge lista di lenger opp er du på god vei, men husk bare å spise nok proteiner til HVERT måltid.

Oppskrift på smoothie:

perfekt til frokost, lunch eller kvelds

Biola-den nøytrale uten smak (uten sukker)

Et halvt glass eple juice

Frosne bær

En halv banan om du vil

2-3 scoops proteinpulver

2ss havregryn eller linfrø

1ss sunn olje-JA vi skal ha fett til hvert måltid også, viktig!!!

Smaker kjempegodt og er veldig sunt :)

Skrevet

Men husk: proteinpulver inneholder en god del kalorier.

Jeg ville heller ha spist et egg eksta om dagen og samtidig fått i meg andre vitaminer og mineraler.

Skrevet
Men husk: proteinpulver inneholder en god del kalorier.

Jeg ville heller ha spist et egg eksta om dagen og samtidig fått i meg andre vitaminer og mineraler.

Det holder overhodet ikke. Et egg inneholder ca 8 g proteiner.

Mye kalorier i proteinpulver? :fy_fy: Slutt å regne kolorier i hue og ræva. Det er sammensettingen av måltidene som har betydning for varig vektnedgang.

Skrevet

Jeg kan ikke helt se poenget med å spise proteinpulver hvis man ikke har helt spesielle behov. Husk at dersom man spiser for mye proteiner vil det bli lagret som fett. Hvis man er glad i mat er det mye bedre å spise proteinrik mat enn å drive på med dyre pulver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...