Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor må vurdere, selv om det ikke høres ut som svangerskapspenger er rett.

Men, du skal ikke ta ulønnet fordi om du har brukt opp sykepengene. Du kan fortsatt bli sykmeldt av lege, og jeg er ganske sikker på at du kan søke midlertidig AAP når du har brukt opp sykepengene. 

Anonymkode: 0b409...d2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det avgjøres av lege/jordmor. Ikke fremmede på nettet. 

Anonymkode: 51bc4...84b

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jordmor må vurdere, selv om det ikke høres ut som svangerskapspenger er rett.

Men, du skal ikke ta ulønnet fordi om du har brukt opp sykepengene. Du kan fortsatt bli sykmeldt av lege, og jeg er ganske sikker på at du kan søke midlertidig AAP når du har brukt opp sykepengene. 

Anonymkode: 0b409...d2d

Aap er bare om din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent...pluss det er iallefall 17 ukers behandling tid...og tror neppe hun for penger får å ikke kunne jobbe np mens hun går gravid da det er graviditet som gjør at hun ikke kan jobbe. Ikke sykdom etc

AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapspenger er vel der jobben er til fare for barnet, ikke der hvor mor har plager (som er høyst reelle og plagsomme og vonde, men ikke til direkte fare for barnet)?

Hør med fastlege og jordmor. Kjip situasjon å komme i, det skjønner jeg godt. Har selv vært sykmeldt lenge i to perioder på under 26 uker imellom pga to helt ulike ting (og store deler av det var bare gradert), så jeg har igjen seks uker eller noe totalt. Nå MÅ jeg holde meg frisk fram til sommerferien så jeg får opparbeidet ny periode, sånn i tilfelle noe skjer. Har aldri vært borti det før, så det er en uvant følelse....

Håper det ordner seg for deg! Jobber selv i barnehage, og selv om jeg jobbet på småbarn da jeg var gravid måtte jeg kaste inn håndkleet da jeg var ca 6 mnd på vei.

Anonymkode: 4e5a9...57a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Sofakona said:

Aap er bare om din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent...pluss det er iallefall 17 ukers behandling tid...og tror neppe hun for penger får å ikke kunne jobbe np mens hun går gravid da det er graviditet som gjør at hun ikke kan jobbe. Ikke sykdom etc

Minst 50%. Ikke bare 50%.

Anonymkode: 52932...ae3

AnonymBruker
Skrevet

Om du har 5 uker igjen av sykepenger, så kommer de to ukene arbeidsgiver betaler i tillegg om jeg har forstått reglene. Du har derfor 7 uker, og kommer kanskje et stykke med det?

Anonymkode: e7ca2...528

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 18.32):

Jeg jobber selv som pedagogisk leder i  barnehage. Jeg gikk ut i svangerskapspenger uke 20 da arbeidsgiver ikke klarte å tilrettelegge mer. Så vil tro du også skal få det til.

Anonymkode: 3833d...84b

Har du noen eksempler på tiltak som du testet ut før det ikke gikk mer? Jeg skal ha en samtale med arbeidsgiver igjen i forhold til dette i morgen, så kan jo være greit å vise litt initiativ til hvordan jeg ønsker å prøve holde ut selv også :)

Anonymkode: 1e8a0...694

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 22.19):

Om du har 5 uker igjen av sykepenger, så kommer de to ukene arbeidsgiver betaler i tillegg om jeg har forstått reglene. Du har derfor 7 uker, og kommer kanskje et stykke med det?

Hvis det er sånn det fungerer, så høres det jo kjempefint ut! Eller.. iallefall som at det hjelper med 2 uker ekstra😛 Skal i samtale med arbeidsgiver igjen i morgen, så får vi se hva som blir sagt der, før jeg evt. tar turen til lege/jordmor for vurdering.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er sånn det fungerer, så høres det jo kjempefint ut! Eller.. iallefall som at det hjelper med 2 uker ekstra😛 Skal i samtale med arbeidsgiver igjen i morgen, så får vi se hva som blir sagt der, før jeg evt. tar turen til lege/jordmor for vurdering.  

Jeg tror det er slik, men dobbeltsjekk med nav for sikkerhetsskyld.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lav terskel for å få svangerskapspenger TS. Ville snakket med jordmor om det og spurt. Det verste som kan skje er jo at hun sier nei ☺️ 

Jeg fikk svangerskapspenger hele svangerskapet omtrent pga stress på jobb (sykepleier). Jobben kunne tilrettelegge slik at jeg ikke tok tunge stell, men stresset kunne de ikke tilrettelegge for 😜 fikk innvilget 100% svangerskapspenger med engang. Du har kanskje også en stressende jobb? 

Anonymkode: d2681...373

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...