AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #1 Skrevet 31. mars 2024 Hei og god påske!😄 Jeg sitter i en litt kjedelig situasjon nå og håper at noen av dere har svar/erfaringer å komme med. Beklager på forhånd for et langt (og kanskje rotete innlegg). Jeg var sykemeldt i ca. 48 uker fra i fjor til i år, som betyr at jeg har igjen rett på ca. 4 uker med sykepenger. Sånn jeg har forstått det må jeg jobbe i 26 uker uten ny sykemelding før jeg opparbeider meg rett til nye 52 uker. Jeg har vært i 100% arbeid de siste 3 månedene nå. Nå er jeg i uke 23, og sliter mye med blant annet bekkenet. Jobber som pedagogisk leder i barnehage, så det er ikke akkurat en enkel jobb å tilpasse arbeidsoppgavene mine for å holde meg lengst mulig i jobb. Jeg har allerede pratet med arbeidsgiver, som mener at det er jo "bare å ta pauser og sette meg ned/bevege meg når jeg trenger det". Men som de fleste som har jobbet i barnehage vet, så er ikke alltid det så lett, både pga. at en ofte er alene med en gruppe barn, det passer ikke inn i tidsskjemaet, mangel på vikarer osv. I en vanlig barnehagehverdag, så er det ofte mange løft, opp og ned fra gulvet, mye ståing/gåing på hardt gulv/asfalt, og generelt mye stress. Jeg pratet med jordmor om bekkenplagene mine, og hun mener jeg bør få en sykemelding hos fastlege (forklarte ikke henne situasjonen om at sykepengene mine snart er oppbrukt). Jeg har prøvd å holde ut litt lenger enn jeg kanskje burde, og tenker jeg bør ta en tur til fastlegen nå etter påske, da jeg ikke klarer å se for meg 3-4 måneder til i arbeid i barnehage med de plagene her. Spørsmålet mitt er da til alle dere fine, er det noen som har noen erfaring med svangerskapspenger eller sykepenger som snart utgår? Kan jeg ha rett på svangerskapspenger, eller må jeg i verste fall få ulønnet permisjon? Og hvordan legge dette frem til både lege og arbeidsgiver? Jeg føler at det virker som at jeg leter etter unnskyldninger for ikke å jobbe etter en så lang sykemelding, for så å ikke orke mer🫣 Anonymkode: 1e8a0...694
~umulia~ Skrevet 31. mars 2024 #2 Skrevet 31. mars 2024 Nei, du har ikke krav på svangerskapspenger: https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #3 Skrevet 31. mars 2024 Bekkenplager = sykepenger. Kvalifiserer ikke til svangerskapspenger. Anonymkode: 4da4f...79a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #4 Skrevet 31. mars 2024 Jeg ville ikke bastant si at du ikke kan få svangerskapspenger. Hvis jobben ikke kan tilrettelegge så kan det være mulig at du kan få innvilget svangeskapspenger. Jordmødre er de beste til å vurdere dette, ikke legen. Anonymkode: 6ebfd...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #5 Skrevet 31. mars 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ikke bastant si at du ikke kan få svangerskapspenger. Hvis jobben ikke kan tilrettelegge så kan det være mulig at du kan få innvilget svangeskapspenger. Jordmødre er de beste til å vurdere dette, ikke legen. Anonymkode: 6ebfd...2bf Men jobben er ikke til skade for fosteret. Det er det svangerskapspenger er til. Mor er syk. Anonymkode: 52932...ae3 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #6 Skrevet 31. mars 2024 Du har ikke rett til svangerskapspenger, det er du som er syk og da er det sykepenger som gjelder. Men fødselspermisjonen kan starte 12 uker før termin, så du kan bruke de fire ukene med sykemelding og så starte på permisjonen. Da må du gjerne ta ulønnet i andre enden, men du taper mindre med å gjøre det på den måten. For øvrig til alle andre som leser her inne, dette er hvorfor man ikke blir gravid mens man er i en langvarig sykemelding, det skaper bare problemer Anonymkode: 42a2c...eac 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #7 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har ikke rett til svangerskapspenger, det er du som er syk og da er det sykepenger som gjelder. Men fødselspermisjonen kan starte 12 uker før termin, så du kan bruke de fire ukene med sykemelding og så starte på permisjonen. Da må du gjerne ta ulønnet i andre enden, men du taper mindre med å gjøre det på den måten. For øvrig til alle andre som leser her inne, dette er hvorfor man ikke blir gravid mens man er i en langvarig sykemelding, det skaper bare problemer Anonymkode: 42a2c...eac Vil det si at jeg "stjeler" 9 uker fra tiden etter fødsel om jeg velger å starte permisjonen så tidlig? Og til det siste du sier.. du vet ikke noe om situasjonen om hvorfor jeg var langtidssykemeldt, og dette var ikke en planlagt graviditet, men et sårt ønsket barn allikevel. De fleste skjønner vel at en ikke planlegger å bli gravid når ting er sånn, men livet skjer. TS Anonymkode: 1e8a0...694
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #8 Skrevet 31. mars 2024 Du har dessverre ikke rett på svangerskapspenger Anonymkode: 884a7...f85
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #9 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg ville ikke bastant si at du ikke kan få svangerskapspenger. Hvis jobben ikke kan tilrettelegge så kan det være mulig at du kan få innvilget svangeskapspenger. Jordmødre er de beste til å vurdere dette, ikke legen. Anonymkode: 6ebfd...2bf Ok, trodde det var legen som hadde best kontroll på sånne ting, men jordmødre er vel gjerne spesialister innenfor graviditet og sånt. Det høres ut som at arbeidsgiver og jeg har to forskjellige meninger om hvordan å tilrettelegge. Hadde det vært mulig å f.eks. hatt en fast vikar inne for meg, så jeg kunne jobbet på topp, så hadde det kanskje fungert, men jeg vet av erfaring at den vikaren (om vi hadde fått en i det hele tatt) hadde blitt brukt alle andre steder, fordi min avdeling da hadde hatt grunnbemanningen. Ts Anonymkode: 1e8a0...694
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Skrevet 31. mars 2024 Du har et fysisk krevende arbeid. Feks er en påkledningsituasjon er mye opp og ned. Å jobbe i barnehage kan innebære en del tunge løft, har du utagerende barn på avdelingen din? Har du mange små barn på avdelingen din? Snakk med jordmor 😊Hun kan mer om dette enn legen din. Anonymkode: ed632...5fd
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Skrevet 31. mars 2024 Har du husket å trukket fra ferie fra perioden du var sykemeldt sist? Du var jo sykemeldt i nesten et år så regner med du tok ut ferie i den perioden og krysset av for det når du leverte inn søknad om sykepenger. Da skal du trekke fra ukene du hadde ferie fra perioden du var sykemeldt. Så om du var sykemeldt 48 uker sammenhengende og hadde 4 uker ferie, så har du brukt 44 uker og ikke 48 uker. Om du av en eller annen grunn ikke tok ut ferie, så har du vel ferie til gode fra i fjor som må brukes opp? Isåfall kunne det kanskje ha vært en plan å ta ut ferie før du skal ut i permisjon. Anonymkode: 3bd12...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #12 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ok, trodde det var legen som hadde best kontroll på sånne ting, men jordmødre er vel gjerne spesialister innenfor graviditet og sånt. Det høres ut som at arbeidsgiver og jeg har to forskjellige meninger om hvordan å tilrettelegge. Hadde det vært mulig å f.eks. hatt en fast vikar inne for meg, så jeg kunne jobbet på topp, så hadde det kanskje fungert, men jeg vet av erfaring at den vikaren (om vi hadde fått en i det hele tatt) hadde blitt brukt alle andre steder, fordi min avdeling da hadde hatt grunnbemanningen. Ts Anonymkode: 1e8a0...694 Hvem skal finansiere vikaren tenker du? Når du ikke er sykemeldt vil det ikke være midler til det. Forstår du er i en vanskelig situasjon, men den type tilrettelegging kan ikke arbeidsgiver klare. Anonymkode: e7ca2...528 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #13 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har et fysisk krevende arbeid. Feks er en påkledningsituasjon er mye opp og ned. Å jobbe i barnehage kan innebære en del tunge løft, har du utagerende barn på avdelingen din? Har du mange små barn på avdelingen din? Snakk med jordmor 😊Hun kan mer om dette enn legen din. Anonymkode: ed632...5fd Det kan være ganske fysisk krevende til tider ja, men jeg gjetter på at det spørs på hvem som ser det, og erfaringen til personen som skal vurdere dette. Jeg er med de fra 3-6 år nå, så ikke de yngste, så det vil jo si i praksis noe mer selvstendige barn, men samtidig mye mer aktivitet/fart og diverse sånt. Noen av de kan være utagerende til tider. Anonymkode: 1e8a0...694
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #14 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du husket å trukket fra ferie fra perioden du var sykemeldt sist? Du var jo sykemeldt i nesten et år så regner med du tok ut ferie i den perioden og krysset av for det når du leverte inn søknad om sykepenger. Da skal du trekke fra ukene du hadde ferie fra perioden du var sykemeldt. Så om du var sykemeldt 48 uker sammenhengende og hadde 4 uker ferie, så har du brukt 44 uker og ikke 48 uker. Om du av en eller annen grunn ikke tok ut ferie, så har du vel ferie til gode fra i fjor som må brukes opp? Isåfall kunne det kanskje ha vært en plan å ta ut ferie før du skal ut i permisjon. Anonymkode: 3bd12...cd8 Ja, dessverre. Inne på nav sine sider står det at jeg har 25 dager igjen, så det er vel faktisk 5 uker jeg har igjen, men ja, ferien er trukket fra og brukt opp. Anonymkode: 1e8a0...694 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #15 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvem skal finansiere vikaren tenker du? Når du ikke er sykemeldt vil det ikke være midler til det. Forstår du er i en vanskelig situasjon, men den type tilrettelegging kan ikke arbeidsgiver klare. Anonymkode: e7ca2...528 Det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hva de prioriterer. Har tidligere vært borti at en arbeidsgiver satt inn en ekstra vikar for at en kollega på avdelingen var i ferd med å bli utbrent, som et tiltak for å ikke få langtidssykemelding, så det er mulig. Men jo, jeg forstår at de aller fleste ikke har økonomi til det (eller prioriterer det er vel kanskje heller riktig). Og jeg forventer heller ikke at arbeidsgiver skal gjøre det, jeg bare sier at det er et forslag til tilrettelegging som kanskje kunne ha fungert for at jeg hadde holdt ut lenger Anonymkode: 1e8a0...694
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #16 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei og god påske!😄 Jeg sitter i en litt kjedelig situasjon nå og håper at noen av dere har svar/erfaringer å komme med. Beklager på forhånd for et langt (og kanskje rotete innlegg). Jeg var sykemeldt i ca. 48 uker fra i fjor til i år, som betyr at jeg har igjen rett på ca. 4 uker med sykepenger. Sånn jeg har forstått det må jeg jobbe i 26 uker uten ny sykemelding før jeg opparbeider meg rett til nye 52 uker. Jeg har vært i 100% arbeid de siste 3 månedene nå. Nå er jeg i uke 23, og sliter mye med blant annet bekkenet. Jobber som pedagogisk leder i barnehage, så det er ikke akkurat en enkel jobb å tilpasse arbeidsoppgavene mine for å holde meg lengst mulig i jobb. Jeg har allerede pratet med arbeidsgiver, som mener at det er jo "bare å ta pauser og sette meg ned/bevege meg når jeg trenger det". Men som de fleste som har jobbet i barnehage vet, så er ikke alltid det så lett, både pga. at en ofte er alene med en gruppe barn, det passer ikke inn i tidsskjemaet, mangel på vikarer osv. I en vanlig barnehagehverdag, så er det ofte mange løft, opp og ned fra gulvet, mye ståing/gåing på hardt gulv/asfalt, og generelt mye stress. Jeg pratet med jordmor om bekkenplagene mine, og hun mener jeg bør få en sykemelding hos fastlege (forklarte ikke henne situasjonen om at sykepengene mine snart er oppbrukt). Jeg har prøvd å holde ut litt lenger enn jeg kanskje burde, og tenker jeg bør ta en tur til fastlegen nå etter påske, da jeg ikke klarer å se for meg 3-4 måneder til i arbeid i barnehage med de plagene her. Spørsmålet mitt er da til alle dere fine, er det noen som har noen erfaring med svangerskapspenger eller sykepenger som snart utgår? Kan jeg ha rett på svangerskapspenger, eller må jeg i verste fall få ulønnet permisjon? Og hvordan legge dette frem til både lege og arbeidsgiver? Jeg føler at det virker som at jeg leter etter unnskyldninger for ikke å jobbe etter en så lang sykemelding, for så å ikke orke mer🫣 Anonymkode: 1e8a0...694 Jeg jobber selv som pedagogisk leder i barnehage. Jeg gikk ut i svangerskapspenger uke 20 da arbeidsgiver ikke klarte å tilrettelegge mer. Så vil tro du også skal få det til. Anonymkode: 3833d...84b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #17 Skrevet 31. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Du har et fysisk krevende arbeid. Feks er en påkledningsituasjon er mye opp og ned. Å jobbe i barnehage kan innebære en del tunge løft, har du utagerende barn på avdelingen din? Har du mange små barn på avdelingen din? Snakk med jordmor 😊Hun kan mer om dette enn legen din. Anonymkode: ed632...5fd Krevende er det nok, men å løfte er fremdeles ikke til skade for fosteret. Anonymkode: 52932...ae3 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #18 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Krevende er det nok, men å løfte er fremdeles ikke til skade for fosteret. Anonymkode: 52932...ae3 Kommer ann på. Om løft utløser kynnere og en må løfte på jobb er svangerskapspenger riktig feks Anonymkode: 3ac62...d45 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #19 Skrevet 31. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer ann på. Om løft utløser kynnere og en må løfte på jobb er svangerskapspenger riktig feks Anonymkode: 3ac62...d45 Selvfølgelig - men her er det tydeligvis bekkenet, og det er ikke farlig, selv om det er ubehagelig. Anonymkode: 52932...ae3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #20 Skrevet 31. mars 2024 Har ei venninne som ikke fikk forlenga sykemelding, og fikk svangerskapspenger. Jobber som kokk.. kan ikke alle detaljene, men skulle tro du også skulle få det. Anonymkode: a022d...388
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå