Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I den kommunen jeg jobber så skal mann ha 3 uker ferie sammenhengende. Den 3. uke har jeg egentlig Fri uke siden jeg jobber nattevakt turnus. Ledelsen sier at jeg må uansett ta det som ferie selv om jeg har fri uke. Er dette lov? Er det noe basis på eller lov slik at jeg kan nekte dette? siden jeg miste 1 uke ferie. Er det noe andre kommune som har dette regler?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er turnusfri og dermed del av turnus, så det stemmer at du må ta fri den uken om det er tre uker sammenhengende ferei, og det tilfeldigvis havner på turnusfri.

Anonymkode: 5f5a5...684

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss regner vi ferie i timer, nettopp pga turnus. Tre uker ferie er 35,5 timer ganger tre. Da slipper vi at folk spekulerer i å ta en ferieuke en uke de jobber 50 timer, og unngår friuker/kortuker. Det blir rettferdig på alle. Enten får du da minus eller pluss på avspaseringskonto. 

Anonymkode: df515...b46

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, JJ Larson said:

I den kommunen jeg jobber så skal mann ha 3 uker ferie sammenhengende. Den 3. uke har jeg egentlig Fri uke siden jeg jobber nattevakt turnus. Ledelsen sier at jeg må uansett ta det som ferie selv om jeg har fri uke. Er dette lov? Er det noe basis på eller lov slik at jeg kan nekte dette? siden jeg miste 1 uke ferie. Er det noe andre kommune som har dette regler?

Ja det stemmer nok. Jeg jobber 1 uke på og 1 uke av. Men jobber doble dager de dagene jeg er på jobb, så i løpet av to uker fyller det akkurat en heltidsstilling. Om jeg tar ferie en uke jeg skulle vært på jobb bruker jeg derfor 2 ferieuker på det.

Noe annet ville jo vært veldig rart. Da kunne jeg jo hatt en friuke, brukt en ferieuke, og hatt en ny friuke. Sånn kunne jeg i realiteten hatt tre uker fri men bare brukt en ferieuke og faktisk hatt fire ferieuker igjen. Jeg kunne altså gjort dette 5 ganger til sammen i løpet av året og hatt 5 perioder med 3 uker sammenhengende fri. Det høres fristende ut, men det går nok ikke. 

Anonymkode: 91a54...c52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er turnusfri og dermed del av turnus, så det stemmer at du må ta fri den uken om det er tre uker sammenhengende ferei, og det tilfeldigvis havner på turnusfri.

Anonymkode: 5f5a5...684

Hvordan kan det bli riktig? Man blir jo trukket 5 uker i lønn, og hvorfor skal man bli det hvis man bruker friuka som ferie?

Anonymkode: 98443...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan det bli riktig? Man blir jo trukket 5 uker i lønn, og hvorfor skal man bli det hvis man bruker friuka som ferie?

Anonymkode: 98443...9bf

Du får fastlønn hver måned, uansett hvor mange arbeidsuker og friuker det tilfeldigvis er i turnusen din den måneden (det vil jo variere litt fra måned til måned). Det er ikke sånn at du ikke får lønn for de dagene du har friuke - du får like mye lønn den uka som du får for arbeidsukene dine. De er gjennomsnittsberegnet gjennom året.  Sånn er det med ferieukene også. 

Anonymkode: 8e054...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om lærerne kunne gjort sånn de også. 5 uker ferie Ila skoleåret og ikke noe jobb alle de ukene det ikke er undervisning? 

Klart du må ta ferie når det er turnusfri, det følger liksom med. Du har jo fordel med de to fleksible ukene du har uansett.

Anonymkode: 941df...26c

AnonymBruker
Skrevet

Og ferien blir jo 5 uker med tre ukers feriedager!

Anonymkode: 941df...26c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...