Gå til innhold

Kverulerende venn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli veldig lei meg av en venn som må kverulere på ALT. Hvordan forholder man seg til slikt? Jeg vet av erfaring at hvis jeg sier noe, blir det surt i flere mnd. Evt mister jeg vennskapet. Hvordan kan jeg jobbe med meg selv for å la alt prelle av?😬

Vet det er vanskelig å bedømme uten eksempler, så her er et tåpelig:

Jeg har dårlig immunforsvar, og sliter med ortostatisk intoleranse. Så er ikke ivrig turgjenger på vinter. Min veninne har jernehelse; typisk tåler alt fra antibiotika til søppelmat uten konsekvenser😅Men forventer at jeg skal være med ut i minus kuldegrader, der jeg får naglebitt og fort blir syk. Hvis jeg klager på styrtregn er jeg en pingle. Men selv går hun ikke 5 min i regnet for å besøke meg; da er plutselig regn forferdelig🫣Usikker på om det er noe annet som ligger bak her, men jeg forstår ingenting. Vi er begge i 30-årene, om det har noe å si. Og bortsett fra immunforsvaret og svimmelheten min går det greit; vi er i god form begge to. 

Anonymkode: 92ca7...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette vennskapet egentlig positivt for deg? 

Jeg mener, det var ikke kun kverulering jeg så her. Er undertoner av gaslighting, og hun virker å ha veldig lite forståelse og empati for deg og din situasjon. 

Og at du ikke kan snakke med henne om det uten at hun blir snurten i flere måneder, ja da... 

Vennskapet høres veldig enveiskjørt ut.

Synes du har tatt imot litt for mye dritt av henne over lengre tid, og det er vel derfor du er lei deg. 

Du må seriøst ta en skikkelig prat med henne om dette. Og tåler hun det ikke, ja da var ikke vennskapet mye å skryte av som utgangspunkt. Venner bør kommunisere med hverandre når det er noe som plager en uten at vennskapet går ad undas sånn uten videre.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (36 minutter siden):

Er dette vennskapet egentlig positivt for deg? 

Jeg mener, det var ikke kun kverulering jeg så her. Er undertoner av gaslighting, og hun virker å ha veldig lite forståelse og empati for deg og din situasjon. 

Og at du ikke kan snakke med henne om det uten at hun blir snurten i flere måneder, ja da... 

Vennskapet høres veldig enveiskjørt ut.

Synes du har tatt imot litt for mye dritt av henne over lengre tid, og det er vel derfor du er lei deg. 

Du må seriøst ta en skikkelig prat med henne om dette. Og tåler hun det ikke, ja da var ikke vennskapet mye å skryte av som utgangspunkt. Venner bør kommunisere med hverandre når det er noe som plager en uten at vennskapet går ad undas sånn uten videre.

Jeg har kun to veninner, så synes det er veldig vanskelig. Har opplevd å miste en veldig god veninne da jeg endelig ga beskjed om hennes oppførsel mot meg, og har en sterk følelse av at det vil bli på samme måten nå og. Men har lenge lagt merke til en veldig dobbeltmoral, som er vanskelig å forholde seg til. Hun mangler også selvinnsikt til å kunne se litt innover. Så tror ikke det vil føre til noe positivt å ta denne samtalen. Men merker at jeg ikke har det så greit i relasjonen lenger.

Før overskygget de gode kvalitetene slike ting; evt merket jeg de ikke. Skal sies at jeg er noe følsom pga gaslighting fra eks, og å ha blitt trykt ned av foreldre. Kanskje hun er den «normale»? Men jeg må ofte lese gjennom meldingene våres for å klare å forstå hva jeg har skrevet feil. Hun er ekstremt dårlig på kommunikasjon, og legger alltid skylden på meg for evt misforståelser. Avtaler er jeg begynt å bli stresset av, fordi de alltid blir endret i siste liten. Ikke krise, men det går jo an å gi beskjed om ting litt før siste minutt🧐

Anonymkode: 92ca7...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...