Gå til innhold

Hva tenker du om ordet " enslig"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener du enslig er det samme som singel, tenker du automatisk det? Hva skal man ellers kalle en som bor alene men er i et forhold før en vil kalle seg særboer? 

Anonymkode: bdcf8...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker singel som bor alene. 

Men kan jo være noen som har kjæreste også? 

Anonymkode: 396ba...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er singel,alene mor og føler meg ikke som enslig. Ettersom jeg bor med 2 barn. Men faller vel under kategorien enslig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (6 minutter siden):

Jeg er singel,alene mor og føler meg ikke som enslig. Ettersom jeg bor med 2 barn. Men faller vel under kategorien enslig? 

Tenker mer liten familie da. Enslig er mer en som bor helt alene. 

Anonymkode: 396ba...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at enslig er en som er alene om alle kostnader og er alene voksen i en husholdning. Den kan være enke, ugift, singel etc. Kan være enslig med barn.

Anonymkode: 1a50f...b86

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at singel høres mer midlertidig ut enn enslig. Da jeg var 22, på vei ut i voksenlivet og åpen for det meste var jeg singel. Nå er jeg 43, har bodd alene i mange år og er ikke særlig søkende og kan helt fint definere meg som enslig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er enslig og singel det samme, en uten en fast kjæreste/ikke i et forhold. Når man oppgir sivilstand er ikke singel et begrep, mens enslig også dekke de med kjæreste og ikke er samboende.

Anonymkode: fccd4...8ef

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelt er ikke enslig det samme som singel. Kun at man er alene om ansvaret for husholdningen sin. Kan godt ha barn i hus. Og fått seg kjæreste, men ikke bo sammen.

Jeg anser meg som enslig mtp skatt/foreldreansvar/NAV osv. Flyttet fra ex/barnefar for noen år siden, hatt en ny kjæreste i 1,5 år men vi har egne hus. Han betaler sikkert en og annen handlepose som havner hos meg, men ellers står jeg for alle mine (og halvparten av barns) leveutgifter.

Men bruker sjelden ordet enslig, sikkert fordi jeg lett knyttet det mot alene og ensom, og det er jeg ikke 🙂 I hverdagen bruker jeg kjæreste, kan til nød presisere at vi ikke bor sammen hvis situasjonen krever det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bor alene. Forskjell på enslig og singel... 

Anonymkode: 7f7f8...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker enslig er en som klarer seg selv. Det kan en singel gjøre også, men hvis noen presenterer seg som singel får jeg på en måte inntrykk av at de ønsker å endre på det.

Anonymkode: 122c9...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om ordet gift?

Anonymkode: 171ad...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker ordet enslig foran singel. Det har med "frivilligheten" i ordet å gjøre.

Enslig betegner at jeg er alene med alt, og særlig tilværelsen. Og at det er mer selvvalgt ladet.
Singel høres ut som om at jeg ikke har blitt valgt av andre. At jeg liksom ikke er "god" nok, med en smule ufrivillighet bak.

Kanskje tolkningen min er feil, men sånn føler jeg det. 

På spørsmål om jeg er singel så svarer jeg at jeg er enslig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enslig er en sivilstand tenker jeg. Da er man ikke gift/samboer, ikke enke/enkemann og ikke separert/skilt. De tre og altså enslig er de fire kategoriene som kommer opp når man skal registrere personer i datasystemene på jobben min.

Anonymkode: d806a...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (23 timer siden):

Jeg foretrekker ordet enslig foran singel. Det har med "frivilligheten" i ordet å gjøre.

Enslig betegner at jeg er alene med alt, og særlig tilværelsen. Og at det er mer selvvalgt ladet.
Singel høres ut som om at jeg ikke har blitt valgt av andre. At jeg liksom ikke er "god" nok, med en smule ufrivillighet bak.

Kanskje tolkningen min er feil, men sånn føler jeg det. 

På spørsmål om jeg er singel så svarer jeg at jeg er enslig ;) 

Jeg er enestående, sa en gammel peppermø jeg kjenner.

Anonymkode: d806a...587

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter singel som mer positivt ladet og selvvalgt enn enslig. Som andre har nevnt her, oppfatter jeg også singel som mer midlertidig enn enslig. 

En enslig er gjerne en som aldri har vært gift eller hatt langvarig samboerforhold, mens den single er mellom parforhold

To eksempler hvor jeg sette det litt på spissen.

Singel: Emma er 27 og bor i Oslo. Hun er utadvendt, liker å feste og henge med venner. Hun får ofte oppmerksomhet fra menn, men vil være fri og ikke binde seg.   

Enslig: Olav er 43 og bor på landsbygda. Han har få venner, men holder kontakten med noen kompiser fra oppveksten. Han skulle gjerne hatt en kvinne å dele livet med, men har ikke klart å finne noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 17.48):

Hva skal man kalle en som bor alene men er i et forhold før en vil kalle seg særboer? 

Kjæreste. Opptatt. Eneboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg er enslig og singel det samme. Men bruker enslig om litt eldre personer, det er mer formelt eller gammeldags begrep. Singel antyder er personen er yngre. Jeg ville aldri sagt at Magda på 97 er singel. Jeg ville heller aldri ha sagt at Thea på 16 er enslig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (som regel) 100% det samme, uavhengig av alder som noen nevnte her.

Anonymkode: 5ac93...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Single og enslig betyr egentlig akkurat det samme, men som flere andre her synes jeg også at single høres mer midlertidig ut - som om man er på utkikk, mens enslig høres mer ut som om man har valgt å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hodet mitt skiller enslig og singel seg med at den enslige er ikke ute etter forhold, mens den single er det.

Enslig forveksles altfor ofte som et synonym med ensom.

Anonymkode: a2698...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...