Diana Skrevet 30. mars 2024 #1 Skrevet 30. mars 2024 Jeg har alltid leid. Ikke hatt mulighet til å eie noe selv. Min drøm er å eie mitt eget. Betale ned til meg selv. Snakket med ei venninne i dag. Hu solgte i fjor og leier nå. Hun sier hun aldri skal eie igjen. Det er så mye mer frihet å leie. Slipper å tenke på uforutsette utgifter, slipper å tenke på renta osv. Så, hva tenker du? Ville du eid eller leid hvis du kunne velge helt fritt?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #2 Skrevet 30. mars 2024 Tenker at det er mye frihet i å leie. Men det er helt utenkelig i Norge, man skal jo eie! Om man har det trangt økonomisk fra før, så vil man ikke takle alle utgiftene på strak hånd. Det er mye mer utfordrende å eie enn jeg trodde. Og er det penger ut av vindu å leie egentlig? Anonymkode: 0fa76...56c
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #3 Skrevet 30. mars 2024 Nå har jeg leid i alle år, og ser på det som å kaste bort penger. Men har ikke hatt mulighet før nå å kjøpe bolig av forskjellige årsaker. Men er glad for å eie nå og ser på det som en investering og da ha verdi i bolig. Ja det er en del utgifter knyttet til å eie men allikevel betaler man til seg selv. Anonymkode: 5b645...a64
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 Jeg har aldri hatt et ønske eller behov for å eie selv, men samboer ønsket å eie, så vi kjøpte. Skulle ønske vi/jeg leide fremdeles. Mye mer frihet. Min søster med en familie på 6, har eid hus i 18 år, de solgte i forfjor og sier selv de aldri vil eie igjen.. Anonymkode: b89ad...5a7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #5 Skrevet 30. mars 2024 I veldig mange tilfeller vil du få mer ut av å investere egenkapitalen i fond og leie i stedet for å eie. Per nå er det billigere å leie enn å eie i Oslo. Som eier har du ikke bare renteutgifter. Det er fellesutgifter om du bor i leilighet, det er kommunale avgifter og eiendomsskatt i hus, det er vedlikehold, oppussing, ting som må fikses på, forsikring osv osv osv. Du må faktisk også selv få noen til å fikse. Når du motregner alle utgiftene + renter mot verdistigning tror jeg faktisk mange ville kommet bedre ut med investert kapital med 5-10 % avkastning (har vært mer enn det tidligere) minus leie. Anonymkode: 2854b...4f3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #6 Skrevet 30. mars 2024 Har leid helt til for få år siden og det var greit det, men digger friheten med å eie og kunne gjøre akkurat som jeg vil. Om jeg vil male et rom gult og et blått så er det bare jeg som bestemmer det. Anonymkode: d8fa8...236 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #7 Skrevet 30. mars 2024 Liker å eie. Liker å kunne bo et sted uten at husleia plutselig skal opp fordi husvert har fått dyrere lån, liker å kunne gjøre hva jeg vil med huset mitt uten at et depositum skal trekkes i, liker at det er mitt, liker at jeg betaler til meg selv uansett om rentene stiger litt, liker at lånet er lavere enn leieprisene nå slik at jeg faktisk får bedre plass for det jeg betaler. Anonymkode: 3d3bf...16f 1
Okapi Skrevet 30. mars 2024 #8 Skrevet 30. mars 2024 Foretrekker å eie, men tenker ikke så mye på det økonomiske i det. Handler mer om muligheten til å slå ned en lettvegg, male stua grønn og plante bambus over hele tomta, uten at huseieren går bananas. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #9 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som eier har du ikke bare renteutgifter. Det er fellesutgifter om du bor i leilighet, det er kommunale avgifter og eiendomsskatt i hus, det er vedlikehold, oppussing, ting som må fikses på, forsikring osv osv osv. Du må faktisk også selv få noen til å fikse. Anonymkode: 2854b...4f3 Mener du seriøst at de som leier ut ikke vil ha dekket, renter, fellesutgifter, kommunale avgifter, vedlikehold, oppussing og forsikring, at de bare vil ha ett beløp i leie så sponser de leietaker med alt da du nevner? Dette er innbakt i leieprisen og i tillegg vil de gjerne tjene på at de leier ut, det er jo en grunn til at folk kjøper utleieboliger. Anonymkode: 07c23...35a
Eva-Lena Skrevet 30. mars 2024 #10 Skrevet 30. mars 2024 Jeg har aldri leid bolig og kommer aldri til å gjøre det heller. Jeg betaler heller ned på egen bolig enn å leie/betale ned andre sin gjeld. Jeg synes oppriktig synd på de som ikke klarer å komme seg ut i boligmarkedet. Det er nærmest umulig å få kjøpt seg egen bolig idag. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #11 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mener du seriøst at de som leier ut ikke vil ha dekket, renter, fellesutgifter, kommunale avgifter, vedlikehold, oppussing og forsikring, at de bare vil ha ett beløp i leie så sponser de leietaker med alt da du nevner? Dette er innbakt i leieprisen og i tillegg vil de gjerne tjene på at de leier ut, det er jo en grunn til at folk kjøper utleieboliger. Anonymkode: 07c23...35a Det er ikke det nå nei. Man kan investere i en leiebolig om man har masse penger - da tjener man penger. Må du låne summen lønner det seg avgjort ikke. Tenk en 3-roms der vi bor. De koster nå 4,5 mill. Si du låner 3 mill. Felleskost er 4000. Kostnad for lånet er 19000. Totalt 23000. Så må du bekoste kjøkken hvert 20 år og ta en del overflater i leiligheten. Kjøkken koster 200000, dvs 10000 i året, og så går det minst 2000 i året til andre ting. Altså, 1000 til i snitt per måned. Da er vi på 24000. Leiepris på leilighetene er nå ca 18000 i mnd. Inkl fellesutgifter. Bor man ikke i boligen må man skatte av inntekten, si 30 % skatt på det som er inntekt utenom utgifter (18000-1000-4000=13000). Da er det 14100 igjen. Man går da 9900 i minus i mnd, eller 118800 i året. Hadde du investert 1,5 mill med 10 % avkastning hadde du fått ut 150000 i året. Forskjellen blir da 268800 per år. Det er verdistigningen du må ha i året for at det skal lønne seg å investere i leiligheten i deg hele tatt. Anonymkode: 2854b...4f3
SPOCA Skrevet 30. mars 2024 #12 Skrevet 30. mars 2024 Har aldri gjort noe annet enn å eie etter at jeg ble ferdig med studiene, har kun leid studenthybel som student. Og jeg kunne aldri tenkt meg å leie igjen. Det er flere grunner til det: jeg liker å eie noe eget og betale noe eget, for meg føles det usikkert å leie siden en leiekontrakt ikke nødvendigvis blir fornyet, og jeg ser ikke poenget med å betale mer for å leie enn å eie. For vår del er det mye billigere å eie enn å betale leiepris her i Oslo. Skal sies at jeg ikke har behov for den "friheten" å leie gir, jeg har ikke et ønske om å flytte rundt osv. Jeg liker å ha noe eget og gjøre som jeg vil.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #13 Skrevet 30. mars 2024 Jeg taper på å eie. Vil aldri klare å bli gjeldsfri alene. Da må jeg vinne i lotto. Så da er det bortkastet penger å eie vs leie for min del. Det lønner seg å eie hvis du har mye penger og hvis du bor i enebolig. Å eie i lavblokk/blokk i sameie eller borettslag, er for jævlig og dyrt. Det er uforutsigbart økonomisk og du taper på alle punkter. Det er som å leie, bare dyrere og med mye ansvar. Angrer på at jeg kjøpte meg leilighet. Det er dyrt å selge og jeg vil ikke få igjen lånesummen. Som vil si jeg vil sitte igjen med gjeld hvis jeg selger i dag. Det er surt. Anonymkode: 8010e...9f0
senior Skrevet 30. mars 2024 #14 Skrevet 30. mars 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Og er det penger ut av vindu å leie egentlig? Selvfølgelig er det som regel det. Hvem vil leie ut til deg uten å tjene på det . . . ? Men problemet er selvfølgelig inngangsbiletten til selveiermarkedet . . Jeg har alltid eid. Først 30 kvadratmeter gjennom borettslag og siden eget hus. Mange av mine samtidige (nesten alle) har nå solgt huset og flyttet i selveierleilighet. Men jeg klorer meg fast så lenge det går . . . . Som pensjonist er det veldig befriende å slippe utgifter til husleie. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #15 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg taper på å eie. Vil aldri klare å bli gjeldsfri alene. Da må jeg vinne i lotto. Så da er det bortkastet penger å eie vs leie for min del. Det lønner seg å eie hvis du har mye penger og hvis du bor i enebolig. Å eie i lavblokk/blokk i sameie eller borettslag, er for jævlig og dyrt. Det er uforutsigbart økonomisk og du taper på alle punkter. Det er som å leie, bare dyrere og med mye ansvar. Angrer på at jeg kjøpte meg leilighet. Det er dyrt å selge og jeg vil ikke få igjen lånesummen. Som vil si jeg vil sitte igjen med gjeld hvis jeg selger i dag. Det er surt. Anonymkode: 8010e...9f0 Hvorfor vil du ikke få det du ga for den? Har den sunket i verdi? Jeg tenker kjøpe en slik type leilighet, men blir jo litt skeptisk. Anonymkode: 30db5...9ce
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #16 Skrevet 30. mars 2024 Jeg tenker det er fint å eie, særlig om man har mulighet til å leie ut. Vi har passiv inntekt fra en leilighet som betaler lånet på huset vårt nå. Bor dermed tilnærmet gratis. Det er ikke eiendomsskatt i min kommune, og de kommunale avgiftene ligger vel på 13.000 eller noe sånt i året. Vi leier ut boligen vår på Airbnb når vi er på reise. Anonymkode: bd03a...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå