Gå til innhold

Erfaring med fødsel i uke 35?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med fødsel 35+0 til 37+0?

når skjedde det? Måtte dere være lenge på sykehus? Hadde dere komplikasjoner i ettertid(sugesvakt, gulsott osv)?

Anonymkode: 24130...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på sykehuset i 1,5 uke. Alvorlig gulsot. 

Anonymkode: c959c...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født min første uke 35+1 og andre uke 36+2.. gikk helt fint. Begge var store når dem kom og jeg fikk ha barna på rommet fra første natt. Ammingen gikk fint og fikk ikke gulsott på noen av di. Førstefødte var vi 3 dager p2å sykehuset og andre var vi 2 døgn. 

 

Men ser samtidig at influenser Malene Fossum fødte nylig i uke 36 tror jeg det var og der måtte dem gi sonde over flere dager/muligens uker og dem var vel på sykehuset i over en uke. Virker som ungen der sover veldig mye og da er det viktig å passe på å vekke baby jevnlig for mat.. Så det er stor forskjell på ungene født uke 35-37.

Anonymkode: 49f1e...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min 35+6, lett forhøyete gulsottverdier som sank av seg selv innen halvannen ukes tid, men noe pustevansker (pga KS) så måtte ha pustestøtte 2-3 døgn før baby klarte å puste på egenhånd. Lå derfor på nyfødtintensiv denne perioden. Ingen problemer i ettertid med pusten :) 

Anonymkode: aacea...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 37+0 her. Ingen komplikasjoner. Dro hjem etter to dager:)

Anonymkode: 5bdf2...22a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte uke 36+2 , ingen komplikasjoner. Fikk dra hjem etter 3 dager🙂

Anonymkode: 239e0...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiste hjem etter 4 dager, måtte vekke til måltider og babyen lå litt i lys pga gulsott, ellers alt vel.

Anonymkode: c8134...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte i uke 35, var på sykehuset en uke pga gulsott og sugesvakhet. Ellers gikk alt fint. 

Anonymkode: 6ff3f...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36+0, syk baby + gulsot. 2 uker på sykehus, med sonde. Frisk og fin i dag 😊 

Anonymkode: 176d0...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte dattera i uke 35. Måtte være på sykehuset i en uke for observasjon. Vi måtte være på sykehuset pga gulsott men trengte ikke noe behandling heller. Bare ventet under observasjon. Jeg fikk vite fra lege at de har forskjellige kurver/verdier for barn som er født til/etter termin, litt før termin og mye mer prematurt...  Og på den tiden jeg fødte, var barnet mitt vurdert i kategorien født i uke 32-35 (så vidt jeg husker). Selve legen sa at grunnen til at de ikke slipper oss hjem var det formelle da. Hun var ikke bekymret for barnet med ok vekt og friskt ellers. At hadde dattera mi vært født bare noen bittelitt senere, hadde de verdiene falt under "normale". For det er jo stor forskjell mellom baby i uke 32 og en baby på slutten av uke 35 som min datter var. Så de verdiene på papir er MYE strengere for premature barn. Samme gjelder vektøkning. Det som er normalt for barn født etter termin blir sett som "kritisk" for premature. Og i vårt tilfellet var det litt kjipt at det ikke fins noe individuell vurdering her. Selv om dette er veldig forståelig. Min dattera var født med god vekt til tross 35 uker. Og vanlig fødsel med Apgar 9/10/10.

Så det som var kjipt er 1) å være på sykehuset i en hel uke uten mann i delt rom (for det ikke er lov å være på barselhotell med prematur barn)

2) å ikke være forberedt på at dette kommer til å skje mentalt, mye skyld følelse etterpå i lang tid, samt rakk ikke alt av forberedelsene som var planlagt til permisjonstiden som jeg har aldri fått. Har aldri fått tiden til å "kose meg" med graviditeten pga jobb

3) å miste hele 3 uker med permisjon som ikke overføres til etter fødsel i tilfelletprematur fødsel. Noe som jeg synes er veldig urettferdig og føles som straff for å føde for tidlig.  

Jenta mi hadde ingen komplikasjoner heller. Helt frisk til fødsel og helt frisk 2,5 år jente nå. Men noe liten i størrelse da hehe Fortsatt bruker mye klær for ettåringer 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født med akutt KS uke 36+1.
3 dager på nyfødtintensiven, totalt 10 dager på sykehus.
Baby trengte pustestøtte. Hadde sonde i en uke, var sugesvak og sov hele tiden. Hadde gulsott.
3timers-stell med måltidsvekt, ammeforsøk, pumping og sondemating (etterhvert koppmating).

Reiste hjem på dag 10 med baby som fullammet og la godt på seg videre :)

Anonymkode: d0953...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 35+2, frisk og rask, men sga.

2 netter på nyfødtintensiven og 6 på barsel. Trengte ikke sonde eller pustestøtte. Tok ikke brystet og fikk flaske fra start. Hadde gulsott så måtte ha tre døgn i lysbehandling.

Normal utvikling av alle milepæler, men fortsatt liten av vekst. 

Anonymkode: 897ec...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i uke 35,6. Altså nesten uke 36 iflg ul-terminen. Det ble akkurat en kalendermåned for tidlig.

Barnet veide 2,8 kg og var den minste på fødeavd akkurat da. Han fikk gulsott (som mange premature får) og måtte ligge i lyskasse for å behandle dette,noe som betydde at jeg ikke kunne ha han hos meg eller i armene... det var utrolig sårt for meg som nybakt mor, særlig når han gråt i lyskassen. Day 3 blues-mood trådde til, og jeg satt i sykehussengen min og gråt. Hvorfor? Jo, fordi en jævla hurpe av en kvinnelig sykepleier presterte å KJEFTE høyt og sint på meg fordi jeg stakk hånden inn i lyskassen for å berolige mitt eget barn og rette på skyggebrillene hans så han ikke skulle få det skarpe lyset i øynene. Da mente kjerringa at jeg "ikke skulle komme her og vekke han, for nå hadde han vært så rolig" og blablabla. Han var jo ikke det! Han gråt! Og en mor vil naturligvis trøste sitt nyfødte lille barn da. Det var ikke jeg som vekket han.

Jeg trakk meg unna, rystet og såret, og gikk inn på pasientrommet mitt og gråt mine modige tårer på sengen. En annen sykepleier kom forbi og så det, og spurte forskrekket hva jeg gråt for. Så jeg fortalte henne om denne andre sykepleieren og at hun hadde forbudt meg å trøste mitt gråtende barn fordi han lå i lyskasse for gulsottbehandling. Hun ble oppriktig opprørt og sa at SELVFØLGELIG skulle jeg få trøste mitt eget barn om han gråt! Det var bare viktig at han lå i lyskassen så mye som mulig for å bli frisk. Men å bli holdt og kost med av mamma noen ganger daglig var helt i orden.

Det ordnet seg, jeg fikk holde han og etter hvert ble han frisk. Han var liten, men ellers i fin form, selv om han var en måned prematur. Vi måtte ligge på fødeavdelingen i fem dager før vi fikk reise hjem. Det ble også en etterkontroll på vårt lokale sykehus av barnet noen dager etterpå (så vi slapp å dra helt til sykehuset der jeg fødte igjen). Da skulle de ta blodprøven ved å stikke han i foten med en diger nål.... jeg lot pappaen hans bli der inne og selv rømte jeg rommet og gikk ut i ventehallen, for jeg orket ikke se dem stikke babyen. Men likevel hørte jeg den såre gråten hans lang vei gjennom stengte dører og alt. Åh, så vondt det gjorde i mammahjertet da! (jada, jeg vet at mange hater uttrykket "mammahjerte" men det var faktisk det som gjorde fryktelig vondt akkurat da!)

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...