Gå til innhold

Hva forbrenner mest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil man gå mest ned i vekt av, i tillegg til et sunt kosthold såklart. Gå 1 mil hver dag, eller løpe 4 km?

Anonymkode: 0381f...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo helt an på hva den mila innebærer. 1 mil rett frem på asfalt for meg er absolutt ingenting, mens 4 km kan være en 4* 1000 økt hvor jeg virkelig drar på og svetter og jobber hardt. Er mila derimot en fjelltur vil den sikkert forbrenne mest. 

Anonymkode: 53ef6...6ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kommer jo helt an på hva den mila innebærer. 1 mil rett frem på asfalt for meg er absolutt ingenting, mens 4 km kan være en 4* 1000 økt hvor jeg virkelig drar på og svetter og jobber hardt. Er mila derimot en fjelltur vil den sikkert forbrenne mest. 

Anonymkode: 53ef6...6ea

Mila er vekselvis asfalt og grusvei, noe stigning periodevis. 4 km er intervaller på mølle.

Anonymkode: 0381f...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker en kombinasjon av disse er det beste, både mtp belastning og hba du trener; eksplosivitet og utholdenhet. 

Anonymkode: 347c6...6a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det vært mila som forbrenner mest kalorier. 

Går jeg en mil med litt tempo brenner jeg kanskje 6-700 kcal, løper jeg 4 km brenner jeg 3-400 kcal 

Anonymkode: 9e66d...32a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 km tar for kort tid (max 20 min), så for min del vil det å gå en mil forbrenne mest. Om man har et visst tempo da, ikke bare rusler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg ville det vært mila som forbrenner mest kalorier. 

Går jeg en mil med litt tempo brenner jeg kanskje 6-700 kcal, løper jeg 4 km brenner jeg 3-400 kcal 

Hva veier du? Spør bare fordi når jeg løper en mil, så forbrenner jeg bare 400 kcal. Om jeg løper 4 km, vil det nok ikke havne på 200 en gang 🤔 

Anonymkode: 1af76...735

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva veier du? Spør bare fordi når jeg løper en mil, så forbrenner jeg bare 400 kcal. Om jeg løper 4 km, vil det nok ikke havne på 200 en gang 🤔 

Enig at det hørtes mye ut. Jeg forbrenner mellom 400 og 500 kcal når jeg løper en mil, veier 60 kg. Mange smartklokker overvurderer kaloriforbruket noe voldsomt. 

Anonymkode: f65c6...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov regel er at en forbrenner ca egen kroppsvekt per km ved løp, veier du 50 kg vil 1 km forbrenne 50 kcal. Ved gange kan en anslå 30% lavere forbruk, og altså bruke samme regnestykke og gange med 0.7 

dette er jo da teori og basert på statistikk. Muskelmasse, puls, oksygenopptak, stigning, vindmotstand og genetikk er bare noen få av mange ting som kan spille inn. 

Vurder hva du liker best, og ta hensyn til hvordan du påvirkes resten av dagen. Hva gjør deg mest sulten?  Hva annet gjør du av bevegelse denne dagen? Hvordan påvirkes matinntak og annen aktivitet av å løpe 4km versus å gå 10km? 

også verdt å merke seg at x kcal forbrent ikke nødvendigvis tilsvarer x kcal ekstra i totalt energibruk da kroppen har en utrolig evne til p regulere energiforbruket/kompensere. Tren for helse, spis for vektendring

Endret av Lill3My
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (13 minutter siden):

Grov regel er at en forbrenner ca egen kroppsvekt per km ved løp, veier du 50 kg vil 1 km forbrenne 50 kcal. Ved gange kan en anslå 30% lavere forbruk, og altså bruke samme regnestykke og gange med 0.7 

dette er jo da teori og basert på statistikk. Muskelmasse, puls, oksygenopptak, stigning, vindmotstand og genetikk er bare noen få av mange ting som kan spille inn. 

Vurder hva du liker best, og ta hensyn til hvordan du påvirkes resten av dagen. Hva gjør deg mest sulten?  Hva annet gjør du av bevegelse denne dagen? Hvordan påvirkes matinntak og annen aktivitet av å løpe 4km versus å gå 10km? 

også verdt å merke seg at x kcal forbrent ikke nødvendigvis tilsvarer x kcal ekstra i totalt energibruk da kroppen har en utrolig evne til p regulere energiforbruket/kompensere. Tren for helse, spis for vektendring

Det gir mening. Jeg er 48 kg (og veldig lav) så da gir det mening med 400 og noen kalorier på en mil. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men jeg som normalvektig kvinne går ofte en mil og da sier Lifesum at jeg har forbrent ca 300 kalorier eller også under dette.

Anonymkode: 744c7...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Veier 70 kg og er ikke veldig godt trent, kunne ikke løpt en mil for å si det sånn. 

Hvor lang tid bruker du på å løpe en mil?en time? Når jeg går en mil bruker jeg kanskje 1 t og 30 min, kommer ann på føre, bakker ol. Da er jeg i bevegelse med puls lengre enn deg, kanskje det er svaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Veier 70 kg og er ikke veldig godt trent, kunne ikke løpt en mil for å si det sånn. 

Hvor lang tid bruker du på å løpe en mil?en time? Når jeg går en mil bruker jeg kanskje 1 t og 30 min, kommer ann på føre, bakker ol. Da er jeg i bevegelse med puls lengre enn deg, kanskje det er svaret? 

Ja, helt sikkert. Jeg forbrenner mer på lengre og rolige turer med lav puls enn kortere løpeturer. Jeg bruker ca 50 minutter på en mil i "vanlig tempo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en tommelfingerregel forbrenner du 1 kcal pr. kg kroppsvekt pr. km. En person på 65 kilo forbrenner da rundt 65 kcal ved å gå/løpe 1 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...