Gå til innhold

West Highland terrier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring med rasen her inne?

Hvor mye tid og penger bruker dere på napping av pels?
Hvordan er de med andre hunder?
NKK skriver at de er lette å trene, stemmer dette?
Henger de med på lange turer?

Anonymkode: add32...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt westie i over 30 år, pleier å sette de bort til trimming av pels ca fem ganger i året. Betaler en tusenlapp hver gang, men det tar 3 timer så synes det er verdt prisen. Westier er fantastiske hunder som lærer veldig lett, men de er lite førerorientert og har mye selvtillit så det er ikke alltid de gidder å gjøre det de har lært!

Det er vanskelig å få kjøpt westie i Norge, enkelte år fødes det kun 15-20 valper og etterspørselen er høy og ventelistene lange. Jeg har vært heldig med mine sånn helsemessig, forrige ble 16 år, mye pga at det ikke avles ukritisk i Norge tror jeg

Anonymkode: 154af...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på et par spørsmål, westier har masse energi! De henger utmerket med på heldagsturer på fjellet og er stort sett greie med andre hunder, men de er terriere, så de kan bli sinte ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!
Har bare møtt 3 stykker og alle 3 var skeptiske til fremmede mennesker og gikk dårlig overens med andre hunder. Har selv en terrier, så vet hvordan den siste biten er, men det overrasker meg at de er såpass lite glad i folk. Er de såpass selvstendig at de driter i innkalling også?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok en litt egen oppfatning av hvor nødvendig innkalling er… Han jeg har nå er ganske flink og er veldig sosial og leken. De forrige var også rømningseksperter som ofte måtte hentes flere kilometer hjemmefra etter å ha gravd seg under gjerdet. Men likevel bare elsker jeg rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Westier! Masse energi og veldig robust hund! Den jeg kjenner til hadde dårlige sosiale antenner ift andre hunder og var litt gneldrete hehe. Men om jeg skal ha egen hund noen gamg så skal det være en Westie. De er så morsomme! Sjekk ut Bajas the westie på Instagram!

Anonymkode: 716a6...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror de er som terrier flest, de trenger god oppdragelse med mye gøy og en stor dose tolmodighet😉 Westie er vel regnet for å være av de mer milde terrier-typene mener jeg. Har hatt lyst på en slik lenge, men det er vanskelig å få tak i her i Norge😬

Anonymkode: 1ea85...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en Cairne-terrier. Mindre stri enn de fleste terriere, lett å lære opp, og svært omgjengelig (Jeg er kanskje litt påvirket av at de to westiene jeg kjenner gneldrer konstant, og er litt irritable).

Anonymkode: 6ab75...916

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De westiene jeg har kjent har vært skikkelig drittbikkjer, vanskelige å jobbe med og ekstremt gneldrete. Jeg tror dog det skyldes at eier har kjøpt for mye hund, og ikke gir dem nok mosjon og stimuli. De har dog vært greie med andre hunder. Desverre har samtlige fått diabetes, som synes å opptre oftere på denne rasen enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde gått for en Cairne-terrier. Mindre stri enn de fleste terriere, lett å lære opp, og svært omgjengelig (Jeg er kanskje litt påvirket av at de to westiene jeg kjenner gneldrer konstant, og er litt irritable).

Anonymkode: 6ab75...916

De syntes jeg ikke er noe fine. Eksteriørmessig er det westie eller svart skotsk terrier for meg. Sannsynligvis blir det ingen av dem, da jeg egentlig liker helt andre typer hunder og driver med LP og bruks, men jeg har de seneste årene fått øynene opp for disse to terrierne. Bare det at de må nappes er nok til å tenke seg om en gang eller ti, men de er utrolig sjarmerende.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De syntes jeg ikke er noe fine. Eksteriørmessig er det westie eller svart skotsk terrier for meg. Sannsynligvis blir det ingen av dem, da jeg egentlig liker helt andre typer hunder og driver med LP og bruks, men jeg har de seneste årene fått øynene opp for disse to terrierne. Bare det at de må nappes er nok til å tenke seg om en gang eller ti, men de er utrolig sjarmerende.

TS

Westie og cairn er samme rase bare delt etter fargen (samme som schæfer og hvit gjeterhund). Så er ikke store forskjellen verken eksteriør- eller gemyttmessig, men helsen er nok jevnt over noe bedre hos cairn enn westien.

Anonymkode: af7f3...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...