Gå til innhold

Sommerferie i Sverige, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å være borte 1-2 uker og ønsker å reise innom Stockholm og Gøteborg. Tips til overnattingssteder eller andre steder vi bør innom?

Anonymkode: a26e2...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen ?

ts

Anonymkode: a26e2...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen ?

ts

Anonymkode: a26e2...664

Jeg kan anbefale techno klubbene Under Bron og Trädgården i Stockholm.
12 juli i ÅBY Arena er det Björn Rosenström konsert
Vinfestivalen "Smaka Svenska Viner" på Österlen

Anonymkode: 806ac...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som reiser, da? Jeg har masse Stockholms- og omegnstips, men stort sett tilpasset barnehagebarn.  😂

Anonymkode: d7a34...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne og to tenåringer (16-18)

ts

Anonymkode: a26e2...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

To voksne og to tenåringer (16-18)

ts

Anonymkode: a26e2...664

Hva med et besøk på Kolmården, litt som Dyreparken i Kristiansand. Bare veldig mye større. Er vel nordens største familiepark. Med stor dyrepark og tivoli med mere. Ligger ikke langt fra Norrköping et par timer syd for Stockholm. Kan annbefales på det varmeste.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/1/2024 at 10:55 AM, AnonymBruker said:

To voksne og to tenåringer (16-18)

ts

Anonymkode: a26e2...664

Noen Stockholms-regions-tips:

- Det er en veldig fin by å bare gå rundt i. F.eks nordsiden av Södermalm har både små sjarmerende gater og fantastisk utsikt over vannet. Fikapaus (kaffe og noe søtt) er obligatorisk. 
- Fotografiska er ett av mine favorittmuseum, og er også åpent sent, og har en bra restaurant med utsikt over Stockholms innløp. Fint å kombinere et besøk med middag eller brunsj. 
- Gamla Stan er for det meste en turistfelle, men har også noen ting som er verdt å besøke. SciFi-bokhandeln er en av de største på fantasy/scifi/brettspill etc., om noen av tenåringene har interesse i den retningen. Det fins flere museer i tilknytning til slottet, Livrustkammeren (der de har rustninger, vogner og klær og sånt) er min favoritt. 
- Ut fra interesser, anbefaler jeg i alle fall noen av disse museene: Skansen, Vasamuseet, Abba-museet, Nordiska museet, Nationalmuseet. 
- Er ikke så glad i Gröna Lund som tivoli, men de har også et konsertprogram som løper hele sommeren, sjekk ut om det er noe dere er interessert i på https://www.gronalund.com/konserter så kan man eventuelt kombinere tivoli med konsert.
- Skjærgården rundt Stockholm er kjempefin om sommeren. Reis ut til noen av øyene med båt (f.eks. Grinda eller Vaxholm er passe dagsturavstand). Kan også ta båt innover Mälaren, f.eks. om dere vil besøke Drottningholm, som også er en veldig fin dagstur. Kjempefin parkanlegging rundt i tillegg til selve slottet.
- Kolmården dyrepark som nevnt over er absolutt verdt et besøk, og kan ligge på veien mellom Göteborg og Stockholm avhengig av reiserute (er litt i lengste laget for en dagstur fra Stockholm, selv om det går). Tivoliet der er Bamse (verdens sterkeste bjørn)-tema og nok mer for mindre barn, men de har også en ganske heftig berg-og-dalbane i tre, og dyrepark-delen er veldig bra. 

Anonymkode: d7a34...eea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...