Gå til innhold

Fremleie av jord uten avtale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min gamle mor eier barndomshjemmet sitt som består av et småbruk med jord. Dette er noen dekar jord. Jorda har hun leid ut til en nevø, men nå viser det seg at nevøen har drevet med fremleie av jorda til en annen uten å opplyse til henne om det(!)

Dette kom jo som et lite sjokk, og nå lurer hun på hva hun skal gjøre da dette absolutt ikke var avtalen. Dette har foregått over flere år. Dette er vel ikke lovlig?

Anonymkode: c7297...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ringt landbrukskontoret i kommunen og spurt, tror de skal vite sånt. 

Anonymkode: 2edf6...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det å si for din mor at denne nevøen har leid den ut videre?

Eller er det slik at det er andre i familien som henger seg opp i dette? 

Min erfaring, er at det ofte er "øvrig familie" som blander seg inn i ting de ikke har noe med å gjøre, og da begynner ballen å rulle. 

Når det er sagt, landbrukssjefen har ingenting med dette å gjøre. Det er en privatrettslig avtale som er inngått mellom denne nevøen og 3. part. 

Din mor må enten rydde opp med å avslutte jordleieavtalen med nevøen og lage ny avtale med 3. part selv. Eller sette begrensninger på at nevøen ikke kan leie teigen ut videre. 

Anonymkode: 97a30...a5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min gamle mor eier barndomshjemmet sitt som består av et småbruk med jord. Dette er noen dekar jord. Jorda har hun leid ut til en nevø, men nå viser det seg at nevøen har drevet med fremleie av jorda til en annen uten å opplyse til henne om det(!)

Dette kom jo som et lite sjokk, og nå lurer hun på hva hun skal gjøre da dette absolutt ikke var avtalen. Dette har foregått over flere år. Dette er vel ikke lovlig?

Anonymkode: c7297...97c

Vil det si at nevøen har tjent penger på fremleie? I så fall forstår jeg godt moren din.

Moren din må jo bare prate med nevøen sin.

Tror ikke fremleie er ulovlig. Det viktigste må vel være at jorda er i hevd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (3 timer siden):

Vil det si at nevøen har tjent penger på fremleie? I så fall forstår jeg godt moren din.

Moren din må jo bare prate med nevøen sin.

Tror ikke fremleie er ulovlig. Det viktigste må vel være at jorda er i hevd?

Selvfølgelig har nevøen tjent på dette. Hun føler jo seg temmelig lurt. 

Anonymkode: c7297...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (4 timer siden):

 Det viktigste må vel være at jorda er i hevd?

Nei. Så lite landbruket og bønder verdsettes i dagens samfunn så er å holde dyrket mark i hevd virkelig ikke høyt på prioriteringslista. Landbruksland legges under asfalt og betong hver eneste dag, så noen skarve mål i hevd hos tante Olga på Toten er av liten betydning.

TS: Dersom standardkontrakt av jordleie har vært brukt så skal det stå at framleie ikke er tillatt. Og landbruksmyndighetene i kommunen skal ha fått tilsendt en kopi av denne. Men ingen av delen er vel fulgt iom at det er utleid til en nevø for sikkert slikk og ingenting. At nevøen da har tatt seg til rette med framleie til muligens blodpris vil ikke forundre meg. Noen er frekkere enn flatlusa. Hva står det i avtalen nellom din mor og nevøen?

Anonymkode: f20db...70f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har skjedd med meg og jeg sa opp leieavtalen. Jeg vil vite hvem som leier og da skal ikke leietager blande inn andre. 

Anonymkode: a2d84...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...