Gå til innhold

Male stua før salg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge leiligheten min. Har hatt meglere på besøk, og tilbakemeldingene har vært at jeg bør rydde (som jo er en selvfølge) og male før visning (den ene mente ikke det, mens den andre mente at det var lurt). Leiligheten er ikke så stor, og stua er på rundt 15 kvm. Jeg malte veggene i en litt sterk grønnfarge da jeg flyttet inn for fem år siden, så det er nok uansett lurt å male for å freshe litt opp, i tillegg til at den vil virke litt større med en lysere farge, men hva slags farge bør man velge? Jeg tenker at hvitt/eggehvitt fort kan bli litt vel "institusjon". Noen som har noen erfaring mtp fargevalg?

Anonymkode: bd717...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedre å ta en titt på Finn og bli inspirert av de mest fancy annonsene. 

Anonymkode: 516d5...3d9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på Pinterest og søk på "stuefarger", og besøk hjemmesiden til Jotun for inspirasjon. De har masse artikler og bilder.

Sterke farger er for spesielt interesserte. Hold deg til en dus og nøytral farge "alle" kan like, og som de lett kan flytte rett inn til. Det er veldig populært med jordfarger nå, og beige farger, samt naturlige, duse farger i grønt og brunt. Se litt nærmere på slike farger.

Hva slags farge har du på sofaen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofaen min er grå, så det passer jo nesten alt. 

Anonymkode: bd717...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger som Kalk, Kalkgrå og Minty Breeze, Latte er helt greie stuefarger

Anonymkode: 1dddf...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke villet malt noe hadde jeg vært deg. Det du risikerer nå er at du kaster bort penger og tid på å male en vegg også er det ikke sikkert at de som kjøper liker fargen. Stor sjanse for at de bare maler over med en gang i en annen farge. 

Har nylig kjøpt hus og skal male en god del ting innvendig og utvendig nå. Snakket med selgeren som sa han vurderte å male om før han skulle selge, men heldigvis gjorde han ikke det fordi når vi snakket sammen om farger så fant vi ut at vi har helt ulik smak. Så det hadde bare vært unødvendig strev og bortkastede penger for hans del.

Anonymkode: cf382...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg fargen Kalk fra Jotun. Den mest brunte veggfargen i Sverige. En grunn til at den er så populær. 

Anonymkode: d2dad...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg fargen Kalk fra Jotun. Den mest brukte veggfargen i Sverige. En grunn til at den er så populær. 
 

 

Anonymkode: d2dad...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å male. Det hever ikke taksten, og de som kjøper boligen kommer nok til å male om selv uansett. 

Det er kun hvis du ikke får solgt boligen etter lang tid på markedet at du bør vurdere tiltak.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (3 minutter siden):

Ingen grunn til å male. Det hever ikke taksten, og de som kjøper boligen kommer nok til å male om selv uansett. 

Det er kun hvis du ikke får solgt boligen etter lang tid på markedet at du bør vurdere tiltak.

Leste du hvilken farge ts har? Sterk grønn. Å male et par strøk i nøytral farge, vil gi et mye bedre helhetsinntrykk av leiligheten og gjøre den mer salgbar. 

Anonymkode: d2dad...4cd

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste du hvilken farge ts har? Sterk grønn. Å male et par strøk i nøytral farge, vil gi et mye bedre helhetsinntrykk av leiligheten og gjøre den mer salgbar. 

Anonymkode: d2dad...4cd

Så klart leste jeg det. Det er mange som velger grønt i dag også. Og TS vurderer å male eggehvitt eller hvitt, som mange velger seg bort ifra i dag. Jeg er rimelig sikker på at nye eiere vil male/puss opp uansett om det er grønn eller hvitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (19 minutter siden):

Så klart leste jeg det. Det er mange som velger grønt i dag også. Og TS vurderer å male eggehvitt eller hvitt, som mange velger seg bort ifra i dag. Jeg er rimelig sikker på at nye eiere vil male/puss opp uansett om det er grønn eller hvitt.

De vil kanskje pusse opp selv, men det er en psykologisk effekt at leiligheten er malt i en nøytral farge. Og det kan være med på å presse opp prisen. 

Anonymkode: 1dddf...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De vil kanskje pusse opp selv, men det er en psykologisk effekt at leiligheten er malt i en nøytral farge. Og det kan være med på å presse opp prisen. 

Anonymkode: 1dddf...337

Den effekten er nok marginal når kjøperne har som utgangspunkt i at ting må endres uansett. Og det har stort sett alle i dag. Særlig om rommene er hvite. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Den effekten er nok marginal når kjøperne har som utgangspunkt i at ting må endres uansett. Og det har stort sett alle i dag. Særlig om rommene er hvite. 

Dette får TS vurdere selv. OM leiligheten ellers er i god stand, kan en irrgrønn stue virke avskrekkende. Og jeg foreslo andre farger enn hvit - farger som er likt av de fleste og som er gode å se på. 

Å male en stue koster ikke mye.

Anonymkode: 1dddf...337

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, siden ene megleren ikke sa noe på det, ville jeg kanskje prøvd uten. Er så stor sannsynlighet for at det blir malt i den leiligheten etter salg uansett hva du velger. Selv om kalk er populært i Sverige, så har du slike som meg som får magesår av beige og greige. Jeg vil foreslå pale linden, sant. Men det kan også noen være drittlei av eller ikke passe inn i deres tanker om hvordan boligen skal være. Tror maling er bortkastet her.

Anonymkode: 27327...bd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette får TS vurdere selv. OM leiligheten ellers er i god stand, kan en irrgrønn stue virke avskrekkende. Og jeg foreslo andre farger enn hvit - farger som er likt av de fleste og som er gode å se på. 

Å male en stue koster ikke mye.

Anonymkode: 1dddf...337

Jeg forstår hva du/dere sier, men jeg tror som sagt at effekten ikke er verdt det. 

Jeg ville lagt ut huset for salg slik det er først, og så heller se det an.

Ikke relatert opp mot TS, da, men det er ikke alltid oppussing lønner seg. Vet om noen som fant ut at de skulle male stua og kjøkken i "moderne brunt", og la tilogmed nytt gulv i stua, samt kjørte på med spiler på soverom og en dyp mørkere farge i gangene, for å få huset til å se friskere og "moderne" ut før salg. 

Det endte med at huset ble solgt for lavere pris en tilsvarende nabohus, der de ny eierne rev ned alt. Selv det nylagte gulvet. 

Skjønner jeg godt, for nabohuset som det ikke var gjort noe med så ut som et lettere renoveringsprosjekt enn det som var blitt "modernisert". 

Poenget er at man tror man kjenner kjøperne, og prøver å tilrettelegge for disse, og så viser det seg at det gjorde man absolutt ikke.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nylig kjøpt leilighet som jeg snart flytter inn i. Første jeg tenkte var at jeg skal male stua og soverommet. 

Stua er malt i nevnte Latte og soverommet i en slags beige. Ingenting for meg. Og ikke fikk det meg til å høyne budet heller. For min del kunne veggene like gjerne vært i en sterk farge. Skal jo male uansett.

Og er det noe jeg er møkk lei av, etter å ha sett ørtne boligannonser på Finn og vært på masse visninger før jeg kjøpte, så er det de såkalt profesjonelt stylede boligene. Rundt juletider hadde nesten alle av de disse boligene nøyaktig samme håndkle på badet. Et stripete et. Synes det er mye mer befriende med en bolig som ser ryddet og normal ut.

Sorry ranting. Jeg er nok bare preget av de uoriginale Oslo-stylede boligene med samme håndklær, veggpynt og planter. Mal gjerne. Men det er langt fra sikkert at den som blir interessert i boligen din blir det pga Latte-fargede stuevegger.

Anonymkode: 0ad18...e04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår hva du/dere sier, men jeg tror som sagt at effekten ikke er verdt det. 

Jeg ville lagt ut huset for salg slik det er først, og så heller se det an.

Ikke relatert opp mot TS, da, men det er ikke alltid oppussing lønner seg. Vet om noen som fant ut at de skulle male stua og kjøkken i "moderne brunt", og la tilogmed nytt gulv i stua, samt kjørte på med spiler på soverom og en dyp mørkere farge i gangene, for å få huset til å se friskere og "moderne" ut før salg. 

Det endte med at huset ble solgt for lavere pris en tilsvarende nabohus, der de ny eierne rev ned alt. Selv det nylagte gulvet. 

Skjønner jeg godt, for nabohuset som det ikke var gjort noe med så ut som et lettere renoveringsprosjekt enn det som var blitt "modernisert". 

Poenget er at man tror man kjenner kjøperne, og prøver å tilrettelegge for disse, og så viser det seg at det gjorde man absolutt ikke.

Men to strøk maling er noe de fleste klarer selv, og er en liten økonomisk investering. I motsetning til å skifte gulv etc.

Jeg ville uten tvil malt, feks kalk, washed linen etc. Men en god megler burde gi deg noen råd til farger.

Anonymkode: c1f5a...38d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å male et rom på 15 kvadratmeter koster "ingenting" og kan faktisk være forskjellen på å få solgt eller ikke solgt. En voldsom/sprek/feil farge kan skremme bort mange. Boligkjøpere er så enkle, eller kompliserte, at det er slike ting som kan avgjøre... Det er en grunn til at boligstyling er business - det funker! 

Jeg ser det gang på gang her i byen: hus som ser umoderne ut (inkludert feil farger på veggene) blir liggende lenge på markedet/selges til lavere pris enn de som ser mer moderne ut, selv hvis de boligene som ser umoderne ut har langt bedre teknisk standard/tilstand enn de som ser moderne ut (altså at de boligene som ser moderne ut (på innsiden) kun er overflateoppusset, ikke gjort dyre ting som drenering, bordkledning, tak, elektrisk anlegg o.l.). 

Det er virkelig ingen grunn til å vente med maling til "boligen har vært lenge på markdet uten å bli solgt" (som noen skrev tidligere😱). Hvorfor ikke gå for å få flest mulig budgivere raskest mulig, når det koster kun et par tusenlapper å prøve? 

Anonymkode: 48560...ad3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved boligsalg skal du fange interessen til flest mulig, og ikke den ene som synes sterk grønn er en god farge å leve med i stua. Folk har dårlig visuell fantasi og vil kanskje ikke engang vurdere å gå på visning i leiligheten med den grønne stuen, hvis den ikke er ekstremt billig.
 

Kikk på Finn eller i et interiørblad, så ser du at toppleiligheter der interiørarkitekter er involvert stort sett er malt og dekorert i nøytrale farger fremdeles, det er behagelig og «alle» kan bruke fantasien til å gjøre det til sitt eget.

Anonymkode: 610e8...d54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...