Gå til innhold

Oppussing av trapp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trappa er fra 30-tallet. Har fjernet linoleum på trinnene. 
Startet prosessen med å fjerne limrester og maling.

Har brukt skrape, multistripper og White spirit.  Men det tar lang tid…. Nå åpenbarer det deg originalt treverk under brun maling! Skal pusse når jeg har fått bort alt limet.IMG_8274.thumb.jpeg.959665513680aa91c6bbd82984f99cec.jpeg
Planen var egentlig å male på nytt, men usikker på om jeg skal gå for å få fram treverket? Evt. tips til framgangsmåte?IMG_8366.thumb.jpeg.b0c21f1e7e602b16e04d31a37f1324a3.jpeg

Anonymkode: 2ae8c...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg eller lei en slipemaskin og noen gode pustemasker som beskytter mot støv, og slip trinnene ordentlig. Da får du godt resultat fordi du kommer ned til ordentlig og rent treverk.

Skal du ikke heller lakkere så det gamle og fine treverket synes? Eller er du fast bestemt på at du skal male og dekke over treverket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 timer siden):

Kjøp deg eller lei en slipemaskin og noen gode pustemasker som beskytter mot støv, og slip trinnene ordentlig. Da får du godt resultat fordi du kommer ned til ordentlig og rent treverk.

Skal du ikke heller lakkere så det gamle og fine treverket synes? Eller er du fast bestemt på at du skal male og dekke over treverket? 

Slipemaskin er neste steg ja…

Usikker på om jeg skal male eller la treverket komme til sin rett. Lakkere…🤔Hva med gulvolje?

Anonymkode: 2ae8c...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slipemaskin er neste steg ja…

Usikker på om jeg skal male eller la treverket komme til sin rett. Lakkere…🤔Hva med gulvolje?

Anonymkode: 2ae8c...cc8

Min far fikk proffe folk til å slipe ned trappa og lakkere den etterpå. Husk da at du må ha på noe på trappa, noe slags anti-skli ellers blir trappa livsfarlig. Den trappa ble så glatt at det endte med flere som trynet eller datt nedover den.

Anonymkode: 47d76...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Slipemaskin er neste steg ja…

Usikker på om jeg skal male eller la treverket komme til sin rett. Lakkere…🤔Hva med gulvolje?

Anonymkode: 2ae8c...cc8

Hør med en malebutikk hva som er mest slitesterkt. En trapp blir jo lett ganske slitt. Det finnes egen lakk for trapper og gulv (som er ekstra slitesterke), men jeg er usikker på hvordan treoljer takler fysisk slitasje. Det blir en viss tyngde på skrittene i en trapp, særlig nedover, så det er jo viktig at du bruker noe som ikke slites vekk og blir stygt ganske fort.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 29.3.2024 den 19.07):

Hør med en malebutikk hva som er mest slitesterkt. En trapp blir jo lett ganske slitt. Det finnes egen lakk for trapper og gulv (som er ekstra slitesterke), men jeg er usikker på hvordan treoljer takler fysisk slitasje. Det blir en viss tyngde på skrittene i en trapp, særlig nedover, så det er jo viktig at du bruker noe som ikke slites vekk og blir stygt ganske fort.

Takk for svar!

Har nå brukt to dager med kjemikalier men kommer ikke til bunns i treverket. Heller ikke pussemaskinen bidrar noe særlig. Tror det er mange lag med den brune malingen. Bør jeg likevel fortsette eller kaste inn håndkleet og male over?

Bildet viser liten framgang men ikke alle timene med innsats…IMG_8389.thumb.jpeg.af5ce4f195a31edd9aa8c83712a25ad7.jpeg

Anonymkode: 2ae8c...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville kanskje hørt med en ekspert først, en maler eller noe, om det faktisk er mulig å få fjernet alle de gamle, ruglete malingslagene? Det er jo viktig at resultatet blir pent, ellers kan du ende opp med å angre hele greia og gå og ergre deg over resultatet kanskje? 🙂 

Du hadde kanskje tenkt å gjøre alt selv, men jeg tror jeg personlig ville kalt inn en maler og fått denne til å se på det og gi råd. Kanskje du må betale for en times rådgivning. Han (eller hun) kan fortelle deg og kanskje vise deg hvordan du skal gjøre det og hva du skal bruke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pussemaskin bruker du? Skulle ikke tro malingen overlever 40 papir og en god pussemaskin. Roterende eksentersliper for de store partiene og en Fein eller noe lignende for kanter, hjørner og trange steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Hva slags pussemaskin bruker du? Skulle ikke tro malingen overlever 40 papir og en god pussemaskin. Roterende eksentersliper for de store partiene og en Fein eller noe lignende for kanter, hjørner og trange steder

Begynner å se mindre av malingen nå, men det tar tid…Jeg har brukt en (kraftig) slipende med 40 papir. Får leie meg en eksentersliper; takk for tips😊

 

TS

Anonymkode: 2ae8c...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en "slipemus" du bruker? 

Anonymkode: f6acb...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...