Gå til innhold

Være med hverandre hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er det vanlig å invitere hverandres barn via sms mellom oss foreldrene. Når pleier barna å bli store nok til å ordne selv? Når de får egen mobil? Har en i 1.klasse og 2. Klasse. 

Anonymkode: 2c810...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt ann på, SFO barn bør jo ha en konkret avtale mellom de voksne. 
Hos oss gar barna fått ta med hjem besøk uten avtale fra første klasse. Vi bor rett vef skolen, og kan lett sende de hjem om det ikke passer. 
Jeg tenker det er fint at de får ordne dette selv, og lære seg å organisere deg selv.

Anonymkode: 0701c...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 3. klasse begynte eldste barnet mitt å gå til venner selv. Da fikk hun lov å sykle til de som bor litt for langt vekke. Hun gjorde ikke nødvendigvis avtaler - bare dinga på å så om de var hjemme. 
 

nabojenta har hun sprunget til spontant siden før skolealder, men de har alltid hatt et nært forhold. 

Anonymkode: 8f821...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På SFO begynte de å ringe hjem for å spørre «kan Nora bli med meg hjem» eller «kan jeg bli med Emma hjem».  Om vi ikke skulle noe spesielr, sa jeg alltid ja, men at de også må spørre den andre forelderen. Jeg tok ikke initiativet lenger. 

Anonymkode: 26eed...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja…min yngste på tredje trinn har såvidt begynt med det, men i all hovedsak gjøres avtaler mellom oss foreldre enn så lenge. Men det begynner vel så smått nå. Mellomste på femtetrinn har gjort avtaler selv leeeenge.

Anonymkode: 5b5f8...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har gjort egne avtaler siden de begynte på skolen. I første klasse ble de hentet på SFO, og da måtte barnet vi tok med gi egne foreldre beskjed, selv om de sa det allerede var gjort. Noen ganger har det vært avtalt med foreldre, men da har det vært knyttet til foreldres behov for barnevakt.

Senere, når de gikk hjem selv, spurte vi alltid om foreldrene hadde fått beskjed. Dette fungerer fint når alle bor i gangavstand.

Jeg synes barn selv skal få styre sitt sosiale liv så langt det går.

Anonymkode: b3f9b...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at frem til iallefall 4 klasse så må barna avtale via foreldre og ikke egne mobiler etc.

Sfo her ønsker skriftlig beskjed dersom barn skal være med hverandre hjem. 

4 klassingen her avtaler gjerne sånn halvveis på skolen, men begge må sjekke hjemme først også ringes de eller sender en sms. 

Vi har også avtalt faste dager i uka det er ok med besøk da barna ikke har aktiviteter de skal på etc og voksne er hjemme. 

 

Anonymkode: 4ecc8...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...