Gå til innhold

Hva fungerte for deg mot sosial angst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har slitt med sosial angst i over 20 år, og vil gjerne få bukt med dette. Sammen med familie, venner og kollegaer er jeg trygg, så det er kun i sammenhenger hvor jeg skal "prestere" at det slår ut. Det er helst ovenfor "kundene" jeg må forholde meg til i jobben at jeg føler på denne hemningen. Noen her som har fått behandling for sosial angst, og hvilken metode fungerer?

Anonymkode: c2f91...607

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksponering, med veiledning av psykologen min. 

Anonymkode: 0c48e...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt gruppeterapi av min psykiater. Det skal visstnok være veldig effektivt. Av ulike grunner ble det ikke til at jeg kom med i gruppeterapi den gangen, i stedet ble det kognitiv (og metakognitiv) terapi. Jeg lærte å endre måten jeg tenker om ting og føler at dette gjorde det enklere for meg å jobbe med den sosiale angsten etterpå.

Psykiater foreslo en del lesestoff for meg om sosial angst og et selvhjelpskurs. Se bla. kognitiv.no og nhi.no (søk på Magnus Nordmo og selvhjelpskurs så kommer det opp). Det måtte litt øvelse til før jeg greide å bruke det jeg hadde lært i mitt eget liv... Det er kanskje noe av det som er mest utfordrende. I starten greide jeg ikke å gjenkjenne det at jeg faktisk hadde sosial angst engang og tenkte at psykiateren tok feil.

Kan også anbefale appen Tankevirus.

Anonymkode: a36d3...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt av det alle eksperter sier - å få være meg selv, og slippe eksponering. Å kunne være ærlig om situasjonen uten å bli møtt med at man da straks skal "utfordres" og "ut av komfortsonen". 

Anonymkode: e0b28...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoloft 

Anonymkode: 55e8d...64b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nardil er gullstandarden når det kjem til angstbehandling, men du får neppe nokon norsk lækjar til å skriva det ut til deg.

https://www.apotek1.no/produkter/nardil-tab-15mg-281484p

Anonymkode: c98e3...5db

Den der er vel ikke helt enkel; mye matvarer man må unngå. Interaksjoner med andre medisiner osv.

Anonymkode: 8875d...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Den der er vel ikke helt enkel; mye matvarer man må unngå. Interaksjoner med andre medisiner osv.

Anonymkode: 8875d...182

Det er mykje mindre tyramin i matvarene våre i dag enn det var på 60-talet. 
 

https://www.psychotropical.com/wp-content/uploads/4.20-MAOI_diet_long.pdf

Anonymkode: c98e3...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...