Gå til innhold

betennelse i skulder...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror eg har det, hatt det i over 1 mnd. Greier ikke løfte armen og må vaske håret med en hånd. Har håpa at det skulle gå over av seg søl, har du opplevd det? Har ikke råd til fysio....

Anonymkode: 03ff2...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, har det akkurat nå. Helt forferdelige smerter. Sykemeldt da jeg har fysisk jobb. Gått 2 uker og nå kan jeg løfte armen uten å vri meg av smerte. Og ikke minst det er fysisk mulig😅 det går over, men ta det med ro. Jeg tar sterke ibux og paracetter, samt legger på varmebeslag. Nå er jeg begynnt å gjøre litt øvelser. Men det skal ikke gjøre hinsides vondt, da må du gi deg. 

Anonymkode: 992fb...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kortisonsprøyte i skulderen, ble helt bra.

Anonymkode: c842f...4d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk kortisonsprøyte i skulderen, ble helt bra.

Anonymkode: c842f...4d4

De hadde ikke lege som kunne gjøre dette hos oss. Var du i full fysisk form etter sprøyten? Og ingen oppfølging nødvendig?

Anonymkode: 992fb...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jevnt og trutt betennelse i skulderen, cirka en gang i året. I starten fikk jeg kortisonsprøyte, det hjalp tilnærmet umiddelbart. Har også gått på betennelsesdempende tabletter som også har hjulpet til en viss grad (men ikke like effektivt som kortisonsprøyte).

etter mange år kom det imidlertid svært hyppig og jeg endte med operasjon (begge skuldrene) hvor de freste bort litt bein. Det er nå 10 år siden, og med unntak av ett selvpåført tilfelle (som ble behandlet med betennelsesdempende tabletter) har jeg ikke vært plaget av betennelse 

Anonymkode: 88d74...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortisonsprøyte er en mulighet, men da er det lurt med lege som har ultralyd og sikrer at de treffer rett sted. 
 

ellers er kur med NSAID for å få ned betennelsen en mulighet. Fastlegen din kan gi deg det. Fysio med avtale går på frikortet og har ikke høy egenandel. 

Anonymkode: d7e32...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betennelsesdempende som f.eks naproxen, deretter rehabiliteringsøvelser og så jevnlig trening er langt bedre enn kortisoninjeksjon. Kortisoninjeksjon brukes svært sjeldent med mindre det er langvarig betennelse hvor andre behandlinger ikke har fungert.

Undersøkelse og oppstart av behandling hos fysio har egenandel på 192 kr. Deretter koster 20 min behandling 140 kr... Hvis du ikke har råd til det, så kan du søke nav om bistand..

Anonymkode: ed976...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nettopp "ferdig" etter en 2-ukers Vimovo-kur kombinert med sterke smertestillende, jeg klarte heller ikke å løfte på armen og måtte sove sittende. Skal i gang med øvelser i dag tenkte jeg. Liker å la det gå noen dager fra siste tablett, til jeg starter meg øvelser. Starter med strikk inntil smertegrense, deretter gjør jeg øvelser med vekt, siste øvelsene jeg implementerer er øvelser over hodet. Sett deg på venteliste til en fysio med HELFO-refusjon, og start opp med betennelsesdempende kur i mellomtiden. 

Anonymkode: 6ea1c...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv betennelsesdempende i store doser i minst en uke for å se om det hjelper.

Jeg har hatt frozen shoulder, ekstremt hemmende og vondt. Hvis bevegelsen er nedsatt, og ikke bare nedsatt fordi du stopper pga smerte liksom, så er det verdt å sjekke ut.

Anonymkode: e8db9...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror eg har det, hatt det i over 1 mnd. Greier ikke løfte armen og må vaske håret med en hånd. Har håpa at det skulle gå over av seg søl, har du opplevd det? Har ikke råd til fysio....

Anonymkode: 03ff2...75c

Hvorfor kontakte legen når man har kg…

Anonymkode: 672ea...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare en Voltarenkur da jeg hadde senebetennelse i skulderen, men det fungerte og jeg ble helt fin igjen. I ettertid er det lurt å være bevisst på hva som kan trigge senebetennelse og å eventuelt begynne å trene skuldrene litt, hvis du ikke allerede gjør det. 

Anonymkode: 55af6...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problemer sånn at det er helt stivt, og det er grunnen til at du ikke kan løfte armen og må vaske håret med en hånd? Det minner meg om den gangen jeg hadde noe som kalles "frozen shoulder", eller frossen skulder på norsk. Det er en tilstand du kan google, men det er altså fullstendig stivhet i skulderleddet som gjør at man ikke kan løfte armen(e) lenger. Det blir helt stivt og litt vondt. Jeg har hatt kroniske senebetennelser i skulderleddene også i mange år, og det var mye mer smertefullt, for å sammenligne.

Men så fikk jeg altså frozen shoulder i tillegg, og det på begge sider! Det var helt umulig å vaske håret på normal måte i dusjen, husker jeg måtte bøye meg helt over og stå krokbøyd og vaske håret med hodet nedovervendt. Da rakk armene bort.

Så vidt jeg husker er det en lidelse som bare måtte gå over av seg selv med tiden, og det gjorde det også. Men det var utrolig upraktisk mens det holdt på. Legen sa også at det var veldig uvanlig at man fikk det samtidig på begge sider, som regel var det kun ene siden. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde langvarig betennelse i skulderen over et år. Det eneste som fungerer for min del er styrketrening, der jeg trener hele kroppen. Det er også viktig å gi kroppen ro, unngå aktiviteter som gjør det værre og ta smertestillende i den første og værste perioden.
 

Hvis jeg går en-to uker uten styrketrening kommer smerter snikende tilbake i skulderen. 

Hadde bare en lege sagt det til meg tidligere, at jeg må trene styrke i hele kroppen. Jeg fokuserte for mye på å gjøre øvelser med fokus på skulderen. Og det ble bare mer vondt. Alle er nok forskjellig, men styrketreningen i hele kroppen har gitt meg et nytt liv! 

Anonymkode: 29fd3...644

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her, sykmeldt pga. dette og har ikke råd til fysioterapeut før i juni. Velferdsstaten ♥️

Anonymkode: a5297...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 10.53):

Jeg fikk kortisonsprøyte i skulderen, ble helt bra.

Anonymkode: c842f...4d4

Samme her, etter 6 mnd med smerter. Hadde ikke vørt i tvil om jeg skulle få det igjen- gud forby. for det var vondt!

Anonymkode: f6470...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 16.30):

Samme her, sykmeldt pga. dette og har ikke råd til fysioterapeut før i juni. Velferdsstaten ♥️

Anonymkode: a5297...2bb

Kan du søke om sosialhjelp? Eller kanskje låne av noen? Siden det bare er snakk om 192 kroner. 

Anonymkode: 2a3ca...d05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du søke om sosialhjelp? Eller kanskje låne av noen? Siden det bare er snakk om 192 kroner. 

Anonymkode: 2a3ca...d05

Eller bruke den friske armen til å plukke tomflasker. Eller legge ting ut for salg.

Kanskje lage en Spleis. "Støtt meg så jeg ikke må belaste samfunnet grunnet smerter"

Anonymkode: 168c3...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 0.01):

Eller bruke den friske armen til å plukke tomflasker. Eller legge ting ut for salg.

Kanskje lage en Spleis. "Støtt meg så jeg ikke må belaste samfunnet grunnet smerter"

Anonymkode: 168c3...024

Hva ville du med dette svaret egentlig?

Anonymkode: 03ff2...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...