Gå til innhold

Liten bensin-4wd uten kraftig motorstøy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har Suzuki swift, den har altfor mye støy i kupeen ved kjøring i høyere hastighet. Ønsker en rimelig bensinbil med 4wd, maks ti år gammel, som er stillere. Noen tips? Kan ikke ha elbil, har ikke mulighet til å lade hjemme eller på jobb. 

Så driftssikker og trygg som mulig, selvsagt. 

Anonymkode: bedac...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Større er ofte stillere, men det betyr ofte også dyrere. 
Med dine kriterier lagt inn som filter på Finn, er det Volvo V40, Skoda Octavia og Suzuki og Subaru som går igjen, i tillegg til en del Audi og BMW med sånn 100 hester mer enn Suzukien. Jeg filtrerte bort alt over 220 hester. 
 

Måååå du ha 4wd, eller er det bare noe du tror? Man klarer mye med 2wd også, det krever bare litt mer fra den som styrer pedalene….

Anonymkode: ac9f8...292

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over, svært sjeldent man egentlig trenger firehjulsdrift. 

Anonymkode: 49a4d...c50

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Større er ofte stillere, men det betyr ofte også dyrere. 
Med dine kriterier lagt inn som filter på Finn, er det Volvo V40, Skoda Octavia og Suzuki og Subaru som går igjen, i tillegg til en del Audi og BMW med sånn 100 hester mer enn Suzukien. Jeg filtrerte bort alt over 220 hester. 
 

Måååå du ha 4wd, eller er det bare noe du tror? Man klarer mye med 2wd også, det krever bare litt mer fra den som styrer pedalene….

Anonymkode: ac9f8...292

Ja, det brøytes ikke noe særlig her om vinteren, så 4wd må jeg ha. Men de bilene du foreslår er jo store. Jeg skal ikke ha en stasjonsvogn. Suzuki er også uaktuelt pga motorstøy. Når du sier Subaru, hvilken modell mener du da, helt konkret? 

Motorkraft er ikke et kriterium. 

Biler jeg selv har tenkt på, men ikke testet, er Fiat panda, Toyota rav, Dacia Duster, Mazda cx3…. 

Anonymkode: bedac...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig med AB over, svært sjeldent man egentlig trenger firehjulsdrift. 

Anonymkode: 49a4d...c50

Ok, men det er jo ikke spørsmålet. 

Anonymkode: bedac...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det brøytes ikke noe særlig her om vinteren, så 4wd må jeg ha. Men de bilene du foreslår er jo store. Jeg skal ikke ha en stasjonsvogn. Suzuki er også uaktuelt pga motorstøy. Når du sier Subaru, hvilken modell mener du da, helt konkret? 

Motorkraft er ikke et kriterium. 

Biler jeg selv har tenkt på, men ikke testet, er Fiat panda, Toyota rav, Dacia Duster, Mazda cx3…. 

Anonymkode: bedac...2e1

Har selv en Subaru XV bensin, ikke mye støy fra motor i den selv på motorvei. Hjulstøy er det mer av i høye hastigheter, og da er dekkvalg mer viktig.

Anonymkode: b3bfc...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er Toyota Rav så liten da? Den er bredere, lengre og tyngre enn feks en MB A-klasse 

Anonymkode: ac9f8...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat Panda nemlig… da skal du vel lete en stund. 

Anonymkode: ac9f8...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fiat Panda nemlig… da skal du vel lete en stund. 

Anonymkode: ac9f8...292

Den selges fortsatt. 

Anonymkode: bedac...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er Toyota Rav så liten da? Den er bredere, lengre og tyngre enn feks en MB A-klasse 

Anonymkode: ac9f8...292

Ikke blant de minste, men mindre enn de du foreslo over (stasjonsvogner). 

Anonymkode: bedac...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har selv en Subaru XV bensin, ikke mye støy fra motor i den selv på motorvei. Hjulstøy er det mer av i høye hastigheter, og da er dekkvalg mer viktig.

Anonymkode: b3bfc...d75

Litt i største laget, men ser den får gjennomgående gode skussmål. 

Anonymkode: bedac...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke blant de minste, men mindre enn de du foreslo over (stasjonsvogner). 

Anonymkode: bedac...2e1

Greit den er kortere enn en stasjonsvogn. Men det er en suv. Vi har Suzuki a-cross som er samme som Toyota rav 4 og vi har Suzuki Swift. To ganske forskjellige biler størrelsesmessig altså 😅

Anonymkode: 3d4f2...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har Suzuki a-cross som er samme som Toyota rav 4 og vi har Suzuki Swift.

Hvordan er forskjellen på motorstøy mellom de to? Savner stadig et sjettegir i min Suzuki…

 

Anonymkode: bedac...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Den selges fortsatt. 

Anonymkode: bedac...2e1

Det er 0 til salgs på finn. 
Fiat er forøvrig berømt for sin dårlige kvalitet, så ville styrt unna om du ikke kjøper ny og selger den før den bikker 100.000. 

Anonymkode: ac9f8...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det brøytes ikke noe særlig her om vinteren, så 4wd må jeg ha. Men de bilene du foreslår er jo store. Jeg skal ikke ha en stasjonsvogn. Suzuki er også uaktuelt pga motorstøy. Når du sier Subaru, hvilken modell mener du da, helt konkret? 

Motorkraft er ikke et kriterium. 

Biler jeg selv har tenkt på, men ikke testet, er Fiat panda, Toyota rav, Dacia Duster, Mazda cx3…. 

Anonymkode: bedac...2e1

Subaru har boxermotor og den artige lyden av disse - kun Porsche lager sånne ellers - er et salgsargument. Men det er for folk som vil ha bil med grom lyd, du vil mest ha det stille?

Av utvalget ditt er den eneste siviliserte bilen Mazda CX3. Fiaten er fantastisk fordi den er lett og kompetent, men som andre sier, er det ikke noe å satse på vedlikeholdsmessig. Toyota RAV4 - en stor bil - og Dacia Duster er greie biler, men teller som traktor begge to.

Anonymkode: 49a4d...c50

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 7.23):

Har Suzuki swift, den har altfor mye støy i kupeen ved kjøring i høyere hastighet. Ønsker en rimelig bensinbil med 4wd, maks ti år gammel, som er stillere. Noen tips? Kan ikke ha elbil, har ikke mulighet til å lade hjemme eller på jobb. 

Så driftssikker og trygg som mulig, selvsagt. 

Anonymkode: bedac...2e1

Kan du ikke ta en prøvetur med en Lexus NX 300h? Hybrid-bensiner med firehjulstrekk og automat. En smule mer påkostet enn RAV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 7.23):

Har Suzuki swift, den har altfor mye støy i kupeen ved kjøring i høyere hastighet. Ønsker en rimelig bensinbil med 4wd, maks ti år gammel, som er stillere. Noen tips? Kan ikke ha elbil, har ikke mulighet til å lade hjemme eller på jobb. 

Så driftssikker og trygg som mulig, selvsagt. 

Anonymkode: bedac...2e1

Mitt tips er Mini Countryman Hybrid eller den litt billigere BMW ( Samme bilen)

Test BMW 225 xe Active Tourer: Dette bilkjøpet er nesten for godt til å være sant (tv2.no)

Bruktbil til salgs: BMW 2-serie - 2016 - Grå - 224 Hk - Flerbruksbil | FINN.no

De har relativt små utvendige mål, samtidig veier de en del slik at man får storbilfølelse. Forbruket er veldig lavt totalt sett, Meget bra på støy og komfort og begge er 4 hjulstrekk. Dessverre ikke hengerfeste.

Anonymkode: a62ff...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt tips er Mini Countryman Hybrid eller den litt billigere BMW ( Samme bilen)

Test BMW 225 xe Active Tourer: Dette bilkjøpet er nesten for godt til å være sant (tv2.no)

Bruktbil til salgs: BMW 2-serie - 2016 - Grå - 224 Hk - Flerbruksbil | FINN.no

De har relativt små utvendige mål, samtidig veier de en del slik at man får storbilfølelse. Forbruket er veldig lavt totalt sett, Meget bra på støy og komfort og begge er 4 hjulstrekk. Dessverre ikke hengerfeste.

Anonymkode: a62ff...4e2

...men også fra BMW konsernet, som leverer dyre, upålitelige biler. Ikke noe å satse på for den gjengse bileieren.

Anonymkode: 49a4d...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 17.27):

Subaru har boxermotor og den artige lyden av disse - kun Porsche lager sånne ellers - er et salgsargument. Men det er for folk som vil ha bil med grom lyd, du vil mest ha det stille?

Av utvalget ditt er den eneste siviliserte bilen Mazda CX3. Fiaten er fantastisk fordi den er lett og kompetent, men som andre sier, er det ikke noe å satse på vedlikeholdsmessig. Toyota RAV4 - en stor bil - og Dacia Duster er greie biler, men teller som traktor begge to.

Anonymkode: 49a4d...c50

Nei, trenger ikke stille, men jeg ønsker å kunne ha en samtale eller høre på radioen selv om jeg kjører i 120 på motorveien. Det kan jeg ikke nå, og det er jævli slitsomt. 

Silvia515 skrev (På 30.3.2024 den 19.43):

Kan du ikke ta en prøvetur med en Lexus NX 300h? Hybrid-bensiner med firehjulstrekk og automat. En smule mer påkostet enn RAV. 

Over mitt budsjett, trenger noe rimelig. Kan heller ikke lade hjemme. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt tips er Mini Countryman Hybrid eller den litt billigere BMW ( Samme bilen)

Test BMW 225 xe Active Tourer: Dette bilkjøpet er nesten for godt til å være sant (tv2.no)

Bruktbil til salgs: BMW 2-serie - 2016 - Grå - 224 Hk - Flerbruksbil | FINN.no

De har relativt små utvendige mål, samtidig veier de en del slik at man får storbilfølelse. Forbruket er veldig lavt totalt sett, Meget bra på støy og komfort og begge er 4 hjulstrekk. Dessverre ikke hengerfeste.

Anonymkode: a62ff...4e2

Ladbare hybrider er ikke aktuelle, men skal sjekke mer ut rundt bilene ellers. Takk for tips!

Anonymkode: bedac...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke motorstøyen hører mest av når du sitter inne i bilen din og kjører; det er hjulstøy. Og som det står i et tidligere innlegg: de dyrere bilene har mindre støy. De er rett og slett tyngre og bedre støyisolert. Riktige dekk vil ofte ha mye å si for opplevelsen. Hvis det faktisk er motorduren som plager deg, må du skaffe deg bil med sterkere motor slik at du slipper å kjøre rundt med et turtall som minner om en symaskin. 

Med andre ord er svaret egentlig så greit som at, nei: det finnes ingen billig og støysvak firehjulstrekker. 

Anonymkode: a0e11...188

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...