Gå til innhold

Nådeløshetens jobbmarked.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Broren min får nesten alle jobbene han søker. Det er en overdrivelse, men det kjennes ut som det er sant. Han har hatt fler jobber som han egentlig ikke har vært kvalifisert for.

Så har du meg. Masterutdanning med gode karakterer og mange frivillige verv bak meg. Jeg blir til og med sjeldent innkalt til intervjuer jeg er kvalifisert for en gang.

Akkurat nå har jeg en stilling som jeg egentlig er overkvalifisert for og får lønn deretter. Broren min jobber i en jobb han er underkvalifisert for og tjener nesten dobbelt så mange penger som meg i måneden.

Jeg prøver å ikke være bitter på bror min, men jeg ønsker meg et bedre liv, drømmer om en billett bort herfra. Jeg er ikke kravstor men vil jo gjerne dra på ferie et par ganger i året.

Men jobbmarkedet er de sjarmerendes marked, og sjarmerende er jeg ikke. Bare flink. Og det er ikke bra nok....

Anonymkode: 801d0...610

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er broren din heldigere med hvilken yrkesgruppe han tilhører? For eksempel tekniske fag har et skrikende behov etter folk og derfor er det enkelt å få en jobb man kanskje er litt underkvalifisert for, men som kompenseres med praktisk erfaring.


Hvilken type jobber søker du?

Anonymkode: 3d4c1...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en arbeidsplass teller hele teamet, ikke enkeltpersoner. Tenk håndballag ettler fotballag. 

Du må være en person som folk kan samarbeide med og ha tillit til. 

Jobb er ikke studier, du får ikke karakterer men blir vurdert på om du bidrar til verdiskapning for selskapet du jobber for. 

Anonymkode: 84fc8...8d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan handle om en drøss av ting, som for eksempel: Bransje og sektor, at du kanskje ikke har en god CV og søknad, du gjør kanskje ikke gode intervju osv. En intervjuprosess handler i det store og det hele om man er faglig kvalifisert (i alle falll litt) og om man vil passe inn i miljløet (har "riktig" personlighet").

Hva slags jobber søker din bror og hva slags jobber søker du?

Anonymkode: fde79...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Broren min får nesten alle jobbene han søker. Det er en overdrivelse, men det kjennes ut som det er sant. Han har hatt fler jobber som han egentlig ikke har vært kvalifisert for.

Så har du meg. Masterutdanning med gode karakterer og mange frivillige verv bak meg. Jeg blir til og med sjeldent innkalt til intervjuer jeg er kvalifisert for en gang.

Akkurat nå har jeg en stilling som jeg egentlig er overkvalifisert for og får lønn deretter. Broren min jobber i en jobb han er underkvalifisert for og tjener nesten dobbelt så mange penger som meg i måneden.

Jeg prøver å ikke være bitter på bror min, men jeg ønsker meg et bedre liv, drømmer om en billett bort herfra. Jeg er ikke kravstor men vil jo gjerne dra på ferie et par ganger i året.

Men jobbmarkedet er de sjarmerendes marked, og sjarmerende er jeg ikke. Bare flink. Og det er ikke bra nok....

Anonymkode: 801d0...610

Få hjelp av broren din til cv/søknad og intervjutrening. Se om dette fungerer.

Jeg intervjuet en person, han snakket så godt for seg, at vi ble helt 😮

Anonymkode: 09b3e...b01

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler dette om at broren din er mer sjarmerende enn deg eller at han har en utdanning og arbeidserfaring som lettere gir jobb enn deg?

Hva er du utdannet som? 

Selv har jeg en venn som hadde mastergrad med A i snitt, men han hadde det i filmvitenskap. Var nærmest umulig å få relevant jobb. 

Anonymkode: 0bd63...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør søke hjelp hos broren din. Han har tydeligvis forstått og låst opp enkelte ting rundt søknadsprosessen som gir han fordeler. Dette bør du få innblikk i, og ta lærdom av. 

Og ja, man når langt med å vite hva man skal skrive, hvordan man skal formulere seg, hvordan man skal framstå og hva man skal svare.

Egnethet står sterkt. Og egnethet kan i mange tilfeller sørge for at høyere kvalifiserte blir forbigått.

Noe sier meg at du lener deg litt for mye på utdannelsen din og vervene dine, og at du tenker at dette skal sørge for at du når opp og fram. Det er ikke sant.
Du må fokusere mindre på CV'en din, og fokusere mer på hvem du er og hva du kan tilby. Det er sistnevnte som gjør at folk får jobber, mens andre ikke. Og dette kan læres. Selv om du ikke får samme karisma som broren din, så kan likevel den lille innsikten og den lille forskjellen gjøre at du blir ansett som nr 1 eller 2 istedenfor 4 eller 5 når du søker jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hvor mange med master jeg har møtt som mener de er overkvalifiserte for en jobb, når virkeligheten er at de ikke engang hadde håndtert en jobb som går ut på å plukke søppel i en park grunnet absolutt null arbeidserfaring. 

Og enda bedre når de har en arbeidsmoral som sier ferie ett par ganger i året, uten noe kunnskap om arbeidsgivers styringsrett. 

Vil du ha et godt tips? Man er aldri overkvalifisert for en jobb... 

Anonymkode: 035ac...ab0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Gud hvor mange med master jeg har møtt som mener de er overkvalifiserte for en jobb, når virkeligheten er at de ikke engang hadde håndtert en jobb som går ut på å plukke søppel i en park grunnet absolutt null arbeidserfaring. 

Og enda bedre når de har en arbeidsmoral som sier ferie ett par ganger i året, uten noe kunnskap om arbeidsgivers styringsrett. 

Vil du ha et godt tips? Man er aldri overkvalifisert for en jobb... 

Anonymkode: 035ac...ab0

Min erfaring også, de er overkvalifisert og underbetalt i følge seg selv. Men gud så mye opplæring de må ha når de begynner hos oss. 

Anonymkode: 3114c...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du faller dessverre mellom to stoler. Kombiner det med nedgangstider og at bedrifter ikke ønsker å lære opp folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

På en arbeidsplass teller hele teamet, ikke enkeltpersoner. Tenk håndballag ettler fotballag. 

Det er selvsagt ikke sant. Hvis det var sant hadde ikke 98% av alle jobbannonser bedt om utadvendt, sulten, konkurransedrevet, prestere best under press osv. 

Arbeidslivet i Norge er ekstrem dyrking av stjerner og enkeltindivider. 

Anonymkode: 2c75b...540

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn virker som om å ha en fordel uansett, kun fordi de er menn.

I hvertfall i omsorgsyrker.

Anonymkode: 6c50d...0a8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mastergrad med gode karakterer (men ikke helt i toppen).

Jeg får nye jobber via bekjentskaper og nettverk. Folk jeg har jobbet med som likte å jobbe med meg og som mener at jeg har noe å tilføre.

Dette blir lett en selvforsterkende greie, for hvis du bare får jobber på «sistevalget» så er sjansen stor for at de du møter på jobb ikke ender opp hos de arbeidsgiverene du helst vil til.

Anonymkode: 6e4ef...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Menn virker som om å ha en fordel uansett, kun fordi de er menn.

I hvertfall i omsorgsyrker.

Anonymkode: 6c50d...0a8

I IT-bransjen så har kvinner etter min erfaring en fordel fordi de er kvinner. Da pga kvotering og ønske om å være (eller framstå som) progressiv.

Anonymkode: 6e4ef...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

I IT-bransjen så har kvinner etter min erfaring en fordel fordi de er kvinner. Da pga kvotering og ønske om å være (eller framstå som) progressiv.

Anonymkode: 6e4ef...565

Ja, i mannsdominerte bransjer vil ofte kvinner ha fordel. Jeg jobbet i et selskap hvor toppsjefen sa rett ut at han  lette etter kvinner å forfremme og at han ikke ville være fornøyd før han hadde forfremmet X antall kvinner. 

Nå var kvinnene som ble forfremmet dyktige. Sier ikke at sjefen forfremmet tullinger. Men om en mann og kvinne var omtrent like dyktige så var det alltid kvinnen som skulle forfremmes. 

Anonymkode: 0bd63...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettverk, referanser og hvem du kjenner teller dessverre ekstremt mye. 

Seleksjonsprosessen i norske bedrifter er begredelige greier, opplevd både som kollega og arbeidssøker.  

Anonymkode: 4efbe...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, i mannsdominerte bransjer vil ofte kvinner ha fordel. Jeg jobbet i et selskap hvor toppsjefen sa rett ut at han  lette etter kvinner å forfremme og at han ikke ville være fornøyd før han hadde forfremmet X antall kvinner. 

Nå var kvinnene som ble forfremmet dyktige. Sier ikke at sjefen forfremmet tullinger. Men om en mann og kvinne var omtrent like dyktige så var det alltid kvinnen som skulle forfremmes. 

Anonymkode: 0bd63...76a

Edit: I tillegg når sjefen sier rett ut at han ønsker å forfremme kvinner så skjønner jo også mennene som ønsker å bli forfremmet at de bør søke seg til andre bedrifter om de ønsker forfremmelse. 

Anonymkode: 0bd63...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er ikke kravstor men vil jo gjerne dra på ferie et par ganger i året.

Med mindre det er det du bruker mesteparten av pengene dine på er det ganske kravstort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Gud hvor mange med master jeg har møtt som mener de er overkvalifiserte for en jobb, når virkeligheten er at de ikke engang hadde håndtert en jobb som går ut på å plukke søppel i en park grunnet absolutt null arbeidserfaring. 

Og enda bedre når de har en arbeidsmoral som sier ferie ett par ganger i året, uten noe kunnskap om arbeidsgivers styringsrett. 

Vil du ha et godt tips? Man er aldri overkvalifisert for en jobb... 

Anonymkode: 035ac...ab0

Jeg tror du og trådstarter snakker forbi hverandre. Når trådstarter skriver overkvalifisert så er det vel at hun har høyere utdanning enn det som kreves for jobben.  Mens når du skriver overkvalifisert så mener du om man har ferdighetene jobben krever. En som har doktorgrad i jus har selvsagt langt høyere utdanning enn det som kreves for å sitte i kassa på Rema. Men det betyr jo ikke at hun kan alle kodene for frukten som skal slås inn i kassa fra dag 1. 

Anonymkode: 0bd63...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Introverte får ikke jobber. Er du introvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...