Gå til innhold

Barnevernet skriver feil med vilje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har snakket med barnevernet som del av undersøkelsessak. Min venninne ba meg snakke med dem siden jeg var dagmamma fir barnet. Når jeg fikk tilsendt referat etter forespørsel ser jeg at det inneholder feil. Det jeg sa har blitt tatt ut av kontekst og at det konsekvent fremstiller situasjonen verre enn den var. 

Saken ble henlagt uten bekymring, men skal det virkelig være sånn? Har man ikke rett på å bli sitert riktig.

Anonymkode: 0adca...e08

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare for deg å sende inn et brev til barnvernet der du skriver det du mener er feil/tatt ut av kontekst, og hva du egentlig mente. 

Anonymkode: 7c4a7...fcc

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er bare for deg å sende inn et brev til barnvernet der du skriver det du mener er feil/tatt ut av kontekst, og hva du egentlig mente. 

Anonymkode: 7c4a7...fcc

Jeg har gjort det, men de sier at de uriktige sitatene fortsatt vil bli stående...i referat, i vedtak og bare en rettelse som da kommer langt etter.

Ikke vedgår de at det er feil heller. Føler dette er rimelig respektløst! Heldigvis VET venninnen min at jeg aldri hadde sagt noe sånt. 

Anonymkode: 0adca...e08

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har snakket med barnevernet som del av undersøkelsessak. Min venninne ba meg snakke med dem siden jeg var dagmamma fir barnet. Når jeg fikk tilsendt referat etter forespørsel ser jeg at det inneholder feil. Det jeg sa har blitt tatt ut av kontekst og at det konsekvent fremstiller situasjonen verre enn den var. 

Saken ble henlagt uten bekymring, men skal det virkelig være sånn? Har man ikke rett på å bli sitert riktig.

Anonymkode: 0adca...e08

Dessverre vanlig prosedyre. BV er ikke redelige, men prøver å skape et bilde av deg som ikke er til din fordel, men er deres narrativ om saken. Klem til deg.

Anonymkode: 7708d...de3

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dessverre vanlig prosedyre. BV er ikke redelige, men prøver å skape et bilde av deg som ikke er til din fordel, men er deres narrativ om saken. Klem til deg.

Anonymkode: 7708d...de3

 Jeg pratet jo med dem for å gi et så godt bilde av mitt syn som mulig. Hvis dette er vanlig praksis (som du sier) burde alle bare uttale seg skriftlig. Skulle ønske jeg visste dette før...

Anonymkode: 0adca...e08

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare for deg å sende inn et brev til barnvernet der du skriver det du mener er feil/tatt ut av kontekst, og hva du egentlig mente. 

Anonymkode: 7c4a7...fcc

Men bv kan utelukke det i saksdokumentene, så det er ikke sikkert det blir rettet. Jeg vet om en forelder der bv hadde fått for seg at vedkommende var uføretrygdet, noe som hen ikke var. Det var ingen interesse av å rette denne feilen som ble mottatt med et skuldertrekk.

Anonymkode: 7708d...de3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gjort det, men de sier at de uriktige sitatene fortsatt vil bli stående...i referat, i vedtak og bare en rettelse som da kommer langt etter.

Ikke vedgår de at det er feil heller. Føler dette er rimelig respektløst! Heldigvis VET venninnen min at jeg aldri hadde sagt noe sånt. 

Anonymkode: 0adca...e08

Ja, dokumentet er helt sikkert lagret. Men brevet du sendte inn vil også bli stående i barnets mappe, så da vil der du mener er feil være korrigert der. 

Anonymkode: 7c4a7...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre vanlig. Vet om der står plutselig barnebarnet oppført som yngste sønn i huset.  Så når ungdomme leste sine papirer så ble ungdommen sjokkert de og prøvde å få det fjernet enda mente bv dette var rett. Enda barnebarna bor hos storebroren og kona hans. Tilogmed storebror har prøvd å få fjernet at u papirene til bv står at barne hans er moren. Samme sak hadde de å skrevet mor er ufør og mor kjører tømmerbil og stefar kjører langtransport

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre normalen.

Anonymkode: fcc1f...97b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det samme. Jeg sendte inn bekymringsmelding. Det var skrevet ned og lest opp ord for ord. Til tross for dette ble historien vridd til en helt annen virkelighet. 
Forstår noe blir omgjort for å både beskytte barn og anmelder, men ser i de andre rapportene også at det står mye feil. Kanskje noen som jobber i barnevernet kan svare på dette?

Anonymkode: ded56...a84

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye rart i slike rapporter, ja. Om min venninne sto det at hun aldri hadde jobbet. Hun la fram attester og lønnsslipper som beviste at hun hadde jobbet 60-100% fra hun var 18 år og helt til hun ble syk/ufør. Hun prøvde omskolering, som hun også la fram papirer på. Likevel kunne de ikke rette det.

Anonymkode: d777f...167

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barnevernet" skriver ikke feil "med vilje". Enkelte ansatte mistolker situasjonen fordi de ikke er bevisste på egne holdninger og innstillinger, og skriver referater deretter. Jeg ville sett etter om det er mulig å ta denne saken i et høyere nivå, for det høres ikke bra ut at de har slike ansatte. Kan tenkes at de tenker at ingen skade har skjedd og at det derfor ikke er noe å ta tak i, men det skal ikke være sånn. På barnevernsstudiet så blir de bevisstgjøre på dette med å se egen forforståelse, men studiet er for kort til at de blir drillet i det. Og det finnes dessverre mange i bv-tjenesten som ikke burde vært der. Også blant ledere. Se om det går an å varsle fra, f.eks. hos statsforvalteren. Og vær da bevisst på egen forforståelse og egne holdninger. Hvis du sier de skriver feil med vilje så blir det ganske useriøst. Hvis du derimot melder bekymring fordi du ser at de ikke er bevisst på egne holdninger i fortolkningen av informasjon de mottar i undersøkelsen så høres det litt mindre useriøst ut.

Anonymkode: 518cb...c6c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

"Barnevernet" skriver ikke feil "med vilje". Enkelte ansatte mistolker situasjonen fordi de ikke er bevisste på egne holdninger og innstillinger, og skriver referater deretter. Jeg ville sett etter om det er mulig å ta denne saken i et høyere nivå, for det høres ikke bra ut at de har slike ansatte. Kan tenkes at de tenker at ingen skade har skjedd og at det derfor ikke er noe å ta tak i, men det skal ikke være sånn. På barnevernsstudiet så blir de bevisstgjøre på dette med å se egen forforståelse, men studiet er for kort til at de blir drillet i det. Og det finnes dessverre mange i bv-tjenesten som ikke burde vært der. Også blant ledere. Se om det går an å varsle fra, f.eks. hos statsforvalteren. Og vær da bevisst på egen forforståelse og egne holdninger. Hvis du sier de skriver feil med vilje så blir det ganske useriøst. Hvis du derimot melder bekymring fordi du ser at de ikke er bevisst på egne holdninger i fortolkningen av informasjon de mottar i undersøkelsen så høres det litt mindre useriøst ut.

Anonymkode: 518cb...c6c

Bevisstgjort*

Anonymkode: 518cb...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

"Barnevernet" skriver ikke feil "med vilje". Enkelte ansatte mistolker situasjonen fordi de ikke er bevisste på egne holdninger og innstillinger, og skriver referater deretter. Jeg ville sett etter om det er mulig å ta denne saken i et høyere nivå, for det høres ikke bra ut at de har slike ansatte. Kan tenkes at de tenker at ingen skade har skjedd og at det derfor ikke er noe å ta tak i, men det skal ikke være sånn. På barnevernsstudiet så blir de bevisstgjøre på dette med å se egen forforståelse, men studiet er for kort til at de blir drillet i det. Og det finnes dessverre mange i bv-tjenesten som ikke burde vært der. Også blant ledere. Se om det går an å varsle fra, f.eks. hos statsforvalteren. Og vær da bevisst på egen forforståelse og egne holdninger. Hvis du sier de skriver feil med vilje så blir det ganske useriøst. Hvis du derimot melder bekymring fordi du ser at de ikke er bevisst på egne holdninger i fortolkningen av informasjon de mottar i undersøkelsen så høres det litt mindre useriøst ut.

Anonymkode: 518cb...c6c

Når jeg sa for eksempel "Barnet er rolig og trygt, og veldig trygg i lek" får de det til å bli "Barnet er passivt og må hjelpes mye inn i lek" 

Jeg har ikke sagt noe i den retning 🙈

Anonymkode: 0adca...e08

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, jegerrinne said:

Desverre vanlig. Vet om der står plutselig barnebarnet oppført som yngste sønn i huset.  Så når ungdomme leste sine papirer så ble ungdommen sjokkert de og prøvde å få det fjernet enda mente bv dette var rett. Enda barnebarna bor hos storebroren og kona hans. Tilogmed storebror har prøvd å få fjernet at u papirene til bv står at barne hans er moren. Samme sak hadde de å skrevet mor er ufør og mor kjører tømmerbil og stefar kjører langtransport

Det er hårreisende når dokumentasjonen i verste fall kan brukes i en rettssak 

Anonymkode: 0adca...e08

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er dette helt normalt. Jobbet som lærer i mange år.
 

Ser dette ofte. Når saksbehandler har gjort seg opp sin mening, snus og vendes utsagn om, slik at det underbygges saksbehandlers mening.

Anonymkode: d9135...6c1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg sa for eksempel "Barnet er rolig og trygt, og veldig trygg i lek" får de det til å bli "Barnet er passivt og må hjelpes mye inn i lek" 

Jeg har ikke sagt noe i den retning 🙈

Anonymkode: 0adca...e08

Ta det på et høyere nivå du. Ikke bra!

Anonymkode: 518cb...c6c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta det på et høyere nivå du. Ikke bra!

Anonymkode: 518cb...c6c

Jeg vurderer å klage til barnevernsleder, tenker du på Statsforvalteren?

Anonymkode: 0adca...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre er dette helt normalt. Jobbet som lærer i mange år.
 

Ser dette ofte. Når saksbehandler har gjort seg opp sin mening, snus og vendes utsagn om, slik at det underbygges saksbehandlers mening.

Anonymkode: d9135...6c1

Og det mener de er til barnets beste? Skremmende. Og ingen rettssikkerhet for foreldrene.:/

Anonymkode: 0adca...e08

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med barnevernet er helt elendig. 

Var en tvist mellom to parter. Ansvarlig hos barnevernet var veninne med den ene parten. Der ble det brukt trusler og press for at saken skulle gå i den enes favør.

Og nei.. jeg er ikke en bitter mann som har tapt bv sak mot kona. Jeg var barnet i saken.

Anonymkode: 50f48...d11

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...