Gå til innhold

Min sønn mister håret


Nimbus

Anbefalte innlegg

Er bekymret for min 25 år gamle sønn som har begynt å miste mye hår.  Han har gjort det tidligere også. Han fikk da vite det var pga en stress reaksjon i håret. Han fikk noen midler av legen og ble bedre. Det samme har skjedd nå. Jeg tror han har gitt litt opp. Men merker at det går ut over hans psyke og selvtillit. Kan jeg som mor egentlig gjøre noe overfor en voksen sønn? Eller skal jeg bare ligge unna? Tips der ute?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo trygge ham på at han ser flott ut også med mindre hår. Det er helt vanlig at menn mister hår, det er ingen krise å bli skallet.

Anonymkode: e21af...a13

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke gener med tidlig håravfall?

Isåfall han stresse ned! Og gjøre pusteøvelser o.l

Jobbe med vagus! Har han angst?

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mister håret når de er 45, andre når de er 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ta håret enn å gå med hentesveis. Min samboer gikk gjennom det samme, mistet tidlig håret. Følte mye skam. Ingen grunn til det, siden han er en flott mann. 

Å bli skallet er ikke krise. Hvis han kan gro skjegg i tillegg er han heldig. :)

Anonymkode: 928ae...b69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere faktisk vet at stress er årsaken for hårtap så vil håret komme tilbake når han blir i bedre psykisk helse.

Om han har mannlig hårtap er en kombinasjon av Finasterid for å stoppe hårtap og Minoxidil for å få ny hårvekst er det eneste som fungerer.

Endret av Skjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke si at det ikke betyr noe iallfall. Er kvinne og har mistet mye hår, er ikke skallet enda men det ødelegger selvtilliten totalt. Føler veldig sterkt med mennene selv om jeg personlig mener hår ikke har noe å si på menn. Kan være kjekk og flott uten hår, men det har ikke noe for seg å si det, det påvirker selvtilliten deres negativt dessverre. 

Anonymkode: 11cba...d9c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han tynn i håret, eller har han mer flekkvis håravfall? Hvis sistnevnte er det kanskje Alopecia han har kanskje? Ikke at grunnen betyr så mye, men for mange kan det være i støtte i å vite hva det er og hvilke muligheter det finnes. Tror også det finnes egen forening for dem med alopecia.


Ville passet på å møte han på følelsen om at dette er kjipt, men når han er klar for det gjerne komme med alternative løsninger hvis han ikke ønsker å gå uten hår/være tynnhåret. Modern Design konsernet har f.eks egen avdeling, Apollo Hårsenter, så hjelper med hårdeler eller parykker. Dersom han har alopecia vil han få økonomisk støtte fra Nav.

Men viktigst av alt er jo å trygge han på at han er fantastisk, med eller uten hår. 

Anonymkode: 5da5f...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror begynte å miste hår omtrent på 18 årsdagen sin. Da han var tja, 20 kanskje, hadde han ei ordentlig blank isse for å si det sånn. Det var tøft for ham, og han tok sånn hårtransplantasjon. Brukte alt han hadde av sparepenger, konfirmasjonspenger og hele pakka. Han er 25 nå, og er ekstremt tynn i håret, men issa er ikke lenger blank. 

Det er helt normalt, og er det attpåtil en stressreaksjon, så kan jo dette forebygges og sannsynligvis behandles. 

Anonymkode: 012ac...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus skrev (33 minutter siden):

Er bekymret for min 25 år gamle sønn som har begynt å miste mye hår.  Han har gjort det tidligere også. Han fikk da vite det var pga en stress reaksjon i håret. Han fikk noen midler av legen og ble bedre. Det samme har skjedd nå. Jeg tror han har gitt litt opp. Men merker at det går ut over hans psyke og selvtillit. Kan jeg som mor egentlig gjøre noe overfor en voksen sønn? Eller skal jeg bare ligge unna? Tips der ute?

Fakta om den autoimmune sykdommpen Alopecia Areata.

Anonymkode: 11ce6...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anonymkode: 11ce6...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alopecia? Min venninne hadde det som 25 åring. Grunnet stress og ensidig dårlig kosthold. Nå er hun helt fin igjen.

Anonymkode: 34bf1...eff

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alopecia? Min venninne hadde det som 25 åring. Grunnet stress og ensidig dårlig kosthold. Nå er hun helt fin igjen.

Anonymkode: 34bf1...eff

Det er en kronisk autoimmun sykdom dvs at den kommer og går og man kan aldri bli fri fra den. Likesom med alle andre autoimmune sykdommer hvor immunsystemet går bananas og angriper egen kropp.

Anonymkode: 11ce6...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

minister-mio skrev (49 minutter siden):

Noen mister håret når de er 45, andre når de er 25

Jeg er 37 og nesten skallet. Vil at 90 % av alle eldre menn jeg ser har mer hår enn meg. De færreste er helt skallet og mange har ganske fyldig manke.

Dette er et mer sårt tema enn kvinner tror. Og tro det eller ei, det har mye å si på datingmarkedet da MANGE kvinner ser på hår som viktig. 

Kvinner vil underbevisst ikke videreføre gener med skallethet. Ikke alle, men hvis 60 % ikke vil ha menn uten hår så er det klart det minsker mulighetene for disse mennene.

Alle "avvik" fra det ideelle vil senke sjansene for å få dame. Som f.eks lav inntekt, liten utdannelse osv..

Endret av DelvisPresley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (6 minutter siden):

Jeg er 37 og nesten skallet. Vil at 90 % av alle eldre menn jeg ser har mer hår enn meg. De færreste er helt skallet og mange har ganske fyldig manke.

Dette er et mer sårt tema enn kvinner tror. Og tro det eller ei, det har mye å si på datingmarkedet da MANGE kvinner ser på hår som viktig. 

Kvinner vil underbevisst ikke videreføre gener med skallethet. 

Ja men her har han mistet hår før også og så vokste det ut igjen. Så jeg tror nok det er Alopecia areata.

Anonymkode: 11ce6...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, DelvisPresley said:

Jeg er 37 og nesten skallet. Vil at 90 % av alle eldre menn jeg ser har mer hår enn meg. De færreste er helt skallet og mange har ganske fyldig manke.

Dette er et mer sårt tema enn kvinner tror. Og tro det eller ei, det har mye å si på datingmarkedet da MANGE kvinner ser på hår som viktig. 

Kvinner vil underbevisst ikke videreføre gener med skallethet. Ikke alle, men hvis 60 % ikke vil ha menn uten hår så er det klart det minsker mulighetene for disse mennene.

Alle "avvik" fra det ideelle vil senke sjansene for å få dame. Som f.eks lav inntekt, liten utdannelse osv..

Hørt en tommelfingerregel at i 40 prosent av 40 åringer har mistet håret, 50 prosent a 50 åringer, osv Det er veldig vanlig å være nesten skallet i din alder.   Selv er jeg mann og hadde måne da jeg var 23 og allerede som 18 åringer ble jeg ertet fordi det jeg hadde begynt å miste håret.  Hadde dårlig selvtillit i 20-årene. Men da jeg ble over 35 var det lettere å svelge siden mange andre også hadde mistet håret. 

Nå barberer jeg det lille håret jeg har til 3 millimeter hver uke. Har barbermaskin.  

Anonymkode: cfa1e...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

selv om jeg personlig mener hår ikke har noe å si på menn.

Det tror du vel ikke på selv en gang?

Du kan ikke serriøst mene at f.eks Elon Musk sin hårtransplantasjon ikke hadde noe å si for attraktiviteten til utseendet hans?

hqdefault.jpg

Anonymkode: 8fc2e...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tror du vel ikke på selv en gang?

Du kan ikke serriøst mene at f.eks Elon Musk sin hårtransplantasjon ikke hadde noe å si for attraktiviteten til utseendet hans?

hqdefault.jpg

Anonymkode: 8fc2e...308

Eller John Tavolta:

John-Travolta-Hair-Transplant-Before-Aft

Anonymkode: 8fc2e...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er en kronisk autoimmun sykdom dvs at den kommer og går og man kan aldri bli fri fra den. Likesom med alle andre autoimmune sykdommer hvor immunsystemet går bananas og angriper egen kropp.

Anonymkode: 11ce6...124

Man kan bli nærmest frisk av autoimmune sykdommer! Mye man kan gjøre med kosthold og livstil

Anonymkode: 89618...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne her. Før jul mistet jeg enormt mye hår. Kunne ikke ta en børste i håret uten at jeg dro med mange hårstrå. Var nesten en håndfull hår hver eneste gang. Regnet det var pga stress og mangel på et eller annet. Begynte med jern og HairLuxious tyggebjørner. Nå så mister jeg knapt hår og det har blitt tykkere. 

Anonymkode: 79d90...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...