Gå til innhold

Tiden mellom perm og barnehagestart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er alenemor og når permisjon slutter er det fortsatt 5 uker til gutten kan starte i barnehage. Hva slags alternativer finnes dersom jeg hverken har familie som kan passe på mens jeg jobber eller det er ikke aktuelt å ta (ulønnet) feriedager? 

Anonymkode: 7bfcb...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel 5 uker lønnet ferie du kan bruke? Eller så må du vel finne en annen barnevakt.

Anonymkode: efb8e...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne en barnevakt/ dagmamma. 

Anonymkode: cc7f2...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er alenemor og når permisjon slutter er det fortsatt 5 uker til gutten kan starte i barnehage. Hva slags alternativer finnes dersom jeg hverken har familie som kan passe på mens jeg jobber eller det er ikke aktuelt å ta (ulønnet) feriedager? 

Anonymkode: 7bfcb...0c8

Ferie. Ellers så har du ikke så mange muligheter da, noen ganger må man ta ulønnet permisjon.. Derfor lurt å legge av penger. 

Anonymkode: d7639...d65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er alenemor og når permisjon slutter er det fortsatt 5 uker til gutten kan starte i barnehage. Hva slags alternativer finnes dersom jeg hverken har familie som kan passe på mens jeg jobber eller det er ikke aktuelt å ta (ulønnet) feriedager? 

Anonymkode: 7bfcb...0c8

Stress situasjon. Dagmammaer tar 11.000kr i mnd pr barn. HÅRREISENDE PRISER.

Anonymkode: f9701...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Stress situasjon. Dagmammaer tar 11.000kr i mnd pr barn. HÅRREISENDE PRISER.

Anonymkode: f9701...54a

Skulle samtidig bare mangle. Det er jobben deres og dagmammaer har også sine regninger å betale.

Anonymkode: 7e265...9bd

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stress situasjon. Dagmammaer tar 11.000kr i mnd pr barn. HÅRREISENDE PRISER.

Anonymkode: f9701...54a

Så lenge egen lønn er mer enn 11.000 er det lønnsomt med dagmamma 👍🏼

Anonymkode: a4849...214

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er alenemor og når permisjon slutter er det fortsatt 5 uker til gutten kan starte i barnehage. Hva slags alternativer finnes dersom jeg hverken har familie som kan passe på mens jeg jobber eller det er ikke aktuelt å ta (ulønnet) feriedager? 

Anonymkode: 7bfcb...0c8

Dette er lurt å planlegge allerede før man får barn og sette vekk penger. Vi hadde valget om å reise tip New York året vi fikk barn eller ta et halvt år ulønnet perm. Det ble det siste. Vi har enda ikke fått råd til den New York turen, ihvertfall ikke nå. Men angrer ikke på valget🙂

I din situasjon så har du vel ikke annet valg enn en form for dagmamma. Så må du se hvor lønnsomt det blir alt etter hvilken lønn du har i jobben din.

Anonymkode: 7e265...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge egen lønn er mer enn 11.000 er det lønnsomt med dagmamma 👍🏼

Anonymkode: a4849...214

Da glemmer du å legge til den dyrbare tiden med lille inn i regnskapet❤️ Er det virkelig lønnsomt å betale 11-12 tusen for dagmamma om man tjener 18-20 tusen?! Da hadde jeg virkelig prioritert barnet!

Anonymkode: 7e265...9bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er alenemor og når permisjon slutter er det fortsatt 5 uker til gutten kan starte i barnehage. Hva slags alternativer finnes dersom jeg hverken har familie som kan passe på mens jeg jobber eller det er ikke aktuelt å ta (ulønnet) feriedager? 

Anonymkode: 7bfcb...0c8

Dagmamma

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da glemmer du å legge til den dyrbare tiden med lille inn i regnskapet❤️ Er det virkelig lønnsomt å betale 11-12 tusen for dagmamma om man tjener 18-20 tusen?! Da hadde jeg virkelig prioritert barnet!

Anonymkode: 7e265...9bd

Hvis ts ikke har råd til å ta ulønnet perm og heller ikke mer ferie å ta ut, så nytter det ikke å ta med "den dyrebare tiden med lille inn i regnskapet". Du kan ikke betale regninger med rest-kjærlighet til overs fra gullegullet ditt. 

Anonymkode: a4849...214

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis ts ikke har råd til å ta ulønnet perm og heller ikke mer ferie å ta ut, så nytter det ikke å ta med "den dyrebare tiden med lille inn i regnskapet". Du kan ikke betale regninger med rest-kjærlighet til overs fra gullegullet ditt. 

Anonymkode: a4849...214

Jeg vet ikke. Jeg har selv alltid hatt lite å rutte med og har måttet prioritere nøye. Har alltid fått til ulønnet permisjon likevel på en eller annen måte. Prioriterte da kjærligheten til barnet fremfor kafe/resturant besøk, fritidsaktiviteter, god mat, ingen alkohol eller godteri osv. Det gikk rundt akkurat, men vi ble altså rett og slett litt fattige på alt annet enn oxytocin disse månedene☺️

Anonymkode: 7e265...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Stress situasjon. Dagmammaer tar 11.000kr i mnd pr barn. HÅRREISENDE PRISER.

Anonymkode: f9701...54a

Det er jo ingenting. For dagmammaen altså, for personøkonomi er det mye.

Anonymkode: 8cd1e...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er alenemor og når permisjon slutter er det fortsatt 5 uker til gutten kan starte i barnehage. Hva slags alternativer finnes dersom jeg hverken har familie som kan passe på mens jeg jobber eller det er ikke aktuelt å ta (ulønnet) feriedager? 

Anonymkode: 7bfcb...0c8

Siden du er alenemor, har du vel rett på riverse stønader som overgangsstønad, dobbel barnetrygd, barnebidrag osv. Så du skal fint klare å være hjemme ekstra om barnet ikke har fått barnehageplass 

Anonymkode: 69720...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stress situasjon. Dagmammaer tar 11.000kr i mnd pr barn. HÅRREISENDE PRISER.

Anonymkode: f9701...54a

Hvorfor er det hårreisende priser? En dagmamma passer barnet lengre tid enn det foreldrene er på jobb, likevel bare 11 000 kr mnd.. og dette er før skatt. Jeg vil ikke si det er hårreisende 

Anonymkode: 69720...cdf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det hårreisende priser? En dagmamma passer barnet lengre tid enn det foreldrene er på jobb, likevel bare 11 000 kr mnd.. og dette er før skatt. Jeg vil ikke si det er hårreisende 

Anonymkode: 69720...cdf

Og hvis barnet et så gammelt at du får kontantstøtte, så er det slett ikke ille pris.

Anonymkode: 60107...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsstønad, trekkes 0.45 øre per krone du tjener utenom. Du kan få overgangsstønad fra måneden du har termin og måneden før. Du må søke barnehageplass fra 1 år om du skal ha overgangsstønad. Du får ikke både denne og kontantstøtte med mindre du venter på barnehageplass. 

Fra måneden etter du har født får du høyere barnetrygd, 4282, for et barn

Kontantstøtte er 7500 fra 13 til 19 måneder, altså 7 måneder. 

Hvis du ser nå at du har dårlig råd de 5 ukene så må du faktisk spare penger slik at du har råd til å være hjemme de 5 ukene. Alle andre ting koster mer enn du sannsynligvis tjener. 

 

Du får all informasjon fra https://www.nav.no/overgangsstonad-enslig

Anonymkode: 6cf35...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stress situasjon. Dagmammaer tar 11.000kr i mnd pr barn. HÅRREISENDE PRISER.

Anonymkode: f9701...54a

Uff 😳 det betyr man må jobbe og tjene penger for å kunne gå å jobbe. 😤

Anonymkode: 7bfcb...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...