Gå til innhold

Nyfødt og samvær


Alfreda

Anbefalte innlegg

Hei dere fine

Jeg spør ydmykt om deres erfaring med akkurat dette. 

Jeg og barnefar er ikke sammen, men venter barn. 

Det har vært så mye fra hans side, som gjør at jeg egentlig ikke klarer tanken av han, men samtidig selvfølgelig setter mitt barn først. 

Jeg har foreldrerett og barnet skal bo hos meg. Han har ikke ett bosted hvorav barnet kan være og har ikke bil. Barnet vil være avhengig av meg første tiden/kanskje året grunnet amming. 

Det jeg da lurer på er hvor mye samvær som er vanlig eller mininum med en nyfødt?  Noen vært i lignende situasjon?

Han jobber ettermiddag til natt og hver helg. (Noen søndager og mandager fri). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alfreda skrev (45 minutter siden):

Hei dere fine

Jeg spør ydmykt om deres erfaring med akkurat dette. 

Jeg og barnefar er ikke sammen, men venter barn. 

Det har vært så mye fra hans side, som gjør at jeg egentlig ikke klarer tanken av han, men samtidig selvfølgelig setter mitt barn først. 

Jeg har foreldrerett og barnet skal bo hos meg. Han har ikke ett bosted hvorav barnet kan være og har ikke bil. Barnet vil være avhengig av meg første tiden/kanskje året grunnet amming. 

Det jeg da lurer på er hvor mye samvær som er vanlig eller mininum med en nyfødt?  Noen vært i lignende situasjon?

Han jobber ettermiddag til natt og hver helg. (Noen søndager og mandager fri). 

Har han mulighet for å komme seg til og fra deg da? Gå, sykle , ta buss eller lignende.. 

Eller så må han jo vurdere å flytte nærmere deg (eller ta lappen og kjøpe bil). Hvis han skal ha samvær på fast basis etterhvert så må han jo også tilrettelegge for det ved å skaffe seg en bolig som er egnet for et barn… 

 

Anonymkode: ee15b...e17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har han mulighet for å komme seg til og fra deg da? Gå, sykle , ta buss eller lignende.. 

Eller så må han jo vurdere å flytte nærmere deg (eller ta lappen og kjøpe bil). Hvis han skal ha samvær på fast basis etterhvert så må han jo også tilrettelegge for det ved å skaffe seg en bolig som er egnet for et barn… 

 

Anonymkode: ee15b...e17

Han må evt. Ta buss, men er snakk om at han og en kompis skal flytte ilag som kanskje blir litt nærmere. Denne kompisen vil liker ikke barn/vil ikke ha med barnet å gjøre og liker å drikke. Så blir ikke noe samvær hos han med det første. (Han vurderer å kjøpe bil i framtiden, men kjøpte en for omlag 5mnd siden som nå måtte vrakes). 

Vil merke at han er 10år eldre enn meg, jeg er 26, snart 27år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfreda skrev (1 minutt siden):

Han må evt. Ta buss, men er snakk om at han og en kompis skal flytte ilag som kanskje blir litt nærmere. Denne kompisen vil liker ikke barn/vil ikke ha med barnet å gjøre og liker å drikke. Så blir ikke noe samvær hos han med det første. (Han vurderer å kjøpe bil i framtiden, men kjøpte en for omlag 5mnd siden som nå måtte vrakes). 

Vil merke at han er 10år eldre enn meg, jeg er 26, snart 27år. 

Høres ikke ut som han er helt klar for familieliv med alt det innebærer. 
 

Tenker at samvær bør skje hos deg, eller at dere treffes ute etterhvert med barnet (når barnet er litt større og har begynt å leke ute osv kan han ta med barnet på lekeplasser, åpen barnehage, skogsturer osv). 
 

Han kan jo ikke ha samvær hjemme hos seg hvis han skal bo med en kompis som ikke ønsker å ha et barn der. Som er forståelig nok når man ikke har barn selv… 

Anonymkode: ee15b...e17

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville først og fremst lagt tilrette for korte samvær på 1-2 timer, 1-2 ganger i uken hjemme hos deg. 

Anonymkode: 54a97...d34

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere, setter jeg stor pris på.

Jeg vil være rettferdig med tanke på samvær og avogtil bli man litt blind på hva som er normalt eller lurt og ingen leger, nav eller mekling vil komme med noe innspill mot samværsplan før barnet er født og levd noen måneder. Som er litt sent syns jeg.

Når barnet er større og kan være ute mer, så blir det noe helt annet. Men når det er nyfødt eller første året hvor de ikke gjør så mye av seg, så er det gjerne litt mer avansert. 

Nei han er ikke klar for familielivet og hva det innebærer, dessverre. Men gjort er gjort. 

Tenker 1-2 timer, 2 ganger i uken er rimelig første tiden. De sover jo mesteparten av tiden første månedene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hadde samvær 2 timer i uken, da hjemme hos sin mor fordi han bodde hjemme enda fordi han var ung da. Min var flaskebarn, så det gjorde dette lettere. Men i ditt tilfelle skal såklart far ha samvær hos deg når barnet er så lite, og det får du GARANTERT behold i hos familievernkontoret hvis han setter seg på bakbena. 

Anonymkode: e51b5...725

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min hadde samvær 2 timer i uken, da hjemme hos sin mor fordi han bodde hjemme enda fordi han var ung da. Min var flaskebarn, så det gjorde dette lettere. Men i ditt tilfelle skal såklart far ha samvær hos deg når barnet er så lite, og det får du GARANTERT behold i hos familievernkontoret hvis han setter seg på bakbena. 

Anonymkode: e51b5...725

Tror han er enig i at samværet blir hos meg første tiden eller under amming. Det jeg frykter er at han ikke vil forstå mine grenser. Jeg bare ønsker ikke uannonsert besøk til alle døgnets tider eller at han tror han skal besøke hver eneste dag. Det blir for mye. 

Jeg har en familie som er veldig på at begge foreldre har rettigheter og nesten mener at jeg skal la han komme og gå. Det er jeg ikke komfortabel med. Jeg må ha rett til litt privatliv. Eller?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfreda skrev (1 time siden):

Tror han er enig i at samværet blir hos meg første tiden eller under amming. Det jeg frykter er at han ikke vil forstå mine grenser. Jeg bare ønsker ikke uannonsert besøk til alle døgnets tider eller at han tror han skal besøke hver eneste dag. Det blir for mye. 

Jeg har en familie som er veldig på at begge foreldre har rettigheter og nesten mener at jeg skal la han komme og gå. Det er jeg ikke komfortabel med. Jeg må ha rett til litt privatliv. Eller?

Nei, det skal du ikke finne deg i. Ta kontakt med familievernkontoret og lag en fast avtale sammen der. For eksempel hver onsdag fra klokken da- til da. Evt to dager i uken. Så er det de tidene som gjelder og ikke noe utenom hvis du ikke vil. Samværet trappes opp når barnet blir større og far kan vise til en bedre livssituasjon. Dette går bra, ikke være redd for det ❤️

Anonymkode: e51b5...725

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det skal du ikke finne deg i. Ta kontakt med familievernkontoret og lag en fast avtale sammen der. For eksempel hver onsdag fra klokken da- til da. Evt to dager i uken. Så er det de tidene som gjelder og ikke noe utenom hvis du ikke vil. Samværet trappes opp når barnet blir større og far kan vise til en bedre livssituasjon. Dette går bra, ikke være redd for det ❤️

Anonymkode: e51b5...725

Takk 🩵 dette gir god trygghet.

Får dessverre ikke noe hjelp fra familievernkontoret før etter fødsel, men jeg er klar. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det skal du ikke finne deg i. Ta kontakt med familievernkontoret og lag en fast avtale sammen der. For eksempel hver onsdag fra klokken da- til da. Evt to dager i uken. Så er det de tidene som gjelder og ikke noe utenom hvis du ikke vil. Samværet trappes opp når barnet blir større og far kan vise til en bedre livssituasjon. Dette går bra, ikke være redd for det ❤️

Anonymkode: e51b5...725

Dette. 

Ha ein heilt fastspikra plan for samveret, som ikkje kan fråvikast. Eller vil du kunne oppleve at grensene sklir ut ("Jeg forsov meg", "Kompisen gadd ikke kjøre likevel" osv osv), medan sit klar og venter på samver. Og venter og venter.... Dette er jo ikkje bra verken for deg eller barnet. 

Anonymkode: a20ba...a5a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min hadde samvær hjemme hos meg første månedene. Kom å spiste middag ett par dager i uke eller tok kveldsstellet når jeg hadde de eldre barna hos meg. Etterhvert kunne han trille en tur, eller ta med baby hjem noen timer.
Da baby var 6 måneder hadde han en overnatting annenhver uke. (Men dette var pga eldre søsken også som var der, så vi følte baby var klar for det og hadde jo søskenene der). 
 

så økte vi gradvis til 50/50 til 3 årsalder så det ble likt som søsknene:) alt i barnets tempo

Anonymkode: cfa20...873

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...