Gå til innhold

Venninne med depresjon, trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som over en lengre periode har slitt med angst og depresjon, å har vært langtidssykemeldt for dette. Hun fungerer likevel i hverdagen med familie og redusert jobb. Hun har betrodd seg til meg om at hun er veldig sliten nå,  så sliten at hun ofte tenker at hun ikke orker å leve mer. Hun insisterer på at hun ikke er suicidal på noen måte, å at hun aldri kunne tatt livet sitt, da hun har så mye å leve for. Hun beskriver at hun kan ha dager hvor hun er så sliten at hun ikke vil leve, men at hun ikke vil dø heller. Jeg oppfordret henne til å ta dette opp med fastlegen, men dette sier hun at hun ikke tør, da hun er redd for å bli innlagt. Er det slik at man blir innlagt dersom man har slike tanker? Vil gjerne gi henne best mulig råd, så blir takknemlig for alle innspill. 

Anonymkode: df4fa...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir definitivt ikke automatisk innlagt med slike tanker. 

Men hun er sykmeldt og ikke i behandling for dette? 

Anonymkode: 4d134...bc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man blir definitivt ikke automatisk innlagt med slike tanker. 

Men hun er sykmeldt og ikke i behandling for dette? 

Anonymkode: 4d134...bc4

Hun venter på behandling i spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: df4fa...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man blir ikke innlagt for det. Det er vanlige tanker om man er deprimert. Jeg fortalte det til en profesjonell, og ble stilt noen andre spm. som de er pliktige til å spørre om. Men jeg ble ikke innlagt. De lytter og har en god samtale med deg. Det slipper taket hver gang jeg åpner meg om disse tankene de gangene jeg har mine depressive perioder ❤️ 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres egentlig ut som hun bør bli 100% sykemeldt frem til hun har blitt bedre av behandling, dersom det er sånn at jobben ikke gir hun noe og gjør hun mer sliten. Du sier hun jobber redusert men samtidig at hun sier hun er så sliten at hun har tanker om at hun ikke orker å leve mer. Da høres det ut som det er for mye nå med å få hverdagen til å gå rundt.

Så hun må ta det opp med fastlegen, og få mer ro til å bli frisk, da forsvinner kanskje tankene. Kanskje du kan bli med på time for støtte?

Anonymkode: 0f035...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er dessuten forskjell på å ha selvmordstanker/dødstanker, og selvmordsplaner som man faktisk vurderer å utføre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun blir ikke innlagt av det, det skal mye, mye mer til enn det du beskriver her.

Men, hvis det var tilfelle at hun faktisk trengte innleggelse, så bør hun jo ta det i mot. Det ville betydd at hun var veldig syk og virkelig behøvde den innleggelsen.

Innleggelse er ikke farlig på noen måte. Det er bare et opphold på sykehuset frem til man blir mer stabil. Som en kjedelig leirskole.

Anonymkode: 65c6b...a83

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun blir ikke innlagt av det, det skal mye, mye mer til enn det du beskriver her.

Men, hvis det var tilfelle at hun faktisk trengte innleggelse, så bør hun jo ta det i mot. Det ville betydd at hun var veldig syk og virkelig behøvde den innleggelsen.

Innleggelse er ikke farlig på noen måte. Det er bare et opphold på sykehuset frem til man blir mer stabil. Som en kjedelig leirskole.

Anonymkode: 65c6b...a83

Jeg prøver å forklare henne dette, men hun er svært engstelig for dette da hun har tre små barn hun ikke ønsker å være borte fra.

Anonymkode: df4fa...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det høres egentlig ut som hun bør bli 100% sykemeldt frem til hun har blitt bedre av behandling, dersom det er sånn at jobben ikke gir hun noe og gjør hun mer sliten. Du sier hun jobber redusert men samtidig at hun sier hun er så sliten at hun har tanker om at hun ikke orker å leve mer. Da høres det ut som det er for mye nå med å få hverdagen til å gå rundt.

Så hun må ta det opp med fastlegen, og få mer ro til å bli frisk, da forsvinner kanskje tankene. Kanskje du kan bli med på time for støtte?

Anonymkode: 0f035...910

Økonomi styrer en del her dessverre. Hun har snart ikke mer sykepengerettigheter, å har ikke råd til å gå over på 100 % AAP.

Anonymkode: df4fa...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til for å bli innlagt i dag. 

Det jeg stusser i er at hun er langtidssykemeldt for dette, men ikke har blitt tilbudt noe hjelp? Det gir ikke helt mening for meg. 

Anonymkode: 370f6...1a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: jeg er ikke suicidal, men sliter med depresjon, sagt til legen at jeg i blant virkelig tenker på det, men så blir det med det. Blir ikke innlagt eller tilbudt innleggelse. 

Du blir ikke innlagt før du faktisk har prøvd. 

Anonymkode: 370f6...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skal mye til for å bli innlagt i dag. 

Det jeg stusser i er at hun er langtidssykemeldt for dette, men ikke har blitt tilbudt noe hjelp? Det gir ikke helt mening for meg. 

Anonymkode: 370f6...1a5

Som skrevet lenger over her så venter hun på hjelp hos spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: df4fa...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal veldig mye til for å bli tvangsinnlagt. De vil nok spørre mer utdypende spørsmål for å finne ut om det er snakk om "bare" tanker eller om det er konkrete planer, men så lenge hun ikke har satt dato osv så trenger hun ikke å bekymre seg for innleggelse.

Anonymkode: 098b0...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som skrevet lenger over her så venter hun på hjelp hos spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: df4fa...43c

Da slutter du å bruke tid og energi på dette temaet. 

Ikke rart at folk aldri blir bedre når de har venninner som gnager om å snakke om sykdom hvert minutt de har til rådighet. 

På et tidspunkt bør dette gå opp for voksne folk. 

Drei samtalen inn på andre temaer, lysbetonte, samfunn, reise, mat. What ever, bare ikke mental helse. 

Anonymkode: 64044...b73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da slutter du å bruke tid og energi på dette temaet. 

Ikke rart at folk aldri blir bedre når de har venninner som gnager om å snakke om sykdom hvert minutt de har til rådighet. 

På et tidspunkt bør dette gå opp for voksne folk. 

Drei samtalen inn på andre temaer, lysbetonte, samfunn, reise, mat. What ever, bare ikke mental helse. 

Anonymkode: 64044...b73

Syns ikke det er rart hun fra tid til annen har behov for en venninne å snakke med. Hun har ventet i 8 måneder på hjelp nå.

Anonymkode: df4fa...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da slutter du å bruke tid og energi på dette temaet. 

Ikke rart at folk aldri blir bedre når de har venninner som gnager om å snakke om sykdom hvert minutt de har til rådighet. 

På et tidspunkt bør dette gå opp for voksne folk. 

Drei samtalen inn på andre temaer, lysbetonte, samfunn, reise, mat. What ever, bare ikke mental helse. 

Anonymkode: 64044...b73

Jeg synes at venninna til Ts er heldig som har en venninne som bryr seg. Når man har det vondt i livet så ser man hvor mange ekte venner man har.

Anonymkode: 737c0...4c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes at venninna til Ts er heldig som har en venninne som bryr seg. Når man har det vondt i livet så ser man hvor mange ekte venner man har.

Anonymkode: 737c0...4c2

Ekspertenes råd: Er du psykolog for vennen din? (vg.no) 

Noen venner prater bare om seg selv og sine problemer - og er sjelden opptatt av å høre på andres. Mens andre blir lytteren og «psykologen» som skal hjelpe og gi råd. Men er dette et sunt vennskap? 

Anonymkode: 64044...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun blir ikke tvangsinnlagt med slike tanker. Tvang er svært strengt regulert. Man skal være til fare for seg selv eller andre, ha alvorlig sinnslidelse og ikke være samtykkekompetent. Ofte er det da snakk om psykose, mani, alvorlige spiseforstyrrelser eller reell selvmordsfare, og selv da forsøker de så langt de kan å behandle folk frivillig.

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns ikke det er rart hun fra tid til annen har behov for en venninne å snakke med. Hun har ventet i 8 måneder på hjelp nå.

Anonymkode: df4fa...43c

Da er hun ikke vurdert som veldig syk og kan umulig være sykemeldt for alvorlig depresjon 

Anonymkode: 2fd9e...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som skrevet lenger over her så venter hun på hjelp hos spesialisthelsetjenesten.

Anonymkode: df4fa...43c

 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Syns ikke det er rart hun fra tid til annen har behov for en venninne å snakke med. Hun har ventet i 8 måneder på hjelp nå.

Anonymkode: df4fa...43c

Med selvmordstanker bør hun egentlig prioriteres høyere av spesialisthelsetjenesten, spesielt siden hun har barn og jobb. Har hun faktisk fått en time, eller venter hun på det, også?

Min anbefaling er å kontakte fastlegen og fortelle hvordan hun har det og forsøke å få raskere hjelp. Samtidig bør hun nok sykemeldes helt for å se om det kan ha effekt. Hun har tydeligvis vært delvis sykemeldt lenge uten bedring, da er det lurt å prøve noe annet! 

Mange kommuner har et tilbud, det går an å sjekke ut. 
Så ville jeg anbefalt at hun kommer i gang med enkel fysisk aktivitet, gjerne i naturen, og her kan du som god venninne være en støttespiller. 

Anbefaler derimot ikke å bruke mye tid på å snakke om tunge og triste temaer. Litt, ja, men det blir lett en negativ suppe man setter seg fast i. 

Anonymkode: 3da2e...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...