Gå til innhold

14-åring som nekter utredning for adhd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Medelevene trenger ikke å vite noe? Og om hun får diagnosen og hjelp, så vil hun jo kunne fungere bedre, og skille seg mindre ut.

Anonymkode: 8d0c1...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blitt endel strengere nå for utredning og utskriving av amfetamin/ritalin.  hvis hun selv føler det ikke er et problem så vil det nok hvertfall ikke gå igjennom. 

Anonymkode: c3f3c...bf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å ha en diagnose? Kan ikke et menneske få lov til å være seg selv da? 

Om vi alle skulle utredes i den alderen hadde vi alle hatt Borderline eller ADHD......

Jeg var selv helt KLIKK i hodet fra jeg ble født,men roet meg betraktelig da jeg ble 16-17 år gammel. Helt utrolig. 

Anonymkode: f0bfd...55a

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (7 timer siden):

Det er nok forskjellig fra situasjon til situasjon. Vår yngste sønn har ADHD. Det ble ikke oppdaget før han var 16 år. Så nei, det er ikke alltid det blir oppdaget tidlig. Verken barnehage eller skole (barneskole og ungdomsskole) hadde mistanke om ADHD da.

Det ble først oppdaget når han ble henvist til bup for noe annet.

Flott å ha det stemplet på seg,da han han ikke er "ungdom" lenger.

Vil tro du også hadde blitt satt i ADHD båsen da du var 14. 

"Ung ufør" fordi man var rotløs ungdom....

Anonymkode: f0bfd...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om dette var fakta,så ble nok dette oppdaget i barnehagen eller tidlig på skolen. Det har gått 14 år og ingen har fattet mistanke??? 

Er nok bare hormoner og det å "stille seg selv til disposisjon " som er dilemma..

Anonymkode: f0bfd...55a

Dette viser bare at du kan lite om adhd og ikke minst adhd hos jenter som oftest arter seg nokså ulikt fra gutter. Jenter har generelt mindre av den hyperaktive delen og mer av den indre uroen og konsentrasjonsvansker. Glemmer og mister ting.

Anonymkode: 2683d...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette viser bare at du kan lite om adhd og ikke minst adhd hos jenter som oftest arter seg nokså ulikt fra gutter. Jenter har generelt mindre av den hyperaktive delen og mer av den indre uroen og konsentrasjonsvansker. Glemmer og mister ting.

Anonymkode: 2683d...55b

Dette er jo typisk jenter/kvinner!!

Hva vil du frem til?  Skal hun lobotomeres,sperres inne på institusjon??

Kun på grunnlag av en helt normal oppførsel tatt alder i betraktning. 

Sykt at folk skal settes i bås. 

Anonymkode: f0bfd...55a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Snakket med en mann forleden som hadde blitt utredet for adhd i en alder av 45. Hvis man har lettere for å lære og såkalt klisterhjerne vil kanskje ikke diagnosen være like enkel å oppdage sa han.

Anonymkode: cc415...471

Hva hjalp denne Herren å få denne diagnosen?

Fikk han plutselig ett bedre liv?

Fikk han en genser påskrevet "Jeg har ADHD fordi jeg husker ting"?

Er vel farligere ting å bli utredet,og bli behandlet for enn ADHD. 

Er ikke kreft.

Anonymkode: f0bfd...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette er jo typisk jenter/kvinner!!

Hva vil du frem til?  Skal hun lobotomeres,sperres inne på institusjon??

Kun på grunnlag av en helt normal oppførsel tatt alder i betraktning. 

Sykt at folk skal settes i bås. 

Anonymkode: f0bfd...55a

"Rolig/stille ADHD " 

Ungdomsløvsinn sa man før.

Anonymkode: f0bfd...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje argumenter at hun skal utredes, ikke diagnosene? At dere møter opp trenger ikke å bety diagnose eller behandling av noe slag.

Anonymkode: 3f7bd...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om dette var fakta,så ble nok dette oppdaget i barnehagen eller tidlig på skolen. Det har gått 14 år og ingen har fattet mistanke??? 

Er nok bare hormoner og det å "stille seg selv til disposisjon " som er dilemma..

Anonymkode: f0bfd...55a

Så feil kan du ta, det er mange voksne som først blir utredet i voksen alder. Et av mine barns venner utredes nå og det er akkurat fylt 20. 

Du må ha  lved under en stein om du ikke har fått med deg at mange utredes som tenåringer og voksne

Anonymkode: 647af...337

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi mistenker at vår 14 år gamle datter har adhd. Utfordringen er at hun nekter å la seg utrede. Hvordan kan dette løses? Hun fyller snart 15 og det er ikke bare bare å fysisk tvinge en såpass stor tenåring.

Anonymkode: 580ac...269

Det farligste er foreldre som absolutt vil ha en diagnose på barna som en slags forklaring på oppførsel, og mange ender med å gi barna narkotika (ritalin). Det er faktisk en del foreldre som bør skjerpe seg!

Anonymkode: 610af...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk alle. Godt å høre at det ikke er unormalt🙏🏻 Veldig vanskelig situasjon, men vi er her uansett og støtter henne så godt vi kan - utredning eller ei. Bare synd hun ikke vil innse ar dette kan hjelpe henne❤️

Anonymkode: 580ac...269

Prøv motivere henne at det er bedre å bli utredet nå når hun har mulighet, og ikke når hun bllir eldre. Hun kan få tilrettelagt på eksamener i forhold til ekstra tid om hun trenger, og eventuelt medisiner om hun trenger det. Har inntrykk av at det er vanskeligere å komme til utredning når du blir eldre,,og vet om et par som har blitt utredet privat. Det koster mange tusen kroner.  Det er ikke flaut å ha ADHD, hører om så mange barn som har det, både i klassen til barna, venner og familie. Og et av mine barns venner går på utredning nå, hun er 20. Der var det av foreldrene som ikke ville hun skulle utredes når hun var yngre, og det har hun slitt med gjennom flere år. Når hun først ble voksen og myndig så tok hun tak i det selv

Anonymkode: 647af...337

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør du tenker hun bør utredes?

Om ikke jenta selv vil kan man ikke gjøre så mye, annet enn tilrettelegging hjemme. Alle barn/ungdommer tjener på gode rutiner, ikke bare de med diagnose. 

Være i dialog med skolen, de er pliktige til å tilrettelegge selv om diagnose ikke foreligger.  De kan også få hjelp av PPT.

Når hjernen modnes litt kan det være hun vil utredes selv.

Selv har jeg nylig fått diagnosen selv. I en alder av snart 40. 

Det var aldri et spørsmål om det da jeg var yngre for jeg gikk under radaren. Det var etter gjentatte smeller i voksenlivet, og med en datter som fikk diagnosen jeg forstod det var noe.  Nå har jeg medisin som hjelper noe, forståelse fra kollegaer, litt tilrettelegging på jobb, og jeg jobber redusert.  Det gav meg en helt annen livskvalitet.  Det er håp selv om hun ikke får diagnosen nå. 

Om hun velger å gå den veien som voksen med utredning, vil dine erfaringer og bekymringer som mor veie tungt i utredningen.

Anonymkode: 35447...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så feil kan du ta, det er mange voksne som først blir utredet i voksen alder. Et av mine barns venner utredes nå og det er akkurat fylt 20. 

Du må ha  lved under en stein om du ikke har fått med deg at mange utredes som tenåringer og voksne

Anonymkode: 647af...337

Nei,men hva er vitsen med å ha den diagnosen?

Ingen som evner å svare på det? 

Skal man proppes full i tabletter? Sperres inne?

Er det en fordel å ha det med på jobbsøknad?

Skjønner ikke hvorfor folk skal settes i bås FØR hjernen er utviklet.

Unge mellom 12 og 25 er ikke bestandig A4.

Du har nok ligget under en stein dessverre. 

Anonymkode: f0bfd...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en 14-åring litt for liten til å kunne bestemme noe slikt alvorlig selv? 

Anonymkode: c5c9f...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med adhd klarer seg uten medisiner og diagnosen kan sette stopper for en del drømmer selv om det ikke burde være sånn. Hva med å fokusere på søvn, trening, mat, tankekart og andre ting som kan hjelpe? Da møtes dere på halvveien. Høres forresten ut som om datteren din ikke forstår at adhd kan være noe positivt

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Om dette var fakta,så ble nok dette oppdaget i barnehagen eller tidlig på skolen. Det har gått 14 år og ingen har fattet mistanke??? 

Er nok bare hormoner og det å "stille seg selv til disposisjon " som er dilemma..

Anonymkode: f0bfd...55a

Seriøst?? 

Anonymkode: 5ef63...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke en 14-åring litt for liten til å kunne bestemme noe slikt alvorlig selv? 

Anonymkode: c5c9f...9ca

Jo, etter min mening.

Hvis det var mitt barn hadde hun ikke fått noe valg.  

Anonymkode: 9d509...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, etter min mening.

Hvis det var mitt barn hadde hun ikke fått noe valg.  

Anonymkode: 9d509...53f

Er vel derfor uførhet går i arv

Anonymkode: c3f3c...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei,men hva er vitsen med å ha den diagnosen?

Ingen som evner å svare på det? 

Skal man proppes full i tabletter? Sperres inne?

Er det en fordel å ha det med på jobbsøknad?

Skjønner ikke hvorfor folk skal settes i bås FØR hjernen er utviklet.

Unge mellom 12 og 25 er ikke bestandig A4.

Du har nok ligget under en stein dessverre. 

Anonymkode: f0bfd...55a

Man diagnoseres for å få hjelp. Ikke bare medisiner, men også pedagogisk. Min gutt klarte ikke å følge med på skolen. Etter diagnose og forståelse for hva han slet med, så ble det tilrettelagt og hjulpet slik at han kunne få utbytte av undervisningen, og få anledning til å få en jobb han trives med. Og det hjalp han også sosialt, og han ble mindre stresset og sliten, og fikk overskudd til å være seg selv og utvikle seg.

Anonymkode: 8d0c1...8cc

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...