Gå til innhold

Klær som lukter veldig surt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget at flere klesplagg luktet surt. 
(Som det lukter når de har ligget for lenge våte i maskinen). 
Det har ikke skjedd. 
Jeg la alle klærne i eddik 2 døgn, og trodde de var reddet etter vask. Lukten kom tilbake når de var tørre. 
Det endte med at jeg kastet flere plagg. 


Har kjørt vaskemaskinen én gang med eddik og én gang med vaskepulver på 95 grader og har vasket gummien og «skuffen» til vaskemiddel. 
 

I dag oppdaget jeg at en ny bukse lukter like jævlig. Kan det være at den har blitt vasket samtidig med klær som ikke har luktet godt? Sokkene mine har jeg nemlig ikke kastet. 


Har nå satt på en vaskemaskin med maskinrens som jeg kjøpte. 
 

Anonymkode: 670ee...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være tørkeforholdene som gjør det, ikke bare vaskemaskinen. F.eks at klærne bruker for lang tid på å tørke fordi det er dårlig utlufting av rommet, høy luftfuktighet, klærne henger for tett på stativet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rense vaskemaskina ! 
Eddik i klesvasken hjelper og, men maskina trenger en vask uten klær på 90 grader, gjerne med en rensetablett ( vet ikke om det er påkrevet, men det blir friskere lukt)  

Anonymkode: 42df0...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på varmeelementet virker? Evt. brudd på ledningen ned til varmeelementet?

Det skjedde nemlig hos oss, men det tok lang tid før vi oppdaget det, prøvde alt av rens osv først.

Anonymkode: c6e05...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sikker på varmeelementet virker? Evt. brudd på ledningen ned til varmeelementet?

Det skjedde nemlig hos oss, men det tok lang tid før vi oppdaget det, prøvde alt av rens osv først.

Anonymkode: c6e05...ee2

Hvordan finner jeg ut om det er ødelagt? 

Anonymkode: 670ee...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må rense vaskemaskina ! 
Eddik i klesvasken hjelper og, men maskina trenger en vask uten klær på 90 grader, gjerne med en rensetablett ( vet ikke om det er påkrevet, men det blir friskere lukt)  

Anonymkode: 42df0...2a4

Jeg har kjørt en med eddik og en med vaskepulver på 95 grader tidligere. 
Akkurat nå kjøres den med maskinrens. 

Anonymkode: 670ee...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniff76 skrev (18 minutter siden):

Det kan være tørkeforholdene som gjør det, ikke bare vaskemaskinen. F.eks at klærne bruker for lang tid på å tørke fordi det er dårlig utlufting av rommet, høy luftfuktighet, klærne henger for tett på stativet.

Det har jeg lurt på selv. Vaskekjeller som ikke er gjort noe med de siste 40 årene. 
Gammel vinyl på gulv. 

Jeg synes det virker veldig fuktig der nede, men far i huset mener det er tull. 
Panelovn som står på hele tiden, men ingen vinduer. 

Klærne våre har hengt til tørk der nede i mange år, men dette har ikke skjedd tidligere. 
 

Anonymkode: 670ee...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis pga. tørking, ikke vasking/maskinen, som Sniff76 skriver. Heng klærne ute dersom du har mulighet til det, eller i alle fall i et rom med god utlufting. Å tørke klærne i kjelleren høres ut som en oppskrift på dårlig lukt i klærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan finner jeg ut om det er ødelagt? 

Anonymkode: 670ee...bda

Kjenn om døra/glasset er lunkent på 40 grader eller kokvarmt (forsiktig!) på 90 grader. Da varmer den jo i hvertfall.

Anonymkode: 88097...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenn om døra/glasset er lunkent på 40 grader eller kokvarmt (forsiktig!) på 90 grader. Da varmer den jo i hvertfall.

Anonymkode: 88097...3ac

Takk for tips 😊

Anonymkode: 670ee...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det har jeg lurt på selv. Vaskekjeller som ikke er gjort noe med de siste 40 årene. 
Gammel vinyl på gulv. 

Jeg synes det virker veldig fuktig der nede, men far i huset mener det er tull. 
Panelovn som står på hele tiden, men ingen vinduer. 

Klærne våre har hengt til tørk der nede i mange år, men dette har ikke skjedd tidligere. 
 

Anonymkode: 670ee...bda

Høres ut som at dette er problemet 😊 Det blir høy luftfuktighet i et rom hvor klær tørkes, og dette må ut noe sted. Få inn friskluft. En tett kjeller uten vinduer/lufting er ikke et bra sted å tørke klær.

Prøv å tørke klærne et annet sted 😊

Hvis d t ikke skulle være tørkingen som er problemet, kan du evt se på f.eks:

For mye klær i maskinen av gangen så de ikke blir helt renvasket eller skyllet godt nok.

Bruker kortprogram på vask av full maskin , selv om kortprogrammet er beregnet for bare noen få plagg eller klær som ikke er veldig møkkete. Klarer da ikke å vaske skikkelig.

For mye vaskemiddel. Feil vaskemiddel som ikke vasker rent. Bruk av skyllemiddel som sammen med sur lukt bare forsterker problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...