Gå til innhold

Overtid ved deltidstilling i turnus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si at du jobber i en 90% stilling (helse/omsorg kommunalt), med en komprimert turnus som gir deg en hel uke (mandag til søndag) sammenhengende fri.

Stemmer det at man må jobbe 35.5timer i friuken før man har rett på overtid?

Jeg blir forklart at overtid er ukesbasert, og derfor nullstilles natt til Mandag.

Men da vil man jo i teorien kunne arbeide over 20timer per mnd. mere enn de som har 100% stilling uten å ha krav på overtid.

 

Noen som har erfaring fra dette?

Anonymkode: 6e85e...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nekte overtid.

Overstiger du 7,5t(eller 8,5t) på en arbeidsdag er det overtid, men kjenner ikke til din turnusrotasjon. Friuke er jo overtid, utover 150t totalt pr mnd.

Anonymkode: 820bd...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snip

Endret av LibertyNoCap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva som står i kontrakt evt tariff avtalen din.

Så les igjennom disse og rådføre deg med tillitsvalgt så får du svar for hva som gjelder hos dere.

Anonymkode: e3255...bc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snip

Endret av LibertyNoCap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også deltid (80%). Jeg får overtid dersom jeg jobber mer enn 35,5 t per uke. Men får også overtid dersom jeg jobber mer enn full stilling i løpet av måneden. Husker ikke timetallet her. 

Anonymkode: ebc97...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snip

Endret av LibertyNoCap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg jobber også deltid (80%). Jeg får overtid dersom jeg jobber mer enn 35,5 t per uke. Men får også overtid dersom jeg jobber mer enn full stilling i løpet av måneden. Husker ikke timetallet her. 

Anonymkode: ebc97...03d

Dette stemmer.

 

Når du har en turnus som er gjennomsnittsberegnet, så utløser det overtid når du har jobbet 100% innen den perioden som er gjennomsnittsberegnet.

 

Det er ikke tariffavtalen som regulerer dette, men arbeidsmiljøloven

Anonymkode: 1076a...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må passere enten timetallet pr dag eller ukestimetallet for å få overtid, arbeidstimer mellom det du har i turnus og denne timetallsgrensen (f.eks 35,5) er merarbeid. Hva du jobber pr mnd har ingenting å si. Jeg har jobbet deltid i flere år i helsevesenet, men pga denne regelen fikk jeg mye ekstravakter, og tjente langt mer enn de som jobbet full stilling.

Anonymkode: 0c294...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg jobber også deltid (80%). Jeg får overtid dersom jeg jobber mer enn 35,5 t per uke. Men får også overtid dersom jeg jobber mer enn full stilling i løpet av måneden. Husker ikke timetallet her. 

Anonymkode: ebc97...03d

Det er forresten ikke overtid hvis du jobber mer enn full stilling "i løpet av måneden", men i løpet av perioden som er gjennomsnittsberegnet.

 

Hvis du har en turnus som går over 8 uker og er gjennomsnittsberegnet, så er alt over 100% stilling i denne perioden overtid. Selv om vakta (i teorien) er i ei uke uten oppsatte vakter i turnus.

Anonymkode: 1076a...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må passere enten timetallet pr dag eller ukestimetallet for å få overtid, arbeidstimer mellom det du har i turnus og denne timetallsgrensen (f.eks 35,5) er merarbeid. Hva du jobber pr mnd har ingenting å si. Jeg har jobbet deltid i flere år i helsevesenet, men pga denne regelen fikk jeg mye ekstravakter, og tjente langt mer enn de som jobbet full stilling.

Anonymkode: 0c294...841

Dette høres ikke ut som at det er i tråd med regelverket... Ta kontakt med tillitsvalgt og be de om å se på dette. Tipper du kan ha krav på å få en del overtidsbetaling etterbetalt! Hvis du har jobbet mer enn 100% stilling hos en arbeidsgiver er det overtid.

Anonymkode: 1076a...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen jeg jobber, så går de etter antall timer per uke. 

Dvs. noen uker har jeg bare to arbeidsdager og kan da jobbe tre ekstra vakter den uka uten at det utløser overtid. Kjipt, men pga dette får jeg lov til å jobbe ekstra da arbeidsplassen er veldig strenge på å få jobbe overtid. 

Anonymkode: 996fe...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I kommunen jeg jobber, så går de etter antall timer per uke. 

Dvs. noen uker har jeg bare to arbeidsdager og kan da jobbe tre ekstra vakter den uka uten at det utløser overtid. Kjipt, men pga dette får jeg lov til å jobbe ekstra da arbeidsplassen er veldig strenge på å få jobbe overtid. 

Anonymkode: 996fe...91e

Men jobber du da heltid eller deltid i utgangspunktet? 

Anonymkode: aaeed...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men jobber du da heltid eller deltid i utgangspunktet? 

Anonymkode: aaeed...c7f

Deltid. 

Anonymkode: 996fe...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du utover full vakt får du overtid på timene etter det, altså når du jobber videre på en full vakt (ikke på en kort-vakt)

Jobber du utover full uke (antar du har 35,5t uke(?)) så får du overtid når du er på full uke og over.

Jobber du 80% får du vanlig lønn på timene opp til 100% stilling med mindre det er overtid utover vakt som beskrevet over.

I turnus gjennonsnittsberegnes du, dvs at du kan ha mer enn full uke (35,5t) i turnus uten å få overtid, da har du mindre en annen uke.

Anonymkode: 8db4e...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men jobber du da heltid eller deltid i utgangspunktet? 

Anonymkode: aaeed...c7f

Jeg jobber deltid, men har kollegaer som jobber 100% som gjør det samme.

De jobber intenst i noen uker for så å ha langfri. Mange jobber ekstra i friperioden sin, men får ikke lov til å jobbe ekstra om de allerede har 35, 5 timer i turnusen sin den uka. Da det utløser overtid. 

Anonymkode: 996fe...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber deltid, men har kollegaer som jobber 100% som gjør det samme.

De jobber intenst i noen uker for så å ha langfri. Mange jobber ekstra i friperioden sin, men får ikke lov til å jobbe ekstra om de allerede har 35, 5 timer i turnusen sin den uka. Da det utløser overtid. 

Anonymkode: 996fe...91e

Jobber man hundre prosent, skal man ha overtid uansett. Her hadde jeg kontaktet fagforeningen. 

Ellers måtte de ha fått overtid de ukene de jobber over 35,5 i turnus. 

 

Hos deg vil det jo komme an på hva deltidsstillingen er. Og så ser det ut som om det er noe ulikt i tariffer når det gjelder om deltid gjennomsnittsberegnes eller ikke, hos oss gjør det det. Og det bør jo være det naturlige. Det du jobber opp til hundre i turmusperioden, er timebetalt. Alt over det er overtid. 

Anonymkode: aaeed...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timer utover full stilling, det blir vel overtid. Sånn gjør vi det. 

Har en 80% stilling og jobbet en ekstra vakt(tilsvarende 20%) så blir det MERTID. Jobber du ytterligere mer, så blir det overtid. 

Anonymkode: 4ad34...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mer enn 100 % stilling i en turnusperiode så skal du ha overtid uansett om den ene uka er under 35.5 time.

Jeg har uker der jeg bare jobber 3 dager, men det blir overtid om jeg tar en ekstra vakt siden jeg har 100 % stilling. Og så har jeg en uke i turnus på nesten 50 timer som ikke blir overtid pga gjennomsnittsberegning

Anonymkode: ef927...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir det mer enn 100 % stilling i en turnusperiode så skal du ha overtid uansett om den ene uka er under 35.5 time.

Jeg har uker der jeg bare jobber 3 dager, men det blir overtid om jeg tar en ekstra vakt siden jeg har 100 % stilling. Og så har jeg en uke i turnus på nesten 50 timer som ikke blir overtid pga gjennomsnittsberegning

Anonymkode: ef927...a6c

Men om du ikke har 100% stilling, så hevdes reglene å stille seg annerledes.

Hadde du hatt 99.9%, og med en uke (man-fre) fri for vakter, så kan du etter kommunens påståtte regler, jobbe 35.5timer merarbeid uten overtid, siden du er deltidansatt.

Som noen andre her nevner (som en fordel for seg selv) så prøver de å få deg til å tro at du tjener på dette. For du kan jobbe mere enn de andre, og derfor tjene mere enn de.

I realiteten så utnytter de å ikke ha folk i 100% stilling, ved å ikke kompensere for overtid

Anonymkode: 6e85e...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...