Gå til innhold

"Mirakelet i Gullspång"


Gjestine Bårdsen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig sett denne og jeg bare 😳🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️😂

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt utrolig. En av de mest forvirrende og underlig engasjerende dokumentarene jeg har sett..Når får man en oppklaring, mon tro...?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg skal si... Her det kommet nye opplysninger etter dokumentaren nå? Som forklarer noe som helst bedre av det vi så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor langt unna hverandre disse tvillingene skal ha vokst opp? Det refereres til "andre siden av fjorden" men de er feks konfimert i samme kirke.

Virker jo litt rart om det vokste opp to prikk like eneggede tvillinger i samme kirkesogn uten at noen merket det? Feks prest eller andre som stod for konfirmasjonen? 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChatrineJohnsen skrev (På 21.7.2024 den 21.06):

Astrid er min farmor å Roger min far, så tro meg, jeg ønsker fler svar nett slik alle andre gjør ❤️

Ville du søg svar i kirkebok om Astrid sin fødsel? 🙏 Kun slektninger har lov till å søge disse svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flandern skrev (4 timer siden):

Ville du søg svar i kirkebok om Astrid sin fødsel? 🙏 Kun slektninger har lov till å søge disse svar.

Be de ta en ny test da :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fascinerende å lese innleggene her inne. Jeg måtte skape meg konto for å komme med noen egen kommentarer.

Først - Her inne er det tydeligvis mange ressurser som har klart å finne fram opplysninger som gjør at denne dokumentaren blir bare rarere og rarere. All ære til dere! Selv ramlet jeg over den på SVT i vinter. Jeg har sett hele eller deler av den flere ganger, og jeg sitter igjen med en slags ekkel følelse over å ha overvært noe veldig privat.

Jeg blir klam av religiøsiteten som dukker opp. Jeg er ikke fortrolig og vant med den. Jeg synes det virker fordummende og gjør at menneskene framstår enkle. May er direkte slem, noe hun ikke er alene om. Det virker som om vi har gått glipp av noen kapittel i handlingen når det går fra vennskap til fiendskap. Vi fikk heller ikke se forhistorien til "religionskrigen". Det kunne ha vært interessant. En ting jeg har lært meg er at kristne mennesker "synder på nåden". Syndene er tilgitt fordi Jesus døde på korset. De må bare huske å be om tilgivelse. Og kristne mennesker er som alle andre. De blir sinte og sier ting de ikke burde ha sagt, men en av gangene tror jeg May tar i litt bare fordi hun blir filmet. Dobbeltmoralen jeg ser er klemmen hun gir Olaug når de møtes igjen for å feire bursdagen til Kari.

Olaug sitter i sitt overmøblerte hjem, i et hav av billig nips og gjør sitt beste for å heve seg over disse enkle religiøse menneskene. Jeg synes ikke hun lykkes spesielt godt. Tingene hun sier er tåpelige. Hun er unektelig intelligent, men det er mye dumt som detter ut av kjeften hennes. Det at hun indirekte sier at hun kunne ha drept familien er.... tragisk/dumt/latterlig. At hun har vært løytnant tror jeg ikke på. Hun vil bare være bedre enn de andre. Hun kaster ut ord som "stilleben" om de forferdelige bildene som starter dokumentaren (May ser virkelig feil når hun ser en jordklode, mens det er en kjele som ligger. Hun er ikke god til å tolke bilder eller drømmer).

Det er så mange løse tråder i denne dokumentaren at jeg skulle ønske at den aldri hadde blitt laget :) Det er for dårlig å ikke kunne gi svar på noen av spørsmålene. At seerne skal komme fram til sine egne konklusjoner når det er mulig å framskaffe fakta virker lettvint. Skaperen burde ha tatt kontakt med noen av ressursene her inne for å gjøre research :) 

En tidslinje ville vært hjelpsomt. Det virker å være fram og tilbake, og det som forandrer seg mest er lengden på Kari sitt hår. Og apropos Kari... "Hæppi børsdei tu mi". Det jeg lurer på er når flyttet Olaug til dette Gullspång, og når flyttet hun tilbake til Fredrikstad? Og hvorfor flyttet hun dit? Hun kan ikke ha bodd der lenge hvis hun drev butikk så sent som rundt 2010.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti T Usen skrev (På 14.8.2024 den 10.48):

Noen som vet hvor langt unna hverandre disse tvillingene skal ha vokst opp? Det refereres til "andre siden av fjorden" men de er feks konfimert i samme kirke.

Virker jo litt rart om det vokste opp to prikk like eneggede tvillinger i samme kirkesogn uten at noen merket det? Feks prest eller andre som stod for konfirmasjonen? 

Eller de to jentene da de var med på samme forberedelser og så hverandre rundt samme alterring...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så igjennom de første 45 minuttene nå. Og jeg synes stemningsskiftet skjer når Olaug er på vei nordover. Før samtalen med Maria. Det er når religionen nevnes og samtalen mellom den hyggelige broren og den ikke så hyggelige søsteren på kjøkkenet. Før det opplever jeg Olaug som sympatisk og troverdig. Og før hun besøker de viser hun omsorg både for May, Kari og ikke minst Trine. Hun vet at søstrene er religiøse, men hun ler det litt bort. Turen nordover må ha gått ad skogen og møtet med familien, som hun sier hun er en del av før hun har møtt hele gjengen, kan ikke ha vært en god opplevelse. Etter det kommer dette skillet mellom fattig vs rik og  dum vs intelligent å melde seg.

Jeg er mer opptatt av relasjonene mellom disse menneskene enn hva som skjedde med Astrid. Det med Astrid blir for mye til at det kan håndteres.

Jeg kom sent til festen her inne, men godt å få skrevet ut tankene rundt dokumentaren. Rart aldri May kommenterer at det var en forbannelse, og ikke et mirakel 🕵️‍♀️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TulleMirakel skrev (12 minutter siden):

Jeg så igjennom de første 45 minuttene nå. Og jeg synes stemningsskiftet skjer når Olaug er på vei nordover. Før samtalen med Maria. Det er når religionen nevnes og samtalen mellom den hyggelige broren og den ikke så hyggelige søsteren på kjøkkenet. Før det opplever jeg Olaug som sympatisk og troverdig. Og før hun besøker de viser hun omsorg både for May, Kari og ikke minst Trine. Hun vet at søstrene er religiøse, men hun ler det litt bort. Turen nordover må ha gått ad skogen og møtet med familien, som hun sier hun er en del av før hun har møtt hele gjengen, kan ikke ha vært en god opplevelse. Etter det kommer dette skillet mellom fattig vs rik og  dum vs intelligent å melde seg.

Jeg er mer opptatt av relasjonene mellom disse menneskene enn hva som skjedde med Astrid. Det med Astrid blir for mye til at det kan håndteres.

Jeg kom sent til festen her inne, men godt å få skrevet ut tankene rundt dokumentaren. Rart aldri May kommenterer at det var en forbannelse, og ikke et mirakel 🕵️‍♀️

Tror det er altfor mye hopping fram og tilbake i tidslinja - og vilkårlig klipping fra regissøren, til at seerne kan få noen sikker formening om hva som utspilte seg i både produksjonen og den utviklende relasjonen mellom søsknene gjennom årene de hadde kontakt med hverandre. Som nok er akkurat det regissøren ville, for sannheten er nok både mer kjedelig og forklarlig enn det som ville kommet fram med mer åpenhet og mindre klipping. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, liil said:

Tror det er altfor mye hopping fram og tilbake i tidslinja - og vilkårlig klipping fra regissøren, til at seerne kan få noen sikker formening om hva som utspilte seg i både produksjonen og den utviklende relasjonen mellom søsknene gjennom årene de hadde kontakt med hverandre. Som nok er akkurat det regissøren ville, for sannheten er nok både mer kjedelig og forklarlig enn det som ville kommet fram med mer åpenhet og mindre klipping. 

Jeg er redd du kan ha rett i det. Det er bare det at jeg føler meg litt ranet når jeg ikke får lov til å være flue på veggen i det som må ha vært de møtene mellom folka som forårsaket at samhold ble til avsmak. For det må jo (forhåpentligvis) ha skjedd ting som kunne ha vært av interesse 🙂 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChatrineJohnsen skrev (På 21.7.2024 den 21.06):

Beklager at jeg ikke kan gi deg noe mer svar. Jeg meldte meg inn for å svare på noen av de tingene jeg så folk hadde skrevet. Desverre kan jeg ikke svare på mer enn det jeg har svart på. Vi sitter igjen med like mye spørsmål vi som det alle andre gjør 🥵 Å Astrid er min farmor å Roger min far, så tro meg, jeg ønsker fler svar nett slik alle andre gjør ❤️ Å en ting jeg er sikker på er at farmor døde ikke en naturlig død 🥵

Hvis dere ønsker svar, hvorfor ber ikke dere direkte etterkommere etter Astrid om å få se fødselsregisteret for 1941 i kirkeboka? Der fremkommer det jo helt tydelig om din oldemor fødte en eller to jenter. Evt vil norsk befolkningsregister ha de samme opplysningene. 

Henvend dere til Riksarkivet, få greie på om kirkebøkene er innlevert eller ikke, og ta det derfra. Lykke til, og fortell oss gjerne hva dere finner ut. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti T Usen skrev (På 14.8.2024 den 10.48):

Noen som vet hvor langt unna hverandre disse tvillingene skal ha vokst opp? Det refereres til "andre siden av fjorden" men de er feks konfimert i samme kirke.

Virker jo litt rart om det vokste opp to prikk like eneggede tvillinger i samme kirkesogn uten at noen merket det? Feks prest eller andre som stod for konfirmasjonen? 

I dokumentaren nevner de at Olaug er oppvokst i Breidvik, mens resten av gjengen er oppvokst i Lakselvdal. Disse to tettstedene er riktignok i samme fjord, men avstanden er lang og i praksis 68km med bil (1t og 5min i moderne tid). Man må kjøre hele veien rundt et større fjellområde for å komme seg fra det ene stedet til det andre: https://maps.app.goo.gl/VoXAxmf3MVbBSP8x9

På 40-/50-tallet vil jeg anta at disse to stedene opplevdes som relativt fjerne fra hverandre, selv om man selvfølgelig kan ta båt gjennom fjorden (30km sjøveien). I praksis var det kanskje så langt man kunne sende et nyfødt barn i februar, uten at det bød på uforholdsmessig store utfordringer.

_____

Utover dette vil jeg fremheve noen punkter som jeg ikke kan se at er diskutert her tidligere:

  • "Spørringen" i DNA-test nr. 2 er konkret og vil av logiske årsaker utelukke/åpne opp for ulike scenarioer.
Sitat

"Er Olaug halvsøsken med Kari/May?"

Sitat

"Er Olaug kusinen til Trine?".

Svaret på begge spørsmålene er nei i følge DNA-laboratoriet, men de utelukker ikke nødvendigvis en annen form for relasjon. Jeg leste på en annen plass at laboratorier er ganske påpasselige med å ikke gi ut informasjon som ikke direkte fremkommer av spørringen. Av hensyn til at det kan gi ubehagelige svar med implikasjoner utover formålet med prøven. Er ikke fagperson på området selv, så skal ikke være for bastant, men slik jeg ser det åpner spørsmålene opp for noen alternative scenarioer:

  1. "Er Olaug halvsøsken med Kari/May?" Svaret er nei, men hun kan teknisk sett fortsatt være helsøsken basert på spørringen. Dette virker dog usannsynlig/umulig, ettersom moren til Astrid døde av tuberkulose i 1944(?). 
  2. "Er Olaug tanten til Trine?" Svaret er nei, men hvis Olaug er enegget tvilling med Astrid, vil hennes DNA være identisk som Trine sin mor (Astrid). Altså vil en DNA-test oppfatte at Olaug er moren til Trine, ikke tanten. Svaret på spørringen blir nei, men i praksis kan det bety at ja, hun er Astrid sin eneggede tvilling.

Spørringen åpner slik jeg ser det opp for et scenario som tilsier at Astrid og Olaug er eneggede tvillinger, men at de ikke er søsken av Kari og May.

Under de gitte omstendighetene er det fullt mulig at Astrid sin mor har fått barn med en ukjent mann, som ikke er faren til Kari og May. Det dreier seg om en liten bygd under 2. verdenskrig, og en familie med sterk religiøs tro †. Om Astrid sin mor har blitt gravid utenfor ekteskap, vil jeg anta at både hun selv og andre med kjennskap til utroskapet vil holde tyst. Abort var vel heller ingen akseptabel løsning. Kanskje omstendighetene gjorde at de var mer tilbøyelige til å gi vekk det ene barnet?

Dette blir selvfølgelig pur spekulasjon, men en hypotese som ikke nødvendigvis belager seg på for mange antagelser.

____

  • I løpet av dokumentaren danner det seg et bilde av Olaug som dypt forskrekket av sin nye virkelighet og hun er emosjonelt lite kapabel til å håndtere situasjon. Det er uklart hvorvidt hun er opportunist, lystløgner eller bare selvsentrert. Det er riktignok tydelig at hun får et behov for å bygge opp igjen avstanden fra familien som hun oppfatter som mindreverdig. I motsetning til hva hun sier, er det tydelig at hun hverken er rik, "kapabel til å drepe" eller spesielt smart i praktisk forstand. Det hele fremstår egentlig som en manifestering av et mindreverdighetskompleks:
  1. Flere har nevnt at det er usannsynlig at hun som kvinne ble trent opp i militæret på 60-/70-tallet. Ingenting tilsier at hun har militær bakgrunn.
  2. Spoiler

    Olaug bor i et helt ordinært hus utenfor Fredrikstad, kjører en rimelig bil og står oppført i skattelistene med 0 i formue.

    Det er mulig at hun har en bemidlet mann eller har gitt bort deler av formuen sin i forskudd på arv, men hun fremstår ikke som spesielt "rik". At hun disponerte en mindre leilighet i Gullspång (av alle steder) er vel heller ikke noe å skrive hjem om.
  3. Hun nevner at hun har veldig høy IQ, men det blir med påstanden. Gjennom dokumentaren fremstår hun i all hovedsak som en forvirret, overveldet og til dels usammenhengende eldre dame. Noe som for så vidt hadde vært helt greit, hvis det ikke var for at hun ved flere anledninger kommer med nedsettende kommentarer om familien fra Lakselvdal.

Totalt sett har jeg null tiltro til at hun er ærlig i noen av sine påstander, men tror heller ikke hun er kapabel til å manipulere en DNA-test. I beste fall kan hun med viten og vilje ha formulert DNA-spørringene på en måte som gagnet hennes agenda. I og med at hun har bakgrunn fra medisinsk lære og sykepleie. 

____

  • Astrid sin død fremstår for meg som det største mysteriet i dokumentaren, men forståelig nok har ikke dokumentarskaperen hatt tid/ressurser til å gjøre et dypdykk i dette. For meg er det noen aspekter ved dødsfallet som er spesielt oppsiktsvekkende:
  1. Astrid ble funnet død mellom Kongsvinger og svenskegrensa, en helt usannsynlig plass. Hun er oppvokst i Troms og bor på Stord. Kongsvinger er vel omtrent det stedet i hele Norge som er lengst unna disse to plassene. Det får meg til å undre på om noen lurte henne med på et møte så langt unna hennes ordinære liv som mulig. Eventuelt om hun var i en så desperat sinnstilstand at hun ønsket å komme seg så langt vekk som mulig.
  2. Alle omstendighetene med livforsikringer, nylig samlivsbrudd, underslag og jobbutfordringer gjør det sannsynlig at hun ønsket seg av med livet, men styrker også sannsynligheten for at noen andre ønsket henne vekk. Opportunister kan ha identifisert at hun var i en sårbar livssituasjon hvor et selvmord fremstår som mer realistisk enn et drap. Etterforskningen i slike saker var vel heller ikke allverden på 80-tallet. De kunne verken bruke mobiltrafikk, DNA-spor, bomstasjoner eller dataspor til å danne seg et hendelsesforløp.
  3. For meg virker selve funnstedet ekstremt mistenkelig. Hun skal angivelig ha tråklet seg gjennom et tett kratt og vasset rundt i et gjørmete siv langs Sigernessjøen. Uten sko? Med hvite sokker? Han som fant henne bemerket at hun så ut til å være "veltet over på siden". Vitneutsagnene angående skiftende hårfarger, roser og jordbær gjør igjen situasjonen tvetydig. Ventet hun i dagevis på en ukjent person, eller bygget hun opp mot i seg selv til å ta det drastiske skrittet? Kan hennes mentale stress ha påført henne et illebefinnende? I så fall, er det virkelig realistisk å kave rundt i et sumpaktig kratt, 50-100m fra Riksveien?

Lokasjonen er for meg eksepsjonelt snodig, og det virker på mange måter mer sannsynlig å være valgt som en avtale à la "Møt meg ved avkjøringen når du kommer til den første sjøen sør for Kongsvinger". Fremfor at hun på eget initiativ skal velge akkurat denne svingen å stå i dagevis. Kan hun ha brukt parykk fordi hun tenkte det ville avlede lokalbefolkningen fra å tenke at hun var samme person som dagen før? Eller var det en annen kvinne tilstede i bilen? Var medisinene plasser der som en avledning, eller tilhørte de faktisk Astrid?

Det hele er mystisk, men den totale mengden sprikende spor, gjør at jeg tenker det har vært noen andre involvert i prosessen knyttet til de skjebnesvangre dagene ved Signessjøen.

 

Endret av FlavioBria
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessante betraktninger du kommer med. Tror det er mye ufortalt rundt både Astrid og Olaug og de andre folkene i denne filmen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat dokumentaren og lest mange av kommentarene her inne. Fantastisk engasjement. Jeg lurer bare på, har noen forsøkt å kontakte regissøren Marie Fredriksson direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gaiano skrev (På 31.8.2024 den 23.01):

Så akkurat dokumentaren og lest mange av kommentarene her inne. Fantastisk engasjement. Jeg lurer bare på, har noen forsøkt å kontakte regissøren Marie Fredriksson direkte?

Det fins en eller flere facebooksider om dokumentaren, som det ser ut som regissøren selv står bak. Der er det mange spørsmål hun med hensikt kunne besvart (evt med "ingen kommentar"), for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FlavioBria skrev (På 27.8.2024 den 1.57):

I dokumentaren nevner de at Olaug er oppvokst i Breidvik, mens resten av gjengen er oppvokst i Lakselvdal. Disse to tettstedene er riktignok i samme fjord, men avstanden er lang og i praksis 68km med bil (1t og 5min i moderne tid). Man må kjøre hele veien rundt et større fjellområde for å komme seg fra det ene stedet til det andre: https://maps.app.goo.gl/VoXAxmf3MVbBSP8x9

På 40-/50-tallet vil jeg anta at disse to stedene opplevdes som relativt fjerne fra hverandre, selv om man selvfølgelig kan ta båt gjennom fjorden (30km sjøveien). I praksis var det kanskje så langt man kunne sende et nyfødt barn i februar, uten at det bød på uforholdsmessig store utfordringer.

Men som det påpekes - i samme sokn, og de konfirmeres sammen. Har de ikke reagert på hvor like de var, under konfirmasjonsforberedelsene? Det fremstår merkelig at foreldrene ikke har skjønt at dette ville innhente dem på et tidspunkt, hvis de da faktisk har tilstrebet å holde det hemmelig. 

FlavioBria skrev (På 27.8.2024 den 1.57):

Astrid ble funnet død mellom Kongsvinger og svenskegrensa, en helt usannsynlig plass. Hun er oppvokst i Troms og bor på Stord. Kongsvinger er vel omtrent det stedet i hele Norge som er lengst unna disse to plassene. Det får meg til å undre på om noen lurte henne med på et møte så langt unna hennes ordinære liv som mulig. Eventuelt om hun var i en så desperat sinnstilstand at hun ønsket å komme seg så langt vekk som mulig.

Astrid har c/o-adresse hos en Erik Thoresen i Fetsund på dødstidspunktet. Dette nevnes ikke i dokumentaren i det hele tatt, og er jo noe som med fordel kunne blitt belyst. Kanskje man også kunne fått opplyst om hvor lenge hun hadde oppholdt seg på Østlandet og unna Stord. 

Skjermbilde 2024-09-15 kl. 01.46.13.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. 
Iflg Google bor denne mannen på samme sted enda, men veien har skiftet navn siden dengang. Kan jo være at han leide ut hybler på den tiden, jeg tror ikke det var uvanlig i så fall å bruke husvertens navn i adressen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...