Gå til innhold

"Mirakelet i Gullspång"

Gjestine Bårdsen

Anbefalte innlegg

klarinetta skrev (2 timer siden):

Dette har vi sett i dokumentaren. Kjenner du Olaug? 

Jeg kjenner ikke Olaug personlig. Har snakket med henne men det var i hovudsak Kari, May, Arnt, Solveig og Trine som ble kjent med henne og er derfor de er mest i filmen da filmen handler om det at de fant en søster 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ChatrineJohnsen skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ikke Olaug personlig. Har snakket med henne men det var i hovudsak Kari, May, Arnt, Solveig og Trine som ble kjent med henne og er derfor de er mest i filmen da filmen handler om det at de fant en søster 😊

Filmen handler også om at søsteren kanskje forfalsket en dna-test. Dette er noe av det vi er mest opptatt av. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (56 minutter siden):

Filmen handler også om at søsteren kanskje forfalsket en dna-test. Dette er noe av det vi er mest opptatt av. 

Ja, men dette var ikke det filmen egentlig skulle handle om. Dette er en film som tok fler år å lage å mye skjedde i denne perioden. Å jeg er også opptatt av å finne ut sannheten å håper virkelig barna graver mer ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChatrineJohnsen skrev (49 minutter siden):

Ja, men dette var ikke det filmen egentlig skulle handle om. Dette er en film som tok fler år å lage å mye skjedde i denne perioden. Å jeg er også opptatt av å finne ut sannheten å håper virkelig barna graver mer ❤️

Mye av publisiteten rundt dokumentaren er jo nettopp pga retningen den tok. Det som begynte så tilsynelatende fantastisk med gjenforening av ukjente søstre, utviklet seg jo til et drama ingen kunne forestille seg. Så ja, vi vet at mye skjedde i perioden, ref dokumentaren vi alle har sett. Men tråden er opprettet fordi vi sitter igjen med masse løse tråder, og den rene cliffhangeren helt til slutt. Du meldte deg inn for å skrive i denne tråden, så jeg tenkte det var mulig å få noen svar fra deg. 

Endret av klarinetta
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (1 time siden):

Mye av publisiteten rundt dokumentaren er jo nettopp pga retningen den tok. Det som begynte så tilsynelatende fantastisk med gjenforening av ukjente søstre, utviklet seg jo til et drama ingen kunne forestille seg. Så ja, vi vet at mye skjedde i perioden, ref dokumentaren vi alle har sett. Men tråden er opprettet fordi vi sitter igjen med masse løse tråder, og den rene cliffhangeren helt til slutt. Du meldte deg inn for å skrive i denne tråden, så jeg tenkte det var mulig å få noen svar fra deg. 

Beklager at jeg ikke kan gi deg noe mer svar. Jeg meldte meg inn for å svare på noen av de tingene jeg så folk hadde skrevet. Desverre kan jeg ikke svare på mer enn det jeg har svart på. Vi sitter igjen med like mye spørsmål vi som det alle andre gjør 🥵 Å Astrid er min farmor å Roger min far, så tro meg, jeg ønsker fler svar nett slik alle andre gjør ❤️ Å en ting jeg er sikker på er at farmor døde ikke en naturlig død 🥵

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de mest usammenhengende,  uten rød tråd dokumenteraene jeg har sett på lenge. Det finnes ingen knagger å henge fakta på og man helt mister tråden i alt. Den gjengen er mer opptatt av sensasjon enn sannhet 

Maria gir også ved et tidspunkt utrykk for skuffelse og at det ikke var dette hun så for seg å jobbe med. Det er jo ikke noe substans. Her skulle hun få en skikkelig Tore på sporet sak, og ender opp med tre ting som ikke har noe med saken å gjøre: En dna test som ikke henger på greip, sterke personligheter som mest av alt trenger psykiatrisk oppfølging og en uløst sak med dødsfall. 

Dokumentaren finnes nå på NRK TV 

Endret av Laraa
  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laraa skrev (51 minutter siden):

Dette er en av de mest usammenhengende,  uten rød tråd dokumenteraene jeg har sett på lenge. Det finnes ingen knagger å henge fakta på og man helt mister tråden i alt. 

Maria gir også ved et tidspunkt utrykk for skuffelse og at det ikke var dette hun så for seg å jobbe med. Det er jo ikke noe substans. Her skulle hun få en skikkelig Tore på sporet sak, og ender opp med tre ting som ikke har noe med saken å gjøre: En dna test som ikke henger på greip, sterke personligheter som mest av alt trenger psykiatrisk oppfølging og en uløst sak med dødsfall. 

Enig i alt du skriver. Tenkte jeg skulle se den en gang til, men orker ikke, det er jo bare surr. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåklokke_ skrev (På 16.6.2024 den 20.44):

Hvorfor har aldri avdøde søster fått noen gravstøtte?

Kanskje de var så fattige som Olaug antydet 🙊 

Neida..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke under oppveksten de var så fattige, ifølge Olaug? Det var jo når de gikk og kikka på den gamle hustomta at ho snakka om det. 
Sjøl var ho oppvokst som enebarn i en familie som drev forretninger, hvis jeg forsto det rett, nede ved havet. 
Mens de andre var en stor søskenflokk som vokste opp på et lite gårdsbruk oppi dalen. Klart det er forskjell i økonomi da. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (På 23.7.2024 den 13.50):

Dette er en av de mest usammenhengende,  uten rød tråd dokumenteraene jeg har sett på lenge. Det finnes ingen knagger å henge fakta på og man helt mister tråden i alt. Den gjengen er mer opptatt av sensasjon enn sannhet 

Jeg syns de kunne funnet en bedre tittel, eller kanskje lagt til en untertittel, som hadde formidla litt bedre hva dette prosjektet her egentlig handla om. Dette kan umulig være ment som en true crime-dokumentar, slik en kan få inntrykk av. Den later på en måte som den er en true crime, men den fungerer ikke som det i det hele tatt. Det er aldri noe forsøk på å få en avklaring på noen ting. Vi blir bare presentert flere og flere mysterier.

Filmen står seg likevel ganske godt, som en portrettdokumentar. Vi får portrettert noen veldig interessante personer. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (På 20.7.2024 den 22.27):

Jeg syns de er såpass like og så mye stemmer at jeg tror de er tvillingsøstre. Jeg tror den siste dna testen er feil, hvordan vet jeg ikke. Jeg tror Lita ble drept. Rart at eksen drev med forsikringer og hun hadde tre. Var de gift? Vi hørte også lite om sønnen ? Som sier hun døde av hjerteinfarkt. 
han hadde flott blondt langt hår som ung forresten.

Enig . Syns det var rart de ikke gikk grundigere til verks ang å finne ut hvem som hadde bestilt livsforsikring , og hvem som har fått de utbetalt . De sto vel midt i et brudd da hun døde, kom ikke frem om de var formelt skilt , å hvor forsikringspengene gikk. Rareste dokumentaren jeg har sett. Vil heller kalle den et mysterie isteden for mirakel .

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (På 24.7.2024 den 16.44):

Var det ikke under oppveksten de var så fattige, ifølge Olaug? Det var jo når de gikk og kikka på den gamle hustomta at ho snakka om det. 
Sjøl var ho oppvokst som enebarn i en familie som drev forretninger, hvis jeg forsto det rett, nede ved havet. 
Mens de andre var en stor søskenflokk som vokste opp på et lite gårdsbruk oppi dalen. Klart det er forskjell i økonomi da. 

Syns olaug fremsto som meget usympatisk når hun omtalte de andre fattigslige , og ikke minst det med at hun hadde så høy iq. Folk med høy iq sitter ikke å skryter av det, å sitter heller ikke å lyver om en militær karriere som overhodet ikke stemmer. Hun var utdannet sykepleier . Å hvis en sykepleier er «trent til å drepe « , so help me god 😅

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snipa skrev (På 24.7.2024 den 16.44):

Ikke at det har så mye å si, men det var ei jente/søster til i fosterfamilien. Nå avdød, men med en skokk etterkommere. Neppe tilfeldig at de ikke er en del av dokumentaren, for da kunne mye av dette vaset vært avfeid.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ChatrineJohnsen, kan ikke du ta kontakt med Maria for å lage en oppfølger? Få tatt tak i de løse trådene og finne svar?
Oppfordre dem til å få gjort en ny dna-undersøkelse som er mer i ordnede/overvåkede former? Om det er tvil rundt testene som ble gjort? Få avklaring en gang for alle. Folk er hengt «high and dry» her 😂

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlige Ærna skrev (5 timer siden):

Men ChatrineJohnsen, kan ikke du ta kontakt med Maria for å lage en oppfølger? Få tatt tak i de løse trådene og finne svar?
Oppfordre dem til å få gjort en ny dna-undersøkelse som er mer i ordnede/overvåkede former? Om det er tvil rundt testene som ble gjort? Få avklaring en gang for alle. Folk er hengt «high and dry» her 😂

Ja , enig 🙌 her må det nesten komme en oppfølger . I det minste forsøke å oppklare «drapet « , tracke forsikringsutbetaling etc . Syns det var MEGET pussig at Olaug spurte filmskaperen om dna test. Den setningen kan jo være helt tatt ut av kontekst , å blitt brukt som et dramaturgisk grep for å gjøre det hele enda mer spesielt . 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ChatrineJohnsen skrev (På 21.7.2024 den 21.06):

Beklager at jeg ikke kan gi deg noe mer svar. Jeg meldte meg inn for å svare på noen av de tingene jeg så folk hadde skrevet. Desverre kan jeg ikke svare på mer enn det jeg har svart på. Vi sitter igjen med like mye spørsmål vi som det alle andre gjør 🥵 Å Astrid er min farmor å Roger min far, så tro meg, jeg ønsker fler svar nett slik alle andre gjør ❤️ Å en ting jeg er sikker på er at farmor døde ikke en naturlig død 🥵

Hei, har stor sympati med dere som sitter med flere spørsmål enn svar etter dokumentaren . Syns Roger ( din far) har en dialekt som kan oppfattes som han er oppvokst i møre og Romsdal ett sted? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett den nå og jeg sitter igjen med et forbauset uttrykk som ikke vet helt hva det skal tro på.
Underlige greier. :sjokkblå:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (4 minutter siden):

Jeg har også sett den nå og jeg sitter igjen med et forbauset uttrykk som ikke vet helt hva det skal tro på.
Underlige greier. :sjokkblå:

Enig . En blanding mellom true crime , tore på sporet og twin peaks . Filmskaper har lykkes i å lage en dokumentar som er oppsiktsvekkende , men den mangler faktasjekking  , f eks at Olaug er utdannet sykepleier . Ingen av de damene virker veldig troverdig , men Kari kom «best ut « av det. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2024 at 12:06 AM, NiceOrNothing said:

Enig . Syns det var rart de ikke gikk grundigere til verks ang å finne ut hvem som hadde bestilt livsforsikring , og hvem som har fått de utbetalt . De sto vel midt i et brudd da hun døde, kom ikke frem om de var formelt skilt , å hvor forsikringspengene gikk. Rareste dokumentaren jeg har sett. Vil heller kalle den et mysterie isteden for mirakel .

Tror de vet godt hvem som bestilte livsforsikring og hvem som fikk den utbetalt. Sannsynligvis var det henne selv, og det gikk til barna hennes. Mener de sier på et tidspunkt i dokumentaren at livsforsikringen skulle sikre barna også. Men å påpeke detaljene rundt dette er jo ikke spennende, for da har ikke ekskjæresten motiv for å ha drept henne lenger, og da er han ikke på langt nær så "mistenkelig" som de skal prøve å få han til å bli. De utelater detaljer for å selge historien, og det de ikke sier er nok vel så viktig som det vi får høre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...