Gå til innhold

"Mirakelet i Gullspång"

Gjestine Bårdsen

Anbefalte innlegg

klarinetta skrev (6 timer siden):

Jeg mener hun faket svaret. Ikke prøven. Men brevet de fikk som "bekreftet" slektskapet har hun på en eller annen måte klart å fabrikere. Hun har jo så høy IQ, minner hun oss på. 

Remaken var bare en remake, de sendte ikke inn den

Men det blir jo gjort et poeng ut av at det var søstrene (May eller Kari) som mottok svaret, og at Olaug aldri så det selv... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo mer jeg leser jo mindre klok blir jeg 😆

Endret av Lisanna
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (6 timer siden):

Men det blir jo gjort et poeng ut av at det var søstrene (May eller Kari) som mottok svaret, og at Olaug aldri så det selv... 

Jeg vet selvsagt ikke, men min teori er uansett at Olaug på en eller annen måte klarte å fabrikere et svar som viste de var søsken. Og om hun gjorde det skulle hun hvertfall ikke behøve å se det selv :) Nei, hvem vet. En av testene er fake, for to tester kan umulig vise helt motsatt resultat. Og jeg tror den første, fordi alt avsluttes jo med at Olaug rett ut spør om hun og filmkaperen skal ta en test, for kanskje de er i slekt. Jeg tror dette er et hint til publikum fra Maria. 

Endret av klarinetta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (7 timer siden):

Jeg vet selvsagt ikke, men min teori er uansett at Olaug på en eller annen måte klarte å fabrikere et svar som viste de var søsken. Og om hun gjorde det skulle hun hvertfall ikke behøve å se det selv :) Nei, hvem vet. En av testene er fake, for to tester kan umulig vise helt motsatt resultat. Og jeg tror den første, fordi alt avsluttes jo med at Olaug rett ut spør om hun og filmkaperen skal ta en test, for kanskje de er i slekt. Jeg tror dette er et hint til publikum fra Maria. 

Søstrene virket ikke akkurat normale de heller. De kan ha vært så overbevist om at Gud hadde sendt dem Olaug at de ikke så nødvendigheten ved å sende inn dna den første gangen, for så å si at testen kom tilbake som en match når det ble et tema senere. Jeg tviler på at Olaug var involvert i det første prøveresultatet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smos1 skrev (1 time siden):

Søstrene virket ikke akkurat normale de heller. De kan ha vært så overbevist om at Gud hadde sendt dem Olaug at de ikke så nødvendigheten ved å sende inn dna den første gangen, for så å si at testen kom tilbake som en match når det ble et tema senere. Jeg tviler på at Olaug var involvert i det første prøveresultatet. 

Arg, jeg vil vite hvem som gjorde hva!! 😅 Jeg vil ha en oppklaring i det her! Ikke bare dumpe en sånn dokumentar på oss med flere løse tråder enn oppklaringer 😅

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvor langt denne historien hadde gått fra de tok den første testen til dokumentarteamet kom inn i bildet? Mener dere at det har gått mange år? Hva med det første besøket til storebroren? Har de ikke begynt å bli uvenner da før etter kamerateamet kom på banen? Hva har de gjort i mellomtiden? Disse ukebladerartiklene dere snakker om - hvor slutter historien der? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olaugs militære karriere virker noe rar. Hun hevder at hun er løytnant og «opplært til å drepe»

Men kvinner fikk vel ikke komme inn på befalskoler før midten av 70-tallet da Olaug var rundt 35 år. Tror man helt til 1978 ikke ga kvinner våpenopplæring (og neppe lærte opp noen på nærmere 40 siden).

Hun kan selvsagt ha hatt en bakgrunn fra Lotteforbundet, Sanitet eller noe lignende. Men da er man neppe «opplært til å drepe». Om vi snakker om dame som liker å sprite opp fortiden sin, er ren lystløgner eller splitter pine gal er ikke godt å si. 

Uansett en fascinerende film, med fascinerende personligheter. Og det er vel også hele vitsen…

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si en ting, og det er det at jeg har fått tatt dna-prøve via en sånn vattpinne som man gnir inne i munnen. Og er med i et sånt slektsprogram. Det er utrolig hvor bra dette stemmer ut i fra hvem jeg vet jeg er i slekt med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve nr 2 stemmer ikke med teorien om familie. Da er de ikke i familie. DNA lyver ikke, og som det står på klikk.no, så aldri Olaug prøveresultatene fra prøve nr. 1.

Da må man veie en vitenskapelig DNA-test mot sjansen for gærne bibelsøstere forteller sannheten. Rimelig klink i min bok. DNA-test 2 er riktig og søstrene løy om DNA-test nr 1.

Derfor var Olaug forbanna. Hun mistenkte muffens hele veien.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2024 at 11:04 PM, Skeptiker74 said:

Olaugs militære karriere virker noe rar. Hun hevder at hun er løytnant og «opplært til å drepe»

Men kvinner fikk vel ikke komme inn på befalskoler før midten av 70-tallet da Olaug var rundt 35 år. Tror man helt til 1978 ikke ga kvinner våpenopplæring (og neppe lærte opp noen på nærmere 40 siden).

Hun kan selvsagt ha hatt en bakgrunn fra Lotteforbundet, Sanitet eller noe lignende. Men da er man neppe «opplært til å drepe». Om vi snakker om dame som liker å sprite opp fortiden sin, er ren lystløgner eller splitter pine gal er ikke godt å si. 

Uansett en fascinerende film, med fascinerende personligheter. Og det er vel også hele vitsen…

Akademisk verneplikt kanskje? Da ville hun iallefall hatt offisergrad og våpentrening uten å ha hatt en lang militær karriere.

Hun har iallefall litt mer utdannelse enn bare vanlig sykepleier og var lærer i psykiatrisk sykepleie.

https://www.nb.no/items/ef62de707c2eb2e31d873041100b4d07?page=11&searchText="Olaug Østby"

https://www.nb.no/items/57dcc4b14e81879ee62bd1ac9d1b9ee6?page=0&searchText="Olaug a Østby"

https://www.nb.no/items/2ebdbd7dbeb502b72c5dc3d65713740f?page=9&searchText="Olaug a. Østby"

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate :dåne:For et kaos. For de som vil se denne filmen, ligger den på nettspilleren til Nrk.

Skulle virkelig ønske man kunne laget noe mer materiale som fulgte opp diverse teorier. 

Noen må jo ta opp tråden og lage en podkast- serie 😍

Et tragisk, litt komisk håndverk som gjør at skinn og rottehale, aldri blir det samme :knegg: 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_a_a skrev (På 10.7.2024 den 20.04):

Akademisk verneplikt kanskje? Da ville hun iallefall hatt offisergrad og våpentrening uten å ha hatt en lang militær karriere.

Hun har iallefall litt mer utdannelse enn bare vanlig sykepleier og var lærer i psykiatrisk sykepleie.

Har gått gjennom det meste av utklipp på nb.no med ymse variasjoner av Olaug Alvilde Pedersen Bakkevoll Østby 🤓 Hun utdanna seg som helsesøster på 60-tallet, og tok sykepleierlærer (pedagogikk-tillegg til grunnutdanninga i sykepleie) i Tromsø sånn som artikkelen + hovedoppgaven hennes viser, rundt 1980. 

Som sagt, har granske MYE og ikke funnet ett eneste hint om at hun har hatt noen militær karriere eller opplæring. Sånt etterlater seg gjerne noen arkivspor. 

Skeptiker74 skrev (På 2.7.2024 den 23.04):

Sannsynligvis en kombinasjon av de tre... 🥳

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnepiken visste jo om at det skal ha vært en tvilling som ble båret ut og erklært død ved fødsel. Så familien må jo også ha hørt om dette? Men det virker som om det er nytt for dem. Det tror jeg ikke helt på.

Søstrene er meget religiøse (læstadianere mon tro?), og ønsker seg et mirakel. De har sikkert lurt på denne tvillingen som skal ha eksistert. Finner tilfeldigvis en dame fra Nord langt ned i Sverige. Hun har vokst opp på andre siden av fjorden, at de da møtes i Gullspång jo er ganske gøy i seg selv. For de religiøse søstrene så begynner de å famle rundt etter mer. Det bildet på veggen som skal ha vært et tegn er jo helt tullete. Et fruktbilde på et kjøkken er ikke akkurat vanskelig å finne, ei heller å se for seg at man skal ha til sitt nye hjem. Men tilfeldigheter er jo ikke tilfeldigheter når man tror på gud. 

Olaug insisterte på dna-test. Hun var nok skeptisk med en gang, særlig når de begynte å rable i vei om religion. Hun ville ha bevis. Om det da stemmer at hun aldri så resultatet (og jeg synes ikke Olaug er troverdig heller så det vet jeg sannelig ikke om jeg tror på), så kan det være at de fortalte henne at de var søstre fordi de så gjerne ville tro på det, fordi det var et tegn fra gud og de trenger tegn for å styrke denne troen. Hun ene søsteren snakker jo om alle disse drømmene hun har hatt som om det betyr noe som helst. 

Olaug kan så ha vært skeptisk til det de sier, og dermed begynner tvilen og etterhvert sinnet å vokse. Hun er én person mot en hel horde av mennesker som er helt annerledes enn henne. Det sagt, de var jo snille med henne av det vi så, men hvis det stemmer at de prøvde å frelse henne så skjønner jeg godt at det var ubehagelig. Kommentarene fra henne om at hun ville drepe dem er likevel helt sykt drøy. Og kommentarene om at faren sendte bort den riktige babyen er også drøy. Dette er utrolig spesielle mennesker på alle kanter. 

En ting jeg ikke har sett folk kommentere er at den ene søsteren, som visstnok er så fattig, skulle kjøpe leiligheten som Olaug hadde bodd i. Boliger vokser jo gjerne i verdi også, så ikke usannsynlig at den var rimeligere da Olaug kjøpte den. Hvis hun har så mye penger og er så velstående, hvorfor bor hun i en leilighet som, GISP, en fattig har råd til?? Tror hun er mer lik dem enn hun vil innrømme. 

Alt dette sagt, jeg blir ikke overrasket om de faktisk er i slekt heller altså. Det var jo mye rart rundt Olaugs papirer. Hun er veldig spesiell og vanskelig å like. Den eneste som var likandes var hun ene søsteren som hadde bursdag midt oppi alt. Og selv hun kalte Astrid/Lita for en synder fordi hun skal ha tatt selvmord og trodde oppriktig at søsteren var i helvete for denne "synden". Akkurat dette er en forferdelig holdning som gjør at hele gjengen blir usympatiske i det store og det hele. 

Den siste kommentaren fra Olaug kan ha vært sagt sarkastisk, selv om jeg ikke umiddelbart tolket den sånn. Hvis det var ment som en spøk så synes jeg filmskaperen legger mer vekt i den enn hun burde, og det gjør at Olaug framstår ustabil når hun kanskje ikke er det, som jeg synes er uetisk (selv om det er flere ting som gjør at Olaug framstår ustabil altså).

Det er helt klart rart å sitte å spekulere om ekte mennesker. Men dokumentaren vil jo at vi skal gjøre det? Regissøren har jo selv sagt at hun har sine egne tanker, men ønsker at publikum skal komme frem til sine egne synspunkt. En dokumentar med null svar og en hel haug med spørsmål vil jo invitere til diskusjon... 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns de er såpass like og så mye stemmer at jeg tror de er tvillingsøstre. Jeg tror den siste dna testen er feil, hvordan vet jeg ikke. Jeg tror Lita ble drept. Rart at eksen drev med forsikringer og hun hadde tre. Var de gift? Vi hørte også lite om sønnen ? Som sier hun døde av hjerteinfarkt. 
han hadde flott blondt langt hår som ung forresten.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Måtte lage konto bare for å skrive her nå. Blir så fasinert over å lese hva folk tenker å føler rundt filmen. Jeg kan hvertfall si det at familien hadde INGEN misstanke om at Astrid hadde en tvilling. Det at Astrid aldri har fått en gravstein er pga barna har slitt med dødsfallet til moren. De var trossalt unge når de mistet henne. Hun var heller ikke gift med Steinar som uttaler seg i filmen. Einar (Astrid sin bror) kunne ikke vært med i filmen da han døde den 06.07.15. Å Maria har gjort en fantastisk jobb! Hun ble servert så mye forskjellige ting under laginga av denne filmen å måten hun har håndtert alt på er fantastisk ❤️ Familien i filmen ser jeg mange setter en del spørsmålstegn rundt. Både med tanke på empati, kalde osv. De er en familie med de største hjertene å man blir ikke mer tatt inn i varmen av folk enn de ❤️ Å dette er noe jeg kan si som en del av familien. Å jeg var ganske voksen før jeg fikk skikkelig kontakt med familien. Jeg er ikke noe kristen å de har aldri prøvd å verken frelse meg eller noe slikt. De har så stor respekt for at vi er forskjellige i tro å bryr seg ikke om min tro i det hele tatt! ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChatrineJohnsen skrev (1 time siden):

Wow! Måtte lage konto bare for å skrive her nå. Blir så fasinert over å lese hva folk tenker å føler rundt filmen. Jeg kan hvertfall si det at familien hadde INGEN misstanke om at Astrid hadde en tvilling. Det at Astrid aldri har fått en gravstein er pga barna har slitt med dødsfallet til moren. De var trossalt unge når de mistet henne. Hun var heller ikke gift med Steinar som uttaler seg i filmen. Einar (Astrid sin bror) kunne ikke vært med i filmen da han døde den 06.07.15. Å Maria har gjort en fantastisk jobb! Hun ble servert så mye forskjellige ting under laginga av denne filmen å måten hun har håndtert alt på er fantastisk ❤️ Familien i filmen ser jeg mange setter en del spørsmålstegn rundt. Både med tanke på empati, kalde osv. De er en familie med de største hjertene å man blir ikke mer tatt inn i varmen av folk enn de ❤️ Å dette er noe jeg kan si som en del av familien. Å jeg var ganske voksen før jeg fikk skikkelig kontakt med familien. Jeg er ikke noe kristen å de har aldri prøvd å verken frelse meg eller noe slikt. De har så stor respekt for at vi er forskjellige i tro å bryr seg ikke om min tro i det hele tatt! ❤️

Men hva med dna testen? Er de i slekt eller ikke?? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vampyrina skrev (49 minutter siden):

Men hva med dna testen? Er de i slekt eller ikke?? 

Ifølge den siste - nei 

Ifølge den første - ja 

Vi som familie sitter også som et spørsmålstegn når det kommer til hele greia 🥵

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChatrineJohnsen skrev (35 minutter siden):

Ifølge den siste - nei 

Ifølge den første - ja 

Vi som familie sitter også som et spørsmålstegn når det kommer til hele greia 🥵

Jeg tenker at dere som familie kanskje vet mer enn det som kommer frem i dokumentaren??

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChatrineJohnsen skrev (41 minutter siden):

Ifølge den siste - nei 

Ifølge den første - ja 

Dette har vi sett i dokumentaren. Kjenner du Olaug? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyrina skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at dere som familie kanskje vet mer enn det som kommer frem i dokumentaren??

Vi vet faktisk ikke noe mer enn det som kommer frem i dokumentaren pga alt som kommer frem i dokumentaren var ting vi fikk vite pga filmen å det at Maria fant ut ting. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...