Gå til innhold

"Mirakelet i Gullspång"

Gjestine Bårdsen

Anbefalte innlegg

liil skrev (På 10.6.2024 den 23.29):

Faren hadde en sønn + Astrid (og sikkert Olaug) fra første ekteskap.

Hans kone nr 2 hadde en sønn fra før.

Så fikk faren og kone nr 2 Solveig, May-Elin, Kari og Arnt Hugo sammen - som alle dukker opp i filmen. 

Altså 8 søsken, halvsøsken, stesøsken med smått og stort. 

Giftet Astrid seg noen gang? Hva var hennes etternavn som barn og voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blåklokke_ skrev (2 timer siden):

Giftet Astrid seg noen gang? Hva var hennes etternavn som barn og voksen?

Hun giftet seg Prestsveen i 1963 eller 64. Hun het fortsatt det da hun døde (man ser det på politirapporten som vises i filmen). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (9 timer siden):

Olaug var med sin far på 70-tallet da avtalene ble inngått men spilte uvitende nå (i 2015), og gjemte seg bak at den avdøde søsterens barn ikke var tilstede på 70-tallet og dermed ikke visste noe. 

Var alle disse personene (medeierne) nevnt i artikkelen, barn av Olaugs avdøde søster? 

Har Olaug barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (8 timer siden):

Var alle disse personene (medeierne) nevnt i artikkelen, barn av Olaugs avdøde søster? 

Har Olaug barn? 

Ja, de er søsterens barn, hun hadde vel 4 stk ut i fra det jeg har funnet ut. Olaug har visstnok en sønn

Endret av Vampyrina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tråder om samme tema er flettet sammen. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snipa skrev (22 timer siden):

Har Olaug barn? 

Ja, søsterens barn.

Ja, en sønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grubler på 1000 ting med denne bisarre filmen, men ble virkelig helt satt ut av det aller siste telefonopptaket.. Jeg oppfattet det sarkastisk, typ sagt i bitterhet for at filmskaper Maria dro henne inn i denne smørja... "Kom igjen la oss ta en DNA-test vi også da, det er jo like sannsynlig at vi to er i slekt som at jeg skulle være i slekt med de gærningene" liksom.. Eller er hun bare spik spenna gal? 

Alt i alt synes jeg filmen er etisk problematisk, de fleste som deltok burde vært beskyttet mot seg selv. Men fy søren så fascinerende å se på 🤐

Endret av Haloman
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haloman skrev (1 time siden):

Jeg oppfattet det sarkastisk, typ sagt i bitterhet for at filmskaper Maria dro henne inn i denne smørja... "Kom igjen la oss ta en DNA-test vi også da, det er jo like sannsynlig at vi to er i slekt som at jeg skulle være i slekt med de gærningene" liksom.. Eller er hun bare spik spenna gal? 

Veldig interessant innspill, absolutt ikke umulig, men som det meste andre i filmen, totalt umulig å vurdere med så lite kontekst.... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåklokke_ skrev (2 timer siden):

Hvorfor har aldri avdøde søster fått noen gravstøtte?

Det er vel fordi familien trodde at hun tok selvmord, og at hun ta ikke fortjente stein. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran00 skrev (18 timer siden):

Det er vel fordi familien trodde at hun tok selvmord, og at hun ta ikke fortjente stein. 

Det blir jo en tolkning. Det er som regel nærmeste etterkommere som står ansvarlige for gravsted, i dette tilfellet hennes (voksne) barn. De gir ikke uttrykk for trosbetinget avsky for selvmord på samme måte som søsknene gjør det, men kanskje det har vært for vondt for dem å ta tak i? 

Sånne trekors ute i vær og vind varer jo gjerne ikke i 35 år, så har de rett og slett erstatta dem og satt opp nye opp i gjennom? Vanligvis er de jo bare midlertidig etter begravelse/urnenedsettelse fram til gravstenen er klar... Merkelige greier. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (55 minutter siden):

Det blir jo en tolkning. Det er som regel nærmeste etterkommere som står ansvarlige for gravsted, i dette tilfellet hennes (voksne) barn. De gir ikke uttrykk for trosbetinget avsky for selvmord på samme måte som søsknene gjør det, men kanskje det har vært for vondt for dem å ta tak i? 

Sånne trekors ute i vær og vind varer jo gjerne ikke i 35 år, så har de rett og slett erstatta dem og satt opp nye opp i gjennom? Vanligvis er de jo bare midlertidig etter begravelse/urnenedsettelse fram til gravstenen er klar... Merkelige greier. 

Barna hennes var vel ganske unge da hun døde i 88, og dermed kanskje ut en midler til å bekoste gravsten og sikkert vanskelig for dem å organisere også. I tillegg til alt annet. Datteren hadde jo ikke vært på graven . Ikke noensinne?

Olaugs bemerkning om fattigdom er kanskje et stikk til søsknene for at de ikke har sørget for gravstein. Mens de på sin side mener at Olaug syndet  først med å gjøre underslag og så å ta selvmord . Kan ha falt noen ord om dette som ikke vi vet om at det er der dermed har skjært seg mellom Olaug og søsknene

Virker heller ikke som det er så mye kontakt mellom Olaugs to barn og Olaugs søsken oppi Nord ifølge det jeg har fått med meg

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så riktignok bare på med et halvt øye, og sovnet fra deler, men jeg har helt ulik oppfatning av Olaug og søsknene enn dere skjønner jeg😄

Jeg syntes de kristne søstrene var helt motbydelige! Så ekstremt ekle mot Olaug, ikke rart hun følte seg ekskludert og utestengt. De rottet seg sammen mot henne. Og så ufattelig stygge i munnen! Dobbel kristenmoral på sitt verste! Tenk å si «de ga bort det verste barnet». Det er en drøy kommentar av et «godt kristent menneske». 

Gikk rett i forsvar når Olaug påpekte at de var oppvokst i enkle kår, som jeg kun tolket som en klønete formulering, og var hennes betrakninger på motsetningene til hennes egen oppvekst. 
Og den bursdagssangen i falsett? For noen absurde mestringsstrategier.

Og når de spekulerte i at hun hadde byttet blod med en katt, eller hva det var? Helt ellevilt spør du meg! Det vAr vel de som hadde sett det første resultatet av dna-testen også? Og hvor er dokumentasjonen på denne, om den er sann? De viste jo til og med film av når blodprøvene ble tatt av en ekstern?!

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg faktisk lage en profil for å kommentere her.

Jeg har lest alle kommentarer, men så vidt jeg har sett, har ikke dette vært diskutert:

De to søstrene er i Sverige. En av dem brekker halebeinet. Mannen hennes (som aldri vises), reiser hjem til Norge, men hun må bli i Sverige, fordi hun ikke kan sitte på 7 uker. Jeg er HELT sikker på at det i et moderne samfunn er mulig å få noen hjem fra Sverige.

Så kjøper damen med halebensbrudd en leilighet i Sverige???? Mens mannen bor i Norge? I tillegg har hun vært på loppis gjennom sommeren for å finne et bilde.

Starten av filmen er jo det som gir minst mening av alt!

• Liker 33
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en absurd historie. Synd at filmskaperen ikke har vært mer kritisk i arbeidet sitt. De DNA-testene burde vært dobbeltsjekket og testet eksternt for å sikre at det i det hele tatt er en historie å fortelle. Jeg fikk inntrykk av at det hele kan ha vært en stor løgn, som søstrene iscenesatte fordi de så gjerne ønsket seg et mirakel eller tegn fra Gud. Mistenker at disse søstrene møtte en dame de syntes lignet på den avdøde søsteren deres og så tok de helt av. Det første DNA-resultatet ble vel aldri vist, bare omtalt? Kanskje viste det at de hadde slektskap, men ikke så nært som det ble påstått? De er jo beviselig fra samme område, så ville ikke vært rart hvis de var i slekt på en eller annen måte. Men tvillingsøstre? Hele den historien om at den ene tvillingen ble sendt bort på grunn av tyskernes eksperimenter er jo helt usannsynlig. Ikke fordi tvillingeksperimenter ikke ble gjennomført under krigen, men fordi det ikke skjedde på den måten... Hvorfor ble ingen historikere spurt om dette for eksempel? Også veldig merkelig at det ikke ble vist flere bilder og gjort flere sammenligninger av Olaug og Lita, hvis de var så like som det ble påstått. Veldig rart at det ikke ble gravd mer i offentlige papirer og arkiver.

Skjønner jo at denne historien skaper engasjement, koste meg med dokumentaren selv, men på et eller annet tidspunkt må man vel ha sett at for mye skurret? Skuffende at så lite ble ordentlig fulgt opp.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
snåttabajad skrev (På 18.6.2024 den 1.25):

Nå måtte jeg faktisk lage en profil for å kommentere her.

Jeg har lest alle kommentarer, men så vidt jeg har sett, har ikke dette vært diskutert:

De to søstrene er i Sverige. En av dem brekker halebeinet. Mannen hennes (som aldri vises), reiser hjem til Norge, men hun må bli i Sverige, fordi hun ikke kan sitte på 7 uker. Jeg er HELT sikker på at det i et moderne samfunn er mulig å få noen hjem fra Sverige.

Så kjøper damen med halebensbrudd en leilighet i Sverige???? Mens mannen bor i Norge? I tillegg har hun vært på loppis gjennom sommeren for å finne et bilde.

Starten av filmen er jo det som gir minst mening av alt!

Hehe, dette er så sant 😂 Jeg hadde ikke hørt om filmen da jeg begynte å se den, og trodde først det var en komedie/mockumentary. Pga akkurat de tingene du skriver. 

Altså, for oss andre fremstår det smått absurd å strande i Sverige på den måten. Men både May og Kari er uføretrygda og har tilsynelatende ikke noe å rekke hjem til. Mays mann eksisterer, altså. Det gjør mange andre familiemedlemmer (søsknenes ektefeller, barn, barnebarn), men enten har de selv eller Maria valgt at de ikke er med i filmen (det ville jo også blitt helt sinnsykt mange aktører). Det virker jo som May og Kari har et bra forhold, så kanskje de så det litt som hell i uhell å kunne slarve og strikke sammen med god samvittighet noen uker ekstra. Og hvis May er ofte på besøk og liker seg der, kanskje hun tenkte det var like greit å få sin egen lille Sverige-hytte uten å legge seg inn hos Kari hver gang (som riktignok er enke og burde ha plass og lyst til å ha familien på besøk, men de om det).

Synes det er langt mer uforståelig at Olaug (som såvidt jeg vet har flytta Tromsø - Toten - Fredrikstad siden 60-tallet) skaffa seg leilighet på dette merkelige lille stedet midt i Sverige. 

Jakten på fruktkurvbildet som byggesten for en ny leilighet, og funnet av TRE bilder (Fader! Sønn! Hellig Ånd!) er jo bare....... nei, jeg har ikke ord. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
liil skrev (På 10.6.2024 den 23.19):

De filmer den første prøven som en spyttprøve på q-tips - men dette ble jo gjort for årevis sida før filmen/Maria var inni bildet, så det er tydeligvis en remake (heldigvis mindre klønete enn den remaken med blomsterbildene på kjøkkenet). Hvordan faker man den??

Som noen påpekte her, som en slu (og kanskje dyktig) helsesøster kan man ta med en annen blodprøve og forbytte, men man kan jo ikke fingere en DNA-test som matcher om man egentlig ikke er i slekt. 

Jeg mener hun faket svaret. Ikke prøven. Men brevet de fikk som "bekreftet" slektskapet har hun på en eller annen måte klart å fabrikere. Hun har jo så høy IQ, minner hun oss på. 

Remaken var bare en remake, de sendte ikke inn den

Endret av klarinetta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...