Gå til innhold

"Mirakelet i Gullspång"

Gjestine Bårdsen

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (På 9.6.2024 den 9.54):

Det er to forklaringer. Første ble formidlet via tlf fra familien i nord. Olaug så ikke denne fysisk. Kanskje bare ønsket de at de hadde funnet en tvillingsøster. Og da løy.

Andre orklaring,Litt pussig at de ble døpt i samme kirke og født samme dato. Olaug har forøvrig mye rart i sin fødsel attest  da det også finnes papirer som sier hun er 5år yngre. 

Så her har noe blitt skjult. Mulig olaug ikke ønsket relasjon med dem. Det oppstår jo et gjensidig hat her, vi ikke får vite bakrunnen for. Kun antydet.  Så kan være at hun har fått klusset med testen. For å bryte bånd. Det antydes jo at relasjonen i ettertid er bedret. Så litt pussig det også om første test ikke egentlig eksisterer. 

Mener feilmarginen bare var et par år, til 1943. Hvis hun gikk på skolen (og ellers ble konfirmert sammen med søsteren (og andre i 1941-kullet)), er det jo merkelig hvis hun trodde hun var født i 1946 - man merker jo om man er 10 eller 15 lissom.... 

Når de spør henne på meglerkontoret, kan hun fødselsdatoen sin utenat, faktisk... (mulig det er takket være den høye IQen, høhø). Vet at det er en remake, da, men allikevel. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cookiesandcream skrev (På 9.6.2024 den 17.59):

Enig. Det må jo finnes mye mer dokumentasjon og hvorfor blir det vist så lite av dokumentasjonen som faktisk finnes. Får litt inntrykk av at skaperen av dokumentaren ble forelagt en historie og så endret premisset seg veldig underveis og da "måtte" man bare gjennomføre. Hele dødsfallet til Lita var nok kanskje ikke ment for å være med som noe mystisk, men så rotet Olaug rundt i det og plutselig var det en sak. Får liksom ikke helt taket på hva fokuset egentlig er. Er det at de kanskje er søstre eller er det at dødsfallet er mystisk? De går i hvert fall ikke dypere i noe av det. Synes også det er uklart om det er dødsfallet og omstendighetene rundt som er grunnen til at de blir uvenner? (De er uenige om det er naturlig eller drap) Er det religion og ulikt syn på livet? Eller det noe helt annet? :P

Det fins sannsynligvis MYE mer av både dokumentasjon og forklaringer, som de OG Maria selvfølgelig ikke vil vise fram, for da blir det verken film eller penger i kassa. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (På 9.6.2024 den 23.01):

Består søskenflokken av 5 søsken? 4 søstre og 1 bror? 

Faren hadde en sønn + Astrid (og sikkert Olaug) fra første ekteskap.

Hans kone nr 2 hadde en sønn fra før.

Så fikk faren og kone nr 2 Solveig, May-Elin, Kari og Arnt Hugo sammen - som alle dukker opp i filmen. 

Altså 8 søsken, halvsøsken, stesøsken med smått og stort. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som de bevisst har utelatt eller latt være å følge opp mange av opplysningene som kommer frem. Er klippet for å lage det mest mulig mystisk mens virkeligheten ikke er så spennende.

De sår tvil om dna-testen, men gjør ingen forsøk på å følge det opp?

Ingen har gjort noe annet for å nøste opp i dødsårsaken enn å så mye tvil og spekulasjoner.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (7 timer siden):

De filmer den første prøven som en spyttprøve på q-tips - men dette ble jo gjort for årevis sida før filmen/Maria var inni bildet, så det er tydeligvis en remake (heldigvis mindre klønete enn den remaken med blomsterbildene på kjøkkenet). Hvordan faker man den??

Som noen påpekte her, som en slu (og kanskje dyktig) helsesøster kan man ta med en annen blodprøve og forbytte, men man kan jo ikke fingere en DNA-test som matcher om man egentlig ikke er i slekt. 

De gjengir det som faktisk skjedde. Hvis ikke den første testen hadde vist at de var i slekt, ville det ikke blitt noen dokumentar. Jeg tenker Olaug sto bak brevet de leser med bekreftelse på slektskap, hun faket det for å få det til å se ut som de var i slekt. For arv eller å lage liv, jeg vet ikke.

Jeg tolket den siste testen de tar i Oslo som den riktige. For hvorfor skal Olaug plutselig insisterer på at, nei - dette gidder jeg ikke, nå tar vi en ny test - som om man får ulike svar hver gang man tester DNA. 

Og med kommentaren til slutt, "kanskje jeg og du, Maria, er i slekt? Skal vi ta en test?" insinuerer at hun kan få til det. 😅

Endret av klarinetta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (15 timer siden):

De gjengir det som faktisk skjedde. Hvis ikke den første testen hadde vist at de var i slekt, ville det ikke blitt noen dokumentar. Jeg tenker Olaug sto bak brevet de leser med bekreftelse på slektskap, hun faket det for å få det til å se ut som de var i slekt. For arv eller å lage liv, jeg vet ikke.

Jeg tolket den siste testen de tar i Oslo som den riktige. For hvorfor skal Olaug plutselig insisterer på at, nei - dette gidder jeg ikke, nå tar vi en ny test - som om man får ulike svar hver gang man tester DNA. 

Og med kommentaren til slutt, "kanskje jeg og du, Maria, er i slekt? Skal vi ta en test?" insinuerer at hun kan få til det. 😅

Jeg tolker det omvendt 😄 Jeg tror hun tukla med blodprøvene, men har ingen anelse om hvordan. Kanskje, som noen foreslo, at hun hadde med et prøveglass inn. 

Det sies (fra ukebladartikler?) at Olaug ikke fikk se de første DNA-resultatene. De har sikkert blitt sendt inn og Kari eller May har fått resultatene i posten. Hva har skjedd med det ekte resultatsbrevet hvis Olaug har sendt et fake?

Én av testene er jo ubestridelig falsk. Spørsmålet er bare hvilken, hvem som har juksa, og hvordan de(n) har fått det til. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klarinetta skrev (På 11.6.2024 den 6.46):

Det er er jo helt ut. Olaug fikk resultatet via tlf  fra familien i nord. Ene "søsteren " som fortalte det pr.tlf. olaug hevder at hun aldri har fått se dette dokumentet.  Og ber da om ny test  der de tar blodprøver. 

Om hun har fått se testen eller ikke. Vet jeg ikke. Siden det er så mye som skjer i kulissene her. Men merkelig at de blir med på en ny og at den føste testen ikke legges fysisk frem.

Kanskje er olaug søster til lita. Men at ingen av dem er i slekt med familien i nord.  Det er en bakgrunns historie her med mye hysj i livet til olaug også. Som feks at det finnes to fødselsatester med to forskjellige årstall bla. 

Olaug har jo i utgangspunktet vokst opp  uten å vite at hun er adoptert. Men har hatt en følse av det, bla etter komentaren til bestemora. 

Helt umilig å vite uten at det ettergås. Men det er noe i histoien til lita og olaug  som ikke skal frem i lyset

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Kanskje er olaug søster til lita. Men at ingen av dem er i slekt med familien i nord. 

Nei det kan hun ikke være, DNA-test nummer 2 utelukker også at Olaug er beslektet med Litas datter. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (16 minutter siden):

Nei det kan hun ikke være, DNA-test nummer 2 utelukker også at Olaug er beslektet med Litas datter. 

Ja stemmer det. Glemte det. Men litt rart det nevnes at de er født samme sted og dato. 

Men vi ser jo ikke papirer på det. Så noen her har jo jukset og løyet.  For begge testene kan ikke være sanne iht det som kommer frem. Blir jo noen spm rundt dette.

Er de eller er de ikke født samme sted og dato?

Hvilken av testene er riktig?

Hvorfor får ikke olaug se den første testen? 

Har hun sett den føste testen?

Hvis olaug gar sett den første  testen, hvorfor er de med på test nr 2.

Hvis test nr 1 ikke er sann, hvorfor lyve olaug inn i sin famile? Er det for å holde på mirakelet? Isåfall hvorfor da være hatefull mot olaug om målet er å ha henne inn? Er det fordi hun ikke lar seg omvende?

Hvis test nr 2 er feil. Hvordan har olaug forfalsket den? Har hun laget et eget test resultat? 

Det snakkes om at forholdet deres er blitt bedre helt på slutten der. Hvorfor har olaug fortsatt kontakt. Om de ikke er i slekt?

En ting som er sikkert er at to dna tester kan ikke vise to så ulike svar. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Ja stemmer det. Glemte det. Men litt rart det nevnes at de er født samme sted og dato. 

Men vi ser jo ikke papirer på det. Så noen her har jo jukset og løyet.  For begge testene kan ikke være sanne iht det som kommer frem. Blir jo noen spm rundt dette.

Hvis test nr 1 ikke er sann, hvorfor lyve olaug inn i sin famile? Er det for å holde på mirakelet? Isåfall hvorfor da være hatefull mot olaug om målet er å ha henne inn? Er det fordi hun ikke lar seg omvende?

Hvis test nr 2 er feil. Hvordan har olaug forfalsket den? Har hun laget et eget test resultat? 

Det snakkes om at forholdet deres er blitt bedre helt på slutten der. Hvorfor har olaug fortsatt kontakt. Om de ikke er i slekt?

Ja det er ikke annet enn løse tråder. Skjønner ikke hvorfor det er gjort på denne måten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (På 5.6.2024 den 13.31):

Litt vanskelig å skjønne hvem den siste meldinga var til. Hvis hun mener hun er i slekt med filmskaperen, er det jo VIRKELIG noe som har blitt utelatt gjennom filmen. Ah, hadde helt glemt den svindel-greia!

Svindelen er vel sikkert første DNA prøven. Og det er filmskaperen hun vil sjekke slektskap med. Men altså google filmskaperen. Jeg syns de ligner veldig! Haha. Kanskje Olaug har adoptert bort et barn og Maria er barnebarnet. Da snakker vi mirakel! 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å slutte å tenke på denne smørja, men måtte bare tilbake og sjekke de rablete midt-på-natta meldingene til Olaug. Hun virker jo egentlig bare full (og noe paranoid). 

Men så sier hun (01:24:24): "Det må være noen som ikke snakker sant. Men la nå det være sagt med én gang, at det er i hvert fall ikke jeg som lyver, for jeg har ingenting med denne resultatet og analysen av og slike ting å gjør". 

Minner meg litt om barndommen.... "Hei hei! Vi har i hvert fall ikke tatt godteri i skapet!"

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (5 minutter siden):

Prøver å slutte å tenke på denne smørja, men måtte bare tilbake og sjekke de rablete midt-på-natta meldingene til Olaug. Hun virker jo egentlig bare full (og noe paranoid). 

Men så sier hun (01:24:24): "Det må være noen som ikke snakker sant. Men la nå det være sagt med én gang, at det er i hvert fall ikke jeg som lyver, for jeg har ingenting med denne resultatet og analysen av og slike ting å gjør". 

Minner meg litt om barndommen.... "Hei hei! Vi har i hvert fall ikke tatt godteri i skapet!"

Haha ja, det er sant. Hvorfor kommentere det liksom.. Og hun virker ikke som en dame som hadde godtatt den første testen uten selv å se resultatet. Jeg tenker jo at søstrene i nord kan ha mistolket resultatet, f. eks" viser slektskap", men ser ikke for meg at hun ikke ville se det selv. Og filmskaperen må jo ha sett beviset? Veldig merkelig.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hohohoho - tenk at det finnes så naiv-kristne folk ennå! De søstrene er jo noen artige karakterer. Men jeg skjønner ikke om Olaug og Astrid var søstre eller ikke? Og hvordan kan dødsfallet til Astrid ikke ha blir undersøkt nærmere - det er jo oppsiktsvekkende dramatiske omstendigheter langt utpå landsbyga i gamledager? Jeg aner ikke hvem som snakker sant eller juger her. Noen som har linker til noe evt tilleggsinfo?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Astrid var en spion? Hva jobbet hun med? Hun og Olaug var jo interessante damer, uavhengig om de var søsken eller ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 12.6.2024 den 11.23):

Det spørs litt hva de spurte etter ved gentesten. Har de spurt om Olaug kan være Trines tante, eller spesifisert tante i form av å være Trines mor eventuelle eneggede tvilling (og dermed samme genlikhet som mor). Dersom Olaug og Astrid faktisk er eneggede tvillinger så vil testen vise at det er usannsynlig at Olaug er Trines tante fordi genlikheten er for stor, dersom det ikke spesifikt etterspørres tante i form av å være mors eneggede tvilling. Det kan jo tenkes at Astrid ikke er biologisk søster av søsknene hun har vokst opp med. Det kan ha vært et tvillingpar som har blitt adoptert/plassert i fosterhjem til to ulike familier. Det forklarer riktignok ikke den første testen, men hva som egentlig skjedde der vet vi jo svært lite om. Det skurrer jo veldig at søstrene skal ha mistet resultatet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har blitt spekulert i at Olaug opportunistisk ble med på "leken" med halvsøstrene i håp om å få arv, og trakk seg når hun skjønte at her var det lite å hente (og relasjonene ble mildt sagt dårlige etterhvert). 

Arv kan nok være en nøkkel, men med motsatt fortegn: om hun er barn av Johnsen-familien og ikke har blitt adoptert av sine fosterforeldre, har hun i utgangspunktet ikke rett på arv fra dem.

Fosterforeldrene hadde ei anna, nå avdød, datter født i 1937. Om en DNA-test beviser at Olaug ikke er i familie med dem, og søsterens barn krever det, vil jeg tro at Olaug mister sin foreldrearv. Hun skrøt jo veldig av hvor godt de satt i det. 

Hun har i hvert fall gått mildt sagt grådig til verks med (foster)foreldrearven tidligere: 

https://www.nord24.no/tromso/hytter/forsvar/hevdet-de-var-eiere-av-attraktiv-strandeiendom-ved-en-tilfeldighet-kom-sannheten-frem/s/5-32-52914 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (7 timer siden):

Det har blitt spekulert i at Olaug opportunistisk ble med på "leken" med halvsøstrene i håp om å få arv, og trakk seg når hun skjønte at her var det lite å hente (og relasjonene ble mildt sagt dårlige etterhvert). 

Arv kan nok være en nøkkel, men med motsatt fortegn: om hun er barn av Johnsen-familien og ikke har blitt adoptert av sine fosterforeldre, har hun i utgangspunktet ikke rett på arv fra dem.

Fosterforeldrene hadde ei anna, nå avdød, datter født i 1937. Om en DNA-test beviser at Olaug ikke er i familie med dem, og søsterens barn krever det, vil jeg tro at Olaug mister sin foreldrearv. Hun skrøt jo veldig av hvor godt de satt i det. 

Hun har i hvert fall gått mildt sagt grådig til verks med (foster)foreldrearven tidligere: 

https://www.nord24.no/tromso/hytter/forsvar/hevdet-de-var-eiere-av-attraktiv-strandeiendom-ved-en-tilfeldighet-kom-sannheten-frem/s/5-32-52914 

Kan du gjengi noe av innholdet, da dette er en pluss artikkel

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyrina skrev (1 time siden):

Kan du gjengi noe av innholdet, da dette er en pluss artikkel

Arvingene etter foreldrene til Olaug visste at en eiendom i Troms var solgt og skulle overføres til Forsvarsbygg. Olaug er nevnt spesifikt. De har prøvd å selge en eiendom som allerede var solgt(til fem ganger prisen).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (3 timer siden):

Arvingene etter foreldrene til Olaug visste at en eiendom i Troms var solgt og skulle overføres til Forsvarsbygg. Olaug er nevnt spesifikt. De har prøvd å selge en eiendom som allerede var solgt(til fem ganger prisen).

I tillegg begynte oppklaringen med at de først prøvde å tuske seg unna eiendomsskatt for samme eiendom for den var jo ikke deres... inntil de ville selge den på nytt, da. 

Olaug var med sin far på 70-tallet da avtalene ble inngått men spilte uvitende nå (i 2015), og gjemte seg bak at den avdøde søsterens barn ikke var tilstede på 70-tallet og dermed ikke visste noe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...