Gå til innhold

"Mirakelet i Gullspång"

Gjestine Bårdsen

Anbefalte innlegg

Ikkeno skrev (53 minutter siden):

Dette er en dokumentar, ikke en film. Dermed behøver den ikke ha et «poeng».  

Jeg forstår poenget ditt, men hva er det en dokumentar om? Hva er poenget med dokumentaren? Hva vil den fortelle oss? Dokumentaren startet ett sted og slutter et annet uten å følge en rød tråd. Roter i overflaten, men graver ikke i dybden. Det er kaotisk fremstilt og et evig virrvarr. Hva er fokuset her? Omstendighetene rundt Astrids dødsfall, eller at Astrid og Olaug er tvillinger? 

produsenten koker suppe på spiker. Hun ble forespeilet en historie, fikk ikke historien og produserer likevel denne elendigheten av en film/dokumentar. Historien er interessant og spennende, men fremstillingen og resultatet av filmingen er særs dårlig. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

liil skrev (På 3.6.2024 den 1.42):

Så mange ubesvarte spørsmål. 

Skjønner ikke helt hvorfor de ikke bare går rett til Riksarkivet eller den aktuelle menigheten der kirkeboka for 1941 oppbevares, og sjekker hva det står om fødsler og dåp der. Mener at så sent var det kirken som hadde ansvaret for fødselsregisteret også. Langt mer nyttig enn å se på hva Olaug selv har liggende av papirer. Og hvorfor har hun aldri stussa før på at disse ikke stemmer? (gravde litt på egenhånd. Hun sier det er rart at hun plutselig skifta etternavn, men det er fosterforeldrene hennes som SELV skifter navn fra Bakkevoll til Pedersen i løpet av hennes levetid, så det kan da ikke komme som noen overraskelse for henne NÅ?). 

Jeg kjenner tvillinger som var barn under krigen, og har aldri hørt om at norske tvillinger var i fare for deportasjon og mengele-forskning. Dette er jo bare noe de selv og produsenten fremsetter som teori og motiv. 

Visste Kari og May at Astrid bare var halvsøsteren deres? Det blir fortalt at Astrid/tvillingene bare hadde felles far med resten av søskenflokken, hvem var mor? Var søskenflokkens foreldre gift da dette skjedde? Hva skjer med biologisk mor senere? Dette kunne de jo fint nevnt litt om. 

Hvorfor blir det ikke nevnt mer om begjæring av gjenopptakelse av etterforskningen av dødsfallet? Uansett hva som har skjedd med Astrid, er det jo sykt slett politiarbeid! Har de etterlatte aldri sett papirene og stussa på dem? Høres veldig rart ut. Også merkelig at ingen har vært på grava hennes før. 

Og som mange har nevnt: hvorfor gjør de ikke mer ut av at de to DNA-testene var motstridende? Noe å nøste videre i kanskje, utover å bare si "jaja, sånn var det".  

Olaug skal ha bodd sørpå, i Fredrikstad, i mange år. Hvorfor har HUN hatt leilighet i dette lille tromse-mekkaet ved Värmland? 

Har Olaug familie? Hvordan passer de inn i dette?

Og enig i det noen skrev om at militærforbindelsen hennes virker tvilsom/suspekt. 

Fant forresten lysningen hennes på 60-tallet da hun gifta seg. Da var hun helsesøster (jeg vet at man godt kan ta annen utdanning senere altså). Nå selger hun brukt og kunst i en liten butikk hun har drømt om i mange år. 

At de ikke besøkte grava var vel fordi de er konservative kristne og slet med å forholde seg til at Astrid angivelig hadde begått selvmord.
Stusset ellers over akkurat det samme som deg. 
Om okkupasjonsmakten jaktet på tvillingpar av rasemessige grunner tror jeg det ville blitt skrevet og snakket om. Jeg har ikke hørt noe om det, har selv nær familie som var barn og tvillinger under krigen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å slutte å spekulerer i hva som skjedde i denne historien. Er det noen som vet hvordan damene har reagert på filmen?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 timer siden):

At de ikke besøkte grava var vel fordi de er konservative kristne og slet med å forholde seg til at Astrid angivelig hadde begått selvmord.
Stusset ellers over akkurat det samme som deg. 
Om okkupasjonsmakten jaktet på tvillingpar av rasemessige grunner tror jeg det ville blitt skrevet og snakket om. Jeg har ikke hørt noe om det, har selv nær familie som var barn og tvillinger under krigen. 

Hæ? Jeg tror ikke jeg stiller noen spørsmål om hvorfor de ikke har vært på grava 😄 Enig med deg i at det for søsknenes del ser ut til å ha handla om dødsårsaken (og tenker at de sikkert ikke er i Oslo så ofte heller, der Astrid er gravlagt (man kan lure på hvorfor, når hun egentlig bodde på Bømlo, og hva hun gjorde rundt Kongsvinger da hun døde, og hvem c/o-adressemannen i dødsfallmeldinga var, men nå sporer jeg av)). For datterens del ser det bare ut til å ha vært for vondt, hun begynner vel å gråte når Olaug spør om hun har besøkt morens grav. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minosa skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å slutte å spekulerer i hva som skjedde i denne historien. Er det noen som vet hvordan damene har reagert på filmen?

Det ser ut som alle deltar velvillig på lanseringsfester rundt omkring (Olaug og de andre hver for seg, vel å merke), og stiller opp til diverse intervjuer i i hvert fall lokalpresse. Olaug rykket også inn annonser både i Fredriksstad Blad (der hun bor) og Nordlys for å takke for positiv oppmerksomhet "i forbindelse med min hovedrolle i Mirakelet i Gullspång" 😂 

Og alle, inkl filmskaper, ler vel hele veien til banken. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 er nok skrev (8 timer siden):

Jeg tenkte det samme, uten å ha noen holdepunktet annet enn at hun «er opplært til å drepe». Hun har også skyhøy iq, så iq høy nok til å begå mord uten å bli tatt for det. Så…?

Eller bare så høy subjektiv IQ at andre blir liggende søvnløse 🤣😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

liil skrev (38 minutter siden):

Det ser ut som alle deltar velvillig på lanseringsfester rundt omkring (Olaug og de andre hver for seg, vel å merke), og stiller opp til diverse intervjuer i i hvert fall lokalpresse. Olaug rykket også inn annonser både i Fredriksstad Blad (der hun bor) og Nordlys for å takke for positiv oppmerksomhet "i forbindelse med min hovedrolle i Mirakelet i Gullspång" 😂 

Og alle, inkl filmskaper, ler vel hele veien til banken. 

Hovedrolle? Seriøst? 🤣

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Hovedrolle? Seriøst? 🤣

Siterer bare Olaug 😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (2 minutter siden):

Siterer bare Olaug 😆

Hun fremsto jo rimelig selvsentrert i dokumentaren også. 
Tror det er den merkeligste dokumentaren noensinne. Piss at de var redde for tyskerne skulle ta tvillingene, unnskyld meg. Og det må jo gå an å ettergå papirer og finne ut hvem som er foreldre til hvem her. Selv om man tar høyde for at var litt unøyaktig med både navn og datoer der oppe (har selv familie fra nord-Norge, så det har jeg selv opplevd)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, de takkeannonsene har gått meg hus forbi. 😆 Når sto de på trykk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler alert

Veldig rar historie. Men det tror jeg er fordi hele historien ikke ble forralt.

Så en liten blanding av det jeg tror og det vi fikk se.

Familien i nordnorge, har en enorm sterk tro i kristendom. Maria, får jeg intrykket av ikke har fått sørget over sin søster. Fordi hun har hatt den sterke troen om at hun har gjort noe galt.

Samt slik jeg forsto så var vel ikke lita så troende. Og muligens har rømt langt fra hjemmet. Skilsmisse vil jeg vel tro også noe Familien  på ingen måte familien ville ha akseptert. Det ble nevnt at det var et brudd her. Dvs for henne.  Er at en skilsmisse , så mister hun mannen sin og familien sin.

Noe har tydeligvis skjedd rett før hun døde.  Men mye som mangler av opplysninger her.  Hvilke navn sto det på medisinene? Varde hennes? Eller var det noen andre. 

Veldig merkelig at det opprettes 3 livsforsikringer rett før hun døde. Og det fører jo litt tanker inn på en spesiell.  De bor på en liten øy. Så jeg vil nok tro flere der visste om hva som var hennes forhistorie her. Men den er jo ikke fortalt.

Hvorfor står hun på en landevei på hedemarken i bilen sin? Hvem venter hun på? Hvor er skoene  og hvorfor så mye medisiner, når hun ikke har tatt noen. 

Kroppen er vel ikke nøye undersøkt iht dødsfall,  men veldig rart at en ung og frisk dame plutselig skal få hjertestans helt uten videre. Noe i rapporten sier jo noe om en mulig flukt. Hun mangler sko og har grønske på klærne.  Veldig rart iht selvmord. Så jeg holder en knapp på mord. 

Olaug finner mye svar. Her er det mye som virker til å ha blitt sagt,mellom henne og familien. Vi ikke får vite. Men olaug blir så sint og frustrert at hun begynner å hate dem. Hun nevner at hun føler stor sorg over at søsteren har vokst opp på den gården. Og mener av for oss ukjent årsak til hvorfor hun mener det.  Men blir avspist av dem, så fort hun nevner det. 

Jeg tror lita har følt på mye hat, fra egen familie og stedet hun vokste opp.  Når til og med presten sier biskt at jun ikke burde begraves i vigslet jord... ja jeg sier ikke mer.

At olaug ikke er i slekt tror jeg ikke noe på. Alt annet stemmer også DNA test nr 1. En dna test viser aldri så store forskjeller.  Olau, mulig du lurer dem. Men ikke oss seere. 

Familien virker som at de helst ønsker å tro på det som ligger nermest og best iht egen tro og ikke på sannheten. Og den ene søsteren virker litt hatefull mot olaug også. Og helt åpenbart at troen kommer dem imellom,  da det med tro ikke blir respektert begge veier.

Jeg tror at vi er nær en sannhet om lita, som er det tragiske i historien her. Og er glad olaug har funnet en historie om sin tvilling. Selv om hun nå velger å fornekte. 

Dette er jo en hisorie som kunne vært fin, men endte opp veldig mørk. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av Olaug og ungdomsbilde av Lita

IMG_0687.png

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug er venner på fb med flere av Litas slektninger…. Så så veldig uvenner kan de vel ikke være?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (1 time siden):

hvorfor så mye medisiner, når hun ikke har tatt noen. 

Dette! Det ropar jo fingert sjølvmord. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyrina skrev (2 timer siden):

IMG_0687.png

Hva som er skjedd etter dokumenaren vet vi jo lite om. Men man ser jo at enkleye medlemmer der er ganske fiendtlige og stygg i munnen.

Men på slutten der er det ko en form for å roe ned konflikten. Der hun sier at de har vært dumme mot henne 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestine Bårdsen skrev (1 time siden):

Dette! Det ropar jo fingert sjølvmord. 

Ja også byttet jeg kanal til nrk nå og da var de midt i storyen. Rapporten sa grønske på klærne og skoene norte.Han som fant henne sier han går ned stien. Ser en knekt kvist, og så ser han hennes hvite RENE sokker. 

Hun hadde blomster og jordbær i bilen. Ventet hun på en kjær?

Stedet er jo så avsidesliggende at det kan jo ikke være tilfeldig. Hun og den hun evnt skulle møte, må vel ha vært der før

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vampyrina skrev (3 timer siden):

Olaug er venner på fb med flere av Litas slektninger…. Så så veldig uvenner kan de vel ikke være?

Ikke veldig mange.. og folk har jo så forskjellige vaner på facebook.. ikke utenkelig at hun har blitt venner med flere av dem (Arnt, Karis barn++) i begynnelsen av dette dramaet, og at de ikke er fb-aktive nok til å slette eller blokke hverandre selv om forholdet ikke er det varmeste. 

Etter blodprøva drar jo Trine og Kari til Oslo for å treffe henne igjen, mens May-Elin ikke overraskende holder seg borte. Og Olaug oppsøker selv kontakt med Trine senere; det ser litt ut som hun vil ha henne og ikke de andre. Trines bror Roger er jo også med i dokumentaren, men ser ikke ut til å være en del av DNA-kjaset. 

Jeg kan ikke masse om DNA, men vet at mtDNA overføres ca identisk fra mor til datter gjennom MANGE generasjoner. Uansett skulle en prøve da gi Olaug og Trine identiske markører (og Astrid hvis hun hadde levd), mens det da ikke er tilfelle for Kari og May, som hadde en annen mor. 

I tillegg hadde tvillingene en eldre hel bror, Einar, med samme mor - vet ikke om han hadde etterkommere (eller om han selv lever) som kunne vært med. 

Krokenguri skrev (4 timer siden):

Maria, får jeg intrykket av ikke har fått sørget over sin søster. Fordi hun har hatt den sterke troen om at hun har gjort noe galt.

Maria - mener du May? Kari? Men absolutt enig. De er jo alle i total benektelse, og det er mye viktigere for dem å finne ut at Astrid ikke har begått dødssynden selvmord enn å sørge over tapet over henne, eller å komme til bunns i hva som egentlig har skjedd. Og at de de siste 30 åra ikke en gang har vært plaga av eller lurt på hva som har gjort så vondt for søsteren deres at hun angivelig valgte å forlate livet. Lite virkelighetsnært fokus, spør du meg. 

Bacteria skrev (5 timer siden):

Og det må jo gå an å ettergå papirer og finne ut hvem som er foreldre til hvem her. Selv om man tar høyde for at var litt unøyaktig med både navn og datoer der oppe (har selv familie fra nord-Norge, så det har jeg selv opplevd)

Altså, dette er enkelt. Fødsel og dåp skal være ført inn i kirkeboka. Denne befinner seg enten på aktuelle menighetskontor eller på riksarkivet/statsarkivet. 1. Finn boka 2. Les. Som berørt part har man innsyn i dette, selv om det omhandler adopsjonssak (og det fremkommer jo stadig at hun bare var fosterbarn).

Litt rart det med foreldrene som het Bakkevoll og senere skifta til Pedersen. Sånt var jo kjempevanlig for rundt 100 år sida, men i 1920 eller deromkring ble navneloven endret, og alle skulle ha ett fast navn, og ikke skifte og mikse som de selv ville. Så at de har gjort dette mellom 40-tallet (da utskrift nr 1 var gjort) og 60-tallet (utskrift nr 2), er litt rart. Fosterforeldrene het Bakkevoll da de gifta seg i 1937, og Pedersen da de døde i 1973 og 2005. Selvfølgelig vet Olaug det. At biologisk mor også var født Pedersen, tror jeg bare er en tilfeldighet, men hun het Johnsen da både tvillingene og storebroren Einar ble født.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyrina skrev (3 timer siden):

IMG_0687.png

Ja, men i filmen kan man se et annet bilde av Lita. Jeg frøs skjermen og det bildet lignet ganske lite på Olaug. Evt. googlet jeg det.

Det var uansett påfallende hvor lite Olaug og Lita liknet da jeg gravde litt dypere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (18 timer siden):

Haha, de takkeannonsene har gått meg hus forbi. 😆 Når sto de på trykk? 

Nordlys og Oppland Arbeiderblad 12. april i år, Fredriksstad Blad 13. april.   Helt garantert bare for å pisse off søstrene!!

Skjermbilde 2024-06-05 kl. 13.53.50.jpg

Endret av liil
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 timer siden):

Hun fremsto jo rimelig selvsentrert i dokumentaren også. 
Tror det er den merkeligste dokumentaren noensinne. Piss at de var redde for tyskerne skulle ta tvillingene, unnskyld meg. Og det må jo gå an å ettergå papirer og finne ut hvem som er foreldre til hvem her. Selv om man tar høyde for at var litt unøyaktig med både navn og datoer der oppe (har selv familie fra nord-Norge, så det har jeg selv opplevd)

Såklart selvsentrert. Hun skjønte at damene var klin gærne. Hun har også sagt til et ukeblad at den første DNA testen kan ha vært falsk. Hun fikk aldri se prøveresultatet, men stolte på søstrene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...