Gjestine Bårdsen Skrevet 28. mars #1 Del Skrevet 28. mars ⚠️ RØPEALARM ⚠️ Eg såg denne på kino i går, og er overraska over kor tomt Internett er for teoriar om kva som kan ha skjedd med Astrid/Lita. Det verkar jo som openbart fingert sjølvmord, dvs. drap. Tankar? 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 5. april #2 Del Skrevet 5. april Jeg har også sett den, og sitter igjen med flere spørsmål. Tok de ikke en dna-test som viste at de var i slekt? Og så blodprøver senere som viste det motsatte? Det var mye underlig med hun som døde, satt i en bil i flere dager og noen ganger med parykk? Og hvorfor fikk ikke familien hennes beskjed om at hun ikke hadde tabletter/alkohol i blodet da hun døde? Blir ikke pårørende informert om slike ting? Må de spørre selv? 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjestine Bårdsen Skrevet 5. april Forfatter #3 Del Skrevet 5. april Frida skrev (4 timer siden): Jeg har også sett den, og sitter igjen med flere spørsmål. Tok de ikke en dna-test som viste at de var i slekt? Og så blodprøver senere som viste det motsatte? Det var mye underlig med hun som døde, satt i en bil i flere dager og noen ganger med parykk? Og hvorfor fikk ikke familien hennes beskjed om at hun ikke hadde tabletter/alkohol i blodet da hun døde? Blir ikke pårørende informert om slike ting? Må de spørre selv? Eg veit! Men saka er vel sikkert forelda no, og dattera hadde jo ikkje lyst å undersøke noke meir. Trur den andre slektskapstesten òg var ein DNA-test, eller tar eg feil? Men uansett, korfor stolar dei på at den andre er rett og den første ikkje? Kunne det ikkje like godt vore omvendt? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 5. april #4 Del Skrevet 5. april Gjestine Bårdsen skrev (5 timer siden): Eg veit! Men saka er vel sikkert forelda no, og dattera hadde jo ikkje lyst å undersøke noke meir. Trur den andre slektskapstesten òg var ein DNA-test, eller tar eg feil? Men uansett, korfor stolar dei på at den andre er rett og den første ikkje? Kunne det ikkje like godt vore omvendt? Jeg skal se filmen en gang til, har tatt den opp. Håper de lager en serie om saken, det var mange løse tråder. Husker ikke om det bare var hun "nye halvsøsteren" og niesa som testet seg første gangen? Andre gangen var det alle 4 tror jeg, de to søstrene, niesa og den nye "halvsøsteren" som plutselig ikke var i slekt med dem. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 5. april #5 Del Skrevet 5. april Frida skrev (10 timer siden): Jeg har også sett den, og sitter igjen med flere spørsmål. Tok de ikke en dna-test som viste at de var i slekt? Og så blodprøver senere som viste det motsatte? Ifølge en artikkel i klikk.no ble ikke Olaug vist resultatet av den første DNA-testen. Jeg tror søstrene var så fanatiske at de ga faen i resultatet. De hadde så lyst til å oppleve et mirakel. Dette forklarer hvorfor Olaug var så sint og skeptisk hele filmen. Hun følte seg muligens lurt og det ble hun mht. den første testen. Det var dessuten en tilfeldighet at hun lignet GANSKE mye på den avdøde søsteren og var født samme dag. Hun var jo ikke så lik som eneeggede tvillinger normalt er vil jeg si. Det er en grunn til at vi så minimalt med side-by-side av de to. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 5. april #6 Del Skrevet 5. april Gjestine Bårdsen skrev (6 timer siden): Eg veit! Men saka er vel sikkert forelda no, og dattera hadde jo ikkje lyst å undersøke noke meir. Trur den andre slektskapstesten òg var ein DNA-test, eller tar eg feil? Men uansett, korfor stolar dei på at den andre er rett og den første ikkje? Kunne det ikkje like godt vore omvendt? "Også da Familien skrev om dem, hevdet May-Elin noen uker etter intervjuet at DNA-testen de hadde tatt bekreftet det de trodde. Olaug fikk også vite dette, men hevder at hun aldri selv så papiret som sa det. Dette er de tre damene uenige om." Mirakelet i Gullspång: Olaug fikk livet snudd på hodet - Reportasje (klikk.no) 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 6. april #7 Del Skrevet 6. april (endret) Takk for link til artikkelen. Interessant å lese Olaug sitt syn på det som skjedde. Nå skjønner jeg at hun ikke tukla med den siste testen, som jeg trodde da jeg så filmen. @Frida Hva mener du med at du har tatt opp filmen? Finnes den andre steder enn på kino? Endret 6. april av Snipa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 6. april #8 Del Skrevet 6. april Snipa skrev (2 timer siden): Takk for link til artikkelen. Interessant å lese Olaug sitt syn på det som skjedde. Nå skjønner jeg at hun ikke tukla med den siste testen, som jeg trodde da jeg så filmen. @Frida Hva mener du med at du har tatt opp filmen? Finnes den andre steder enn på kino? DR2 har sendt filmen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjestine Bårdsen Skrevet 6. april Forfatter #9 Del Skrevet 6. april totti_1 skrev (13 timer siden): Ifølge en artikkel i klikk.no ble ikke Olaug vist resultatet av den første DNA-testen. Jeg tror søstrene var så fanatiske at de ga faen i resultatet. De hadde så lyst til å oppleve et mirakel. Dette forklarer hvorfor Olaug var så sint og skeptisk hele filmen. Hun følte seg muligens lurt og det ble hun mht. den første testen. Det var dessuten en tilfeldighet at hun lignet GANSKE mye på den avdøde søsteren og var født samme dag. Hun var jo ikke så lik som eneeggede tvillinger normalt er vil jeg si. Det er en grunn til at vi så minimalt med side-by-side av de to. Trur du har rett i det at dei ønska seg eit mirakel og trudde på kva som helst. På eit tidspunkt i filmen var det jo opplest og vedtatt at Olaug var adoptert av familien sin, men var ikkje det litt meir uklart mot slutten? Uansett tenker eg at den delen av filmen som handlar om søsterskap eller ikkje er interessant mest pga dei spesielle folka. Ho Olaug er ein skikkeleg karakter! Den delen der ho seier ho kunne ha drept søstrene. Og alt nipset ho har er fantastisk! Når det gjeld Astrid/Lita sitt "sjølvmord" trudde eg først at ektemannen/eksmannen kanskje hadde ein finger med i spelet, for å cashe inn dei ørti livsforsikringane han sa i intervju at han ikkje ante noko om. Men så kunne jo òg den eine søstra stadfeste at Astrid hadde vore redd for eitt eller anna, og det med ventinga i bilen og dei angivelege parykkane passar jo heller ikkje så godt med at mannen skulle ha noko med det å gjere. Så -? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjestine Bårdsen Skrevet 6. april Forfatter #10 Del Skrevet 6. april Blei vel antyda at ho var redd for noko som hadde med jobben å gjere, men no har eg gløymt kva ho jobba med... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 6. april #11 Del Skrevet 6. april Ja, var det ikke noe om underslag på jobben hennes? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjestine Bårdsen Skrevet 6. april Forfatter #12 Del Skrevet 6. april Snipa skrev (2 timer siden): Ja, var det ikke noe om underslag på jobben hennes? Jau! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 17. april #13 Del Skrevet 17. april Har den kommet på Netflix? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 26. april #14 Del Skrevet 26. april (endret) . Endret 2. juni av klarinetta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjestine Bårdsen Skrevet 27. april Forfatter #15 Del Skrevet 27. april klarinetta skrev (23 timer siden): Det var den aller siste replikken som snudde alt for meg, etter rulleteksten sier hun jo til dokumentarfilmskaperen: Skulle vi kanskje testet om vi to er i slekt? Eg veit! Interessant dame. 😅 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita666 Skrevet 4. mai #16 Del Skrevet 4. mai Nå da denne filmen kunne leies,har jeg sett den 2 ggn.Noen stor dokumentar er den ikke,og filmskaperen forsøker å koke suppe på en spiker i en historie,som ikke er en historie.. Litas selvmord/dødsfall er en serie for seg selv,og egentlig ganske uintressant for min del. Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier en kan lese om denne filmen,at Olaug er skurken og skulle ha iscenesatt alt osv,og lurt disse godtroende religiøse naive søstrene.Jeg tror historien er sann,og at de var tvillinger. Det koker ned til en ting,og det er de motstridene DNA svarene.Hvis filmskaperen virkelig skulle gjort noe for disse søstrene,kunne det jo vært noen intervjuer med eksperter og spesielt de som driver med slektsgransking.Og mulig en tredje testing. Hvor nøyaktige er selvtestene,og kan de misforståes når personen skal avlese resultatet?Kanskje Kari og May tolket testen som om de var halvsøstre,mens testen viste feks seksmenninger.De så Guds tegn overalt.Det er lettere å få feil i test nr 1 enn i test 2,blodprøver.Men selv her kan noe ha gått galt,kontaminering av resultatet,teknisk svikt,feile papirer.En slik test svarer på konkrete spm,de besvarer ikke alt relatert til familien.Jeg er ingen ekspert,men her kunne det vært gjort mer for å skape klarhet i filmen,som blir kritisert for å etterlate seeren med for mange spørsmål Forresten var de utrolig likegyldige når de fikk høre fra prøvesvarene at de ikke likevel var i slekt ("ok,nei men da så..") 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 4. mai #17 Del Skrevet 4. mai Gjestine Bårdsen skrev (På 27.4.2024 den 20.20): Eg veit! Interessant dame. 😅 Digga henne jeg. Hehe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok Skrevet 23. mai #18 Del Skrevet 23. mai Slik jeg husker det, så var første testen spyttprøver av Olaug, May og Kari, og denne testen viste halvsøsken. Test nr to var blodprøver, og viste 0,02% sannsynlig slektskap mellom Olaug og Trine (Litas datter) denne filmen burde ikke blitt ferdigstilt. Den fremstiller både Olaug og May som mindre intelligente og sympatiske mennesker. Kari kommer mer heldig ut av det, men likevel ikke godt nok. noen lyver, men hvem? Historien har ekstremt mange hull, mangler dybdeintervjuer og granskning. På flere tidspunkt i filmen lurer jeg på hva målet med filmen egentlig er? Skal filmen så tvil om Lita sitt dødsfall, eller skal filmen fortelle en historie om en bortadoptert og ukjent søster. 1. DNA resultatene burde vært gransket bedre. Intervjuer av eksperter, f.eks. 2. Olaugs historie som barn burde granskes bedre. Hun var fosterbarn. Hvem er hennes biologiske mor? Det ble på et tidspunkt nevnt. Hvorfor har fødsels og dåpsattesten ulike fødselsdatoer? Hvorfor er dåpsattesten attestert i 1961 når hun er født i 1941? Hvorfor sier fødselsattesten at hun er født i 1943? 3. Olaugs historie som voksen burde granskes bedre. Hun er antagelig født i 1943 slik dåpsattesten sier og ikke på samme dato som Lita. Dersom hun har oberstytdannelse i militæret slik hun påstår at hun har, så ville dette vært oppklart for lenge siden. Det er flere tidspunkt i livet der man må fremlegge dåps og fødselsattest. Hvorfor viste hun ikke passet sitt? Hun kan umulig operere med en annen fødselsdato enn det står på fødselsattesten, så dette virker som en klar løgn. hun sier hun har Oberstutdannelse og er «opplært til å drepe». Jeg kjenner ingen militante som uttrykker seg slik. Ja, man blir iq testen i militæret, men det hun sier og prater om virker ikke å ha rot i virkeligheten. hvorfor går ikke filmskaperen hennes adoptivfamilie nærmere etter i sømmene? De var rike, sier Olaug, det ser ikke slik ut når hun viser barndomsbilder, ei heller slik hun lever nå. Hvorfor er ikke Olaugs familie med i dokumentaren? Hennes barn, for eksempel. Det ville vært naturlig. Og slutten; beskjeden på telefonsvareren; hva ville filmskaperen formidle med det? filmskaperen virker å ha skrapt i overflaten på det som har landet på hennes tallerken, men ikke gått i dybden på noe. For meg var filmen interessant, men dårlig laget. Den skaper forvirring fremfor svar, og forteller en meningsløs historie som peker i alle retninger. Spørsmålene filmen reiser er interessante, men når man ikke får svar, ingenting blir nøstet eller gravd i, da er det bortkastet tid. tittelen er set misvisende; hvilket mirakel snakkes det om her? 30 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 1. juni #19 Del Skrevet 1. juni Gode poenger om attestene. Slik jeg forstod det i filmen har hun hele tiden trodd at hun ble født i 1941. Men så viser det seg mye senere at det står noe annet på dåps- og fødselsattest. Det med dåpsattesten må jo være en skrivefeil. Men merkelig at fødselsattest viser to år senere. Som du sier er jo n slik attest noe man må fremvise i ulike sammenhenger. Eller har hun to ulike attester, en som fosterfamilien hadde og en fra sykehuset? Det er ikke uvanlig at adoptivbarn har uriktige papirer. Men litt merkelig om hun skulle være født to år senere enn hun trodde? Da ville hun jo alltid ha vært to år yngre enn den nedskrevne alderen. Tolket flere andre også det slik at Olaug hadde begynt med slektsgransking før hun traff de to søstrene? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 1. juni #20 Del Skrevet 1. juni Har nettopp sett filmen og Olaug trur jeg ikke er noen enkel person. Måten hun snakket om seg selv og at hun kunne drept «familien sin sier meg at hun er gal. Ang blodprøvene så er det helt merkelig at såpass voksne folk kan tru hun har sprøytet annet blod i årene og derfor ble svaret negativt. Eller som en av søstrene sa at blodet kunne jo komme fra en katt. Jeg tviler på at hun som tok blodprøvene gikk med på å send Finn annet blod enn fra Olaug. Olaug var lite sympatisk, synes jeg. Iskald og til dels avvisende. Jeg trur Lita ble drept og det skulle se ut som selvmord med piller i bilen. Helt sjuk hele historien og jeg skulle gjerne sett en fortsettelse. 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå