Gå til innhold

Husholdningsbudsjett


Hildamaria

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva har dere i husholdningsbudsjett til familien? Altså det som skal gå til felles  mat og husholdningsartikler, utenom faste utgifter. Hva MÅ man ha liksom, ikke hvor mye er det mulig å bruke:D

Vi er to voksne og tre store unger, men de to største er her bare halvtid, så jeg regner oss som 4 personer. Budsjettet må dessverre bli så lite som mulig, så gode sparetips mottas med takk.

Tenkte å lage en felles konto med to kort, så handler vi alt felles derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som er mest sparsom er den som handler.

Anonymkode: dfa8f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker

Jeg mener at den beste måten å ikke bruke mer penger på mat og husholdningsartikler enn nødvendig er å ha det ryddig. Slik gjør jeg det:

Alle skuffer i fryseskapet mitt er merket. Brød. Fisk. Reint kjøtt. Bearbeidet kjøtt. Grønnsaker. Frukt. 

Det er stort sett tilbudsvarer kjøpt i bulk. 

Kjøleskapet rydder og vasker jeg hver søndag. Da rekker ikke mat å gjemme seg og gå ut på dato. 

Vi spiser rester. Det er fint lite som går i matsøpla. 

Skap rydder jeg kanskje en gang i måneden. 

Jeg spør en AI om hva jeg kan lage av det jeg har. Du kan spørre AI'en til Snap f.eks.

Alt av husholdningsartikler kjøper jeg på Normal. Jeg handler i bulk her også. 

Jeg bruker fra 3000 - 12 000 i måneden. 

Rydd, sorter, merk og få oversikt. Så kan du se nærmere på hva som blir for dyrt og unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, det er så sant det dere begge skriver! Da tror jeg oppgaven går til den som er mest strukturert og sparsom, meg! Men jeg tenker også at det er lurt å ha en felleskonto for husholdning, så kan man jo sette inn hva man gjennomsnittlig bruker på den. Du som bruker 3-12000, hvor mange er dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ukes handler hos Oda så får du kontroll på hvor mye dere bruker hver uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker
Hildamaria skrev (14 timer siden):

Takk for gode råd, det er så sant det dere begge skriver! Da tror jeg oppgaven går til den som er mest strukturert og sparsom, meg! Men jeg tenker også at det er lurt å ha en felleskonto for husholdning, så kan man jo sette inn hva man gjennomsnittlig bruker på den. Du som bruker 3-12000, hvor mange er dere? 

Vi er 4. To voksne. Og to nesten voksne. 

Du skal se det blir litt artig også. Jeg er stolt av systemet mitt. Og min familie synes det er veldig fint å ha en "butikk" hjemme. Det er alltid egg og tacosaus å finne. Og torky og jif. 

Et eksempel på lurt:

Jeg har Æ. Når jeg får kupong på taco, f.eks 30%, så handler jeg for 3-4 måneder fremover på 40% på tacofredag på rema. 

Annet eksempel:

Ta vare på osteskalker. Hiv de i fryseren og ta opp igjen 2-3 og rasp de når du trenger de. 

Og bruk internett: 

Friele og Evergood kan kjøpes billig på nett. Jeg kjøper en kasse i slengen. 

Og vær kritisk til 50%-disken.

Alt er ikke billig. Pass på å sjekk pris her også. Men kjøp egg og reint kjøtt. Ting du kan fryse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke budsjett, men har en god enighet om prioriteringer, og gode rutiner.

Vi utnytter programmer (Trumf, Obs og Æ), samt kick back kreditttkort (Ikano 2%). Har ca 15% rabatt på Rema så langt i år. 

Jeg går gjennom tilbud hver søndag morgen (og Æ mandag). Og lager handlelister. Handlelisten består av to ting 1) bulkhandel av tilbudsvarer som vi gjerne kjøper for ett år av gangen. 2) det vi behøver for den neste uka av ferskvarer. 

Jeg har matplan for fire uker frem i tid, som er satt opp med tanke på hva som er i sesong, samt hvilken mat jeg har som må brukes opp. 

Hver søndag ryddes kjøleskap, og alt av rester eller mat som nærmer seg holdbarhet settes frem til lunsj, eller lunsjboks mandag. 

Han ukeshandler hver tirsdag. Alt fra en butikk til fire, avhengig av hvor gode tilbud det er. Her er Rema best på basisvarer, så alt som ikke er rimeligere andre steder handles der. 

Men jeg har faktisk null kontroll på hvor mye som går i måneden, da vi sjonglerer så mange butikker og kredittkort. Vet bare at alle kjøp er gjennomtenkt. 

Anonymkode: e12ac...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ca 10 000- 11 000. Er 2 voksne og en på 12 og en tenåring. Handler nesten alt på kiwi.

Sparetips: bland halve kjøttdeigen med røde linser

 

Anonymkode: eaed0...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 8.53):

Vi bruker ca 10 000- 11 000. Er 2 voksne og en på 12 og en tenåring. Handler nesten alt på kiwi.

Sparetips: bland halve kjøttdeigen med røde linser

 

Anonymkode: eaed0...98d

Er det inkl alt av husholdning, eller bare mat?

Anonymkode: c2a17...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...