Gå til innhold

Keyboard/digitalt piano fra clas ohlsson


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser på nettsiden at de selger noen forskjellige der. Noen som har erfaring med de? Det skal bli brukt av både voksen og barn som er nybegynnere. Vil helst ikke investere i noe fancy og dyrt før vi er helt ferdig med å risikere besøk av ville barn som ødelegger. 

Anonymkode: 88b68...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kjøpe noe dyrere er ikke synonymt med at dette er fancy; man betaler for kvalitet i både tangenter og instrumentet ellers, og med mindre man bruker hammer, motorsag eller heller Cola i strømkontakten, skal det litt til for å ødelegge et bedre digitalt piano..

Det de har på Clas Ohlson gir derimot stort sett inntrykk av å være skrap med lette plasttangenter som man får slengt etter seg på bruktmarkedet; ser at Roland Go som de har til 3499 får man til 2000 på Finn, og når de reklamerer med "profesjonell pianolyd", minner det litt om figuren Sid i tegneserien "Ernie" som skal selge bruktbiler.

Ønsker man å kjøpe noe billig som kan ødelegges, får man det billigere på bruktmarkedet, og ønsker man å kjøpe noe bedre for nybegynnere som Roland FP-10 eller Yamaha P-45, finner man det i en musikkforretning; å kjøpe et instrument på Clas Ohlson anbefales ikke.

Et lite tips dersom man risikerer besøk av ville barn: Et digitalt piano kan flyttes fra stativet, og låses inn i et skap eller et avlåst rom når det ikke er i bruk.

Anonymkode: ff65b...dfc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser på nettsiden at de selger noen forskjellige der. Noen som har erfaring med de? Det skal bli brukt av både voksen og barn som er nybegynnere. Vil helst ikke investere i noe fancy og dyrt før vi er helt ferdig med å risikere besøk av ville barn som ødelegger. 

Anonymkode: 88b68...916

Å kjøpe piano på clas ohlson fordi man er redd for ville barn, blir som å kjøpe en 18 tommer crt som TV, fordi man er redde for ville barn. Eller som å kjøpe en bil fra 1988 til 3000, fordi man er redd for at varna skal ripe opp bilen. Det er så begredelig pianoene er på clas ohlson, kan knapt nok kalles et piano.

Kjøper du et billig piano på clas ohlson så dreper du læringsgleden.

Tangentene er billige plasttangenter som ikke er kromatiske, det vil si at all lyd kun har en frekvens, hvor man ikke hører forskjell om du trykker svakt eller hamrer i pianoet. I tillegg er det ingen trykkmotstand, og lyden er på nivå med gratis keyboard-app på ipad, om ikke verre.

De fleste gratise keyboard-apper på ipad gir bedre klang og lyd.

Pianoene de selger på finn.no burde ikke vært lov å selge, det er skrap, som kun er slengt sammen for å lure førstegangskjøpere som ikke kan noe som helst om instrumenter.

Hva enn du gjør ikke kjøp piano der. 

Gå i en musikkforetning og spør om hjelp der. Blir det for dyrt, så kan du kun be om råd der, og deretter se om du finner noe tilsvarende på bruktmarkedet.

Anonymkode: 61c2d...f45

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dønn enig ! Du får det du betaler for. Kjøp heller noe brukt solid noe i stedet for det søppelet som selges billig.  Så når man ser at dette er noe man satser på ? Selg det brukte igjen, og kjøp dønn kvalitet som varer i mange år, og som tilfredsstiller kravet til hva en musikker må ha av et verktøy om det ender der.  Et godt solid instrument varer ofte livet ut. Bare se på gitaren til Willy Nelson, ser ut som om fingrene har slipt seg gjennom fronten på gitaren hans :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anonymkode: ff65b...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gå i en musikkforetning og spør om hjelp der. Blir det for dyrt, så kan du kun be om råd der, og deretter se om du finner noe tilsvarende på bruktmarkedet.

Anonymkode: 61c2d...f45

Er enig i det andre du skrev, men akkurat det du skriver her, er det dessverre litt for mange som gjør - man går inn i en musikkforretning, får gratis råd og veiledning, og så snart man er ute av butikken, går man på nett for å se hvor man kan finne instrumentet billigst, enten nytt eller brukt.

Spørsmålet blir da: Er det rart at det blir færre og færre analoge musikkforretninger ...?

Gratis råd kan man finne på nett, og man kan prøvespille et instrument i en musikkforretning, men begynner man først å spørre om råd, er det minste man kan gjøre, å legge igjen noen kroner i butikken.

Anonymkode: ff65b...dfc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er enig i det andre du skrev, men akkurat det du skriver her, er det dessverre litt for mange som gjør - man går inn i en musikkforretning, får gratis råd og veiledning, og så snart man er ute av butikken, går man på nett for å se hvor man kan finne instrumentet billigst, enten nytt eller brukt.

Spørsmålet blir da: Er det rart at det blir færre og færre analoge musikkforretninger ...?

Gratis råd kan man finne på nett, og man kan prøvespille et instrument i en musikkforretning, men begynner man først å spørre om råd, er det minste man kan gjøre, å legge igjen noen kroner i butikken.

Anonymkode: ff65b...dfc

Jeg forstår argumentet ditt.

Har noen instrumenter selv, og kjøper kun kvalitet når jeg først kjøper instrumenter. Har en Gibson Les Paul som jeg kjøpte i 2012, og bare siden da ser jeg at prisen i butikk har gått opp med 14000 for samme modell siden jeg kjøpte den, så helt enig i at gode kvalitets instrumenter holder seg godt og kan vare livet ut :) Selv har jeg alltid kjøpt nytt i butikk, men jeg har forståelse for at det for mange er dyrt.

Helt enig i at en god investering, så trenger man ikke nødvendigvis å kjøpe nytt igjen.

Sannheten er at noen instrumenter, slik som enkelte fioliner eller elgitar ofte har bedre kvalitet når det er av årgang og har vært spilt på over flere år. Sånn sett så er det jo ikke alltid å foretrekke å kjøpe nytt heller. 

Det gunstige er så klart å enten kjøpe nytt, eller brukt dersom det er samleobjekt.

Men når trådstarter har et budsjett som tilsier at han/hun har vurdert clas ohlson, så må jeg være dønn ærlig med trådstarter og si at det finnes mange gode funn på bruktmarkedet og.

Råd om hvilke eller hvordan merke og modell man skal gå for ville jeg aldri rådført meg om på nett. Et instrument må prøves, det er en grunn til at det finnes så mange instrumenter der ute, fordi man skal finne noe man liker å spille på, liker klangen av, og som føles riktig når man bruker det. Kjøper man utelukkende etter råd man har fått på nett kan man være uheldig å kjøpe et produkt men ikke er tilfreds med. 

Selv husker jeg at jeg sto mellom AC serien til VOX og MG serien til Marshall sist jeg kjøpte forsterker til gitaren. Begge er solide serier, men det var avgjørende for meg å prøve disse koblet opp til egen gitar før jeg slo til. Sånn for å ta et eksempel, så jeg råder alltid folk å gå i butikk, selv om de har tenkt å kjøpe på nett. Utelukkende for at instrumenter og utstyr bør prøves.

Anonymkode: 61c2d...f45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 18.17):

Jeg forstår argumentet ditt.

Har noen instrumenter selv, og kjøper kun kvalitet når jeg først kjøper instrumenter. Har en Gibson Les Paul som jeg kjøpte i 2012, og bare siden da ser jeg at prisen i butikk har gått opp med 14000 for samme modell siden jeg kjøpte den, så helt enig i at gode kvalitets instrumenter holder seg godt og kan vare livet ut :) Selv har jeg alltid kjøpt nytt i butikk, men jeg har forståelse for at det for mange er dyrt.

Helt enig i at en god investering, så trenger man ikke nødvendigvis å kjøpe nytt igjen.

Sannheten er at noen instrumenter, slik som enkelte fioliner eller elgitar ofte har bedre kvalitet når det er av årgang og har vært spilt på over flere år. Sånn sett så er det jo ikke alltid å foretrekke å kjøpe nytt heller. 

Det gunstige er så klart å enten kjøpe nytt, eller brukt dersom det er samleobjekt.

Men når trådstarter har et budsjett som tilsier at han/hun har vurdert clas ohlson, så må jeg være dønn ærlig med trådstarter og si at det finnes mange gode funn på bruktmarkedet og.

Råd om hvilke eller hvordan merke og modell man skal gå for ville jeg aldri rådført meg om på nett. Et instrument må prøves, det er en grunn til at det finnes så mange instrumenter der ute, fordi man skal finne noe man liker å spille på, liker klangen av, og som føles riktig når man bruker det. Kjøper man utelukkende etter råd man har fått på nett kan man være uheldig å kjøpe et produkt men ikke er tilfreds med. 

Selv husker jeg at jeg sto mellom AC serien til VOX og MG serien til Marshall sist jeg kjøpte forsterker til gitaren. Begge er solide serier, men det var avgjørende for meg å prøve disse koblet opp til egen gitar før jeg slo til. Sånn for å ta et eksempel, så jeg råder alltid folk å gå i butikk, selv om de har tenkt å kjøpe på nett. Utelukkende for at instrumenter og utstyr bør prøves.

Anonymkode: 61c2d...f45

Gratulerer med Gibson-kjøpet; tenkte selv på å kjøpe en Gibson av nyere årgang da den nåværende gitaren min med raske skritt begynner å nærme seg 50-årsdagen og trenger en overhaling for å komme i form igjen, men det ble ikke noe kjøp før den norske kronen sank som en stein og instrumentprisene gikk motsatt vei.

Noe av problemet som illustreres i denne tråden, er at folk dessverre ikke ser verdien i å investere i et kvalitetsinstrument samtidig som de heller ikke har problemer med å bruke et relativt stort beløp årlig på en musikklærer som i løpet av i alle fall de første to årene vil lære dem elementære ting man lett kunne ha lært på egen hånd; instrumentet skal være billigst mulig, men å la tusenlappene fly på musikkundervisning er noe mange aksepterer.

Når man har spilt en stund og har et forhold til lyd, forstår jeg verdien av å prøve ut noe fysisk i en butikk før man bestemmer seg for hva man vil ha, men det spørs om dette også gjelder for nybegynnere på tangenter som ønsker et digitalt piano man vil lære å spille på da valget grovt sett står mellom Roland og Yamaha; lyden er jo ikke lyden man får på et Steinway-flygel, men til å leve med, og den eneste forskjellen er kanskje at Rolands klaviaturer er litt bedre tilpasset tykkere fingre; dette er likevel en tilvenningssak man kan fikse med korrekt anslagsteknikk. Så ser man bort fra de lette billigklaviaturene, har man egentlig ikke så mye å velge mellom om man vil ha et solid nybegynnerinstrument, og rådene man får på nett, bør være tilstrekkelig.

Vil man derimot begynne å spille gitar eller et strykeinstrument, er det noe annet; før man bestemmer seg for klassisk, stålstrenget eller el-gitar, er det en fordel å prøve ut instrumentet og se hvordan det føles i hånden.

Anonymkode: ff65b...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...