Gå til innhold

Barnefordeling ved skiftarbeid


bekkern

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi gikk fra hverandre i januar og har barna 50/50 men jeg jobber 5 skift og eksen jobber turnus dag/kveld. Og ingen av oss er helt fornøyd med den løsningen vi har med barnefordeling. Vi har fordelt mellom oss egentlig bare for å få det til å gå opp etter skiftrytmen min ettersom den er mest krevende.

Skiftet mitt er

Uke 1: 4 netter mandag til fredag

Uke 2: 4 kvelder mandag til torsdag

Uke 3: 7 dager med 12 timer fredag-søndag

Uke 4: kort friuke med 3 12 timers natt skift i helgen

Uke 5: lang friuke

Hvis noen har noen tips til hvordan fordelingen kan gå opp best mulig for barna og for oss med tanke på ett sosialt liv så mottas det med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal jo være til det beste for barna, og ha en viss rutine, så her hadde vurdert å bytte jobb. Evt så må eksen danse etter din turnus, og være «barnevakt» både når du jobber netter, kvelder og langvakter. Friukene kan du jo ha dem da. Du kan også sørge for faktisk barnevakt, altså at du finner noen andre enn eksen til å ha ansvaret når du er på jobb. 

Dette var en ordentlig nøtt, og hvor bra det er for barna og ha si par dager med deg, så til far noen dager, så tilbake igjen, osv osv det er ikke sikkert å vite. Det kan bli lite stabilitet over det og det er jo heller ikke likt fra uke til uke. Alder på barna har også mye å si her, og hvor nært dere bor hverandre. Uke 1 og 2 kan du ha helgene ihvertfall, samt uke 5. Ellers er det mye frem og tilbake her. 

Skjønner som sagt at dette ikke er så lett 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn, alder?

Anonymkode: 80fee...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min hadde vel lignede turnus, og for at det skulle bli mest mulig stabilt for barna og for å unngå at de måtte flytte mellom hjem så ofte (veldig mange barn syns det er slitsomt og krevende, naturlig nok), endte jeg med å ha barna mest. Husker ikke helt fordelingen nå, for det er nesten 10 år siden vi hadde det sånn. 
 

Jeg aner ikke hvordan dere skal løse dette 50/50, som også blir bra for barna. Du har jo en fordel med å ha fri en uke, så kanskje vil det være en løsning at du har barna uke 5, 1 og halve 2, også har eksen din barna resterende av halve uke 2 og uke 3 og 4?  Nå aner jeg ikke alder på barna, men det eneste er jo at dere eventuelt må ordne med barnevakt noen kvelder/netter om barna ikke kan være hjemme alene. Men det må dere nok uansett.
 

Anonymkode: 4be13...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter opp en fast fordeling. Annenhver uke, som regel.

Men så er man raus med hverandre ved vakter/jobb. Og i friperioder. Og om begge er opptatt samarbeider man om barnevakt på samme måte som man ville gjort om man fortsatt var et par. Og bor i nærheten av hverandre. 

Anonymkode: 33e91...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din jobb er jo ikke forenelig med 50/50 fordeling. Om det er veldig viktig for deg å jobbe på den måten, så burde du helt ærlig frasi deg hovedomsorgen/delt omsorg og ha barna på samvær når du ikke jobber kveld/natt slik at de får mer stabilitet. 
 

Jeg savner barnas beste i hele innlegget ditt. Det er mye fokus på hvordan alt rundt jobben skal gå opp. Og det nevnes et sosialt liv for dere foreldre. Men det er lite fokus på hvor ustabilt og lite forutsigbart dagens løsning er for barna dine. Det burde vært hovedfokuset. 
 

(Jeg er forresten skilt selv, og vet hvor mye det krever å sørge for at de voksnes valg går minst mulig utover barna.)

Anonymkode: 9c2c8...996

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har erfaring med å jobbe natt, hva med å kun jobbe natt?  Mulig arbeidsgiver kan tilretteleggelse noe slik du jobber mest når barna er hos far? Kanskje helt fri når de er hos deg....Eller kanskje du har mulighet for pass/overnatting en natt her og der? 

Arbeidshelger må bli når dere har barnefri. 

Dere har selv ansvar for å få det til å gå opp. Å stresse med fordeling blir bare styr. Dere må vurdere ny jobb, begge to..når den ene finneg ny partner blir dette et problem da man ikke kan drive å sjonglere sånn fra uke til uke. Ikke bra for barna heller. Dere kan ha faste dager/uker, men være fleksibel i starten om dere må bytte en dag her og der eller feks at ungene er hos far en kveld når du jobber, så henter du etter jobb? Da må du gjøre det samme for han. Men som sagt, lite kontinuitet for barna.

Anonymkode: 14f49...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...