Gå til innhold

Hvordan teller man kaloriene?


Gjest Humlemor

Anbefalte innlegg

Gjest Humlemor

Hei alle sammen! 👋🏻

Er det noen her på kg som kan hjelpe meg? Denne chub-bee'n (meg) prøver å gå ned i vekt, men jeg skjønner ikke helt hvordan man teller sammen kaloriene, noen som kan forklare meg det? 🤓 

Jeg er takknemlig for alle hjelpsomme - og hyggelige - svar! 😊🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller aller enkleste er å bruke en app, for eksempel LifeSum.

Ellers må du fram med vekt og kaloritabeller/lese på emballasjen. Kaloriinnhold er oppgitt per 100 gram av en matvare. Hvis det du spiser veier 200 gram må du altså gange med 2. Veier det 50 gram må du dele med 2 osv osv. 

Hvis du lager mat som er sammensatt av flere råvarer må du regne ut kaloriinnholdet i hver råvare og legge sammen. Blir det flere porsjoner, så må du dele på antall porsjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er flere måter å gjøre det på, hvis du finner ut at kaloritelling ikke fungerer for deg. :)

Anonymkode: 48774...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som er emballert, skal ha energi og kcal innhold oppgitt på pakningen (bakpå som regel). Det oppgis alltid i pr 100 gram. For eksempel den posen med m-sjokolade jeg har på bordet nå, der står det at 100 gram inneholder 509 kcal. Men hele posen veier 180 gram, så da blir jo den kcal-mengden nesten doblet, om jeg nå skulle finne på å gumle i meg hele posens innhold 😛 

Det som ikke er emballert, kan du google og finne kcal innholdet i som regel. For eksempel grønnsaker og frukt og sånne løsvekt-varer som rundstykker. Rundstykker i frysedisken er emballert og har kcal innhold oppført. 

Etter en stund slipper du å google og sjekke alt, fordi det du pleier å spise gjerne kjøpes ofte, og da blir det noe du har sjekket før og husker kcal innholdet i.

Du bør skaffe deg en digital og god kvalitets-kjøkkenvekt å ha på kjøkkenbenken. I starten veier man gjerne alt, men etterhvert blir man litt mer rutinert og ser ca mengder lettere, og da går veiingen fortere for man legger på ca riktig mengde med en gang og slipper å bruke så mye tid på det. Min kjøkkenvekt kjøpte jeg faktisk da sønnen min var nyfødt og han er 23 nå.... holder koken like bra ennå. Både sønnen og vekta! 😂

Du kan finne hjelp og tips og kalkulatorer på nett, for eksempel denne:

https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke en app er det enkleste og spiser du noe du ikke vet kaloiinholdet på så er det bare å Google det. Så må du veie det du spiser slik at du vet hvor mye du skal legge inn i appen. Bruker lifesum og den er ganske enkel. Styr til å begynne med så blir det lettere etterhvert. 

Har gjort dette i snart et år så mye bare vet jeg av meg selv nå med mengder og antall kalorier. Har gått ned 25 kg.

Anonymkode: caaf2...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veig all mat du et, varmmat med fordel før tilbereiing fordi han blir kald og fordi tørr pasta er lettare å handtere enn kokt.

Slå opp kaloritabell på nettet eller fyll ut i ein app (Myfitnesspal er klassikaren men desverre ikkje heilt tilpassa norske matbutikkar). 

Legg saman for alt du et til det måltidet. 

Alternativt: Ernær deg på Fjordland, der kaloria per porsjon står på pakken. 

 

Gjer dette til du har bygd opp kunne om to ting: 

1. Kor mange kalorier du et dagleg (og eventuelt kor mange du bør kutte for å gå ned i vekt)

2. Kor mange kaloriar det er i matvarer du et i størrelsane du et dei, sånn at du slepp veiinga men likavel har ein viss idé om at kokt torsk med råkost har færre kaloriar enn same mengde spaghetti bolognese - og at du kan bruke dette til å regulere kosthaldet ditt

 

Gløym aldri det denne karen har å seie om saka: Kaloriteljing er ikkje målet, det er vegen fram dit. 

 

 

Endret av Mandagsunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...