Gå til innhold

Albueleddsdysplasi hund - erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Hunden har vært i rutinerøntgen og fått diagnosen AD grad 3. Hunden er litt over 1 år og har ingen symptomer i form av halthet eller annet. Likevel vil man allerede nå starte med forebyggende aktivitet. Dette er en hund som er vant til trekking, løping, hopping, gjeting og aktivitet i hall med andre hunder - og må nå venne seg til mindre aktivitet.

Spørsmålet er - hvor mye aktivitet kan hunden være i? Jeg forstår at hopping, trekking etc. muligens vil gjøre det verre på sikt. Men kan hunden tåle fjellturer? Fjelltur på vinteren? Hva bør man unngå, og hvilke aktiviteter er ok? 

 

Anonymkode: 4e0c2...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en hund på snart 3 som ble røntget til grad 3 i høst pga halthet. Der og da føltes det som en dødsdom, men det ha foreløpig gått over all forventning.

Vi gikk lange turer (6 timer i marka), trente søk, spor og lydighet og jeg måtte gjøre meg noen refleksjoner etter dette.
I LP er det mye dekk/oppsitt, noe som tar mye på albuene. Terping på disse øvelsene har vi kuttet veldig ned på, men vi konkurrerer fortsatt, så litt blir det jo.

Turene våre er kuttet kraftig ned på, som regel er vi ikke ute mer enn 2 timer. Jeg legger heller inn mer nesearbeid mens vi er ute så hunden fortsatt blir sliten. De lange turene var like mye for min del, så det er kjedelig, men jeg overlever.

Ellers har vi fortsatt som før - mest mulig terreng og minst mulig asfalt, minimalt med hopping ned fra ting og gå minst mulig ned trapper, forsiktig ved glatt føre, ingen herjing med større hunder, riktig fôr, glukosamin / msm, smertestillende ved behov, holde han så slank og muskuløs som mulig, massasje og godt med hvile. 
Planen var å introdusere han til kløv i år, men det dropper vi. Han er ikke en trekkhund av natur, men går med trekksele dersom vi går sammen med andre hunder så han får riktig belastning. Han vil helst gå først i flokk.


Min hund har sannsynligvis også HD på den ene siden, så jeg antar at han ikke blir så veldig gammel, men han skal få leve livet så lenge han vil. Han er foreløpig en veldig livsglad type og jeg håper det holder lenge.

Har selvfølgelig også fått tilbud om sprøyter og operasjoner, men dette er en hund som hadde gått på veggen av 6 mnd med restitusjon (potensielt x 3 bein), så det skal han få slippe. 

Det er fint mulig å få mange gode år med både HD/AD så lenge man klarer å lese hunden og tilegner seg litt ekstra kunnskap. Ønsker deg masse lykke til ❤️

Endret av Nutz
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har grad 3 og ble operert da hun var 9 mnd. Har hele tiden passet på hvilket underlag vi går på (unngår asfalt), gjør mye styrketrening. Er med på korte og flate fjellturer, så bruken er en del begrenset ja. Svømming er supert👍🏼 Det ble ikke et aktivt liv med mye trening slik som vi trodde da vi kjøpte hunden, men hun har hatt det bra😄 Kommer aldri til å operere en hund for dette igjen, rehabiliteringen var lang og det var vanskelig å holde en sprek unghund i ro🙈

Anonymkode: d11fe...c51

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopping, løp på hardt underlag, lek med andre hunder og overvekt fikk jeg beskjed om å unngå. Så her går det i kjettingtrekk, spor, balanseøvelser og triks, turer har jeg ikke redusert, men vi går som regel i ulendt terreng uansett. Vi er også på svømming og vanntredemølle, spesielt perioder det er vanskelig med annen fysisk aktivitet, f.eks. om vinteren med mye is. 

Anonymkode: 084d0...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...