Gå til innhold

Lovlig oppsigelsesgrunn eller..?


Bohemen

Anbefalte innlegg

Huseier vil si meg opp, med begrunnelse at han vil vurdere å selge huset. Kan han si meg opp uten å ha et reelt forstående salg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har vel en gjensidig oppsigelsesfrist? Og huseier er jo i sin fulle rett til å si opp leieforholdet når denne selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (1 minutt siden):

Dere har vel en gjensidig oppsigelsesfrist? Og huseier er jo i sin fulle rett til å si opp leieforholdet når denne selv ønsker.

Nei, det er huseier absolutt ikke. Det finnes klare lover om når en huseier kan si opp leietagere, og «når denne selv ønsker» er på ingen måte del av dette.

Utleier må ha saklig grunn, og salg kan normalt regnes som saklig grunn. Vurdering av salg er på ingen måte saklig grunn, og derfor ulovlig å si deg opp for dette. 

  • Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vurderer å selge" er ikke en gyldig oppsigelsesgrunn, nei.

Men på den andre siden, jeg ville uansett funnet meg et annet sted å bo så raskt som mulig. 
Jeg ville ikke bodd et sted der huseier ikke følger husleieloven, og i tillegg har sagt at jeg er uønsket der.

Anonymkode: 0813e...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bohemen skrev (27 minutter siden):

Huseier vil si meg opp, med begrunnelse at han vil vurdere å selge huset. Kan han si meg opp uten å ha et reelt forstående salg? 

Å vurdere, et salg, er ikke grunn til oppsigelse. Det må være et salg. Jeg som utleier hadde meget villig overtatt en leietager som var både stabil og overholdt sin del av leieavtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en 'vurdering av salg' er ikke god nok grunn for oppsigelse. Så om du har fått en oppsigelse, kan du protestere på den.

 

Oppsigelse av leietaker

Hvis du ønsker å avslutte leieforholdet er det nødvendig at oppsigelsen er godt begrunnet og er skriftlig slik det står beskrevet i Husleieloven § 9-8. Oppsigelsen skal også opplyse om at leietaker kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Leietaker må også informeres om konsekvensene for leietaker om det ikke blir gjort.

Du må ha en gyldig grunn for å kunne si opp leieforholdet. Eksempler på gyldige grunner for utflytting kan være renovering i utleieboligen, at utleier skal bo der selv, eller at leietaker har misligholdt husleiekontrakten. Som hovedregel vil også salg av bolig være saklig grunn for oppsigelse. Det er imidlertid slik at en oppsigelse ikke bare vurderes ut fra om utleier har en saklig grunn for oppsigelse. Det skal også vurderes om den er rimelig. Selv om man har saklig grunn for oppsigelse kan derfor oppsigelsen bli satt til side som ugyldig dersom den vil virke urimelig for leietaker.

Som regel hvis man ønsker å si opp leietakerne i forbindelse med salg av bolig, er det viktig å ha god kommunikasjon med leietakerne boende i boligen. I praksis kan mye løse seg ved hjelp av god kommunikasjon. På den annen side har leietaker et sterkt oppsigelsesvern og kan protestere på oppsigelsen dersom hen har en tidsubestemt kontrakt. Hvis leietaker protesterer, kan det være tidkrevende å få ut leietaker. Dette vil kunne ende opp i Husleietvistutvalget og også videre opp i domstolen.

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/dette-bor-du-vite-om-kjop-og-salg-av-utleiebolig/

Anonymkode: 24a63...82c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har man egentlig lyst til å bo der videre når det er tydelig at eier ikke vil? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis utleier har tenkt å selge så er det god nok grunn. 

Det er naturlig at man ønsker å ha leieboer ut før det skal ta bilder/pyntes eventuelt skal gjøres lett oppussing før salg. 

Leieboer kan absolutt gjøre at bolig ser mindre delikat ut for boligkjøper det at man har tenkt til å legge ut huset for salg er absolutt sakelig grunn til å levere oppsigelse.

Det er på ingen måte noe krav om at man har en konkret kjøper klar for å kunne si opp med begrunnelse i boligsalg.

"Vil vurdere salg" var en rar begrunnelse. Jeg mistenker at det er dine ord og ikke huseiers ord. 

Vurdere salg er noe man gjør stadig vekk som huseier. Når man går til skrittet og si opp leietaker så har man som regel bestemt seg for å selge. Da er "vurdere salg" dårlig beskrivelse av faktiske forhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HW1 skrev (13 timer siden):

Hvis utleier har tenkt å selge så er det god nok grunn. 

Det er naturlig at man ønsker å ha leieboer ut før det skal ta bilder/pyntes eventuelt skal gjøres lett oppussing før salg. 

Leieboer kan absolutt gjøre at bolig ser mindre delikat ut for boligkjøper det at man har tenkt til å legge ut huset for salg er absolutt sakelig grunn til å levere oppsigelse.

Det er på ingen måte noe krav om at man har en konkret kjøper klar for å kunne si opp med begrunnelse i boligsalg.

"Vil vurdere salg" var en rar begrunnelse. Jeg mistenker at det er dine ord og ikke huseiers ord. 

Vurdere salg er noe man gjør stadig vekk som huseier. Når man går til skrittet og si opp leietaker så har man som regel bestemt seg for å selge. Da er "vurdere salg" dårlig beskrivelse av faktiske forhold. 

Det er hans ord. I følge info. fra andre her, er det ikke god nok grunn å «vurdere» salg. Jeg vil allikevel flytte. Er bare interessert i lovverket. Takk for svar:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 28.3.2024 den 12.46):

Men har man egentlig lyst til å bo der videre når det er tydelig at eier ikke vil? 

Jeg vil flytte. Jeg er på nåværende tidspunkt kun interessert i lovverket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 12.40):

Nei, en 'vurdering av salg' er ikke god nok grunn for oppsigelse. Så om du har fått en oppsigelse, kan du protestere på den.

 

Oppsigelse av leietaker

Hvis du ønsker å avslutte leieforholdet er det nødvendig at oppsigelsen er godt begrunnet og er skriftlig slik det står beskrevet i Husleieloven § 9-8. Oppsigelsen skal også opplyse om at leietaker kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Leietaker må også informeres om konsekvensene for leietaker om det ikke blir gjort.

Du må ha en gyldig grunn for å kunne si opp leieforholdet. Eksempler på gyldige grunner for utflytting kan være renovering i utleieboligen, at utleier skal bo der selv, eller at leietaker har misligholdt husleiekontrakten. Som hovedregel vil også salg av bolig være saklig grunn for oppsigelse. Det er imidlertid slik at en oppsigelse ikke bare vurderes ut fra om utleier har en saklig grunn for oppsigelse. Det skal også vurderes om den er rimelig. Selv om man har saklig grunn for oppsigelse kan derfor oppsigelsen bli satt til side som ugyldig dersom den vil virke urimelig for leietaker.

Som regel hvis man ønsker å si opp leietakerne i forbindelse med salg av bolig, er det viktig å ha god kommunikasjon med leietakerne boende i boligen. I praksis kan mye løse seg ved hjelp av god kommunikasjon. På den annen side har leietaker et sterkt oppsigelsesvern og kan protestere på oppsigelsen dersom hen har en tidsubestemt kontrakt. Hvis leietaker protesterer, kan det være tidkrevende å få ut leietaker. Dette vil kunne ende opp i Husleietvistutvalget og også videre opp i domstolen.

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/dette-bor-du-vite-om-kjop-og-salg-av-utleiebolig/

Anonymkode: 24a63...82c

Takk for utfyllende svar🙏🏻☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 8.37):

"Vurderer å selge" er ikke en gyldig oppsigelsesgrunn, nei.

Men på den andre siden, jeg ville uansett funnet meg et annet sted å bo så raskt som mulig. 
Jeg ville ikke bodd et sted der huseier ikke følger husleieloven, og i tillegg har sagt at jeg er uønsket der.

Anonymkode: 0813e...4e6

Takk for svar! Jeg vil flytte. Ønsker bare å vite hva lovverket sier😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i en el av huseiers bolig? I så fall kan han si deg opp på det grunnlaget, ja.

Anonymkode: 8d084...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan si deg op om han skal selge og du bor i en del av boligen hans (sokkel, loft osv) hvertfall, usikker på om du bor med tidsubestemt kontrakt i en sekundærbolig.

Endret av Jdjdkdudjbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (På 28.3.2024 den 8.23):

Dere har vel en gjensidig oppsigelsesfrist? Og huseier er jo i sin fulle rett til å si opp leieforholdet når denne selv ønsker.

Huseier fornyet ikke kontrakten ved utløp i des. i fjor, tross påtrykk fra meg. Han «glemte» det hele tiden.. Huseier har flørta vilt med meg i lang tid. Jeg har sagt at jeg ikke er interessert i han. Da jeg fikk kjæreste i januar og han delvis flytta inn hos meg, ble huseier vanskelig. Plutselig var det bare tillatt for 1 person å bo i leiligheten! (Vi var 2 før; min ex og meg). Huseier reagerer tydelig sjalu på at jeg har kjæreste, det er saken og som førte til «trussel» om oppsigelse. Jeg er ganske pissed at en voksen mann oppfører seg som en fjortis! Flytte vil jeg, uansett! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg av bolig gir ikke automatisk rett til å kaste ut leietaker. Leiekontrakten gjelder fortsatt, og både leietaker og ny eier skal forholde seg til denne.

Anonymkode: 920a6...dbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Salg av bolig gir ikke automatisk rett til å kaste ut leietaker. Leiekontrakten gjelder fortsatt, og både leietaker og ny eier skal forholde seg til denne.

Anonymkode: 920a6...dbf

Har ikke leiekontrakt. Huseier unnlot å fornye i des. i fjor. Da gjelder 3 mnd. oppsigelse, slik jeg forstår det. Flytte vil jeg uansett, men muligens ikke innenfor fristen. Jeg vil protestere på oppsigelsen, og slik forlenge utflytting, da han ikke har gyldig grunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...